یک نفر این تنور معروف را روشن کند


یک نفر این تنور معروف را روشن کند

چیزی تا انتخابات 1400 نمانده، انتخاباتی که شاید به دلایل ملی، منطقه ای و بین المللی یکی از مهمترین انتخابات ها برای ایران باشد، گرچه همواره به جهت شرایط بین المللی و نگاه هایی که به کشور ما وجود دارد، حساسیت هر انتخاباتی در ایران بسیار بالا بوده و همچنان هست.

در انتخابات ۱۴۰۰ قرار است هم رئیس جمهور جدید را انتخاب کنیم و هم اعضای شوراهای شهر و روستا را، برخی شهرها که باید نماینده مجلس شان را هم انتخاب کنند، پس بازار انتخاب داغ است یا حداقل به نظر می رسد که باید اینگونه باشد، اما حالا که کمتر از یکماه تا انتخابات باقی مانده چندان شور و حال انتخاباتی در استان و حتی کشور دیده نمی شود و به قولی آن تنور معروف هنوز روشن نشده!

در استان مرکزی حداقل شرایط اینگونه است و به نظر می رسد جریان های سیاسی چندان به فکر جریان سازی و تحرک، حداقل آنگونه که در دوره های قبل شاهد بودیم، نیستند.

البته در گوشه و کنار اتفاقاتی در حال رخ دادن است، اما این اتفاقات هم هنوز نتوانسته شور و حال انتخاباتی در استان ایجاد کند. مثلا شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در اراک کار بررسی برنامه های داوطلبان شورای شهر را از پنجشنبه ... اردیبهشت ماه در اراک آغاز کرد.

البته فرایند اجرایی انتخابات از ابتدا و در موعدهای مقرر شده توسط ستاد انتخابات استان در حال انجام است، کمیته ها تشکیل شده و جلسات برگزار می شوند و برنامه ها طبق تقویم انتخابات در حال اجراست. در خصوص انتخابات شوراها داوطلبان ثبت نام کردند و هیات نظارت صلاحیت ها را بررسی کرد و نتایج به داوطلبان اعلام شد.

اینکه در تمامی انتخابات ها کسانی به نتایج بررسی صلاحیت ها معترض باشند طبیعی است ولی اینبار اطلاح طلب ها می گویند که هیچیک از داوطلبان شان در این دوره تایید صلاحیت نشده اند!

رییس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان مرکزی گفت: هیچ یک از ۵۰ نامزد اصلاح‌طلب استان مرکزی برای شرکت در انتخابات شورای اسلامی شهرها تایید صلاحیت نشده اند و عملا برنامه‌ای هم برای انتخابات پیش رو مشخص نیست.

حسین نیکی‌ملکی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص فعالیت اصلاح طلبان استان مرکزی در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ اظهار کرد: متاسفانه در شرایط کنونی مسیری برای حرکت اصلاح طلبان در عرصه انتخابات پیش رو مشخص نیست چراکه هیچ کدام از نامزدهای اصلاح طلب استان برای انتخابات شورای شهر تایید صلاحیت نشده اند و این امر عملا راهی برای اقدام و برنامه ریزی باز نگذاشته است.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی برنامه خاصی وجود ندارد و تا زمانی که لیست نهایی کاندیداها اعلام نشود نمی توان کاری کرد، نامزدها اعتراضاتی در استان داشته اند و اعتراضاتی نیز به تهران برده شده است و منتظریم تا نتیجه آن مشخص شود.

نیکی‌ملکی که معتقد است توسط هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کج‌خلقی‌های صورت گرفته، افزود: متاسفانه این عدم تایید صلاحیت نامزدهای اصلاح طلب همراه با نگاه سیاسی بوده است و عملا از بین ۵۰ نیروی اصلاح طلب ثبت نام شده برای حضور در انتخابات حتی یک نفر هم تایید نشده است.

وی بیان کرد: نتیجه اعتراضاتی که به استان شده مجددا منفی بود و یک نفر هم تایید نشد، بر همین اساس اعتراضات به تهران برده شده است و امیدواریم که در تهران به نتیجه مثبت دست یابیم.

رییس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان مرکزی تاکید کرد: اگر نتیجه اعتراضات منفی باقی بماند، مسلما به عنوان شهروند رای خواهیم داد، اما عملا فعالیت جمعی از سوی اصلاح طلبان استان نخواهیم داشت، عملا شور و حال انتخاباتی و ترغیب مردم برای آمدن به پای صندوق های رای را از دست می دهیم.

نیکی‌ملکی با بیان اینکه این رد صلاحیت ها عملا به ضرر مردم و دوستداران اصلاحات است، افزود: اصلاح طلبان همواره شور و نشاط را برای انتخابات رقم می زنند و در انتخابات پیش رو با تایید نشدن نیروهای اصلاح طلب این فرصت از استان گرفته شده است، مسلما همه این ۵۰ نفر مشکل نداشته اند و نگاه سیاسی آنها را رد کرده است. در مجموع فعلا مسیری برای اصلاح طلبان استان مشخص نیست.

البته علی اکبر کریمی رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای استان مرکزی این ادعا را قبول ندارد و در نشست خبری که روز جمعه ... برگزار شد گفت: رد صلاحیت حتی یک نفر از داوطلبین رد شده بدون نظر مرجع ذیربط نبوده و بررسی ها فارغ از توجه به جناح سیاسی انحام شده است، نگاه به همه یکسان بوده و نظر مراجع نظارتی ملاک بوده است. تعداد افراد منتسب به جناح اصلاح طلب در بین رد صلاحیت ها تنها حدود ۲۰ درصد است و از جناح مقابل نیز بوفور دیده می‌شود.

وی افزود: تعداد افرادی که با نظر مراجع قانونی صرفا به واسطه محکومیت سیاسی رد صلاحیت شده باشند کمتر از انگشتان دست است و عمدتا دلایل دیگری برای رد صلاحیت افراد دارای سلیقه سیاسی وجود داشته است، دستمان بسته است و نمی توانیم علت رد صلاحیت ها را بگوییم، اما افراد رد صلاحیت شده می‌توانند علت رد صلاحیت خود را دریافت کنند. گرایشات سیاسی مبنا محسوب نمی شود ولی این امکان وجود دارد که افرادی ضمن اینکه گرایش سیاسی دارند، تخلفاتی هم داشته باشند.

البته کریمی پیش از این در گفت و گو با ایسنا گفته بود که شرایط کلی سیاسی کشور به گونه‌ای است که شاید طیف سیاسی اصلاح طلبان و حامیان آقای روحانی علاقه‌ای ندارند که تنور انتخابات گرم شود، زیرا در مواجهه با مردم پاسخی برای عملکرد ۸ ساله خود ندارند و به نوعی مسئولیت این عملکرد را متوجه خود نمی دانند و می خواهند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند.

وی افزود: به نظر می رسد اعتدالیون و اصلاح‌طلبان در شرایط بغرنجی قرار دارند؛ آن‌ها از طرفی علاقه دارند در قدرت تداوم حضور داشته باشند و خیلی از چهره‌های شاخص آن‌ها تاکید داشتند که باید در صحنه باشند ولی چون عملکرد قابل توجهی ندارند حضورشان در صحنه سخت است.

هرچند از نظر کریمی کار اصولگراها هم راحت نیست. او در این‌باره گفته است: اصولگرایان به عنوان جناح منتقد دولت کنونی به واسطه اینکه خود را با موج انتقادات موجود در جامعه همراه می بینند فکر می‌کنند به راحتی می‌توانند صحنه را ببرند، در حالی که باید برای جلب آرای عمومی برنامه مشخص داشته باشند، آنها باید برنامه خود را برای حل مشکلات و اداره کشور ارائه کنند.

کار اصلاح طلب ها حداقل در اراک با توجه به اینکه سهم عمده ای در عضویت شورای این کلانشهر داشته اند از این بابت سخت است که باید عملکرد چهارساله خود را در شورا برای مردم تبیین کرده و از آن دفاع کنند تا بتوانند نتیجه مطلوبی را که در انتخابات شورای پنجم بدست آوردند، تکرار کنند.

آنها در دوره گذشته با لیست امید به میدان آمدند و توانستند ۸ کرسی از ۱۱ کرسی شورای شهری را به دست آورند که چند سالی است کلانشهر شده و با معضلات بسیاری در تمامی عرصه ها اعم از عمرانی و محیط زیست و مدیریت شهری و ... دست و پنجه نرم می کند و گاهی هم بدجور در گوشه رینگ گیر می افتد.

با اینهمه در حال حاضر اصلاح طلب ها می گویند نامزدی در این انتخابات ندارند، پس برنامه ای هم برای آن ندارند و در نهایت به عنوان شهروند در انتخابات شرکت خواهند کرد.

از سوی دیگر اصولگراها تحرکاتی را آغاز کرده اند و از همه مشهودتر فعالیت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان مرکزی است که چند روزی است ارزیابی نامزدهای انتخابات شوراها را در اراک آغاز کرده است.

مسئول کارگروه مصاحبه و ارزیابی علمی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان مرکزی در خصوص این شورا و چیستی و چرایی آن می گوید: بعد از انتخابات سال ۱۳۹۶، سیاسیون بزرگ کشور درصدد برآمدند که ظرفیت جریان انقلاب را حفظ کنند و در کنار هم نگهدارند و مسلما یک جریان باید این وحدت را رقم می زد، بر این اساس تعدادی از احزاب و افراد در تهران شورایی به نام شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی که از ساختار اصولگرایی کاملا جداست، تشکیل شد.

وی با اشاره به اینکه در راستای تشکیل این شورا و به جهت کارایی بالا، ایرادات و اشکالات گذشته که در روند کاری جریاناتی مانند جمنا بود رفع شد، احزاب و گروه‌های بیشتری جذب شدند و شاکله‌ای متفاوت شکل گرفت، افزود: این شورا در کشور یک هدف اصلی را دنبال می‌کند و در پی جمع‌آوری خواست و مطالبات مردم از کف جامعه و میدان است، در فرایند فعالیت این جریان، تصمیم‌گیری از بالا به پایین نیست، بلکه مباحث از پایین به بالا دنبال می‌شود و تجربه‌ای جدید را رقم زده است.

حسینی تصریح کرد: ۶۰ درصد اعضای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی را احزاب تشکیل می‌دهند، چراکه کارکرد و تفکر سیاسی در دست احزاب است و شورا نیز این روند درست را در پیش گرفته است.

وی با بیان اینکه تا پیش از تشکیل این شورا، افرادی که خود را قیم مردم می‌دانستند، تصمیم می‌گرفتند که در انتخابات از چه فردی و با چه شرایطی حمایت کنند و در واقع سبد انتخاب مردم، سبدی کم رونق به لحاظ کمی و کیفی بود، افزود: با تشکیل شورای ائتلاف برنامه و کارایی فرد قبل از ورود به مجلس شورای اسلامی یا شورای شهر در اولویت قرار گرفت و در واقع این شورا، نوع و روال انتخاب را تغییر داد و با در نظر گرفتن سهمی برای جوانان، استفاده از نخبگان اجرایی و سیاسی که به مراکز قدرت و ثروت متصل نبودند، روال انتخاب را متحول کرد.

مسئول کارگروه مصاحبه و ارزیابی علمی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان مرکزی درخصوص اقداماتی که برای انتخابات پیش رو در حال انجام است نیز گفت: مصاحبه نامزدها از پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ آغاز شد و کارشناسان امر به صورت مشخص از ابتدا تا پایان مصاحبه همه نامزدها در جلسات حضور یافتند. پس از ثبت‌نام نامزدها و مشخص شدن افراد، ۷۸ نفر از نامزدها تحت عنوان جریان انقلاب شناسایی شدند که از این تعداد ۵۰ نفر معادل ۷۵ درصد جذب ائتلاف شدند.

به گفته وی، این افراد به طور کاملا اختیاری تعهدنامه‌ شورا را امضا کرده اند و از این تعداد پس از انجام مصاحبه و پاسخگویی دو ساعته به ۳۰ سوال کاملا تخصصی در موضوعات مختلف که زیر نظر کارشناسان و اساتید دانشگاهی و نخبگان صورت می گیرد، ۲۲ نفر انتخاب می‌شوند.

وی اضافه کرد: برای ارزیابی نامزدها فرم‌هایی مشخص تهیه شده است و امتیازدهی از هزار خواهد بود تا دقت عمل بالا باشد. علاوه بر ارزیابی عملکرد فرد، طرح و ایده‌های نامزد، بررسی می‌شود تا مشخص شود که آیا فرد امتیاز حداکثری را بدست می آورد تا در چینشی که برای ۱۱ عضو شورا در نظر گرفته شده جای می‌گیرد یا خیر، به عنوان مثال ممکن است ۵ نفر از نامزدها که بیشترین امتیاز را دریافت کرده‌اند در حوزه عمران و شهرسازی متخصص باشد، مسلما تمامی این ۵ نفر در لیست نهایی جای نمی گیرند، چراکه شهر فقط در حوزه عمران و شهرسازی نیاز به متخصص ندارد، به همین دلیل براساس کمیسیون‌های تخصصی شورا افراد انتخاب می‌شوند و در نهایت یک لیست ۱۱ یا ۱۳ نفره برای انتخابات شورای ششم معرفی می‌شود.

به گزارش ایسنا، شکی نیست که در اوضاع کرونایی و محدودیت هایی که باید رعایت شود، نمی توان تحرک و شور دوره های قبل انتخابات را در کشور و استان شاهد بود، اما با اینهمه انتظار می رود که شور و شوق انتخاباتی حداقل در فضای مجازی بسیار بیشتر از آن چیزی باشد که امروز شاهد هستیم و قطعا یکی از ارکان مهم ایجاد این شور و شوق تحرک جریان های سیاسی هستند، آنها باید سهم خود را در رویدادی که مدعی هستند نقش مهمی در نتایجش دارند، ایفا کنند بویژه اینکه بخش مهمی از افزایش مشارکت عمومی در انتخابات در همین مسیر تامین می شود و بسیاری از افراد در جریان همین تحرکات به این نتیجه و شناخت می رسند که در انتخابات شرکت کنند و در نتیجه آن سهیم باشند.

هرچند اخبار جسته گریخته ای از برخی اقدامات احزاب و ستادها در حوزه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا به گوش می رسد، اما این صداها آنقدر رسا و البته به اندازه کافی رسمی نیست که تحرکی در فضای انتخاباتی استان ایجاد کرده و توجهات را به سوی خود جلب کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ از حالا دیگه من مردم تورو از پیشم بردن علیراد