«رابط فضای مجازی» در ستادهای انتخاباتی نامزدها مستقر می‌شود


«رابط فضای مجازی» در ستادهای انتخاباتی نامزدها مستقر می‌شود

تهران- ایرنا- نماینده شورای نظارت بر صداوسیما در کمیسیون نظارت بر تبلیغات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: کار جدیدی که امسال در ستادهای انتخاباتی انجام شده این است که یک رابط فضای مجازی در ستادها فعالیت خواهد داشت که با ما و دوستانمان در فضای داخلی هماهنگ خواهند بود.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی صداوسیما، سید احسان قاضی زاده‌هاشمی در آیین افتتاح طرح «انتخابات فراگیر، رسانه فراگیر، عدالت رسانه ای» با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو تاکید کرد: انتخابات های زیادی در کشور داریم و تنها انتخاباتی که برای آن یک قانون تبلیغات جدا تعریف شده انتخابات ریاست جمهوری است، در حالی که برای دیگر انتخابات‌ها قانون مشخصی تعریف نشده است.

وی افزود: کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات پنج عضو اصل دارد و یک عضو ناظر؛ وزیر کشور، رئیس سازمان صدا و سیما، دادستان کل کشور و دبیر ستاد انتخابات کشور و یک عضو از اعضای شورای نظارت بر صدا و سیما که منتخب سه قوه است، عضو ناظر این شورا هم از اعضای شورای نگهبان است که فقط نظارت می‌کند و حق رای ندارد.

قاضی زاده‌هاشمی بابیان اینکه این کمیسیون آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و هر موضوعی که به تبلیغات مربوط است را طبقه بندی و ابلاغ می‌کند. گفت: ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر) در جلسات کمیسیون، نماینده سازمان صدا و سیما است.

وی باتأکید بر اینکه در پلتفرم‌های داخلی بحث عدالت بسیار مهم است گفت: در قانون انتخابات ذکر شده است استفاده یکسان و برابر توسط همه مجموعه‌هایی که از امکانات عمومی استفاده می‌کنند باید فراهم شود، حال این موضوع می تواند استفاده از زیرساخت و سیگنال باشد یا سالن‌های مکان‌های عمومی‌شهر؛ قطعا نگاه ما یک نگاه کاملاً برابر است.

برقراری عدالت رسانه ای در انتخابات ریاست جمهوری

عضو شورای نظارت بر سازمان صداوسیما با اشاره به برقراری عدالت رسانه ای در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم توسط کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات تاکید کرد: هر ستاد و نامزدی اگر بخواهد از سقف در نظر گرفته شده خود بیشتر استفاده کند مازاد بر سقف در نظر گرفته می‌شود. نظارت محتوایی تبلیغات هم به کمیسیون نظارت واگذار شده که نماینده‌ای در ساترا مستقر خواهد کرد.

قاضی زاده‌هاشمی‌گفت: درباره پخش زنده‌ها هم هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده ایم؛ پلتفرم‌های خارجی هم در حال بررسی هستند؛ مثلا پخش زنده و مناظرات و ... در حال بررسی هستند تا از پلتفرم‌های داخلی پخش شوند، چون مخاطبان بسیاری دارند.

وی افزود: کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات برای پخش زنده‌ها با نامزدها رایزنی می‌کند تا برای پخش زنده‌های خود به پلتفرم‌های داخلی رجوع کنند؛ طبق ماده ۶۶ قانون انتخابات ریاست جمهوری فعالیت انتخاباتی نامزدها بعد از تایید صلاحیت توسط شورای نگهبان آغاز می‌شود، آن‌ها تا قبل از احراز صلاحیت و تایید شدن نامزد محسوب نمی‌شوند، بلکه یک داوطلب هستند و کمیسیون نظارت بر تبلیغات هم در این ایام به شورای نگهبان گزارش می‌دهد، زیرا زمان تبلیغات از نظر قانونی و حقوقی از زمان احراز صلاحیت‌ها آغاز می‌شود.

عضو شورای نظارت بر سازمان صداوسیما با اشاره به نوآوری‌های تبلیغاتی انتخابات پیش رو گفت: هر کدام از ستادهای نامزدها یک رئیس ستاد دارند، یک نماینده هم برای برنامه‌های رسانه ملی و یک نماینده هم برای سفرهای استانی، اما کار جدیدی که امسال در ستادهای انتخاباتی انجام شده این است که یک رابط فضای مجازی هم در ستادها فعالیت خواهند داشت که با ما و دوستانمان در فضای داخلی هماهنگ خواهند بود.

تکرار مناظره‌های انتخاباتی از پلتفرم های داخلی

رئیس ساترا در ادامه جلسه اعلام کرد: برنامه‌های مناظره‌ای که پخش زنده دارند به صورت سیگنال تکراری در رسانه‌های مجازی پخش می‌شوند و رسانه‌هایی که در این طرح کمک کنند امکانات ویژه ای دریافت می‌کنند.

صادق امامیان رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای، با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم و شرایط ویژه برگزاری آن گفت: انتخابات امسال با انتخابات‌های سال های گذشته متفاوت است؛ کرونا همه راه‌های مرسوم انتخابات را دستخوش تغییر کرده است و رسانه‌ها، باید پیام انتخابات را به گوش مردم برسانند.

وی با تأکید بر اینکه در دوگانه حفظ سلامت مردم و مشارکت مردم در انتخابات، رسانه‌ها باید مشارکت مستقیم داشته باشند پیام را به مردم منتقل کنند گفت: این تجربه می تواند یک تجربه موفق باشد.

امامیان با بیان اینکه «نظام ما مبتنی بر عدالت است که عدالت رسانه‌ای را هم شامل می‌شود»، گفت: ستاد انتخابات کشور پایبند به عدالت رسانه‌ای برای انتخابات است.

وی افزود: اکنون یک جبهه رسانه‌های تشکیل شده است؛ مثلاً صفحه ویژه انتخابات در رسانه‌ها ایجاد شده تا نامزدها بتوانند به صورت یکسان حرف‌هایشان را بزنند و امکان گزارش دهی برای آن‌ها فراهم باشد. نامزدها نیز باید یک بسته تبلیغاتی را به نحوی هماهنگ تولید کنند و به رسانه‌ها ارائه دهند.

امامیان با اشاره به وظایف ساترا در انتخابات پیش رو گفت: در جلسات مصوب شد برنامه‌های مناظره‌ای که پخش زنده دارند به صورت سیگنال تکراری در رسانه‌های مجازی پخش شوند و رسانه‌هایی که در این طرح کمک کنند امکانات ویژه ای دریافت خواهند کرد.

در این نشست که نمایندگان رسانه‌های داخلی مثل تماشا، نماشا، دالفک، آپارات، دیدستان و ویدانه حضور داشتند، به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !