رشد 40 درصدی آبرسانی روستایی در کهگیلویه و بویراحمد


رشد 40 درصدی آبرسانی روستایی در کهگیلویه و بویراحمد

گچساران- ایرنا- در ابتدای دولت تدبیر و امید  یکهزار و 85 روستای این استان از آب آشامیدنی پایدار و مطمئن دسترسی داشتند که این رقم در هشت سال گذشته و با آبرسانی به 443 روستای جدید رشد 40 درصدی داشته و به یکهزارو 528 روستا رسیده است.

به گزارش ایرنا، علیرغم تمام مشکلات اقتصادی و محدودیت اعتباری، آبرسانی به روستاها و مناطق محروم یکی ازعملکرد های درخشان در کارنامه هشت ساله دولت تدبیر و امید در این استان بوده که به طور جدی دنبال شده تا هموطنان روستایی همانند شهرنشینان از آب آشامیدنی سالم و پایدار بهره مند شوند.

آمارها نشان می‌دهد که در هشت سال گذشته ماهانه بطور متوسظ ۶۰۲ نفر در روستاها از آب آشامیدنی سالم برخوردار می شوند و در مجموع ۴۴۳ روستا با جمعیتی بیش از ۵۷ هزارو ۸۸۰ نفر در این مدت به آب سالم و پایدار دست یافته‌اند.

افزایش شاخص بهره مندی از آب آشامیدنی در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد

براساس آمار شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد ،شاخص برخورداری روستاهای این استان از آب آشامیدنی سالم در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید ۶۸ درصد بود که با سرمایه گذاری دولت و

ایجاد مجتمع های بزرگ آبرسانی روستایی ،این شاخص هم اکنون به ۷۴.۲۴ درصد رسیده است.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت: تا قبل از دولت تدبیر و امید یکهزارو ۸۵ روستا با جمعیتی بیش از ۲۴۷ هزارو ۱۵۱ نفر از آب آشامیدنی سالم برخوردار بودند که با آبرسانی به

۴۴۳ روستا با جمعیتی بیش از ۵۷ هزار نفر به یکهزارو ۵۲۸ روستا رسیده است.

اسفندیار برخه ابراز کرد: حجم مخازن ذخیره آب بخش روستایی در اوایل آغاز به کار دولت یازدهم، ۹۲ هزار مترمکعب بود که این میزان تا پایان پارسال به ۱۱۲ هزار مترمکعب افزایش یافته و رشدی ۱۷ درصدی داشته است.

وی افزود: بیش از یکهزارو ۶۴۱ روستا با جمعیتی بیش از ۳۱۳ هزارو ۲۲۲ نفر در این استان وجود دارد که از این تعداد یکهزارو ۵۲۸ روستا از تاسیسات آبرسانی برخوردار هستند.

برخه تصریح کرد: بیش از ۹۱ درصد از جمعیت این استان زیر پوشش آب فاضلاب است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۳۶ روستای استان با جمعیتی یشتر از هشت هزار نفر به علت نداشتن منابع تامین آب، پراکندگی و جمعیت زیر ۲۰ خانوار توسط تانکر سیار آبرسانی می شوند.

برخه گفت: تاکنون۵۴۰ مخزن با ظرفیت ۱۱۲ هزار مترمکعب در روز و ۶ هزار و ۵۶۱ کیلومتر شبکه توزیع و انتقال آب در کهگیلویه و بویراحمد تاکنون احداث شده است.

افزایش ۱۵ درصدی طول شبکه آبرسانی روستایی

سرپرست شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت: طول شبکه آبرسانی روستایی کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۲ (آغاز فعالیت دولت یازدهم) ۲ هزار و ۴۰۷ کیلومتر بود که هم اکنون با افزایش

۱۵ درصدی به ۲ هزار و ۸۲۲ کیلومتر رسیده است.

برخه طول شبکه های توزیع آب در روستاهای استان را ۲ هزارو ۹۲۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت: ۸۱۹ کیلومتر شبکه توزیع آب آشامیدنی از سال ۹۲ تاکنون در مناطق روستانی استان اجرا شده که رشد

۲۹ درصدی در دولت تدبیر و امید داشته است.

وی به رشد ۲ برابری ساخت مخزن آب آشامیدنی در هشت گذشته اشاره کرد و گفت: یکهزارو ۵۳ مخزن با حجم ۳۱ هزارو ۶۵۰ متر مکعب در دولت تدبیر و امید در روستاهای این استان ساخته شد.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت : از ابتدای سال ۱۳۹۲ تاکنون در این استان ۱۷ حلقه چاه آب آشامیدنی، ۲۵ رشته چشمه و ۲۲ ایستگاه پمپاژ آب در استان ایجاد شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه ۸ تا ۱۰ درصد آب‌های کشور در کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود تامین آب پایدار مطالبه به حق مردم این استان است.

هزینه یکهزارو ۱۵۷ میلیارد ریالی از محل صندوق توسعه اسلامی برای ساخت مجتمع آبرسانی

برخه گفت: از محل صندوق توسعه اسلامی از سال ۹۴ تاکنون یکهزارو ۱۵۷ میلیاردو ۸۸۲ میلیون ریال برای ساخت مجتمع آبرسانی در روستاهای هزینه شد.

وی اظهار داشت: ۱۱مجتمع آبرسانی در مناطق روستایی استان از سال۱۳۹۲ تاکنون بهره براری شده است.

برخه افزود: با بهره برداری از این طرح ها ۱۴۸ روستا با بیش از ۵۸ هزار نفر جمعیت در کهگیلویه و بویراحمد از آب آشامیدنی سالم و پایدار بهره مند شده اند.

برخه مجموع انشعاب های آب واگذار شده از سال ۱۳۹۲ تاکنون در استان را ۱۴هزار و ۸۹۶ مورد اعلام کرد.

نگاهی به میزان سرمایه گذاری های بخش آب روستای

سرپرست شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: از سال ۱۳۹۴ تا کنون یکهزارو ۱۵۶ میلیارد و ۸۸۲ میلیون ریال از محل صندوق توسعه ملی برای ایجاد زیرساخت‌های آب آشامیدنی

مناطق روستایی استان اختصاص داده شد.

وی بیان کرد: از ابتدای تاسیس تا سال ۹۲ بیش از ۹۱۱ میلیاردو ۷۷۳ میلیون ریال اعتبار از منابع مختلف آب برای تاسیس زیر ساخت های آبرسانی در این استان جذب شد.

برخه ادامه داد: این در حالی است که در دولت تدبیر و امید یکهزارو ۸۱۲ میلیاردو ۸۳۹ میلیون ریال اعتبار جذب شد که رشد ۲ برابری داشته است.

وی تصریح کرد: در سال ۹۲ در زمینه ایجاد شبکه جمع‌آوری و دفع فاضلاب مناطق روستایی کار نشده بود اما تا پایان سال گذشته ۱۰.۱کیلومتر شبکه ایجاد شد.

برخه با اشاره به اینکه در حال حاضر یک تصفیه‌خانه فاضلاب روستایی در مدار وجود دارد، گفت: جمعیت تحت پوشش فاضلاب نیز ۲۹ صدم درصد و تعداد روستاهای برخوردار از سیستم فاضلاب نیز یک

مورد است در حالیکه در سال ۹۲، هیچ روستایی در استان از این شبکه بهره‌مند نبود.

علیرغم تمام مشکلات اقتصادی و محدودیت اعتباری، با مقایسه آمار موجود در بخش‌های مختلف بویژه اجرای شبکه‌های آبرسانی روستایی، می‌توان دریافت که در طول فعالیت دولت

تدبیر و امید کارهای ارزشمندی در استان کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفته است.

برخورداری۵۷ روستا از آب سالم دستاورد پویش الف-ب-ایران

پویش " هر هفته الف - ب - ایران" در یک سال اخیر نوید بخش آینده‌ای بهتر برای کهگیلویه و بویراحمد و ارمغان آن بهره‌مندی اهالی ۵۶روستای استان از آب شرب پایدار و سالم بوده است.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در سال گذشته به ۵۶ روستای این استان با جمعیتی بیش از ۱۵ هزار نفر آبرسانی شد.

برخه تصریح کرد: این میزان آبرسانی به روستاها در قالب طرح پویش هر هفته، الف- ب -ایران با اعتباری بیش از۳۸۰ میلیارد ریال انجام شد.

وی اظهار داشت: این میزان آبرسانی در قالب مجتمع های آبرسانی به روستاهای گچساران، آبرسانی فاز یک دهدشت غربی در قالب تامین آب ۱۰ روستا، آبرسانی به ۹ روستای بابا کلان، مجتمع آبرسانی

چین لوداب و تامین آب ۹ روستا و مجتمع آبرسانی کریک دارشاهی وتامین آب ۱۶ روستا است.

اگر چه اقدامات و فعالیت های دولت تدبیر و امید در تمام زمینه ها از جمله آبرسانی به روستاها چشمگیر بوده ولی بسیاری از روستاها این استان از تامین آب پایدار روستایی و شبکه دفع بهداشتی

فاضلاب بی بهره هستند که نیاز به توجه بیش از پیش دولت و دستگاه های خدمات رسان به این مناطق می باشد.

کهگیلویه و بویراحمد افزون بر ۱۶۲ هزار مشترک آب و بیش از ۴۴ هزار مشترک فاضلاب دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کنایه معاون رئیسی به ادعای یک رسانه عربی