نحوه برخورد با کودکان لجباز دوساله


نحوه برخورد با کودکان لجباز دوساله

کودکان دوساله واقعا هیجان انگیز و دوست داشتنی هستند و از کنار آنها بودن میشود نهایت لذت را برد. یک کودک دوساله به دائما از هوش و کنجکاوی طبیعی خود برای افزایش دانشش استفاده میکند. کودک شما تلاش میکند که مستقل باشد و بدون کمک شما از خودش مراقبت کند. کودک شما عاشق این است […]

کودکان دوساله واقعا هیجان انگیز و دوست داشتنی هستند و از کنار آنها بودن میشود نهایت لذت را برد. یک کودک دوساله به دائما از هوش و کنجکاوی طبیعی خود برای افزایش دانشش استفاده میکند. کودک شما تلاش میکند که مستقل باشد و بدون کمک شما از خودش مراقبت کند. کودک شما عاشق این است که درباره ی دنیای خود بیاموزد، او درک میکند که انسانی جدا از شما و دیگر اطرافیانش است ولی این باور که ستاره ی فیلم زندگی شماست در او هنوز پابرجاست. کودکان در سطحی از رشد هستند که دنیا را متعلق به خودشان میدانند و میخواهند که همه چیز سریع برایشان مهیا شود ولی امان از وقتی که این اتفاق نیفتد آنوقت است که لجباز می‌شوند و جیغ و داد میزنند.

کودکان وقتی نمیتوانند کاری را درست انجام دهند و در آن احساس ناامیدی کنند نیز دچار لجبازی میشوند. بیایید با هم داستان دختری به نام وانی را بخوانیم که با مادرش لج میکند. مادر وانی تعریف میکرد که روزی سر میز شام وانی ازش درخواست یه لیوان آب کرد، مادر وانی هم لیوانی آب به اون داد ولی وانی شروع به داد و فریاد کرد که من تو این لیوان آب نمیخورم. خوب اینجا با دونوع پدر و مادر آشنا میشویم، بعضی از والدین هستند که میگویند نباید به کودک اهمیت داد و اگر کودک تشنه باشد آب را میخورد ولی در مقابل والدینی هستند که برای اینکه از دست گریه و جیغ کودک خسته شده اند و حوصله ی بچه را ندارند به حرف کودک گوش میدهند، ولی راهی هم در این بین وجود دارد که کودک و والدین را تشویق به حل مسئله و همکاری میکند. مقابله با لجبازی ها و خواسته های غیر منطقی کودک گاهی اوقات خسته کننده است، اما من فهمیدم که با تغییر کردن رفتار والدین، رفتار کوکان نیز تغییر میکند.وقتی به کودکان خود با دید مثبت نگاه کنیم، میبینیم که میتوانیم آنها را همانطوری که هستند دوست داشته باشیم،چون ما یک کامل را میبینیم.
حالا برگردیم به ماجرای وانی،مادر وانی از او پرسید که آیا طعم آب در این فنجان فرق دارد؟ وانی جواب داد که نمیدانم، من آن را امتحان نمیکنم، این لیوان مورد علاقه ی من نیست ولی مادر وانی به اون گفت که من گشنه هستم و میخواهم غذا بخورم و بعد از آن ظرف ها رو بشورم اگه وقت کردم دنبال لیوانت میگردم و اگه پیداش کردم حتما تو اون برات آب میارم.

نحوه برخورد با کودکان لجباز دوسالهبرای مقابله با با کودکان لجباز دوساله در کارهای روزانه خود از کودکتان کمک بخواهید

فرزند پروری مثبت به معنای خوشحال نگه داشتن کودک در بیشتر مواقع نیست. لازم نیست به همه ی خواسته های کودک جواب مثبت بدهیم. توجه و تعادل بین نیازهای کودک و خواسته های شما مهم است، وقتی که این تعادل در ارتباطات شما برقرار شود آن وقت است آرامش بیشتری در خانه خواهید داشت. کودک دوساله ی شما در این سن، توانایی های بیشتری از قبیل یادگیری زبان، غذا خوردن، افزایش هماهنگی دست و چشم، آموزش آداب توالت رفتن، واکنش نشان دادن به بدرفتاری را کسب میکند. به جای اینکه به او بگویید چه کارهایی رو نکند، لیستی از کارهایی که میتوانند انجام دهند در اختیارشان بگذارید. بسیاری از والدین در انجام این کارها شک دارند چون فکر میکنند در برابر خواسته های کودک تسلیم شده اند، پس سعی کنید تعادل را حفظ کنید و قبل از وارد شدن به جنگ قدرت، فضای همکاری را ایجاد کنید تا هم برای والدین و هم کودک وضعیت برد- برد اتفاق بیفتد.

رفتارهای اصولی برای برخورد با کودکان لجباز دوساله

با هم بیشتر وقت بگذرانید

در طول روز ساعاتی را برای کودکان خود خالی کنید تا با هم باشید، حداقل یک بار در روز و به مدت ده دقیقه با کودک بازی کنید. به کودک خود اجازه دهید که کنترل بازی را به دست بگیرد. با هم برقصید، به پارک بروید و با کودکان دیگر هم ارتباط بگیرید. ارتباط گرفتن با کودکان لجباز انرژی زیادی از والدین میگیرد پس بهتر است که ساعاتی را هم برای خود در نظر بگیرید و به هر روشی که به آرامش میرسید، باتری های خود را شارژ کنید.

از کودک خود کمک بخواهید

در کارهای روزانه ی خود از کودکتان کمک بخواهید. برای مثال با کمک هم اتاقش را مرتب کنید یا با کمک هم اسباب بازی های ریخت و پاش شده ی وسط سالن رو جمع کنید.

نحوه برخورد با کودکان لجباز دوسالهبرای مقابله با با کودکان لجباز دوساله در طول روز ساعاتی را برای کودکان خود خالی کنید تا با هم باشید
به ایده های او گوش دهید

اگر در مورد کاری ایده یا فکری دارد به او فرصت بیان آن را بدهید و اگر نزدیک به ایده ی شما بود آن را پیاده کنید.

به جای دستور دادن، از کودک سوال بپرسید

به جای اینکه به کودک بگویید برو اتاقت را جمع کن، به او بگویید آیا دوست داری که اتاقت رو مرتب کنی تا اگه کسی وارد اتاقت شد خجالت نکشی.

استقلال کودک خود را تشویق کنید و از او حمایت کنید

مثلا کودک میخواهد به تنهایی دستشویی برود، شما باید او را در انجام این کارتشویق کنید نه اینکه به بگویید نمیشه چون بچه ای و با هم باید به دستشویی بریم. پس بیایید با همکاری و همدلی یکدیگر وارد جنگ قدرت نشویم تا در زندگی به آرامش برسیم.

مطالب مرتبط: هفت روش برای مقابله با لجبازی بچه ها

ریشه لجبازی کودک و نحوه برخورد با آن

تاثیر مشاجره والدین بر کودکان

امتیاز دهید: post

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا