طرح آلودگی هوا چیست و مقررات ورود و خروج آن کدامند؟


طرح آلودگی هوا چیست و مقررات ورود و خروج آن کدامند؟

https://iranecar.com/wp-content/uploads/2021/05/80-0.jpg???با توجه به ترافیک های سنگین در سطح شهر تهران که در اثر افزایش تردد خودروها در سال های اخیر ایجاد شده، هم رفت و آمد در خیابان ها سخت و آزار دهنده گردیده و هم آلودگی هوا تا حد زیادی افزایش یافته است. به همین دلیل، برای کنترل این وضعیت راهکارهای زیادی توسط مسولان ارائه شد که از مهم ترین...

با توجه به ترافیک های سنگین در سطح شهر تهران که در اثر افزایش تردد خودروها در سال های اخیر ایجاد شده، هم رفت و آمد در خیابان ها سخت و آزار دهنده گردیده و هم آلودگی هوا تا حد زیادی افزایش یافته است. به همین دلیل، برای کنترل این وضعیت راهکارهای زیادی توسط مسولان ارائه شد که از مهم ترین آن‌ها طرح ترافیک زوج و فرد بود. اما پس از چند سال که این طرح در شهر تهران اجرا گردید، به دلیل نقاط ضعف موجود در آن، این طرح هم در سال ۹۸ کنار رفته و طرح جدیدی به نام «طرح آلودگی هوا» جایگزین آن شد. در این طرح دیگر مانند طرح قبلی که طرح زوج و فرد بود، شماره پلاک خودروها و زوج و فرد بودنشان تاثیری ندارد. در ادامه به طور کامل در مورد طرح آلودگی هوا و جزئیات مختلف آن توضیح خواهیم داد؛ شما با مطالعه این مطلب، اطلاعات کامل در این زمینه را به دست آورده و می‌توانید با خیالی راحت نسبت به تردد در محدوده طرح ترافیک اقدام نمایید.

طرح آلودگی هوا چیست

همان طور که اشاره کردیم، این طرح به عنوان جایگزینی برای طرح زوج و فرد ارائه شده است با این تفاوت که دیگر به شماره خودروها کاری ندارد. در این طرح همه افراد دارای یک سهمیه مشخص برای تردد در محدوده طرح آلودگی هوا هستند و می‌توانند با انجام ثبت نام، در روزهایی که مجوز دارند در این محدوده رفت و آمد کنند. اگر این افراد بخواهند روزهای بیش تری از سهمیه‌ای که دارند در این طرح عبور و مرور کنند، باید هزینه آن را بپردازند. محدوده در طرح آلودگی هوا تغییری نکرده است و همان قسمت هایی است که در طرح زوج و فرد بودند. البته سهمیه‌ای که در طرح آلودگی هوا برای رانندگان در نظر گرفته می‌شود با یک دیگر متفاوت است و از جمله مهم ترین این تفاوت‌ها به شماره پلاک آن‌ها برمی‌گردد که برای تهران یا سایر شهرستان‌ها باشد.

طرح آلودگی هوا برای پلاک شهرستان

تمام قوانین و محدوده طرح آلودگی هوا برای همه خودروها، چه آن‌هایی که دارای پلاک تهران بوده و چه آن‌هایی که پلاک شهرستان دارند و حتی گروه های خاص مانند جانبازان، خبرنگاران و غیره،‌ یکسان است. تنها تفاوت در سهمیه‌ای است که به آن‌ها تعلق می‌گیرد تا بتوانند به صورت رایگان در محدوده طرح آلودگی هوا تردد نمایند. برای خودروهایی که با پلاک شهرستان در محدوده این طرح رفت و آمد می‌کنند، سهمیه‌ای برابر با ۱۵ روز در ماه در نظر گرفته شده است. این رقم برای خودروهایی که پلاک شماره تهران دارند، ۲۰ روز در هر ماه است. گروه های خاص هم سهمیه‌ای جداگانه برای تردد در این طرح دارند که برای هر کدام از سمت سازمان مربوطه به آن‌ها ارائه می‌شود. اتوموبیل های پلاک شهرستان که قصد تردد بیش از ۱۵ روز در این محدوده را دارند، باید عوارض آن را پرداخت کنند.

طرح آلودگی هوا برای ساکنین محدوده

با توجه به این که ساکنین محدوده طرح های آلودگی هوا و ترافیک ناچار به حرکت در این مکان‌ها هستند، شرایط ویژه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته شده است تا بتوانند بدون جریمه شدن به میزانی مشخص در این محدوده تردد کنند. عمار سعیدیان فر مدیر واحد سامان‌دهی محدوده‌ها و طرح های ترافیکی در این باره گفته است : ” ساکنین محدوده طرح در سال گذشته قبل از ساعت ۸:۳۰ یک خروج و بعد از ساعت ۱۷ یک ورود رایگان به محدوده داشتند اما با توجه به مصوبه جدید شورای ترافیک، ساعت ۸:۳۰ به ۹ و ساعت ۱۷ به ۱۶ تغییر یافته است”. هم چنین ایشان درباره تردد ساکنان در بازه زمانی طرح توضیح داده‌اند :” اگر ساکنان طرح در این بازه‌ها، ترددی داشته باشند باید ۵۰ درصد تعرفه طرح ترافیک یا آلودگی هوا را بپردازند که هزینه نهایی آن به زمان اوج ترافیک و نوع معاینه فنی آنها بستگی دارد”.

طرح آلودگی هوا برای رانندگان اسنپ

اگر چه طرح آلودگی هوا و طرح های مشابه دیگر برای کاهش تردد ها ایحاد شده است، اما برخی افراد شاغل در تاکسی های اینترنتی از جمله رانندگان اسنپ، مجبور به تردد مکرر در این محدوده هستند. برای این دسته از افراد هم شرایط خاصی در نظر گرفته شده است تا از این طرح آسیب ندیده و جریمه نشوند. طبق گفته مسولان مربوطه در این زمینه، تنها خودروهای شخصی هستند که ورود غیر مجاز آن‌ها به محدود طرح آلودگی هوا، جریمه شدن‌شان را در پی دارد. رانندگان اسنپ و سایر تاکسی های اینترنتی و همین طور رانندگان آژانس‌ها نیازی به خرید طرح ترافیک نخواهند داشت. پس افرادی که در اسنپ مشغول فعالیت هستند، می‌توانند بدون نگرانی از جریمه شدن، در این قسمت‌ها تردد نمایند.

هزینه ورود به طرح آلودگی هوا

همان طور که اشاره کریدیم، هر کدام از افراد وابسته به این که دارای خودرو با شماره پلاک تهران و یا شهرستان باشند، سهمیه‌ای برای حضور در محدوده طرح آلودگی هوا دارند. این سهمیه به طور رایگان در اختیار این افراد قرار گرفته است و مثلا یک خودرو با پلاک تهران، می‌تواند ۲۰ روز در ماه را به صورت آزاد در این محدوده تردد نماید. اما برای این که فرد بخواهد بیش از این مقدار در محدوده طرح ترافیک حضور یابد، باید هزینه آن را پرداخت کند. این هزینه به طور معمول نیمی از مبلغی است که برای جریمه و عوارض این طرح در نطر گرفته شده است. پس گروه های مختلف در صورتی که بعد از به پایان رسیدن سهمیه ماهانه خود، بخواهند بیش‌تر در این محدوده‌ها رفت و آمد داشته باشند، باید هزینه آن را از طریق حساب شهروندی خود بپردازند.

جریمه ورود به طرح آلودگی هوا

افرادی که بدون داشتن مجوزهای لازم وارد محدوده طرح آلودگی هوا شوند، در صورت مشاهده توسط دوربین‌ها یا ماموران راهنمایی، جریمه خواهند شد. پس از این که سهمیه افراد برای تردد در محدوده طرح آلودگی هوا به پایان می‌رسد، باید نسبت به شارژ حساب شهروندی خود در سامانه «تهران من» اقدام نمایند. از همین طریق هم می‌توانند نسبت به ثبت نام و پرداخت هزینه تردد در محدوده طرح ترافیک اقدام کنند. این هزینه به طور معمول نصف هزینه‌ای است که برای جریمه افراد خاطی در نظر گرفته می شود. اما اگر فرد بدون انجام این مراحل و بدون مجوز وارد محدوده طرح آلودگی شود، جریمه کامل برای او ثبت خواهد شد. البته میزان این جریمه هم برای همه خودرو ها یکسان نیست و با توجه به عواملی مانند معاینه فنی،‌محل سکونت، سهمیه و غیره متفاوت است.

طرح آلودگی هوا پنجشنبه

قوانین این طرح در روزهای پنج شنبه هم دقیقا مانند سایر روزهای هقته است. اما این تفاوت وجود دارد که در صورت آلودگی بیش از حد هوا در روز پنج شنبه و اجرای طرح در این روز، زمان آن تا ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه خواهد بود. یعنی به عبارتی این طرح در صورت اجرا در روزهای پنج شنبه، تنها در یک نیم روز اعمال شده و در نیمه دوم آن افراد می‌توانند به راحتی در محدوده‌ های مربوطه تردد نمایند. پس باید به این نکته توجه داشته باشید که برخلاف طرح ترافیک، امکان اجرای طرح آلودگی هوا در روزهای پنج شنبه هم وجود دارد و در یک نیم روز اعمال می‌شود.

نحوه ثبت نام طرح آلودگی هوا

برای ثبت نام در طرح آلودگی هوا و بقیه امورات مربوط به ترافیک و ترددهای شهری، راهی جامع و آسان وجود دارد و آن هم سامانه « تهران من» است. شما می توانید با ثبت نام در این سامانه، کیف پول خود در این سایت که حساب شهروندی شما هم محسوب می شود، را شارژ کرده و از طریق آن هزینه لازم برای تردد در محدوده طرح آلودگی، عوارض یا جریمه های گوناگون را پرداخت نمایید. برای ثبت نام در این سامانه هم اطلاعات زیادی لازم نیست و تنها اطلاعات اصلی مانند شماره کارت ملی، شماره کارت ماشین و … بسنده می‌کند. جهت ثبت نام در این سامانه باید به نشانی اینترنتی www.mytehran.ir مراجعه کرده و پس از ثبت نام اصلی، از خدمات آن استفاده نمایید.

سوالات متداول در مورد طرح آلودگی هوا

چه خودروهایی مجاز به ورود به طرح آلودگی هوا هستند؟

تمام خودروها امکان تردد در محدوده این طرح را دارند، منتهی با توجه به نیازی که مسولان شهر برای هر کدام از اقشار مد نظر قرار داده‌اند،‌ سهمیه‌ها برای رفت و آمد در این طرح متفاوت است.

آیا برای ورود به طرح آلودگی هوا نیاز به ثبت نام وجود دارد؟

بله، همه خودروها باید از راه‌های مختلف که پیش بینی شده و مهم ترین آن‌ها سامانه «تهران من » می‌باشد، ثبت نام خود را انجام دهند. افرادی که می‌خواهند بیش از سهمیه خود در محدوده این طرح تردد کنند، باید هزینه روزهای اضافی را از طریق همین سایت پرداخت نمایند.

جریمه ورود غیرمجاز به طرح آلودگی هوا چه قدر است؟

این جریمه با توجه به عوامل مختلف از جمله معاینه فنی و نوع سهمیه متفاوت است و حداکثر ۲۰۷۰۰ تومان می‌باشد.

رانندگان تاکسی‌های اینترتی مانند اسنپ و رانندگان آژانس مشمول چه شرایطی هستند؟

با توجه به این که این افراد مجبور به رفت و آمد مکرر در این محدوده‌ها هستند، از پرداخت هزینه طرح ترافیک معاف شده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!