تاکید برهم صالح بر لزوم تامین امنیت و سلامت انتخابات عراق


تاکید برهم صالح بر لزوم تامین امنیت و سلامت انتخابات عراق

تهران – ایرنا - «برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق با اشاره به لزوم برگزاری انتخابات عادلانه زودهنگام بر تامین امنیت و سلامت این رویداد سیاسی در مراحل گوناگون تاکید کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، رئیس جمهوری عراق در دیدار با رئیس و اعضای کمیسیون عالی و مستقل انتخابات و «جنین هنیس پلاسخارت»، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق درباره پرونده انتخابات گفت‌وگو کرد.

در این دیدار درباره زمان بندی‌ها، لزوم برگزاری انتخابات در زمان مقرر و نیز الزام مربوط به سلامت و عادلانه بودن این رویداد رایزنی و بحث و تبادل نظر شد.

رئیس جمهوری عراق همچنین بر افزایش کوشش ها برای تکمیل فرایند نام نویسی هوشمند رای‌دهندگان، تضمین حق مشارکت مردم و تدوین شیوه‌نامه رفتاری، حقوقی و ملی میان گروه‌های سیاسی و تقویت نقش سازمان ملل متحد در حمایت از فرایند انتخابات عراق در راستای موفقیت آن و تضمین حاکمیت و احترام به تصمیم مستقل مردم این کشور تاکید کرد.

صالح در این دیدار تامین امنیت و برگزاری سالم و عادلانه انتخابات در مراحل گوناگون و فراهم‌سازی محیطی امن و با ثبات برای رای‌دهندگان عراقی را بسیار مهم دانست.

وی مشارکت مردم عراق در انتخاب آزاد نمایندگان خود و تامین فرصت برابر برای مشارکت و نامزدی را جزو حقوق اصلی و مهم رای دهندگان و نامزدها توصیف کرد و گفت که این شاخص ها عاملی اساسی در موفقیت انتخابات و حرکت به سمت اصلاحات مطلوب به شمار می رود.

در همین پیوند، کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق فروردین گذشته از ۷۵ کشور و سازمان دعوت کرد بر انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق که قرار است در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱ برگزار شود، نظارت کنند.

در همین پیوند، «جمانه الغلای»، سخنگوی کمیساریای انتخابات عراق ضمن تاکید بر هماهنگی با وزارت خارجه، در گفت وگویی افزود که ۷۵ دعوت نامه به مقصد سفارت کشورهای عربی و خارجی و سازمان های بین المللی برای نظارت بر فرآیند انتخابات عراق ارسال شده است.

وی گفت که برخی از سفارت خانه ها در عراق اقدام به تنظیم برنامه هایی برای دیدار از کمیساریای عالی انتخابات می کنند.

الغلای با اشاره به اینکه کمیساریای عالی انتخابات، گام بلندی در خصوص آمادگی برای انتخابات برداشته، توضیح داد که این نهاد کار خود را با نوسازی کارت های رای دهندگان، ثبت نام، توزیع کارت رای دهندگان، پذیرش فهرست نامزدها، نام نویسی ائتلاف های سیاسی و احزاب، تنظیم برگه رای، برنامه ریزی دستگاه ها، بازسازی و نگهداری از دستگاه های الکترونیکی و فرستنده ها آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه کمیساریای انتخابات آماده رای گیری است، افزود که این کمیساریای درخواستی در خصوص امکان برگزاری انتخابات شورای استان ها با انتخابات پارلمانی دریافت کرد که این موضوع به جوانب فنی و مالی نیاز دارد و کار ساده ای نیست.

دولت و بخشی از پارلمان عراق که بر لزوم نظارت بین المللی تأکید دارند، معتقدند این امر می تواند به مشروعیت نتایج انتخابات در خارج از این کشور کمک کند، این درحالی است که بسیاری نیز با این امر مخالفت می ورزند.

دولت عراق دی ۱۳۹۹ در نشستی به ریاست «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر این کشور با حضور اعضای کمیسیون عالی انتخابات عراق با تعیین روز دهم اکتبر آینده (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) به عنوان زمان برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام این کشور موافقت کرد.
کمیسیاریای عالی انتخابات عراق پیش از این نشست در نامه‌ ای به الکاظمی پیشنهاد داد که انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در روز شانزدهم ماه اکتبر سال جاری میلادی (۲۴ مهرماه آینده) برگزار شود.
پیش از این نخست وزیر عراق روز ششم ژوئن آینده (۱۶ خرداد ۱۴۰۰) را به عنوان روز برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی این کشور تعیین کرده بود.
رایزنی‌ها و گام‌های احزاب و جریان‌های سیاسی مختلف عراق و تغییر آرایش نیروهای سیاسی از نزدیک به هشت ماه پیش برای ورود به این انتخابات آغاز شده است.

انتخاب اکتبر به عنوان زمان برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام تداعی کننده تظاهراتی بود که از اول اکتبر ۲۰۱۹ نهم (مهر ۱۳۹۸) در عراق با محوریت اعتراض به فساد و مشکلات اقتصادی در بغداد آغاز شد و تا آخر فوریه ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸) ادامه یافت و در شکل گیری این تظاهرات، افزون بر مسائل داخلی، تحریکات خارجی نیز نقش داشت و برخی احزاب سیاسی در راستای بهره برداری سیاسی با آن همراه شدند.
این تظاهرات خشونت های بسیاری به دنبال داشت که در طول برپایی چندین ماهه آن صدها نفر کشته و هزاران تن زخمی شدند.
تظاهرات در نهایت با اعلام استعفای «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر وقت و تشکیل دولت «مصطفی الکاظمی» پایان یافت و سالگرد آن نیز کم رنگ و بی رمق برگزار شد.

گفته می شود که آمریکا و برخی کشورهای عربی مانند امارات و عربستان، به علاوه رژیم صهیونیستی در این اعتراض ها و تحریک عمومی مردم عراق نقش داشتند و از طریق فضای مجازی نیز از آن حمایت کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟