همتی کیست؟


همتی کیست؟

رکنا : عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 تایید صلاحیت شد.

عبدالناصر همتی متولد ۱۳۳۶ در شهر کبودرآهنگ، استان همدان است. وی مشهور به پدر بیمه خصوصی ایران و مدیر ارشد اقتصادی و سیاسی ایرانی است. امروز صلاحیت او برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری تایید شد.

به گزارش رکنا ، عبدالناصر همتی دکترای اقتصاد دارد و اکنون استاد دانشگاه تهران و کارشناس رسمی دادگستری در امور سرمایه‌گذاری، پولی و اعتباری است. همتی اکنون رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

همتی به مدت ۵ سال در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی عضو کمیته اقتصادی شورای عالی امنیت ملی بود. او برای پنج سال پیاپی مدیریت بیمه اتکایی آسیا را بر عهده داشته‌است. او از معدود مدیران ایرانی است که در دولت‌های سازندگی، اصلاحات و نیز احمدی نژاد سمت‌های مهم داشته‌است.

تحصیلات همتی

همتی با رتبه یک دوره کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه تهران را آغاز کرد؛ سپس در همان دانشگاه فوق لیسانس خود را دریافت کرد و درجه دکترای اقتصاد خود را در سال ۱۳۷۲ از دانشگاه تهران اخذ و رساله خود را با حضور در دانشگاه لندن تکمیل کرد و به اتمام رساند. عبدالناصر همتی دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است و یکی از معدود استادان تدریس‌کننده اقتصاد کلان و اقتصاد انرژی در دانشگاه‌های ایران است.

فعالیت‌های اجرایی همتی

همتی از سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵ به مدت ۱۲ سال رئیس پیشین بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بود. او پس از ۷ سال مدیرعاملی بانک سینا، در ۸ مهر ۱۳۹۲، با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی (علی طیب‌نیا) و تأیید مجمع عمومی بانک ملی به عنوان مدیرعامل بانک ملی ایران انتخاب شد و جایگزین فرشاد حیدری در بانک ملی ایران شد.

در دوره مدیریت او بر بیمه، هرج و مرج‌های بیمه‌ای دهه شصت و هفتاد از بین رفت و آرامش بر اوضاع بیمه حاکم شد. درتاریخ ۱۳۹۷/۰۵/۰۳ شمسی بنا به پیشنهاد مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران، طی حکم حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران عبدالناصر همتی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی ایران منصوب گردید.

از جمله مهم ترین سوابق اجرایی و مدیریتی او در سال و دهه های اخیر می توان به سمت هایی چون رئیس واحد مرکزی خبر ـ. ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۷، مدیر پخش اخبار صدا و سیما ـ. ۱۳۶۷ تا ۱۳۶۸، معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما ـ. ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳، رئیس کل بیمه مرکزی ایران (و رئیس شورای عالی بیمه) ـ. ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵، رئیس هیئت مدیره شرکت بیمه اتکایی آسیایی ، استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران ـ. از ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۵ و رئیس کل بانک مرکزی - از مرداد ۱۳۹۷ تاکنون اشاره کرد.

بیمه اتکایی آسیا

عبدالناصر همتی از سال ۱۳۸۰ تاکنون به مدت شش دوره پیاپی ریاست شورای عالی شرکت بیمه اتکایی آسیایی (کمیسیون اقتصادی – سیاسی آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل متحد - اسکاپ) مستقر در بانکوک پایتخت تایلند را بر عهده دارد که با رأی مستقیم روسای بیمه ۱۰ کشور مهم آسیایی به این سمت انتخاب شده‌است. شرکت ایشین ری، با عضویت کشور‌های چین، هند، فیلیپین، تایلند، بنگلادش، سریلانکا، افغانستان ، بوتان، کره جنوبی و ایران و با هدف ارتقای همکاری‌های بیمه‌ای اتکایی در آسیا شکل گرفته‌است، این شرکت از ابتدای تأسیس تاکنون، هر سال سودآوری خود را افزایش داده و بر سرمایه خود افزوده‌است.

بیمه اتکایی آسیایی در سال ۲۰۱۰ نسبت به ۲۰۰۹ در حق بیمه‌های تولیدی ناخالص ۸٫۶ درصد رشد داشته و سود خالص آن ۱۰۰ درصد بوده‌است. ارزش دفتری سهام شرکت بیمه اتکایی آسیایی نیز حدود ۳٫۸ درصد رشد داشته‌است. در برنامه راهبردی شرکت بیمه اتکایی آسیایی علاوه بر موافقت با گسترش سرمایه‌گذاری و عضویت در شرکت، مقرر شده‌است که عملیات بیمه‌ای این شرکت در سال آینده میلادی به رشد بالای ۱۰ درصد برسد. این شرکت در سال ۱۹۷۹ با ابتکار کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای آسیا و اقیانوسیه تأسیس شد و مقر آن در تایلند است.

تالیفات و پژوهش‌های همتی

همتی دارای تألیفات و پژوهش‌های زیادی در رشته اقتصاد است که مهم‌ترین آن‌ها کتاب «اقتصاد کلان، مقدمه‌ای بر سیاست‌های پولی و مالی» است. این کتاب چهار بار تجدید چاپ شده‌است. کتاب‌های «توسعه اقتصادی»، «مشکلات اقتصادی جهان سوم» و «اقتصاد نفت» نیز از تألیفات اوست.

وی چندین کتاب ترجمه و ده‌ها مقاله علمی که در نشریات و کنفرانس‌های بین‌المللی ارائه کرده‌است در کارنامه خود دارد.

همتی داوطلب انتخابات ریاست جمهوری شد

عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی با حضور در ستاد انتخابات کشور داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شد.

عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی چندی قبل با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شد. وی در بیانیه ای به تشریح دیدگاه‌ها و برنامه های خود در صورت پیروزی در انتخابات پرداخت.

اغلب چهره های شاخص در روز پایانی ثبت نام در محل وزارت کشور حضور یافته و داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شدند.

تایید صلاحیت همتی با دلار چه کرد؟

با احراز صلاحیت رئیس کل بانک مرکزی دیدگاه معامله گران نسبت به آینده قیمت دلار دستخوش تغییر شده است.

معامله گران تصور می کردند، رد صلاحیت همتی منجر به افزایش قیمت دلار خواهد شد. با این حال، در میان رد صلاحیت تعداد زیادی از مقامات پیشین، رییس کل فعلی بانک مرکزی، در لیست نهایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفت. تایید صلاحیت همتی موجب شده است که دو نگاه متفاوت در بازار شکل بگیرد. یک دسته از معامله گران باور دارند، مداخله ارزی در بازار بیشتر خواهد شد و گروه دیگری باور دارند، بازارساز به اندازه گذشته اقدام به عرضه ارز نخواهد کرد.

سناریوی مداخله در بازار ارز

یکی از متغیرهایی که مورد توجه افکار عمومی قرار دارد، قیمت دلار است. از نگاه شماری از معامله گران، در چنین شرایطی، طبیعی است که رییس کل بانک مرکزی سعی کند برای جلب نظر آرای عمومی، کمی مداخله ارزی را افزایش دهد.

معامله گران باور دارند، همتی باید از موقعیت خود در بانک مرکزی دفاع کند تا بتواند خود را به عنوان نامزد مناسبی برای ریاست جمهوری در ذهن مخاطبان جا بیاندازد. با این حال، رییس کل در ماه های اخیر عنوان کرده است که رفتار بانک مرکزی مبتنی بر سیاسی کاری نیست و این نهاد در دوران او دست به ارزپاشی نزده است.

سناریوی کاهش فعالیت در بازار ارز

یکی از روزنامه های اصول گرا امروز در تیتر صفحه اول خود عنوان کرد که ارزپاشی مشکوکی در بازار وجود دارد. اشاره این روزنامه به عرضه ۲ هزار و ۲۰۰ دلاری است که هر فرد یکبار در سال می تواند از آن استفاده کند و حدود ۲ سال است که در بازار اجرا می شود. اینکه روزنامه ای، سیاستی را زیر سوال ببرد که حدود ۲ سال در جریان بوده است، به نظر می رسد، بیشتر جنبه های سیاسی داشته باشد.

برخی از معامله گران نیز عنوان می کنند، در نظرسنجی های غیررسمی، همتی بعد از رییسی شانس دوم برنده شدن انتخابات ریاست جمهوری را دارد. از این رو، طبیعی است که طرفداران رییس فعلی قوه قضاییه ، رییس بانک مرکزی را تحت فشار قرار دهند. گروهی از معامله گران باور دارند، همتی به دلیل چنین وقایعی، عرضه ارز را بالاتر نخواهد برد. در هر صورت، او می بیند که سرنوشت رییس پیشین بانک مرکزی به دلیل فروش ارز به چه صورت رقم خواهد کرد.

افت قیمت دلار با امید به مذاکرات

بسیاری از معامله گران باور دارند، مذاکرات وین در هفته های آتی به سرانجام خواهد رسید. از همین رو، انتظار دارند قیمت دلار طی روزهای آتی فارغ از بحث انتخابات، در مسیر کاهشی قرار بگیرد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا