گلزار شهدای چهار روستای گنبدکاووس نیاز به ساماندهی دارد


گلزار شهدای چهار روستای گنبدکاووس نیاز به ساماندهی دارد

گنبدکاووس - ایرنا - رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گنبدکاووس با اشاره به وجود 43 گلزار شهدا در مناطق شهری و روستایی این شهرستان گفت که چهار مورد از این گلزارها در روستاهای پشمک، بایلر، کوچک خرطوم و قول حاجی نیاز به ساماندهی دارد که با همکاری بخشداری و دهیاران روستا انجام خواهد شد.

حسن نوروزی روز دوشنبه در نشست کارگروه ساماندهی گلزار شهدا و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت گنبدکاووس اظهارداشت: ماندگار سازی گلزار شهدا به عنوان میراث ملی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با ساخت یادمان‌هایی از این عزیزان برای انتقال ارزش‌های واقعی شهدا به نسل‌های بعد از مهمترین اهداف این کارگروه است.

وی ابراز امیدواری کرد با برگزاری منظم نشست‌های کرگروه ساماندهی گلزار شهدا و اجرای مصوبات آن بتوان برای رضایت شهدا و خانواده این بزرگواران کارهای خوبی انجام داد.

نوروزی اضافه کرد: در صورت رحلت پدران و مادران شهدایی که در قید حیات هستند، فضای کافی برای خاکسپاری آنان در جوار گلزار شهدا در امامزاده یحیی بن زید(ع) گنبدکاووس وجود ندارد و نیاز است تا قطعه‌ای جدید برای آن اختصاص یابد.

وی افزود: تمامی گلزار شهدا گنبدکاووس بجز محله چای بویین به شهرداری‌ها و دهیاری‌های شهرستان تحویل داده شده و باید دستگاه‌های متولی وضعیت این محله را به عنوان روستا و یا شهر برای واگذاری مدیریت حفظ، نگهداری و فضاسازی گلزار شهدای آن مشخص کنند.

برگزاری یادواره شهدای جاوید اثر، نظارت بر اطمینان از محرز شدن شهادت متوفی برای خاکسپاری در قطعه شهدا، ثبت ملی گلزارهای مطهر شهدا، مرمت و پاکسازی آنها، کاشت نهال و اجرای برنامه‌های فرهنگی در جوار مزار شهدا از جمله پیشنهادهای رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گنبدکاووس به اعضای این کارگروه بود.

مریم آق آتابای مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گنبدکاووس نیز در این نشست گفت: پرونده ثبت ملی گلزارهای شهدای شهرستان از سال گذشته ابلاغ شده و پیگیری لازم در این رابطه در حال انجام است.

همچنین احمد احمدی سرپرست اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس نیز در این نشست گفت: تاج‌محمد باشقره، نخستین شهید در راه حفاظت از محیط زیست گلستان ۲۵ مهر سال ۹۷ به شهادت رسید و در روستای کوچک خرطوم خاکسپاری شد که با وجود گذشت حدود سه سال از زمان خاکسپاری هنوز مزاری در شان و جایگاه این شهید ایجاد نشده است.

به گزارش ایرنا، ۲۵ مهر سال ۹۷ شکارچیان غیرمجاز با شلیک مستقیم به محیط بانان پارک ملی گلستان چهار محیط بان را زخمی کردند که در این بین تاج محمد باشقره براثر اصابت گلوله به قلبش جان خود را بر سر حفاظت از محیط زیست نهاد.

گلزار شهدای چهار روستای گنبدکاووس نیاز به ساماندهی دارد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز در این نشست با گرامیداشت سوم خرداد به عنوان سالروز فتح خرمشهر، از دستگاه‌های اجرایی شهرستان خواست به صورت جدی پیگیر ساماندهی گلزار شهدا به عنوان مصوبه هیات وزیران باشند و نشست‌های کارگروه به طور مرتب برگزار شود.

فرزانه جعفری افزود: ارتقای سطح آگاهی مردم نسبت به باورهای دینی و معرفی شهدا و ایثارگران به عنوان الگو برای جوانان، موثرترین راهکار برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است.

همچنین اعضای کارگروه توسعه فرهنگ ایثار و شهادت گنبدکاووس به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادی خرمشهر بعد از نشست امروز با حضور در امام‌زاده یحیی بن زید(ع)، گلزار شهدا را غبارروبی و عطرافشانی کردند و در ادامه نیز با خانواده شهید اکبر محمدپور از شهدای عملیات آزادی خرمشهر و علی‌اکبر فدایی از جانبازان این عملیات دیدار کردند.

شهرستان گنبدکاووس با حدود ۳۷۰ هزار نفر جمعیت از شروع انقلاب اسلامی تاکنون ۵۱۶ شهید والامقام تقدیم میهن اسلامی کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس