با خواص حنا، این گیاه پر خاصیت آشنا شوید

با خواص حنا، این گیاه پر خاصیت آشنا شوید

حنا برگ پودر شده گیاه خاصی است که در تهیه برخی از داروها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. حنا برای درمان زخم معده، نوعی بیماری التهابی روده (کولیت اولسراتیو)، زخم بستر و سایر موارد استفاده می شود، اما شواهد علمی خوبی برای حمایت از این موارد وجود ندارد، همچنین نگرانی پیرامون استفاده از حنا به صورت خوراکی وجود دارد زیرا تعداد زیادی از کارشناسان بر این باورند ایمن نیست.

از حنا در تولید محصولات آرایشی، رنگ مو و محصولات مراقبت از مو استفاده می شود. علاوه بر این، این ماده به عنوان رنگ ناخن، پوست و لباس نیز استفاده می شود.

حنا چگونه کار می کند؟

مواد موجود در حنا در مبارزه با عفونت های خاص کمک می کند، همچنین برخی اطلاعات حاکی از آن است حنا رشد تومورها و التهاب را کاهش می دهد، از اسپاسم جلوگیری یا آن را کاهش می دهد و درد را نیز تسکین می بخشد.

موارد استفاده از حنا و اثربخشی آن؟

واکنش پوستی نامطلوب ناشی از درمان دارویی سرطان (اریتم آکرال ناشی از شیمی درمانی). تحقیقات اولیه حاکی از آن است استفاده از حنا روی پوست باعث بهبود اریتم اکرال ناشی از شیمی درمانی در افرادی می شود که داروی سرطان کپسیتابین را دریافت می کنند.
آسیب عصبی در دست و پا ناشی از درمان دارویی سرطان. تحقیقات اولیه در زنان بالغ نشان می دهد استفاده از پودر حنا روی دست ها و پاها علائم آسیب عصبی ناشی از داروی سرطان اگزالی پلاتین را کاهش می دهد.
واکنش های پوستی ناشی از تماس مستقیم با ماده ای (درماتیت تماسی). تحقیقات اولیه نشان می دهد استفاده از پودر حنا درد و خارش را در افراد مبتلا به درماتیت تماسی ناشی از استفاده از پاهای مصنوعی کاهش می دهد، اما قرمزی را تشدید می کند.
زخم بستر. تحقیقات اولیه نشان می دهد استفاده از پودر حنا در زخم بستر در مقایسه با روغن زیتون یا عدم درمان باعث بهبودی آن می شود.
التیام زخم. تحقیقات اولیه در بیمارانی که به عنوان بخشی از زایمان نیاز به برش جراحی در دهانه واژن داشتند نشان می دهد استفاده از پماد حنا 2 درصد روی زخم جراحی به مدت 2 هفته مقدار درد و قرمزی را کاهش می دهد.
نوعی بیماری التهابی روده (کولیت اولسراتیو)
زخم بستر
سرطان
شوره سر
طحال بزرگ شده
اگزما (درماتیت آتوپیک)
سردرد
عفونت خارش دار پوست ناشی از گال
اسهال شدید ناشی از انگلی که آمیب (اسهال خونی آمیب) نامیده می شود
زخم معده یا روده
زردی پوست در نوزادان (زردی نوزاد)
شرایط دیگر
برای ارزیابی اثربخشی حنا برای این مصارف شواهد و تحقیقات بیشتری لازم است.

بیشتر بخوانید:سلول های بدخیم چه نقشی بر نیروی دفاعی بدن دارند؟

با خواص حنا، این گیاه پر خاصیت آشنا شوید

با خواص حنا، این گیاه پر خاصیت آشنا شوید

اثرات جانبی مصرف حنا

هنگام مصرف به صورت خوراکی: حنا هنگام استفاده به صورت خوراکی غیرایمن است. بلع تصادفی حنا نیاز به توجه سریع پزشکی دارد. این عارضه می تواند باعث بروز ناراحتی معده، تجزیه عضلات، نارسایی کلیه، تخریب گلبول های قرمز خون (کم خونی همولیتیک) و حتی مرگ شود.
هنگامی که حنا روی پوست قرار می گیرد: حنا برای بیشتر بزرگسالان هنگامی که روی پوست یا مو استفاده می شود به احتمال زیاد ایمن است. این امر می تواند برخی از عوارض جانبی مانند قرمزی، خارش، سوزش، تورم، تاول و زخم شدن پوست را ایجاد کند. غالبا این واکنش های آلرژیک به دلیل وجود ماده ای در حنا است که این ماده افزودنی بیشتر در حنای “سیاه” مشاهده می شود.
به ندرت واکنش های آلرژیک مانند کهیر، آبریزش بینی، خس خس سینه و آسم رخ می دهد.

هشدارها و احتیاط های ویژه درباره استفاده از حنا

بارداری یا شیردهی: مصرف حنا به صورت خوراکی در صورت بارداری یا شیردهی گزینه ایمنی نیست. اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا استفاده از حنا حین بارداری یا شیردهی روی پوست قابل استفاده نیست وجود ندارد، اما بهتر است در سمت امن بمانید و از استفاده آن خودداری کنید.
کودکان: حنا هنگام استفاده به صورت خوراکی غیرایمن است، بنابراین استفاده از حنا روی پوست کودک به احتمال زیاد بی خطر است.
کمبود گلوکز ۶-فسفات دهیدروژناز (G6PD): استفاده از حنا روی پوست نوزادان و کودکان مبتلا به کمبود G6PD می تواند باعث ترکیدن گلبول های قرمز آنها شود.
آلرژی حنا: اگر نسبت به حنا حساسیت دارید از تماس با آن خودداری کنید.

بیشتر بخوانید:تاثیبر آمینو اسیدهای شاخه‌دار در ورزش / از رشد عضله تا کاهش خستگی ناشی از ورزش

با خواص حنا، این گیاه پر خاصیت آشنا شوید

با خواص حنا، این گیاه پر خاصیت آشنا شوید

با این ترکیب محتاط باشید

لیتیوم با حنا تداخل ایجاد می کندحنا ممکن است اثری مانند قرص آب یا “ادرار آور” داشته باشد. مصرف حنا باعث خلاص شدن بدن از شر لیتیوم می شود. این امر می تواند میزان لیتیوم در بدن را افزایش دهد و منجر به بروز عوارض جانبی جدی شود. اگر لیتیوم مصرف می کنید قبل از استفاده از این محصول با پزشک خود صحبت کنید. دوز لیتیوم شما ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد.

دوز مصرفی حنا

دوز مناسب مصرف حنا به عوامل مختلفی مانند سن، وضعیت سلامتی و چندین بیماری دیگر بستگی دارد. در این زمان اطلاعات علمی کافی برای تعیین دامنه مناسب دوز حنا وجود ندارد. به خاطر داشته باشید محصولات طبیعی همیشه لزوما هم بی خطر نیستند و مقدار مصرف آن مهم است. حتما دستورالعمل های مربوط به محصول را بخوانید و قبل از استفاده با داروساز یا پزشک یا سایر متخصصان بهداشت مشورت کنید.
مترجم: الهه زارعی