آیا دستبند ضد تهوع بارداری موثر است؟


آیا دستبند ضد تهوع بارداری موثر است؟

زنان زیادی هنگام بارداری دچار تهوع می‌شوند و این حالت در بعضی از خانم‌های باردار خصوصا در سه ماه اول بارداری به مشکلی غیرقابل تحمل تبدیل می‌شود. یکی از راه‌های کاهش چنین علائمی استفاده از دستبند ضد تهوع بارداری است.

سالانه در استرالیا حدود ۳۰۰هزار زن باردار می‌شوند و از این تعداد تقریبا ۸۰ درصد آن‌ها صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب، دچار تهوع و گاها استفراغ می‌شوند. در چنین شرایطی پزشکان راه‌های مختلفی از جمله استفاده از دستبند ضد تهوع بارداری را برای کاهش این علائم پیشنهاد می‌کنند.

پزشکان معتقدند بروز علائمی مانند حالت تهوع و سرگیجه خصوصا در سه ماه اولیه بارداری کاملا طبیعی است و از سیستم ایمنی بدن ناشی می‌شود.

حالت تهوع در بارداری، ممکن است در هر زمانی از روز اتفاق بیفتد. پزشکان معتقدند بروز علائم بارداری این چنینی خصوصا در سه ماه اولیه بارداری کاملا طبیعی است و از سیستم ایمنی بدن ناشی می‌شود. این حالت نوعی واکنش دفاعی بدن مادر برای محافظت از کودک در برابر آلودگی‌ها و مسمومیت‌های غذایی است.

بیشتر بخوانید: نکات دوران بارداری، بیشتر بدانید.

چه عواملی باعث تهوع در زمان بارداری می‌شوند؟

آیا دستبند ضد تهوع بارداری موثر است؟

در حال حاضر دلایل ایجاد چنین حالتی در خانم‌های باردار نسبتا ناشناخته است و متخصصان بر این باورند که راه‌های درمانی مختلف تنها جنبه تلقین ذهنی دارند. به همین دلیل است که همواره تحقیقات گسترده‌ای درباره اثر بخشی دستبند ضد تهوع بارداری برای درمان این مشکل، انجام می‌شود.
با وجود ناشناخته بودن برخی از عوامل، پزشکان معتقدند که دلایل اثبات شده‌ای وجود دارند که ممکن است در تشدید این حالت موثر واقع شوند.

هورمون‌ها

آیا دستبند ضد تهوع بارداری موثر است؟

پروژسترون: درطول بارداری سطح پروژسترون تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. دلیل افزایش سطح این هورمون، جلوگیری از انقباض عضلات رحم و زایمان زودرس است. بالا بودن سطح این هورمون شیمیایی گاهی اوقات می‌تواند معده و روده را تحریک کرده و منجر به تجمع اسید در معده، ریفلاکس و ایجاد حالت تهوع در فرد باردار شود.

گونادوتروفین: ترشح هورمون گونادوتروفین (HCG) که توسط جنین و جفت در بدن مادر تولید می‌شود، می‌تواند در ایجاد حالت تهوع و سرگیجه تاثیرگذار باشد.


قند خون پایین

آیا دستبند ضد تهوع بارداری موثر است؟

کاهش سطح قند خون مادر گاهی اوقات می‌تواند باعث ایجاد حالت تهوع در زمان بارداری شود. خیلی از خانم‌ها در دوران بارداری دچار کم‌ اشتهایی می‌شوند و همین امر عامل مهمی در کاهش سطح فشار خون و قند خون و در نتیجه ایجاد احساس تهوع در فرد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: کاهش قند خون در بارداری، همه دانستنی‌ها

افزایش حس بویایی
بسیاری از خانم‌ها در دوران بارداری، حس بویایی قوی‌تری پیدا می‌کنند و نسبت به بوی غذا یا عطر بسیار حساس‌ می‌شوند. این افزایش حس بویایی باعث می‌شود تا بوهای شدید آن‌ها را منقلب کند و حالت تهوع به آن‌ها دست دهد.

بیشتر بخوانید: برای رفع حالت تهوع در دوران بارداری چه باید کرد؟

دستبند ضد تهوع بارداری چگونه عمل می‌کند؟

آیا دستبند ضد تهوع بارداری موثر است؟
ساختار دستبند ضد تهوع بارداری بسیار ساده است. یک دستبند کشی و یک توپ پلاستیکی کوچک در وسط آن تمام چیزی است که یک دستبند ضد تهوع بارداری را تشکیل می‌دهد.

اثر بخشی دستبند ضد تهوع بارداری در اصل مبنای علمی ندارد و تنها براساس شواهد و تجربیات افرادی که از این نوع دستبندها نتیجه گرفته‌اند، طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

طراحی این نوع دستبندها براساس طب سوزنی و طب فشاری انجام گرفته و توپ پلاستیکی دقیقا به نقطه‌ای پایین‌تر از مچ دست که در طب فشاری مشخص شده، فشار می‌آورد و همین امر باعث کاهش احساس تهوع در فرد می‌شود. اثر بخشی دستبند ضد تهوع بارداری در اصل مبنای علمی ندارد و تنها براساس شواهد و تجربیات افرادی که از این نوع دستبندها نتیجه گرفته‌اند، طرفداران بسیاری پیدا کرده است.


مزایای استفاده از دستبند ضد تهوع بارداری

عوامل زیادی وجود دارد که در پرطرفدار شدن دستبند ضد تهوع بارداری میان خانم‌های باردار و پزشکان متخصص حوزه زنان و زایمان نقش داشته است.
عوارض جانبی خاصی ندارد: مهم‌ترین مزیت‌ استفاده از این نوع دستبندها در مقایسه با داروهای ضد تهوع بارداری، عدم گزارش عارضه جانبی از سوی مصرف‌ کنندگان این وسیله است. به طور کلی استفاده از این نوع دستبندها عوارض جانبی خاصی برای مادر و جنین ایجاد نمی‌کنند و در صورت اثربخشی در کاهش علائم، مادر را از مصرف داروهای ضد تهوعی که ممکن است خطراتی را برای جنین در پی داشته باشد بی‌نیاز می‌کند.

بیشتر بخوانید: کاهش تهوع بارداری، چه راهی دارد؟

دستبند ضد تهوع بارداری واقعا موثر است؟

آیا دستبند ضد تهوع بارداری موثر است؟

مچ‌بندهای ضد تهوع تنها برای خانم‌های باردار استفاده نمی‌شوند، بلکه برای تمام افرادی که تحت شرایط خاصی ممکن است دچار سرگیجه و تهوع شوند نیز کاربرد دارد. در مطالعات مختلفی نشان داده شد که تحریک عصب نقطه‌ای که در طب فشاری مشخص شده‌است،‌ می‌تواند درکاهش حالت تهوع و سرگیجه در فرد موثر واقع شود.

مچ‌بندهای ضد تهوع تنها برای خانم‌های باردار استفاده نمی‌شوند، بلکه برای تمام افرادی که تحت شرایط خاصی ممکن است دچار سرگیجه و تهوع شوند نیز کاربرد دارد.

طبق تحقیقاتی که بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۶ روی ۹۷ زن باردار در نروژ انجام شد، نتایج قابل توجهی مبنی بر اثر بخشی دستبند ضد تهوع بارداری در کاهش علائم تهوع به دست آمد. این گروه تحقیقاتی، زنان باردار شرکت کننده در این تحقیق را به دو گروه تقسیم کردند.

گروه اول: درمان را با شبه دارو (دارونما) آغاز کردند. گروه دوم: از دستبند ضد تهوع بارداری استفاده کردند.

روند تحقیق: علائم دو گروه طی ۱۲ روز به ‌صورت مرتب و روزانه مورد بررسی قرار می‌گرفت در پایان تحقیق هر دو گروه تقریبا به شکل یکسانی با کاهش علائم روبه‌رو شده بودند و برخی از این افراد نیز نتیجه مطلوبی از روند این درمان دریافت نکرده بودند و از احساس درد در ناحیه مچ احساس نارضایتی می‌کردند.

نتیجه تحقیق: مطالعات نشان داد که دستبند ضد تهوع بارداری مانند شبه داروهای دیگر، بیشتر حکم یک محرک ذهن را دارد و از طریق تلقین ذهنی، بدن فرد را فریب می‌دهد. کاهش علائم در بین بیمارانی که انتظار بهبود از این نوع دستبندها را داشتند بسیار بیشتر از افرادی بود که اثربخشی دستبندها را زیر سوال می‌بردند.

به طور کلی می‌توان گفت که دستبند ضد تهوع بارداری مانند سایر شبه داروها از پدیده روانی پلاسیبو برای اثربخشی روی مصرف کنندگان کمک می‌گیرد و مستندات علمی کافی برای تاثیر قطعی این وسیله در دست نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی