فتح خرمشهر پوشالی بودن دشمن را به جهانیان نشان داد


فتح خرمشهر پوشالی بودن دشمن را به جهانیان نشان داد

بندرعباس- ایرنا- استاندار هرمزگان گفت: فتح خرمشهر بزرگترین پیروزی جمهوری اسلامی ایران بر دشمن بعثی در دوران دفاع مقدس بود که ضربات مهلکی را بر دشمن وارد نمود و قدرت واقعی ایران اسلامی و پوشالی بودن دشمن را به جهانیان نشان داد.

فریدون همتی یکشنبه شب با صدور پیامی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان دوران دفاع مقدس و تجلیل و قدردانی از رشادت شهدا، جانبازان، آزادگان و خانواده های معظم شهیدان و ایثارگران، فرارسیدن سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر را تبریک گفت.
در بخشی از این پیام آمده است: در تقویم هشت ساله دفاع مقدس، سوم خرداد را می توان به یادماندنی ترین و ماندگارترین روز دانست که در این روز حماسی و ماندگار در تاریخ پر افتخار ایران اسلامی، خرمشهر قهرمان با تلاش و رشادت و جانفشانی رزمندگان اسلام، آزاد شد.
در ادامه پیام همتی افزوده شده است: مردم دلیر خرمشهر از نخستین روز جنگ تحمیلی مقاومت جانانه ای در دفاع از این شهر داشتند و پس از آن رزمندگان اسلام در قالب عملیات گسترده بیت‌المقدس، خرمشهر را آزاد نمودند تا بر همگان ثابت شود که خرمشهر قطعه ای جداناپذیر از خاک میهن اسلامی است.
استاندارهرمزگان در بخش دیگری از پیام خود عنوان کرده است: بهترین تعبیر را برای موفقیت بزرگ آزادسازی خرمشهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به کار بردند که فرمودند«خرمشهر را خدا آزاد کرد» و این جمله تاریخی به اثرگذارترین شکل ممکن، عمق تعلق رزمندگان ایران اسلامی به پشتیبانی پروردگار عالم را بیان کرد.
وی در این پیام همچنین با اشاره به رشادت و جانفشانی رزمندگان کشور در آزادسازی خرمشهر، به نقش پررنگ رزمندگان هرمزگانی حاضر در جبهه ها نیز اشاره کرده و افزوده است: هرمزگانی های دلاور نیز شهدا و جانبازان بسیاری را در این راه تقدیم کردند.
به گزارش ایرنا، عملیات آزادسازی خرمشهر از مهم‌ترین حماسه های دفاع مقدس به شمار می‌رود بطوریکه می‌توان آن را نقطه عطفی در تاریخ جنگ تحمیلی دانست، این پیروزی در پی عملیات بیت المقدس به وقوع پیوست و سبب باز پس‌گیری خرمشهر در سوم خرداد ۱۳۶۱ خورشیدی شد.
این عملیات در ۳۰ دقیقه بامداد ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ با رمز «یا علی بن ابی طالب(ع)» آغاز شد و رزمندگان اسلام با عبور خود از رودخانه کارون و در سه مرحله عملیات، خرمشهر را پس از ۲۰ ماه اسارت آزاد کردند.
نیروهای ایرانی در این عملیات به دستاوردهای بزرگی دست یافتند که از آن جمله می توان به انهدام بیش از ۲ لشکر نیروی های عراقی، بازپس گیری حدود پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع از خاک ایران از جمله شهرهای خرمشهر، هویزه، پادگان حمید و خارج کردن شهرهای اهواز- حمیدیه و سوسنگرد از برد توپخانه عراق، تامین مرز بین المللی (حدفاصل پاسگاه طلائیه تا شلمچه) اشاره کرد. سرانجام پس از رشادت و دلاورمردی های فراوان ارتشیان و سپاهیان در ساعت ۲ بعدازظهر سوم خرداد ۱۳۶۱، خرمشهر، آزاد شد و پرچم پرافتخار ایران برفراز مسجد جامع این شهر به اهتزاز درآمد.
شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم رسمی ایران، سوم خرداد را به عنوان روز «مقاومت، ایثار و پیروزی» نامگذاری کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس