کرزی از سیاست‌های آمریکا در افغانستان انتقاد کرد


کرزی از سیاست‌های آمریکا در افغانستان انتقاد کرد

رییس‌جمهور پیشین افغانستان گفت: علی‌رغم اعتراف مقامات آمریکایی مبنی بر موجودیت پناه‌گاه‌های امن طالبان در خاک پاکستان و حمایت اسلام‌آباد از این گروه، بازهم در 20 سال گذشته همواره واشنگتن از ارتش پاکستان حمایت کرده است.

« حامد کرزی »، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان گفت پس از امضای توافق‌نامه صلح آمریکا با گروه طالبان و خروج نیروهای خارجی از افغانستان، دیگر هیچ بهانه‌ای برای ادامه درگیری این گروه در برابر افغان‌ها باقی نمانده است.

کرزی در مصاحبه با نشریه اشپیگل آلمان تاکید کرد که قدرت‌های جهانی، از تقابل دولت جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان استفاده می‌کنند.

به گفته کرزی، کشورهای قدرتمند مانند آمریکا، روسیه و چین رقابت‌های جهانی خود را در درون افغانستان کشانیده و در برابر هم به کار می‌گیرند.

وی با انتقاد از سیاست‌های ایالات متحده آمریکا و رویکرد این کشور در مورد مسایل مربوط به افغانستان گفت که علی‌رغم اعتراف مقامات آمریکایی مبنی بر موجودیت پناه‌گاه‌های امن طالبان در خاک پاکستان و حمایت اسلام‌آباد از این گروه، بازهم در ۲۰ سال گذشته همواره واشنگتن از ارتش پاکستان حمایت کرده است.

رئیس‌جمهور پیشین افغانستان تصریح کرد که پاکستان با حمایت از گروه طالبان به دنبال تامین منافع راهبردی خود در افغانستان است.

وی در عین حال تاکید کرد که پاکستان نمی‌تواند بر افغانستان تسلط پیدا کند، زیرا پیش از این کشور، قدرت‌های خارجی مانند بریتانیا، اتحادیه جماهیر شوروی وقت و ایالات متحده آمریکا نتواستند به این هدف دست یابند.

کرزی خاطرنشان کرد که اسلام‌آباد خواهان قطع رابطه کابل با دهلی نو است، امری که به گفته او امکان‌پذیر نیست.

این رهبر پیشین دولت افغانستان با پرداختن به مسئله خط دیورند، گفت که دو کشور افغانستان و پاکستان می‌توانند با الگو گرفتن از مدل اتحادیه اروپا، این معضل را حل کنند.

وی پیشنهاد کرد که خط مرزی دیورند از حالت ثابت خارج شده و تبدیل به یک حوزه شود تا از این طریق ساکنان دو طرف مرز بتوانند بدون محدودیت و کنترل با همدیگر دیدار کنند.

حامد کرزی در گذشته نیز از سیاست‌های پاکستان در قبال افغانستان انتقاد کرده است. او زمانی در دوران ریاست جمهوری خود یک بار اسلام‌آباد را حمله نظامی تهدید کرده بود.

کرزی در اواخر ریاست جمهوری خود مخالف سیاست‌های ایالات متحده آمریکا در قبال افغانستان نیز شد. او بارها واشنگتن را متهم به بی‌ثبات ساختن افغانستان کرده بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط