شیرهای فعلی میدان حر قدمت تاریخی ندارند/ نصب مجسمه با مصالح جدید


شیرهای فعلی میدان حر قدمت تاریخی ندارند/ نصب مجسمه با مصالح جدید

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران بیان کرد طبق نظریه کارشناسی قرار شده است 4 مجسمه شیر در میدان حر از نو تولید شود که در بدو امر باز تولید یکی از آنها شروع شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، پس از اعلام خبری مبنی بر «نصب شیرهای مرمت شده میدان حر» توسط معاون فرهنگی سازمان زیباسازی شهر تهران و حاشیه پیش آمده بابت این موضوع، برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: ۴ مجسمه شیر در چهارگوشه میدان کاری است که توسط حسین ارژنگ شاگرد مرحوم غلامرضا رحیم زاده ارژنگ در اوایل دهه ۸۰ و حدود ۱۸ سال پیش برای تکمیل مجسمه میدان بر اساس طرح ابتدایی ساخته شده و در این میدان قرار گرفته است و از نظر تاریخی با مجسمه اصلی وسط میدان (گرشاسب و اژدها) برابری ندارد. شیرهای اصلی میدان که همزمان با مجسمه مرکزی نصب شده بودند، اوایل انقلاب و در جریان اصلاح فیزیکی میدان برداشته و تخریب شده بودند.

وی بیان کرد: این مجسمه‌ها بر اساس همان شیرهای قدیمی از طریق تکنیک قالب گیری از جنس فایبرگلاس ساخته و داخل آن برای استحکام بیشتر با بتن پر شده بود. البته به نظر می‌رسد همین امر (بتنی بودن داخل فایبرگلاس) باعث شده که بعد از ۱۸ سال آسیب جدی ببینند به طوری که قابل مرمت نباشند.

ضرغامی با بیان اینکه مجسمه‌های این ۴ شیر به گونه‌ای آسیب دیده و در شرایطی قرار داشتند که سازمان زیباسازی ناگزیر به مرمت اساسی آنها بود، گفت: به دلیل وسعت شکستگی و آسیب دیدگی، بررسی‌های لازم توسط یک تیم متخصص در زمان کافی انجام شد. مشورت‌های مختلفی با افراد متخصص و هنرمندان مجسمه ساز مجرب صورت گرفت که نحوه این مرمت به بهترین شکل ممکن انجام شود.

به گفته ضرغامی، بر اساس بازدیدها و کارشناسی‌های انجام شده این ۴ مجسمه قابل استفاده و ترمیم تشخیص داده نشدند و طبق نظریه کارشناسی قرار شد که این ۴ مجسمه از نو تولید شود که در بدو امر بازتولید یکی از آنها شروع شده است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی با تاکید بر اینکه تکنیک در نظر گرفته شده برای تولید مجدد این مجسمه‌ها همان تکنیک قالب گیری است که در نیمه دهه ۸۰ برای ساخت مجدد شیرها استفاده شده بود، ادامه داد: تکنیک قالب گیری از روی نسخه اصلی برای ساخت مجدد مجسمه‌ها مورد تاکید کارشناسان و مجسمه سازان قرار گرفت بنابراین مجدداً قالب گیری از روی یکی از نسخه‌هایی که سلامت بیشتری داشتند توسط تیم مرمت کننده در دستور کار قرار گرفته است.

وی بیان کرد: با توجه به نظر کارشناسی و اینکه جنس مجسمه اصلی گرشاسپ و اژدها هم از بتن است، تصمیم گرفته شده که مجسمه‌های شیرها هم در تولید جدیدشان با بتن اجرا شوند تا علاوه بر ایجاد همگونی و هماهنگی بین مصالح مجسمه اصلی و مجسمه شیرها، طول عمر مجسمه شیرها هم افزایش یافته و در برابر فرسایش مقاوم‌تر باشند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی در پایان برای رفع نگرانی علاقه‌مندان به هنر مجسمه‌سازی و میراث معنوی کشور تاکید کرد: فرآیند کارشناسی و مرمت مجسمه شیرها با دقت و زیر نظر کارشناسان مجرب بوده و هیچ گونه تصمیم گیری غیرکارشناسی و غیرحرفه‌ای در این امر دخالت نداشته است.


به گزارش خبرگزاری مهر، پس از اعلام خبری مبنی بر «نصب شیرهای مرمت شده میدان حر» توسط معاون فرهنگی سازمان زیباسازی شهر تهران و حاشیه پیش آمده بابت این موضوع، برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: ۴ مجسمه شیر در چهارگوشه میدان کاری است که توسط حسین ارژنگ شاگرد مرحوم غلامرضا رحیم زاده ارژنگ در اوایل دهه ۸۰ و حدود ۱۸ سال پیش برای تکمیل مجسمه میدان بر اساس طرح ابتدایی ساخته شده و در این میدان قرار گرفته است و از نظر تاریخی با مجسمه اصلی وسط میدان (گرشاسب و اژدها) برابری ندارد. شیرهای اصلی میدان که همزمان با مجسمه مرکزی نصب شده بودند، اوایل انقلاب و در جریان اصلاح فیزیکی میدان برداشته و تخریب شده بودند.

وی بیان کرد: این مجسمه‌ها بر اساس همان شیرهای قدیمی از طریق تکنیک قالب گیری از جنس فایبرگلاس ساخته و داخل آن برای استحکام بیشتر با بتن پر شده بود. البته به نظر می‌رسد همین امر (بتنی بودن داخل فایبرگلاس) باعث شده که بعد از ۱۸ سال آسیب جدی ببینند به طوری که قابل مرمت نباشند.

ضرغامی با بیان اینکه مجسمه‌های این ۴ شیر به گونه‌ای آسیب دیده و در شرایطی قرار داشتند که سازمان زیباسازی ناگزیر به مرمت اساسی آنها بود، گفت: به دلیل وسعت شکستگی و آسیب دیدگی، بررسی‌های لازم توسط یک تیم متخصص در زمان کافی انجام شد. مشورت‌های مختلفی با افراد متخصص و هنرمندان مجسمه ساز مجرب صورت گرفت که نحوه این مرمت به بهترین شکل ممکن انجام شود.

به گفته ضرغامی، بر اساس بازدیدها و کارشناسی‌های انجام شده این ۴ مجسمه قابل استفاده و ترمیم تشخیص داده نشدند و طبق نظریه کارشناسی قرار شد که این ۴ مجسمه از نو تولید شود که در بدو امر بازتولید یکی از آنها شروع شده است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی با تاکید بر اینکه تکنیک در نظر گرفته شده برای تولید مجدد این مجسمه‌ها همان تکنیک قالب گیری است که در نیمه دهه ۸۰ برای ساخت مجدد شیرها استفاده شده بود، ادامه داد: تکنیک قالب گیری از روی نسخه اصلی برای ساخت مجدد مجسمه‌ها مورد تاکید کارشناسان و مجسمه سازان قرار گرفت بنابراین مجدداً قالب گیری از روی یکی از نسخه‌هایی که سلامت بیشتری داشتند توسط تیم مرمت کننده در دستور کار قرار گرفته است.

وی بیان کرد: با توجه به نظر کارشناسی و اینکه جنس مجسمه اصلی گرشاسپ و اژدها هم از بتن است، تصمیم گرفته شده که مجسمه‌های شیرها هم در تولید جدیدشان با بتن اجرا شوند تا علاوه بر ایجاد همگونی و هماهنگی بین مصالح مجسمه اصلی و مجسمه شیرها، طول عمر مجسمه شیرها هم افزایش یافته و در برابر فرسایش مقاوم‌تر باشند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی در پایان برای رفع نگرانی علاقه‌مندان به هنر مجسمه‌سازی و میراث معنوی کشور تاکید کرد: فرآیند کارشناسی و مرمت مجسمه شیرها با دقت و زیر نظر کارشناسان مجرب بوده و هیچ گونه تصمیم گیری غیرکارشناسی و غیرحرفه‌ای در این امر دخالت نداشته است.

کد خبر 5221276

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد