حق یک دختر 18 ساله این نبود/ گلایه کمرانی از تخریب مومن زاده پیش از مسابقات


حق یک دختر 18 ساله این نبود/ گلایه کمرانی از تخریب مومن زاده پیش از مسابقات

سرمربی تیم ملی تکواندوی بانوان با تاکید بر اینکه موفقیت ناهید کیانی در کسب سهمیه المپیک‌ نتیجه کار تیمی بود، گفت: مومن زاده نیز شایسته کسب سهمیه المپیک بود اما بخاطر سن کمی که داشت تحت تاثیر تخریب ها و انتقادها قرار گرفت و تمرکز خود را از دست داد.

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایسنا، مهرو کمرانی درباره حضور مهلا مومن زاده و ناهید کیانی دو تکواندوکار ایران در رقابت‌های گزینشی المپیک که در نهایت با کسب سهمیه المپیک توسط کیانی و ناکامی مومن زاده همراه بود، اظهار کرد: مسابقات واقعا دشوار و از سطح کیفی بالایی برخوردار بود چرا که نفراتی با رده‌های بالا در رنکینگ که هنوز نتوانسته بودند به سهمیه المپیک برسند، پا به این رقابت‌ها گذاشتند تا از آخرین فرصت برای حضور در توکیو استفاده کنند.

سرمربی تیم ملی تکواندوی بانوان، افزود: مهلا مومن‌زاده بعد از استراحت در دور نخست، مقابل غزل کیانی تکواندوکار ایرانی که برای فلسطین مبارزه می‌کند به میدان رفت و توانست حریفش را از پیش رو بردارد اما متاسفانه در نیمه نهایی مقابل حریف چین تایپه که طلای بازی‌های آسیایی و دانشجویان جهان را داشت شکست خورد و نتوانست تمرکز لازم را در این مبارزه داشته باشد. مومن زاده سپس در مبارزه سومی مقابل حریف قزاق خیلی راحت امتیاز گرفت و با کسب پیروزی به مقام سوم رسید.


وی با اشاره به دلایل ناکامی مومن زاده در کسب سهمیه المپیک، گفت: ما خیلی به توانایی مومن زاده ایمان داشتیم اما سن پایین او باعث شد تحت تاثیر جو مسابقات و حساسیت رقابت‌ها و همچنین حواشی قبل از مسابقات قرار بگیرد. او نتوانست قدرت لازم برای کنترل استرس خود را داشته باشد و به همین دلیل مقابل حریف چین تایپه بخاطر نداشتن تمرکز لازم در نهایت شکست خورد.


کمرانی با اشاره به عملکرد خوب ناهید کیانی در این مسابقات که با کسب سهمیه المپیک همراه شد، خاطرنشان کرد: کیانی در گروه بسیار سختی قرار داشت بگونه‌ای که قابل قیاس با سمت دیگر جدول نبود اما خدا را شکر نمایش بسیار خوبی داشت و در نهایت با رسیدن به فینال موفق به کسب سهمیه المپیک شد. یک سال است وزن او را تغییر دادیم. او هر وقت در وزن سوم بازی می‌کرد عملکرد خوبی داشت اما تصمیم گرفتیم وزن او را تغییر دهیم که خوشبختانه خیلی خوب جواب داد. او در این رقابت ها ابتدا حریف هنک کنگی را برد و در دومین مبارزه مقابل حریف تایلندی که قهرمان جهان بود با اعتماد به نفس بالا بخاطر تمرینات خوبی که پشت سر گذاشته بود پا به میدان گذاشت و پیروز شد. او چند سال با کادر فنی تیم ملی کار می کند و شناخت و اعتماد بسیار خوبی بین ما حاکم است.

سرمربی تیم ملی تکواندوی بانوان ادامه داد: کیانی بدون ترس از نام حریف به میدان رفت و حتی می‌توانست او را با اختلاف امتیازی بالاتر نیز شکست دهد. با اینکه بعد از شکست مومن زاده، بار روانی زیادی روی دوش او بود اما تمرکز خود را از دست نداد و واقعا فعل خواستن را صرف کرد تا در نهایت به سهمیه المپیک برسد.

وی با اشاره به تخریب‌ها علیه مومن زاده از سوی برخی افراد پیش از اعزام به این رقابت‌ها، گفت: ما خیلی به ناهید کیانی مطمئن بودیم و سهمیه مهمتر برای ما در رابطه با مومن زاده بود، چرا که او سن کمی داشت و متاسفانه پیش از حضور در مسابقات از سوی تعدادی افراد مورد هجمه قرار گرفت. او در چند رده سنی موفق بوده و به مدال های خوبی از جمله نقره جهان رسیده است و به جای اینکه مورد حمایت قرار گیرد متاسفانه تخریب شد و همین موضوع تاثیر زیادی بر روحیه و عملکردش داشت.

سرمربی تیم ملی تکواندوی بانوان، تصریح کرد: طبیعی است او در این سن نتواند این فشارها و انتقادها را تحمل کند. ما همیشه در اردو گوشی تلفن همراه را از او می‌گرفتیم تا بر روی هدفش تمرکز کند اما همان چند لحظه که برای تماس یا انجام کاری گوشی را می‌گرفت از جریانات فضای مجازی و برخی تخریب‌ها مطلع می شد. حتی برای همین مسابقات وقتی می‌خواستیم عملکرد غزل کیانی را بررسی کنیم، برخی افراد در لایو چیزهایی را علیه مومن زاده می نوشتند که واقعا تعجب می‌کردیم چرا تا این حد فرهنگ برخی‌ها پایین است که در روز مسابقه به جای اینکه از هموطنشان حمایت کنند او را تخریب می‌کنند. کشورهای دیگر همگی انرژی مثبت به بازیکنانشان می‌دادند اما برخی‌ها در ایران او را تخریب کردند و همین عوامل دست به دست هم داد تا او با سن کم خود تمرکز و روحیه لازم را برای کسب موفقیت نداشته باشد.

کمرانی که از برخی اظهارات و مواضع علیه مومن زاده پیش از اعزام به مسابقات ناراحت بود، تصریح کرد: اگر کسی مدعی است تکواندو را دوست دارد هیچ وقت نمی‌تواند یک دختر ۱۸ ساله که مدال نقره جهان را دارد و آینده تکواندوی ایران است را تخریب کند چرا که حق او این برخوردها نبود. این کارها خیلی بد است، همین تخریب‌ها به تکواندو ضربه می‌زند. ما چند ماه تمام در قرنطینه با همه سختی ها و دوری از خانواده زحمت کشیدیم تا دل مردم را با کسب موفقیت شاد کنیم. حق ما این نبود که اینطور مورد تخریب قرار بگیریم. واقعا از این اتفاقات ناراحتم، فقط بخاطر اینکه مومن زاده علی رغم شایستگی تحت تاثیر قرار گرفت و به حقش که سهمیه المپیک بود نرسید. ما همگی برای شاد کردن مردم و اهتزاز پرچم ایران سختی ها را تحمل می کنیم و توقع حمایت همه جانبه را داشتیم، نه برای خودمان بلکه برای اینکه موفقیت های تکواندوی بانوان بیشتر شود.

سرمربی تیم ملی تکواندوی بانوان، در ادامه گفتگو با ایسنا، درباره کار دشوار ناهید کیانی در المپیک توکیو و اینکه با چه هدفی عازم توکیو می‌شود، گفت: کیانی شایستگی‌های خود را بار دیگر نشان داد و قطعا مثل همیشه با تمام وجود تلاش خواهد کرد. من هیچ وقت بابت مدال قول ندادم و اینبار هم فقط این قول را می‌دهم که با تمام وجودمان تلاش کنیم تا به بهترین نتیجه برسیم. برای کسب سهمیه المپیک نیز قولی ندادم و فقط گفتم با همه وجود تلاش می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: واقعا کادر بسیار خوب و زحمتکشی داریم که همگی با جان و دل برای موفقیت تیم ملی تلاش می‌کنند و جا دارد از همه اعضای تیم و فدراسیون تشکر کنم. قطعا هیچ موفقیتی به تنهایی بدست نمی‌آید و موفقیت‌های بدست آمده نتیجه کار تیمی است. ما خیلی دوست داریم کیانی در المپیک به مدال برسد و با همین هدف شبانه روز تلاش خواهیم کرد.


کمرانی در پایان درباره وضعیت قضاوت داوران و همچنین میزبانی اردن از این رقابت‌ها، گفت: داوری‌ها خوب بود و مشکل خاصی نداشت. همیشه اشتباهات کوچک وجود دارد اما اشتباهی که در نتیجه تاثیرگذار باشد را ندیدیم. وضعیت میزبانی اردن نیز خوب بود، البته بخاطر سخت گیری‌ها بابت کرونا، ما اصلا از اتاق هایمان خارج نشدیم و حتی غذا را هم پشت در اتاق می گذاشتند. ۴ مرتبه از فرودگاه تا حضور در مسابقات تست PCR دادیم. واقعا کرونا تاثیر زیادی بر نحوه برگزاری مسابقات داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حرف های داغ و تازه حسین رضازاده درباره بیماری‌اش