حملات پانیک؛ ترسناک اما قابل درمان


حملات پانیک؛ ترسناک اما قابل درمان

نگرانی و ترس‌هایی که برای فرد غیر قابل کنترل باشند، می‌توانند منجر به حملات پانیک در او شوند.


حملات پانیک؛ ترسناک اما قابل درمان

نگرانی و ترس‌هایی که برای فرد غیر قابل کنترل باشند، می‌توانند منجر به حملات پانیک در او شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، تا به حال شده که یک نگرانی و ترس بسیار شدیدی به شما هجوم آورد؟!

نگرانی و ترسی که باعث شود قلب شما به شدت بزند و نتوانید نفس بکشید؛ به طوری که فکر کنید در حال مردن یا دیوانه شدن هستید که به آن، حملات پانیک گفته می‌شود و اگر درمان نشوند منجر به اختلال پانیک و یا مشکلات دیگری می‌شوند و آنقدر پیشرونده بشند که حتی شما را از فعالیت‌های روزمره بازدارند. امّا جای نگرانی نیست چراکه حملات پانیک قابل درمان هستند و با درمان مناسب می‌توانید یا علائم پانیک را ازبین ببرید و یا این که آن‌ها را به حداقل برسانید و دوباره زندگی خود را کنترل کنید.

حملات پانیک به صورتی هستند که کاملا ناگهانی و بدون هیچ گونه اخطاری سراغ افراد می‌آیند؛ به طوری که حتی ممکن است در حالت آرامش و یا خواب دچار این حملات شوید.

بیشتر بخوانید

تولدی که به تلخی زندگی مادر منجر می شود

اگرچه ممکن است حملات پانیک تنها یک بار رخ دهند، امّا در بیشتر افراد تکرار می‌شوند چراکه این حملات مکرر معمولا در موقعیت‌های محرک مانند عبور کردن از پل یا صحبت کردن در جمع اتفاق می‌افتند بالاخص اگر این موقعیت قبلاً هم باعث حمله پانیک شده باشد.

اغلب، در مواقعی شما دچار حملات پانیک می‌شوید که در آن موقعیت‌ها احساس خطر می‌کنید و بر این تصور هستید که راه گریزی ندارید.

حملات پانیک؛ ترسناک اما قابل درمان

شاید شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که اگرچه نه تنها یک بار بلکه چندین بار دچار حمله پانیک شده باشید، امّا به طور کلی مشکل خاصی نداشته باشید و به طور کلی، سالم و سر حال باشید، امّا ممکن است حملات پانیک شما ناشی از بیماری‌های دیگری مانند اختلال پانیک، فوبیای ترس از اجتماع یا افسردگی باشند، امّا به هر روی، فرقی نمی‌کند دلیل آن چیست، اما هرچه است باید بدانید که حملات پانیک قابل درمان هستند و باید برای این منظور، زودتر اقدام کنید چرا که روش‌ها و درمان‌های متفاوت و موثری برای این منظور وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا با این مشکل خود کنار بیایید.

برای این که حملات پانیک به سراغ شما نیایند و به منظوری جلوگیری از آن ها، باید اقداماتی انجام دهید که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

به طور دائم در حال حرکت کردن باشید و بیش از یک ساعت یک جا ننشینید.

یاد بگیرید که به صورت آرام و عمیق نفس بکشید و نفستان را حبس نکنید.

نزدیک خانواده و دوستان خود بمانید.

در برنامه روزانه خود، تمرینات ریلکسیشن قرار دهید و مصرف کافئین و نیکوتین را کم کنید.

توجه کنید که به اندازه نیاز بدن خود استراحت کنید و بخوابید و با مطالعه مطالب مرتبط، اطلاعات بیشتری بدست آورید.

سوالی که وجود دارد این است که تفاوت حملات پانیک با ترس معمولی چیست؟ که در پاسخ باید گفت که همه افراد در شرایط مختلف، با ترس روبرو شده اند. یعنی احساس معمول و رایج که هنگام روبرو شدن با چیزی ناشناخته یا موقعیتی نامناسب به سراغ افراد می‌آید که در حقیقت، این واکنش، بخشی از پاسخ سیستم عصبی افراد به موقعیت‌های خطرناک و یا احتمالا خطر آفرین است که افراد را برای ستیز یا گریز آماده می‌کند، امّا در خصوص حمله پانیک باید گفت که موجی ناگهانی از وحشت است که به واسطه ناگهانی بودن و شدت فلج کننده‌ای که دارد، شناخته می‌شود.

حملات پانیک معمولا وقتی به سراغ شما می‌آیند که در منزل حضور ندارید، اما ممکن است در هرجا و هر زمانی به سراغ شما بیایند و استثنای خاصی برای این منظور وجود ندارد؛ به طوری که ممکن است شما در حال خرید، رانندگی، پیاده روی کردن و یا حتی تلویزیون تماشا کردن باشید که دچار حملات پانیک شوید، امّا نکته‌ای که وجود دارد این است که نشانه‌ها و علائم حمله پانیک ناگهانی ظاهر می‌شوند و معمولا به مدت دقیقه به حداکثر می‌رسند، امّا اغلب حملات پانیک، بعد از ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت به پایان می‌رسند و معمولا بیشتر از یک ساعت هم طول نمی‌کشند.

برخی از علائمی که نشان دهنده حملات پانیک است، عبارتند از:

کوتاه شدن نفس‌ها و نفس نفس زدن

تپش قلب یا افزایش ضربان قلب

درد یا ناراحتی در قفسه سینه

لرزیدن

احساس خفگی

احساس غیر واقعی بودن یا جدا بودن از محیط اطراف

عرق کردن

تهوع یا دل آشوبه

احساس گیجی و غش کردن

احساس بی حسی و یا مورمور شدن

احساس گرما یا سرمای شدید

ترس از مرگ، ازدست دادن کنترل یا دیوانه شدن.

اغلب نشانه‌های حملات پانیک فیزیکی هستند و گاهی شدت آن‌ها به قدری زیاد است که فرد بر این تصور است که دچار حمله قلبی شده است تا جایی که افرادی که با چنین حمله‌ای روبرو می‌شوند بار‌ها به پزشک یا اورژانس مراجعه می‌کنند تا بتوانند مشکل خود را درمان کنند چرا که فکر می‌کنند دچار مشکل پزشکی حادی شدند که زندگی آن‌ها را تهدید می‌کند و اگرچه باید علائمی، چون درد در ناحیه قفسه سینه، تپش قلب و سخت شدن تنفس را جدی بگیریم، اما معمولا این حملات پانیک هستند که به اشتباه، حملات قلبی تصور می‌شوند و نه بالعکس.

حملات پانیک؛ ترسناک اما قابل درمان

بسیاری از افراد، وقتی دچار حملات پانیک می‌شوند به جز آن، عوارض و یا مشکل دیگری برای آن‌ها به وجود نمی‌آید. بنابراین، اگر شما هم صرفا با یکی دو حمله پانیک روبرو شدید خیلی نگران نباشید، امّا افرادی هم هستند که وقتی تجربه حملات پانیک را دارند دچار اختلال پانیک هم می‌شوند که به دلیل حملات مداوم پانیک و تغییرات عمده در رفتار یا نگرانی شدید درمورد حمله‌های بعدی به وجود می‌آید.

علائمی که نشان دهنده اختلال پانیک هستند

اگر شما دارای علائم زیر هستید ممکن است دچار اختلال پانیک شده باشید.

تجربه کردن جملات مکرر و ناگهانی پانیک که به موقعیت خاصی بستگی ندارند.

نگرانی زیاد درمورد حمله های پانیک دیگر

تغییر رفتار شما به خاطر حمله های پانیک. به طور مثال؛ از رفتن به مکان هایی که قبلاً در آن ها دچار پانیک شده اید خودداری می کنید.

نکته ای که در خصوص پانیک وجود دارد این است که اگرچه احتمالا مدت زمان یک حمله پانیک چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد اما تأثیرات ناشی از آن، طولانی مدت است و اگر دچار اختلال پانیک شوید، حملات پانیک، به طور مداوم روی شما تاثیر خواهند گذاشت و از طرفی هم، خاطره ترس و وحشت بسیار شدیدی که هنگام حمله تجربه کرده اید، می تواند روی اعتماد به نفس شما تأثیر منفی بگذارد و زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار دهد.

بیشتر بخوانید

با چند گام مهم حالتان را خوب کنید!

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انتظار