برترین های قرن با سعید مراغه چیان: حجازی می گفت اگر جرات رشیدی را داشتم، در دنیا بهترین بودم!


برترین های قرن با سعید مراغه چیان: حجازی می گفت اگر جرات رشیدی را داشتم، در دنیا بهترین بودم!

سعید مراغه چیان از اتفاقاتی می گوید که منجر شد نسلش آنطور که باید به حق خود نرسد. کماکان او نسل دهه 50 و 60...

سعید مراغه چیان سال ها برای تاج و استقلال بازی کرد و بازوبند کاپیتانی این باشگاه را به بازو بست. او به عنوان یکی دیگر از پیشکسوت ها و ملی پوشان سابق فوتبال ایران مقابل دوربین طرفداری قرار گرفت تا برترین های قرن خود را معرفی کند. سعید مراغه چیان که پرویز قلیچ خانی را الگوی خود می داند، او را به عنوان برترین بازیکن قرن انتخاب کرد. همچنین نقل قولش از ناصر حجازی در خصوص منصور رشیدی شنیدنی بود. برنامه تیم منتخب و برترین های قرن ورزش ایران با سعید مراغه چیان را تماشا می کنید.

همچنین فرم نظرخواهی تکمیل شده او در انتهای متن گفتگو قرار گرفته است:

سلام و درود به مخاطبان عزیز رسانه طرفداری؛ با یکی از برنامه های تیم منتخب و برترین های قرن ورزش ایران همراه شما عزیزان هستیم. در کنار من آقای سعید مراغه چیان نشسته اند. پیشکسوت سابق باشگاه تاج و استقلال، ملی پوش سابق ایران. معرف حضور همه هستند. آقای مراغه چیان، سلام. خیلی ممنون که در این برنامه برابر دوربین طرفداری قرار گرفتید.

خیلی ممنون. مچکرم. من هم سلام عرض می کنم و خیلی خوشحال هستم که کنار شما هستم و این اجازه را دادید که من تیم منتخب را انتخاب کنم.

خب شما سابقه ای که دارید، آن بازی ها در تیم ملی در استقلال، کاملا یکی از کسانی هستید که در این نظرخواهی ما از روز اول علاقه داشتیم شما باشید. این را هم بگویم که ما از همان روز اول فروردین از آقای مراغه چیان درخواست کردیم تا این برنامه را ضبط کنیم اما گفتند که بگذارید زمان بگذرد و بعد. حالا اگر موافق باشید، تیم مان را شروع کنیم. فکر کردید که چه کسانی در این تیم قرار می گیرند؟

خب دروازه بان که شک ندارم ناصر حجازی است. عابدزاده هم خیلی خوب بود ولی من بین این دو نفر ناصر حجازی را انتخاب می کنم.

اما یک خط برویم جلوتر. ما 4 دفاع داریم. ترکیب 442 است اما خب می توانیم تغییرش بدهیم. اما فعلا همین دو دفاع میانی تیم.

من پرویز قلیچ خانی را انتخاب می کنم. لنگه او اصلا نیامده است. هم می تواند در خط هافبک باشد و هم در خط دفاع.

الگوی شما بودند؟

بله الگوی من بودند.

و اما دیگر مدافع.

من هم اکبرکارگر جم را انتخاب می کنم هم مسیح مسیح نیا و هم رضا رجبی. اما بین این ها، انتخاب من اکبر کارگر جم است.

در پست دفاع راست کدام بازیکن قرار می گیرد؟

ما در دفاع راست، حسن نظری را داشتیم، جواد زرینچه و شاهین بیانی. هر سه هم واقعا خوب هستند. خیلی سخت است انتخاب کردن ولی به نظر من حسن نظری.

و در آخر مدافع چپ؟

ما اسکندریان را داریم و مجتبی محرمی را. واقعا سخت است ولی خب من مجتبی محرمی را انتخاب می کنم.

در انتخاب بعدی ما خط هافبک را داریم. ما ترکیب را 442 گذاشتیم اما می شود تغییرش داد.

می شود 442 گذاشت، می شود 433 گذاشت. هیچ فرقی ندارد. زمان بازی تاثیری ندارد. 442 امکان دارد که 433 بشود. 352 بشود. این اسم است که می گذارند. در زمان بازی خیلی اتفاقات دیگر رخ می دهد.

خب پس هافبک دفاعی که خود شما هم بازی کرده اید و گزینه هستید.

کریم باقری خوب بود. ضیا عربشاهی هم خوب بود ولی با اجازه شما من خودم را انتخاب می کنم.

بله. سعید مراغه چیان سال ها در تاج و تیم ملی یکی از برترین بازیکنان تاریخ تاج.

آخر نسل ما را خراب کردند. چون ما زمانی که بازی می کردیم، نه جام باشگاه های آسیا شد، نه جام جهانی شد. جنگ بود دیگر. در تلویزیون هم پخش نمی کردند. کما اینکه ما بازی 3-0 را جلوی پرسپولیس بردیم و من گل زدم، فیلمش اصلا نیست شده است. اگه پخش می شد همه فیلمش را داشتند. 6-0 را که فیلمش نبود، 3-0 را هم برداشتند. این هم شانس ما بود. فیلم را برداشتند و بردند. من تقاضا دارم هرکه فیلم را برداشته، خواهشا بیاورد پس بدهد. این ها یادگاری است. به هر حال ما هم زحمت کشیدیم. ما هم دوست داریم که فیلم باشد و مردم ببینند. هم 6-0 را هم 3-0 را. به هر حال یک تیم می بازد. مگه بارسلونا 8 تا نخورد؟ ولی بارسلونا بهترین است. مگه لیورپول 6-7 تا نخورد؟ مگه قهرمان نشد؟ این اتفاقات رخ می دهد دیگر. من خواهش می کنم که هرکس این کار را کرده است، بیاید این فیلم را بدهد. که مردم بدانند آن زمان هم نسلی بوده است که الان خیلی ها فراموش کرده اند. اگر آن فیلم ها بود، می فهمیدند که چه کسانی دارند کار می کنند، زحمت می شکند و خوب بازی می کنند.

متاسفانه الان نسل دهه 60 را کاملا فراموش کردند. در صورتی که من به جرئت می توانم بگویم که دهه 50-60 بهترین دهه تاریخ فوتبال ایران بود. از همان جام جهانی حساب کنیم، شروعش بوده. جام جهانی که آن موقع رفتیم، یک تیم از آسیا صعود کرد. خیلی است. ولی الان 5-6 تا سهمیه داریم و به زور و زحمت می روند. من یادم است یک بازی در خارج رفتیم، گفتند که ایران 12 سال دیگر جزو 8 تیم برتر دنیا است. و من به جرئت می توانم بگویم اگر همان فوتبال ادامه پیدا می کرد، ایران قهرمان جهان هم می توانست بشود و مسابقات هم اینجا برگزار می شد. یعنی ما اینقدر امکانات داشتیم. متاسفانه دیگر نشد و نسل ما واقعا سوخت. من یک عکس دارم، نشان می دهم به شما. نوشته بود نسل سوخته. نسلی که حمید درخشان بود، محمد پنجعلی بود، رضا نعلچگر بود، چنگیز بود، اسکندریان بود و ایراج دانایی فر و ... همه این ها در دهه 50-60 بودند که نسل سوخته شدند. کاش بود و شما متوجه می شدید که انتخاب ها غیر از این می شد. فرق می کرد. متوجه می شدند که دفاع راست چه کسی را بگذارند، دفاع وسط، هافبک،... در ذهن ها که می گویند فلانکس را بنویسیم ولی اگر در بحرش بروند، متوجه می شوند که چه کسانی در چه پستی عالی بودند.

هافبک راست؟

من هم مجید نامجو مطلق، هم رضا نعلچگر و هم علی پروین خوب بودند. من علی پروین را انتخاب می کنم.

هافبک چپ چطور؟

این انتخاب ها واقعا سلیقه ای است. همه روی سلیقه و آشنایی انتخاب می کنند. خیلی ها هم حرفاشن هست که انتخاب بشوند. چون من یادم است آن موقع که تیم ملی که می خواست برود جام جهانی، خود اوفارل گفت که من 5 تیم ملی در یک سطح دارم. اصلا نمی دانست چه کسی را انتخاب کند. اینقدر سخت بود. من اینجا هم قاسمپور را دارم، هم حمید درخشان، هم ضیا عربشاهی و هم ایراج دانایی فر را دارم و من ایرج دانایی فر را انتخاب می کنم.

با سه انتخاب دیگر تیم ما تکمیل می شود.

من 433 انتخاب می کنم. یک مهاجم را حسن روشن انتخاب می کنم. ما اینجا حسن روشن را داریم، چنگیز را و ناصر محمدخانی را. من یادم است که علیرضا خورشیدی هم خوب بود. خیلی کسانی دیگر هستند ولی خب من روشن را انتخاب می کنم.

دو مهاجم دیگر را هم می خواهیم.

علی دایی بوده است، رسول مژدهی بوده، غفور جهانی بوده است. واقعا عالی بودند. ولی خب من علی دایی را انتخاب می کنم و در انتخاب آخر نیز غلامحسین مظلومی را انتخاب می کنم. آن قسمت نیز بازیکنان زیادی بوده است. مثلا آن موقع که مظلومی بازی می کرد، در 3 بازی فقط یکی دوتا بازی به او می رسید. یعنی اینقدر تیم ها قوی بوده اند. بازیکن خیلی زیاد بوده است. دهه هفتاد آن نسل توانستند که سال های سال زیادی در تیم ملی بازی کنند و خودی نشان بدهند. ولی زمانی که ما در تیم ملی بازی می کردیم، اینقدر بازیکن زیاد بود، این نبود که مثلا حتما غلامحسین مظلومی باید حتما نوک حمله باشد. اینطوری نبوده است. ولی من چون با او بازی کردم و می دانم که خیلی خوب بود، او را انتخاب می کنم. مظلومی بود، رضا عادل خانی بود، ناصر محمدخانی بود، خیلی ها بودند. قطعا آن زمان بازیکنانی بودند که ما در ذهن نداریم. شیرزادگان بود، همایون بهزادی بود. من شنیدم که بازی بهزادی خیلی خوب بوده است. افتخاری را شنیدم که خیلی خوب بوده است. مثلا ابراهیم آشتیانی در دفاع راست یک زمانی خیلی برو داشت اما من به آن صورت شناخت ندارم.

از این ترکیب یازده نفره سه بازیکن را به عنوان 3 بازیکن برتر قرن انتخاب کنید.

اولیش که پرویز قلیچ خانی. چون الگوی خود من بود. بازیکن دوم ناصر حجازی و بازیکن سوم حسن روشن.

انتخاب بعدی ما بهترین مربی قرن است. یک مربی ایرانی و یک مربی خارجی.

مربی خارجی که روی دست رایکوف نیامده است. زمانی که رایکوف بود مربی های بزرگی داشتیم. فوتبال ما خیلی رشد کرد. در حال حاضر خیلی از مربیان ما در حد باشگاه هم نیستند. مثل اینکه اینجایی که ما هستند، 4 نفرمان کشتی بگیریم، به هر حال یکی اول می شود. فوتبال ما نیز همان است. به هر حال در این فوتبال ضعیف ما یکی باید اول بشود. دلیل نیست که بگوییم خیلی خوب است. نه. اگر همین پرسپولیس و استقلال آن موقع باشند، قول می دهم که 6-7 تا می خورند. هم استقلال و هم پرسپولیس. واقعا فوتبال آن موقع زمین تا آسمان فرق می کنند. تازه آن موقع ما یک دوربین داشتیم. الان 10-12 دوربین با کیفیت دارند فیلمبرداری می کنند. شما بازی استقلال و پرسپولیس را نگاه کنید. همان 6-0 را همان 3-0 را. ببینید و خودتان متوجه می شوید که چقدر فوتبال آن موقع با الان فرق داشته است و اگر ادامه پیدا می کرد، مطمئن باشید که پول هایی که در خارج می دهند در ایران می دادند.

و یک مربی ایرانی

آقای حشمت مهاجرانی هست. آقای محرابیان بود که خیلی عالی بود. حسن حبیبی خیلی خوب بود. مربی ایرانی که من با آن ها کار کردم این ها را می پسندم. و انتخاب نهایی حشمت مهاجرانی. او با توجه به اینکه که من در تیم ملی چوب پدرم را خوردم که به آقای مهاجرانی گفته بود من پسرم را سالم می خواهم. وگرنه من در جام جهانی اگر فیکس هم بازی نمی کردم، جزو بازیکنان بودم. من در باشگاه خیلی شانس آوردم با رایکوف ولی در تیم ملی شانس زیادی نداشتم.

برترین داور قرن.

جعفر نامدار و محمد صالحی. من جعفر نامدار را انتخاب می کنم.

برترین تیم قرن را داریم. هم می تواند باشگاهی باشد، هم تیم ملی باشد.

می توانیم 2 انتخاب داشته باشیم. یکی تیم ملی جام جهانی 1978 و تیم استقلال. من می گویم استقلال چون خودم بازی کردم. الان یک پرسپولیسی بیاید، می گوید پرسپولیس. من احترام می گذارم. چون واقعا پرسپولیس خوب بود. واقعا ملوان و ذوب آهن و سپاهان و پاس خوب بودند. پاس دو دوره قهرمان تخت جمشید شده است. شهباز هم خوب بود. ولی من چون استقلالی بودم، استقلال را انتخاب می کنم. من تیم ملی 1978 و تاج و استقلال دهه 50 و 60 را می نویسم.

با یک انتخاب دیگر پرونده برترین های قرن بسته می شود. آن هم برترین ورزشکاران قرن است.

این هم سخت است. ما در کشتی موحد را داشتیم، حبیبی را هم داشتیم. یک فیلم من دیدم که همه را در عرض نیم دقیقه ضربه می کرد. کشتی گیران دیگر را نیز داشتیم. جوادی، عباسی، ... همه این ها عالی بودند ولی من موحد را انتخاب می کنم. نفر دوم را محمد نصیری انتخاب می کنم و در پایان آقای طالقانی را می گذارم. واقعا مرد است. یکی از کسانی که من عاشقش هستم. نه من، بلکه همه عاشق اخلاق و منش او هستند. پهلوان واقعی ایشان است.

من دیگر سوالی ندارم. صحبت پایانی را واگذار می کنم به شما و مخاطبان طرفداری.

من واقعا خوشحال شدم که در خدمت شما هستم. این سایت طرفداری واقعا سایت خوبی است. همیشه به ما لطف داشتند. واقعیت ها را می نویسند. خوشحالم که در کنار شما بودم و هستم. ان شالله که به نظر من یک برنامه دیگر بگذارید و به یاد ها بیاورید. مثلا نسل ما را معرفی کنید. مثلا رضا نعلچگر یکی از بهترین ها بوده است. به نظر من شما بیایید بگوید این 10 تا هافبک راست است، این 10 تا دفاع وسط و .... اینطوری به نظرم خیلی بهتر است. ممکن است بعضی ها حضور ذهن ندارند. این را باید قشنگ بشینی و فکر کنی. ولی اگر 10 تا باشد، آن وقت یادمان است که می گوییم مثلا فلان کس خیلی خوب بود که اصلا یادم نبود. خیلی ها یادشان نیست. این را اگر بشود، یک بار دیگر، حالا مثلا سال دیگر. حالا قرن هم نباشد. مثلا بگذارید بهترین تیم استقلال، بهترین تیم پرسپولیس. می توانید از خیلی ها بپرسید. آن ها که یادشان است من چیکار کردم. علی پروین بارها به من می گفت تو اگر در استقلال نباشی، این تیم هیچی نیست. چون دیده بود که من چیکار می کنم. دیگر نسل ما را سوزاندند رفت. من در پست دروازه بانی یکی را فراموش کردم. منصور رشیدی واقعا یکی از بهترین ها بود. حتی ناصر حجازی می گفت من اگر جرات رشیدی را داشتم در دنیا بهترین بودم.

فرم نظرخواهی تکمیل شده سعید مراغه چیان

برترین های قرن با سعید مراغه چیان: حجازی می گفت اگر جرات رشیدی را داشتم، در دنیا بهترین بودم!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !