غیبت و ظهور امام زمان(عج) در کلام امیرمومنان(ع)


غیبت و ظهور امام زمان(عج) در کلام امیرمومنان(ع)

سال‌ها قبل از تولد حضرت مهدی علیه‌السلام امیر بیان علی علیه‌السلام خبر از غیبت طولانی و حیرت‌زای آن محبوب دل‌ها داده و این حادثه تلخ را برای همراهان و آیندگان بیان و شدت و نهایت نگرانی و ناراحتی خود را از آن بیان کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت امیرالمومنین امام علی(ع) و به منظور بررسی بر مباحث مهدوی در کلام ایشان، مروری داریم بر برخی احادیث امیر(ع) در این باره که در ادامه می آید:

امیرمومنان امام علی (ع) می فرمایند: «وَ لَکِنْ بَعْدَ غَیْبَةٍ وَ حَیْرَةٍ فَلا یثْبُتُ فِیهَا عَلَی دِینِهِ إِلَّا الْمُخْلِصُونَ الْمُبَاشِرُونَ لِرَوْحِ الْیَقِینِ الَّذِینَ أَخَذَ اللَّهُ عزّ و جلّ مِیثَاقَهُمْ بِوَلَایَتِنَا وَ کَتَبَ فِی قُلُوبِهِمُ الْإِیمانَ وَ أَیَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ؛ (1) [ظهور مهدی(عج) واقع می شود] ولکن پس از غیبت و حیرتی که جز مخلصین کسی در آن استوار نمی ماند؛ کسانی که دارای روح یقین هستند و خداوند پیمان ولایت ما را از آنها گرفته و ایمان را در قلوبشان نگاشته و آنان را به واسطه روحی از جانب خود مؤید داشته است».

و نیز از مولای متقیان است که می فرمایند: «أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ انْتِظَارُ الْفَرَجِ؛ (2) برترین عبادت انتظار کشیدن برای فرج [و ظهور مهدی علیه السلام] است.»

نقل است مردی خدمت امیرالمومنین علی (ع) آمد و عرض کرد: ای امیرالمومنین علی(ع) به ما از مهدی آل محمد(ص) خبر ده؟

حضرت(ع) فرمودند: «آنگاه که روندگان بروند، زمان ها بگذرد و مومنان کمیاب شوند و فراهم آمدگان نابود شوند در آن زمان خواهد آمد».

عرض کرد: ای امیرالمومنین او از کدام قبیله است؟

امام(ع) فرمودند: «از بنی هاشم است...، او هیچ هراسی ندارد...

او کارآمد و چیره دست و پیروز است، شیر دروگر دشمنان و زخم افکن و نام آور است.

او شیری از شمشیرهای خداست، سرور بخشنده است.

اندیشه او در عالی ترین جایگاه سیادت بنده آمده است و مجدد ریشه دار او را در گرانبهاترین اصالت ها جای یافته است...»

حضرت امیر(ع) مجددا به توصیف حضرت مهدی (عج) پرداختند و فرمودند: «پناه دهندگی او از همه فراگیرتر، علم او از همه فزون تر و صله رحم او از همه بهتر و بیشتر است. خدایا، ظهور او را بیرون شدن از اندوه قرار ده و به سبب او پراکندگی امت اسلام را گرد آور، پس اگر توفیق درک حضور او را یافتی و خدای سبحان خیر تو را فراهم آورد مصمم و استوار باش و از او رو برمتابان و اگر به حضور او راه یافتی از او مگذر».

در اینجا حضرت(ع) با دست اشاره به سینه خود نموده و فرمودند: «آه چه شوقی به دیدار او دارم.»(3)

از امیرالمؤمنین علیه‌السلام در بخشى از یک حدیث طولانى چنین نقل شده است: «زمین [هیچگاه] از حجتى که به اقامه امر خدا قیام کند، خالى نیست: یا ظاهر و آشکار است و مردم او را می‌شناسند، و یا بیمناک و مخفى از دیدگان مردم است؛ تا حجت‌هاى الهى و آیات پروردگار از میان نرود».

خبر از غیبت امام مهدی(عج)

سال ها قبل از تولد حضرت مهدی علیه السلام امیر بیان علی علیه السلام خبر از غیبت طولانی و حیرت زای آن محبوب د لها داده و این حادثه تلخ را برای همراهان و آیندگان بیان نموده و شدت و نهایت نگرانی و ناراحتی خود را از آن بیان نموده است.

اصبغ بن نباته گوید: بر امیر مؤمنان وارد شدم و دیدم [ناراحت و] در اندیشه فرو رفته و با انگشت بر زمین خط می کشد. گفتم: ای امیر المؤمنین! چرا شما را اندیشناک [و اندوهناک] می بینم و چرا بر زمین خط می کشید؟ آیا به زمین و خلافت در آن رغبتی دارید؟ فرمود: «لَا وَ اللَّهِ مَا رَغِبْتُ فِیهَا وَ لَا فِی الدُّنْیَا یَوْماً قَطُّ وَ لَکِن فَکَّرْتُ فِی مَوْلُودٍ یَکُونُ مِنْ ظَهْرِی الْحَادِیَ عَشَرَ مِنْ وُلْدِی هُوَ الْمَهْدِیُّ یَمْلَؤُهَا عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً تَکُونُ لَهُ حَیْرَةٌ وَ غَیْبَةٌ یَضِلُّ فِیهَا أَقْوَامٌ وَ یَهْتَدِی فِیهَا آخَرُونَ؛ (5) نه به خدا! به زمین و دنیا هرگز رغبتی نداشته ام ولیکن درباره مولودی اندیشه می کنم که از نسل من و یازدهمین فرزند من است. او مهدی علیه السلام است که زمین را پر از عدل و داد می سازد، همان گونه که پر از ظلم و جور شده باشد. او را حیرت و غیبتی است [که مردم نسبت به او پیدا می کنند و] اقوامی در آن گمراه می شوند و اقوام دیگر در آن هدایت می یابند».

اصبغ بن نباته می گوید: «گفتم: ای امیر مؤمنان! چنین چیزی واقع خواهد شد؟ فرمود: آرث، همان گونه که او آفریده شده [دارای غیبت نیز خواهد بود] و تو را نرسد که به این مسئله علم پیدا کنی. ای اصبغ! آنها بهترین این امت به همراه نیکان این عترت خواهند بود. گفتم: بعد از آن چه خواهد شد؟ فرمود: سپس خداوند هر چه بخواهد انجام می دهد... .» (6)

پی نوشت ها:

1.کمال الدین، ج 1، ص 565، ح 16.

2.همان، ص 537، ح 6.

3. بحارالانوار،ج51، ص115.

4. اثبات‌الهداة، ج‏5، ص77.

5. کمال الدین، ج 1،صص 538 - 539.

6. همان، ص 539.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دور خیز احزاب برای مرحله دوم انتخابات مجلس