معرفی کوپرا بورن الکتریکی، پسرعموی اسپانیایی فولکس‌واگن ID.3


معرفی کوپرا بورن الکتریکی، پسرعموی اسپانیایی فولکس‌واگن ID.3

برند اسپرت و مستقل سئات یعنی کوپرا اولین محصول تمام الکتریکی خود را رسماً معرفی کرده است. این هاچ‌بک الکتریکی که بورن نام دارد، روی همان پلت‌فرم MEB گروه فولکس‌واگن ساخته شده که در هاچ‌بک ID.3 و کراس‌اوورهای ID.4 و آئودی Q4 E-Tron هم بکار رفته است. درواقع کوپرا بورن اساساً یک ID.3 ری‌بج شده … The post معرفی کوپرا بورن الکتریکی، پسرعموی اسپانیایی...

برند اسپرت و مستقل سئات یعنی کوپرا اولین محصول تمام الکتریکی خود را رسماً معرفی کرده است. این هاچ‌بک الکتریکی که بورن نام دارد، روی همان پلت‌فرم MEB گروه فولکس‌واگن ساخته شده که در هاچ‌بک ID.3 و کراس‌اوورهای ID.4 و آئودی Q4 E-Tron هم بکار رفته است. درواقع کوپرا بورن اساساً یک ID.3 ری‌بج شده است اما ازآنجایی‌که کوپرا در امپراطوری فولکس‌واگن نقش لامبورگینی مردمی را دارد، کوپرا از قدرت بیشتر و ظاهری تهاجمی‌تر نسبت به پسرعموی فولکس‌واگنی خود برخوردار است.

معرفی کوپرا بورن الکتریکی، پسرعموی اسپانیایی فولکس‌واگن ID.3

بورن خودروی کاملاً آشنایی به نظر می‌رسد زیرا بسیار به کانسپت El-Born شباهت دارد که سال گذشته معرفی شد. این هاچ‌بک اسپانیایی در بیرون اشتراکات زیادی با ID.3 دارد به‌گونه‌ای که ساختار اصلی بدنهٔ آن با هاچ‌بک فولکس‌واگن مشترک بوده و حتی درها هم یکسان هستند اما طراحان کوپرا با چند تغییر توانسته‌اند نمای جذاب‌تر و گیراتری ایجاد کنند. به‌عنوان‌مثال، ستون‌های C شناور که طبق مُد این روزها به‌طور هوشمندانه‌ای طراحی شده‌اند، به پنهان‌سازی DNA مشترک بورن کمک کرده‌اند. در جلوی خودرو اما تغییرات مهم‌تری رخ داده است و کاپوت اسپرت شیب‌دار، چراغ‌های زاویه‌دارتر و جلوپنجرهٔ تزئینی بزرگ‌تر، چهرهٔ بسیار متفاوتی نسبت به ID.3 ایجاد کرده‌اند. در عقب نیاز چراغ‌های مثلثی خاص کوپرا با یک نوار افقی به هم متصل شده و یک دیفیوزر به سبک سوپراسپرت‌ها در زیر سپر قرار گرفته است.

معرفی کوپرا بورن الکتریکی، پسرعموی اسپانیایی فولکس‌واگن ID.3

مثل بیرون، بورن در داخل نیز بشدت وام‌دار ID.3 است اما در اینجا تغییرات جزئی زیادی به چشم می‌خورد که موجب می‌شوند از واژهٔ کپی استفاده نکنیم. به‌عنوان‌مثال، قاب صفحه آمپر دیجیتالی، گرافیک خاص خود را دارد، نمایشگر ۱۲ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی به شکل مستطیل سنتی‌تر درآمده و پانل‌های داشبورد هم تغییراتی داشته‌اند. علاوه بر این، ارتفاع کنسول مرکزی افزایش یافته و استفاده از تریم مسی‌رنگ در کنار رنگ‌های تیرهٔ کابین، نمای جذابی را ایجاد کرده است. در همین حال، صندلی‌های بورن با پارچه‌هایی که با استفاده از پلاستیک‌های استخراج‌شده از دریاها ساخته شده‌اند پوشیده شده‌اند درحالی‌که برای تیپ‌های بالایی نمایشگر سربالا با تکنولوژی واقعیت افزوده هم ارائه خواهد شد.

معرفی کوپرا بورن الکتریکی، پسرعموی اسپانیایی فولکس‌واگن ID.3

مثل ID.3، بورن هم فقط با یک موتور در محور عقب ارائه می‌شود اما هنوز هم تنوع زیادی در خروجی این موتور وجود دارد. نسخهٔ پایهٔ این خودرو با موتور ۱۵۰ اسب بخاری و پکیج باطری کوچک ۴۵ کیلووات ساعتی ارائه می‌شود که ظرف ۸.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و با هر بار شارژ ۳۴۰ کیلومتر را می‌پیماید. یک پله بالاتر، قدرت موتور به ۲۰۴ اسب بخار و ظرفیت باطری‌ها به ۵۸ کیلووات ساعت افزایش پیدا می‌کند که این ارتقاء، برد خودرو را به ۴۲۰ کیلومتر و شتاب آن‌را به ۷.۳ ثانیه می‌رساند.

معرفی کوپرا بورن الکتریکی، پسرعموی اسپانیایی فولکس‌واگن ID.3

با همان باطری‌های ۵۸ کیلووات ساعتی، یک نسخهٔ ۲۳۰ اسب بخاری با آپشن e-boost هم ارائه می‌شود که برد آن همان ۴۲۰ کیلومتر است اما ظرف ۶.۶ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. قابلیت e-boost در این نسخه با فشردن یک دکمه روی غربیلک فرمان فعال شده و پرفورمنس خودرو را افزایش می‌دهد؛ و نهایتاً بالاترین نسخهٔ بورن هم موتور ۲۳۰ اسب بخاری را با پکیج باطری بزرگ‌تر ۷۷ کیلووات ساعتی ترکیب می‌کند که این باطری‌ها برد خودرو را به ۳۴۰ کیلومتر می‌رسانند اما وزن بیشتر آن‌ها موجب می‌شود شتاب به ۷ ثانیه برسد.

معرفی کوپرا بورن الکتریکی، پسرعموی اسپانیایی فولکس‌واگن ID.3

یکی از مزیت‌های انتخاب نسخهٔ ۷۷ کیلووات ساعتی بورن، سرعت شارژ بالای آن است زیرا شارژر ۱۲۵ کیلوواتی فقط برای این نسخه ارائه می‌شود. این شارژر، با ۷ دقیقه شارژ ۱۰۰ کیلومتر به برد خودرو اضافه می‌کند و ظرف ۳۵ دقیقه از ۵ تا ۸۰ درصد باطری‌ها را شارژ می‌کند. فعلاً قیمت بورن اعلام نشده و برای فهمیدن آن باید تا زمان آغاز تولید خودرو در سپتامبر صبر کنیم. بازار اصلی این هاچ‌بک اسپانیایی اروپا خواهد بود اما اخیراً گفته شده محصولات کوپرا سال آینده راهی بازار استرالیا هم خواهند شد. بااین‌حال متأسفانه هیچ برنامه‌ای برای عرضهٔ بورن یا ID.3 در آمریکای شمالی وجود ندارد.

معرفی کوپرا بورن الکتریکی، پسرعموی اسپانیایی فولکس‌واگن ID.3

[دانلود ویدئو]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه شنبه 11 فروردین 1403