بهره‌وری در صنعت پوشاک کشور بسیار پایین است/ نوسانات ارز و پدیده قاچاق، دردسرهای عظیم پوشاک


بهره‌وری در صنعت پوشاک کشور بسیار پایین است/ نوسانات ارز و پدیده قاچاق، دردسرهای عظیم پوشاک

یک فعال صنعت پوشاک گفت: به دلیل ممنوعیت واردات، افزایش نرخ ارز و همچنین همه گیری کرونا، شرکت‌های تولیدی رشد کردند، ولی شرکت‌های بزرگ که به صورت صنعتی و مهندسی فعالیت می‌کنند در کشور کم داریم و آن‌هایی هم که هستند از تکنولوژی‌های جدید استفاده نکرده و همچنان به صورت سنتی کار می‌کند.  

بهره‌وری در صنعت پوشاک کشور بسیار پایین است/ نوسانات ارز و پدیده قاچاق، دردسرهای عظیم پوشاک

گروه کشت‌وصنعت بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ مجید نامی، عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در گفتگو با بازارنیوز، پیرامون وضعیت بهره‌وری در صنعت پوشاک، اظهار کرد: صنعت پوشاک با آنکه قدمت زیادی در کشور دارد، ولی به شدت سنتی اداره می‌شود و ما با توجه به اینکه گستردگی این صنعت را در کشور داریم، هنوز نتوانستیم که به عنوان یک صنعت بزرگ به آن توجه داشته باشیم، به همین دلیل امکان رشد آن در مقاطع مختلف خیلی میسر نبوده است.

وی افزود: در دو، سه سال اخیر به دلیل ممنوعیت واردات، افزایش نرخ ارز و همچنین همه گیری کرونا که باعث شد واردات پوشاک تا حدودی به مشکل بربخورد، شرکت‌های تولیدی رشد کردند، ولی شرکت‌های بزرگ که به صورت صنعتی و مهندسی فعالیت می‌کنند در کشور کم داریم و آن‌هایی هم که هستند از تکنولوژی‌های جدید استفاده نکرده و همچنان به صورت سنتی کار می‌کند.

*بهره‌وری صنعت پوشاک در ایران بسیار پایین است

نامی با تاکید بر این نکته که بهره‌وری در صنعت پوشاک کشور بسیار پایین است، اظهار کرد: ما در این صنعت هم مشکلات سخت افزاری و هم مشکلات نرم افزاری داریم وبه این ترتیب در هر دو بخش نتوانستیم به بهره‌وری بالا برسیم. آنچه که بیشتر کشور‌های دنیا به آن رسیدند و باعث رشد صنعت پوشاکشان شد بهره‌وری بسیار بالای این صنعت در آن کشورهاست.

وی افزود: بهره‌وری معانی و تعاریف زیادی دارد؛ بهره وری این است که با ظرفیت و تیراژ بالا بتوانند فعالیت کنند. با استفاده از مدیریت صحیح و علمی و همچنین در اختیار داشتن سخت افزار و نرم افزار مناسب بتوانند رشد تولید داشته باشند. بهره وری به معنای واقعی یعنی هم از نظر قیمت تمام شده بتوانند قیمت کالا را کاهش دهند و هم اینکه کالا را با کیفیت بالا تولید کنند. با این موارد توانستند رشد صنعت داشته باشند، ولی ما در داخل کشور واحد‌های کوچک و غیر بهره‌ور را داریم.

نامی خاطرنشان ساخت: البته مسائل مختلفی از جمله مسئله آموزش پرسنل و کسانی که در این زمینه کار می‌کنند (از مدیریت تا اپراتورها) و همینطور قوانین کار و بیمه تامین اجتماعی در این زمینه دخیل هستند. این‌ها مواردی است که دولت‌ها باید در صنعت پوشاک که پرسنل و ظرفیت اشتغال بالایی نسبت به سایر صنایع دارد، مورد توجه قرار دهند تا کمک کنند از این نظر، سطح بهره وری در این صنعت رشد یابد.

*تاثیر قاچاق، نوسانات ارز و واردات مواد اولیه بر تولید

این فعال صنعت پوشاک پیرامون تاثیر قاچاق در بر تولیدات این صنعت، تصریح کرد: قاچاق بحث بسیار مهمی در صنعت پوشاک است که آمار بالایی هم دارد و یکی از چند کالا با بیشترین آمار قاچاق در کشور است. همیشه این پدیده مطرح بوده و باعث صدمه به تولید داخل شده است. نکته مهم در این جا آن است که هر نوع تولید، زیرساخت‌هایی را نیاز دارد که ما متاسفانه در این زمینه همیشه با نوسانات مواجه بودیم. به عنوان نمونه، چون این صنعت به مواد اولیه وارداتی وابسته است، نوسانات نرخ ارز روی آن بسیار تاثیر دارد.

وی افزود: در زمینه تولید پوشاک، تامین مواد اولیه یکی از مشکلات است، چون این صنعت به مواد اولیه متنوع وابسته است که در قیمت کالای نهایی خیلی تاثیرگذار است. رقابت در این صنعت بسیار بالاست و ما در این زمینه ضعف داریم، چون بنا به دلایل مختلف مواد اولیه گران و به سختی به دست تولیدکنندگان می‌رسد.

نامی ادامه داد: نداشتن تعاملات بین المللی، بانکی و اقتصادی با دنیا بر تولید داخل تاثیر گذاشته است. اینکه فکر کنیم در‌های کشور بسته باشد و هیچ وارداتی انجام نشود و ما به واسطه تحریم‌ها بتوانیم صنعت را رشد دهیم، تحلیل درستی نیست. وقتی تعامل وجود نداشته باشد در تامین مواد اولیه به مشکل برمی‌خوریم، زیرا بیشتر مواد اولیه وارداتی هستند. در زمینه مُد به مواد اولیه متنوع و به‌روز نیاز است و در بحث صادرات هم به مشکل بر می‌خوریم.

وی تاکید کرد: تولید داخل باید بتواند هم از نظر قیمتی و هم از نظر کیفی رقابت پذیر باشد. وقتی نتوانیم مواد اولیه لازم را تامین کنیم و بهره‌وری پایینی هم داشته باشیم به مشکل بر خواهیم خورد. با وجود آن که قیمت ارز بالا رفت، به دلیل مشکلات بانکی، شرکت‌های صادراتی نتوانستند در زمینه صادرات پوشاک فعالیت داشته باشند. در حال حاضر عمده صادرات ما به کشور‌های همسایه از جمله عراق و افغانستان است است که آن هم نه به صورت رسمی بلکه در داخل کالا را به دلار خریده و در بازارچه‌ها و مناطق مختلف دیگر، از کشور خارج می‌کند. این به ضرر تولید کننده است.

*انتخابات و صنعت پوشاک

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با بیان این که مشکلات این صنعت را بار‌ها به مسئولان گوسزد کرده‌اند، اظهار کرد: چندین سال است که از طرف بالاترین مقام کشور شعار سال به نام تولید و حمایت از آن نام گذاری می‌شود. ما فعالان صنعت پوشاک و نساجی هر سال جلسات متعددی با بخش‌های مختلف حاکمیتی برای حمایت از صنعت نساجی و پوشاک داریم و پیشنهادات خودمان را چندین بار اعلام کردیم. در همین روز‌های ابتدایی سال ۱۴۰۰ هم جلسات متعددی برگزار و پیشنهادات ارائه داده شد. حل مشکلات این صنعت کار سختی نیست و به هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف و اراده کافی برای حل مشکلات.

نامی در پایان گفت: باید همت داشت و با دید ملی به این مسئله نگاه کرد. امیدوارم تغییر و تحولاتی که انجام می‌شود در پی گیری از کار‌های باشد که به سرانجام خواهد رسید و نتایجی که تا به حال حاصل شده، نیمه‌کاره رها نشود.

پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) کاخ سعدآباد در تعطیلات نوروز 1403