سرطان پستان چیست؟ / پیشنهاداتی برای کاهش خطر ابتلا به آن

سرطان پستان چیست؟ / پیشنهاداتی برای کاهش خطر ابتلا به آن

سرطان پستان دلیل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان است. این بیماری مردان را نیز درگیر می کند اگرچه به ندرت اتفاق می افتد. یک فرد می تواند با انجام اقدامات پیشگیرانه از جمله ایجاد تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی خود به کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان کمک کند.

هنوز دلایل دقیق ابتلا به سرطان پستان برای محققان ناشناخته است، اما میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری در سال های اخیر کاهش یافته است که بخشی از آن به تشخیص زودرس و تسریع روند درمان برمی گردد. برخی از عوامل خطر مانند سابقه خانوادگی و پیری از عهده کنترل فرد خارج است، اما شخص می تواند سایر عوامل خطر مربوط به سبک زندگی یا رژیم غذایی خود را بهبود ببخشد. علاوه بر این، فرد باید بعد از 40 سالگی به طور منظم تست ماموگرافی را انجام دهد.

به گزارش هلث لاین، این مقاله نشان می دهد چگونه یک فرد می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را از طریق رژیم غذایی مناسب و تغییر مثبت سبک زندگی کاهش دهد.

غذاهایی که خطر سرطان پستان را کاهش می دهند

ارتباط بین رژیم غذایی و سرطان پستان هنوز مشخص نیست، اما محققان همچنان به بررسی نقش بالقوه غذاهای خاص و رژیم های غذایی در پیشگیری از سرطان پستان می پردازند. نتایج برخی مطالعات نشان می دهد رژیم های غذایی زیر می توانند به کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان کمک کنند:

غذاهای گیاهی

شواهد متوسطی از ارتباط بین کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان در دوران یائسگی و رژیم غذایی حاوی سبزیجات، میوه ها و غلات کامل و کمبود کربوهیدرات های تصفیه شده و محصولات حیوانی وجود دارد. برخی شواهد نشان می دهد مصرف سبزیجات غیرنشاسته ای، سبزیجات و میوه های غنی از کاروتنوئیدها نیز خطر ابتلا به سرطان پستان گیرنده استروژن منفی (ER-) را کاهش می دهد.

رژیم غذایی مدیترانه ای

تحقیقات نشان می دهد یک رژیم غذایی مدیترانه ای مرگ و میر ناشی از همه دلایل از جمله سرطان پستان را کاهش می دهد، همچنین شواهدی دال بر تاثیر رژیم غذایی مدیترانه ای بر کاهش اضافه وزن و پاقی وجود دارد که از عوامل خطر برای سرطان پستان محسوب می شوند.

نتایج یک آزمایش بالینی در سال 2015 نشان داد پس از یائسگی خطر ابتلا به سرطان پستان در زنانی که از رژیم غذایی مدیترانه ای دارای روغن زیتون بکر استفاده می کردند در مقایسه با گروه دارای رژیم غذایی کنترل شده کاهش یافت.

رژیم های غذایی غنی از کلسیم

برخی شواهد نشان می دهد رژیم غذایی پر کلسیم از فرد در مقابل سرطان پستان محافظت می کند. لبنیات منبع قابل توجهی از کلسیم، ویتامین D و اسیدهای لینولئیک است که از شخص در برابر سرطان سینه محافظت می کند.

بیشتر بخوانید:مقابله با ترس در طول پاندمیک کرونا

سرطان پستان چیست؟ / پیشنهاداتی برای کاهش خطر ابتلا به آن

سرطان پستان چیست؟ / پیشنهاداتی برای کاهش خطر ابتلا به آن

غذاهایی که باید از مصرف آنها اجتناب کنید

تعداد کمی از مواد غذایی ارتباط خاصی با سرطان پستان دارند. با این حال، اثرات تجمعی الگوی غذایی نادرست خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. برای دستیابی به یک الگوی غذایی سالم، انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند غذاهای زیر را از رژیم غذایی خود محدود یا حذف کنید:
گوشت قرمز و فرآوری شده
نوشیدنی های شیرین شده با شکر
محصولات دانه تصفیه شده
غذاهای بسیار فرآوری شده
الکل

تغییر مثبت سبک زندگی

تغییر در سبک زندگی که خطر ابتلا به سرطان پستان را در فرد کاهش می دهد شامل موارد زیر است:
حفظ وزن سالم: حفظ وزن بدن در یک حد سالم در طول زندگی.
فعال نگه داشتن بدن: بزرگسالان برای محافظت از خود در برابر سرطان پستان باید هر هفته 150 تا 300 دقیقه با شدت متوسط یا 75 تا 150 دقیقه با شدت شدید فعالیت بدنی انجام دهند.
محدود کردن رفتارهای کم تحرک: نشستن یا دراز کشیدن به مدت طولانی، تماشای تلویزیون یا سرگرمی دیگر مبتنی بر استفاده از صفحه نمایشگر با افزایش خطر افزایش وزن، اضافه وزن و چاقی همراه است که در خطر ابتلا به سرطان پستان نقش دارند.
شیردهی به دنبال زایمان: شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد شیردهی خطر ابتلا به سرطان پستان را در فرد کاهش می دهد. متخصصان معتقدند هرچه فرد به نوزاد خود شیر دهد محافظت وی در برابر سرطان پستان بیشتر است.
بحث در مورد خطر قبل از درمان جایگزینی هورمون (HRT): به طور خاص درمان استروژن پروژستین (EPT) برای علائم یائسگی با خطر بالاتر سرطان پستان همراه است. افراد باید درباره خطر ابتلا به سرطان با پزشک صحبت کنند. به طور کلی فرد نباید از HRT استفاده کند زیرا این امر خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید:سرکوب میل جنسی به چه معناست؟

سابقه خانوادگی یا جهش ژنی

برخی از افراد ممکن است سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پستان یا جهش ژنی داشته باشند که خطر ابتلا به سرطان پستان را در مقایسه با جمعیت عمومی افزایش می دهد. داروهایی مانند مهار کننده های تاموکسیفن، رالوکسیفن و آروماتاز به حداقل رساندن خطر در برخی از افراد با افزایش خطر سرطان پستان کمک می کنند، همچنین پزشک برای درصد کمی از افراد با خطر ابتلا به سرطان پستان مانند کسانی که جهش ژن BRCA دارند سینه ها و تخمدان ها را برمی دارد.

جراحی برای برداشتن هر دو پستان خطر ابتلا به سرطان پستان را در افراد مبتلا به جهش ژنی BRCA1 یا BRCA2 حداقل تا 95 درصد و در افراد با سابقه خانوادگی قوی ابتلا به سرطان پستان تا 90 درصد کاهش می دهد. برداشتن تخمدان ها و لوله های رحمی نیز 50 درصد خطر ابتلا به سرطان پستان را کم می کند.

با این حال، جراحی پیشگیری خطر ابتلا به سرطان پستان را برطرف نمی کند و عوارض جانبی همراه دارد. افراد باید گزینه های خود را با یک متخصص در میان بگذارند تا بفهمند چگونه این روش ها بر خطر ابتلا به سرطان پستان تاثیر می گذارد.

عوامل خطر ابتلا به سرطان پستان

دلایل دقیق ابتلا به سرطان پستان هنوز مشخص نیست. با این حال، عوامل خطر برای سرطان پستان عبارتند از:
عامل خطر تاثیر احتمالی بر خطر ابتلا به سرطان پستان
جنسیت: زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به سرطان پستان هستند. کمتر از یک درصد موارد جدید سرطان پستان در مردان رخ می دهد.
سن: با افزایش سن خطر ابتلا به سرطان پستان در فرد افزایش می یابد و ابتلای آن بیشتر در زنان بالای 50 سال وجود دارد.
سابقه پزشکی داشتن یک بیماری مربوط به پستان مانند کارسینوم لوبولار درجا (LCIS) خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.

علاوه بر این، اگر فردی در یک پستان خود سرطان پستان داشته باشد احتمال ابتلا به آن در سینه دیگر نیز افزایش می یابد.
سابقه پزشکی خانوادگی: اگر مادر، خواهر یا دختر شخصی به سرطان پستان مبتلا شده باشند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان قرار دارد.
ژنتیک: جهش های ژنی ارثی مانند BRCA1 و BRCA2 خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد. خطر ابتلا به سرطان پستان در طول زندگی 55 تا 65 درصد برای افراد مبتلا به جهش BRCA1، 45 تا 47 درصد برای جهش BRCA2 و 12.4 درصد برای جمعیت عمومی است.
تراکم بافت پستان: در افرادی که تراکم بافت بیشتری در پستان دارند در مقایسه با افراد با تراکم پایین بافت پستان خطر بالاتری در ابتلا به سرطان پستان وجود دارد.
قاعدگی زودرس: شروع قاعدگی قبل از 11 سالگی در برخی افراد 20 درصد بیشتر از افرادی که پس از 14 سالگی پریود می شوند احتمال دارد.
یائسگی دیرهنگام: برای سال های بیشتری بافت پستان را برای مدت طولانی تری در معرض استروژن قرار می دهد که خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.
نخستین حاملگی دیرهنگام: افرادی که نخستین حاملگی خود را قبل از 20 سالگی تجربه می کنند تقریبا نصف احتمال ابتلا به سرطان پستان در مقایسه با کسانی که بارداری اول بعد از 35 سالگی دارند وجود دارد.
اضافه وزن: وزن در تمام دوران بزرگسالی می تواند باعث بروز سرطان پستان در دوران یائسگی می شود.
الکل: افرادی که هر هفته 3 بار نوشیدنی الکلی دارند 15 درصد بیشتر از افرادی که الکل مصرف نمی کنند در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند.
پرتودرمانی: استفاده از پرتودرمانی در ناحیه قفسه سینه در دوران کودکی یا بزرگسالی خطر سرطان پستان را افزایش می دهد.

خلاصه

عوامل خطر خاصی با ابتلا به سرطان پستان در ارتباط است و تغییر سبک زندگی به کاهش خطر ابتلا به بیماری کمک می کند. الگوها و گزینه های غذایی نامناسب و سبک زندگی کم تحرک خطر ابتلا به سرطان پستان در فرد را افزایش می دهد. حفظ وزن سالم در طول زندگی، داشتن رژیم غذایی سالم و تحرک بدنی به کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان کمک می کند.
مترجم: الهه زارعی