11 غذای محلی کردستان


بهار کردستان بهشت ایران است. در سفر به کردستان و طبیعت ناب آن، قرار است غذاهایی بخورید که مواد تازه و سبزیجات معطر چاشنی آن است. شرایط اقلیمی و رواج دامداری و کشاورزی در کردستان، غذاهای این دیار را منحصر به فرد کرده است. در میان غذاهای محلی کردستان، فکر می کنید کدام یک با ذائقه تان سازگار باشد؟

بهار کردستان بهشت ایران است. در سفر به کردستان و طبیعت ناب آن، قرار است غذاهایی بخورید که مواد تازه و سبزیجات معطر چاشنی آن است. شرایط اقلیمی و رواج دامداری و کشاورزی در کردستان، غذاهای این دیار را منحصر به فرد کرده است. در میان غذاهای محلی کردستان، فکر می‌کنید کدام یک با ذائقه‌تان سازگار باشد؟

تور قشم

نان‌های کردستان

در کردستان نان‌های مختلفی پخته می‌شود. شلکینه و برساق در میان نان‌های محلی کردستان خوشمزه و پرطرفدارند. شلیکینه نان زرد رنگی است که روی سینی‌های بزرگ (ساج) بر روی آتش پخته می‌شود. این نان مقوی از ترکیب آرد، شیر، زرده تخم مرغ، روغن محلی، شیره خرما و زعفران تهیه می‌شود. نان برساق نان دیگری است که در کرمانشاه، ایلام و لرستان نیز پخته می‌شود. خمیر نان برساق از ترکیب آرد و شیر به دست می‌آید. نان برساق نانی خوشمزه در سفره‌های افطار مردم کردستان است.

11 غذای محلی کردستان

آش دوغه وا

آش دوغه وا، غذای محلی کردستان شبیه آش دوغ است. البته در آش دوغه وا کوفته‌ریزه هم دیده می‌شود. مواد اصلی آش دوغه وا، نخود، سبزی مخصوص، برنج، بلغور و کوفته‌ریزه است. به عبارتی کردستان شهر آش‌های متنوع است. در میان آش‌های کردستان می‌توان به آش دانه کولانه، آش پریوله، آش دوغ کردی، برویسین تورش، هالاوا، شلم و غیره اشاره کرد.

کلانه (که لانه)

کلانه ترد و خوش‌طعم است. سبزیجات مخصوص مثل پیازچه را خرد کرده و میان خمیری مخصوص و نازک می‌گذارند و سپس با روغن حیوانی یا کره سرخ می‌کنند. یکی از دلایل خوشمزگی این غذا پخت آن روی ساج (نوعی سینی مخصوص) است. کلانه برای کسانی که به غذاهایی مثل پیتزا علاقه دارند می‌تواند پیشنهاد ویژه‌ باشد. در کردستان، خوردن این وعده ساده و خوش‌طعم را از دست ندهید.

11 غذای محلی کردستان

شیش کباب

در کردستان نیز کباب طرفداران بی‌شماری دارد. کباب به خصوص در میان عشایر و دامداران این منطقه بسیار رایج است. کردها قطعات بزرگ گوشت را روی آتش کباب می‌کنند. خوردن یک وعده کباب در یکی از روزهای خوش آب‌وهوای کردستان بسیار لذیذ خواهد بود. شیش کباب نوعی کباب است که در کردستان پخته می‌شود. گوشت را در مخلوطی از نعنای تازه، فلفل، پیاز، زعفران، سیر و روغن زیتون می‌خوابانند و بعد از چند ساعت کباب می‌کنند. این کباب چه روی زغال چه در تابه پخته شود بسیار خوشمزه خواهد بود.

11 غذای محلی کردستان

خورشت ریواس

ریواس گیاهی است که در کوهستان‌ می‌روید. در کردستان نیز به دلیل وجود کوه‌های بی‌شمار این گیاه بسیار دیده می‌شود. مردم کردستان از این گیاه خورش بسیار خوشمزه‌ای درست می‌کنند که به خورش ریواس مشهور است. البته لازم است بدانید به خاطر طعم ترش ریواس این خورش ترش‌مزه است. گوشت، پیاز، نعنا و جعفری از مواد اصلی این غذای محلی کردستان است.

11 غذای محلی کردستان

آش گزنه

در شهرهای غربی کشورمان زیاد می‌بینیم که برای طبخ آش از دوغ استفاده می‌کنند. کردستان نیز از این قاعده مستثنا نیست. آش گزنه کردستان با دوغ پخته می‌شود. سبزیجات این آش شامل گزنه، پونه و کاکوتی است.

قایرمه

قایرمه نام سوخاری محلی کردستان است. اصل این غذا از کنگر پخته می‌شود. به این صورت که کنگر را در سس غلیظی از تخم‌مرغ، آرد، زعفران، کره و آب می‌خوابانند و سپس در روغن سرخ می‌کنند. از آنجا که فصل رویش کنگر محدود است گاهی این غذا را با کرفس درست می‌کنند.

11 غذای محلی کردستان

آش عدس بلغور

آش عدس بلغور در میان غذاهای کردستان سالم، مقوی و پرطرفدار است. آش عدس بلغور ر ا از ترکیب سیب‌زمینی، عدس، بلغور گندم می‌پزند. آش عدس بلغور با نعنا داغ و لیموی تازه بسیار خوشمزه می‌شود.

11 غذای محلی کردستان

دلمه برگ مو

دلمه برگ مو در نقاط مختلف کشورمان به شکل‌های مختلف پخته می‌شود. در کردستان نیز دلمه برگ مو بسیار خوش‌طعم پخته می‌شود. در سفر به کردستان دلمه برگ‌های بزرگ و خوشمزه کردستان امتحان کنید.

11 غذای محلی کردستان

ماهی کباب

برای خوردن ماهی در کردستان به سمت مریوان بروید؛ ماهی رستوران‌های مریوان از دریاچه زریوار صید می‌شود و طعم بی‌نظیری دارد. در سفر به کردستان طعم ماهی‌های تازه‌ای که روی زغال کباب می‌شوند را از یاد نخواهید برد.

11 غذای محلی کردستان

رشته پلو

درست است که رشته پلو در سراسر ایران پخته می‌شود؛ اما به عنوان غذای سنتی کردستان نیز به شمار می‌رود. در کردستان نیز رشته پلو از رشته پلویی و برنج می‌پزند و گاهی در کنار آن کشمش سرخ می‌کنند. این پلو را با انواع خورشت‌ها یا در کنار گوشت و مرغ سرو می‌کنند.

11 غذای محلی کردستان

پیشنهاد تور

کردستان جاذبه‌های بی‌شماری دارد که آن را به بهشت ایران تبدیل کرده، موسیقی کردستان نیز در نوع خود بی‌نظیر است. در تور کردستان ما را همراهی کنید و از دیدن جاذبه‌‌ها و شکم‌گردی در این منطقه لذت ببرید.

تور چابهار



1400/03/05 | کد مطلب: 4496
برچسب‌ها: شکم‌گردی
11 غذای محلی کردستان
11 غذای محلی کردستان سیما رفیعی
11 غذای محلی کردستان

کارشناس ارشد فلسفه غرب، علاقه‌مند به سینما، مطالعه و ورزش


تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر