چگونه فرزندان میتوانند از طلاق والدین جلوگیری کنند؟


چگونه فرزندان میتوانند از طلاق والدین جلوگیری کنند؟

طلاق در لغت به معنای رها شدن از عقد نکاح و پدیده ایست قراردادی که به زن و شوهر اجازه می دهد تا تحت شرایطی رابطه زناشویی خود را قطع کرده و از یکدیگر جدا شوند. قطعا پس از شنیدن کلمه طلاق، حس خوبی به انسان دست نمی دهد. با شنیدن کلمه طلاق ناخودآگاه دعوا، […]

طلاق در لغت به معنای رها شدن از عقد نکاح و پدیده ایست قراردادی که به زن و شوهر اجازه می دهد تا تحت شرایطی رابطه زناشویی خود را قطع کرده و از یکدیگر جدا شوند. قطعا پس از شنیدن کلمه طلاق، حس خوبی به انسان دست نمی دهد. با شنیدن کلمه طلاق ناخودآگاه دعوا، جرو بحث و خانواده ی مغشوش در ذهنمان نقش می بندد. اما در بعضی مواقع باید با این مسئله در زندگی روبرو شویم، حال این اتفاق برای اطرافیانمان یا خودمان بیفتد. اما در این بین بیشترین آسیب را فرزندانمان از این جریان می بینند. هرساله میلیون ها کودک در سرتا سر جهان با اختلاف در خانواده روبرو می شوند و در بسیاری از کشورها، میزان طلاق والدین در حال افزایش است. به طور کلی طلاق ها را میتوان به دو دسته تقسیم کرد: طلاق آشکار و طلاق پنهان.

طلاق آشکار: زمانیست که مرد و زن به دادگاه مراجعه میکنند و به طور رسمی از هم جدا میشوند و سند ازدواجشان را باطل میکنند.

طلاق پنهان: طلاقیست که ویژگی های طلاق آشکار را داراست ولی به دلیل وجود موانع فرهنگی، ارزشی، معنوی، موقعیتی و قانونی خاص آشکار نمی شوند، در واقع اینگونه طلاق ها اتفاق می افتند. بدون اینکه ازدواج باطل شود. در این نوع طلاق زوجین سال ها زیر یک سقف با حداقل ارتباط (حتی ارتباط کلامی) بهترین روزهای عمر خود را تلف میکنند. در بسیاری از کشورهای آسیایی، طلاق پنهان شایع تر است. در طلاق پنهان شانس حل مشکل به صفر نمی رسد.

چگونه فرزندان میتوانند از طلاق والدین جلوگیری کنند؟نباید در حضور والدین، یکی را مقصر بدانیم و حق را به دیگری بدهیم

انواع جدایی هایی را که در فرآیند طلاق پیش می آید به این شکل دسته بندی می شود: طلاق عاطفی، طلاق روانی، قانونی، اقتصادی و اجتماعی.

سه عامل اصلی که می توانند سلامت روان فرزندانی که درگیر اختلافات والدین هستند را به خطر بیندازند عبارتند از: کیفیت و چگونگی روابط والدین با هم، شدت و مدت زمان درگیری های والدین، و سومی نیز کیفیت و چگونگی روابط والدین با فرزندان و بالعکس آن.

در این مقاله میخواهیم ببینیم آیا فرزندان میتوانند از طلاق والدین خود جلوگیری کنند، البته لازم به ذکر است که منظور ما از فرزندان در این مطلب، فرزندان بالغ خانواده و بالای هجده سال سن هستند. عمدتا فرزندانی که در سنین پیش از دبیرستان هستند، نمی توانند از عهده ی این نقش برآیند و ممکن است با ورود به این مسائل، خود درگیر مشکلاتی شوند که نیاز به کمک اطرافیان خود و یا روان شناس پیدا کنند. فرزندان میتوانند با شناسایی و درک شرایط و علل به وجود آمدن اختلافات و با استفاده از مهارت هایی که دارند به والدینشان در ایجاد روابط بهتر کمک کنند.

نصیحت نکنید

نباید در حضور والدین، یکی را مقصر بدانیم و حق را به دیگری بدهیم، چون در این موقعیت هر کدام از والدین حق را به خود میدهد و ضمنا ممکن است والدین نصیحت و توصیه های فرزندان خود را قبول نکنند چون فکر میکنند آنها از لحاظ سن و تجربه، در جایگاهی نیستند که بتوانند به آنها راه حل ارائه دهند.

از اختلافاتی که دارند لیست تهیه کنید
چگونه فرزندان میتوانند از طلاق والدین جلوگیری کنند؟فرزندان باید سر فرصت مناسب و در شرایط آرام درباره احساسات خودشان از طلاق والدین صحبت کنند

هیچ کس به اندازه ی فرزندان به زمینه های ایجاد مشکلات والدین آگاه نیست. پس میتوانید لیستی از مواردی که مشکلات را به وجود آوردند تهیه کنید و با کمک و راهنمایی یک مشاور، توصیه هایی را برای جلوگیری دریافت کنید.

مهارت هایتان را افزایش دهید

فرزندان برای آشتی دادن والدین و جلوگیری از طلاق والدین باید به دنبال یادگیری بعضی مهارت های جدید باشند و این امر بدون استفاده از دانش و آگاهی کافی نمیتوانند فضای متشنج یک رابطه را آرام کنند، حتی گاهی اوقات شرایط را از چیزی که هست بدتر نیز میکنند.

به فکر سلامت روان خود باشید

وقتی فرزندان به والدین خود در ایجاد رابطه خوب کمک میکنند، به حفظ سلامت جسم و روان خود هم کمک میکنند. آنها باید از فضای تشویش و اضطراب دوری کنند و به جای آن از طریق تغذیه ی مناسب، ورزش، دیدن فیلم های کمدی و رفت و آمد با افراد مثبت اندیش به سلامت روان خود و والدینشان کمک کنند.

با آرامش صحبت کنید

فرزندان باید سر فرصت مناسب و در شرایط آرام درباره احساسات خودشان از اختلاف و مشاجره و فضای متشنج خانه، برای پدر و مادر صحبت کنند و والدین هم باید یاد بگیرند تا در مورد احساسات خودشان با فرزندان حرف بزنند. برای هر خانواده ای اختلاف پیش می آید ولی چیزی که اهمیت دارد اینست که افراد، مشکلات خود را پیش از اینکه به مرحله ی جدایی و طلاق برسد، با هم در میان بگذارند تا بتوانند با کمک هم برای مشکلاتشان راه حل پیدا کنند. و در نهایت کاری که میشود انجام داد، گرفتن مشاوره از متخصصان چه به صورت حضوری و چه به صورت آنلاین است. به امید روزی که هیچ فرزندی شاهد جدایی والدین و از هم پاشیدن خانواده در هیچ جای دنیا نباشد.

مطالب مرتبط: مضرات طلاق توافقی

طلاق توافقی چیست و شرایط آن چگونه است؟

در میان گذاشتن طلاق با فرزندان

امتیاز دهید: post

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ازدواج

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بی‌هم‌نفسی