بایدن: چین مصمم است تا سال 2030 مالک آمریکا شود


بایدن: چین مصمم است تا سال 2030 مالک آمریکا شود

رئیس جمهور آمریکا درباره طرح چین برای تسلط بر این کشور طی دهه آتی هشدار داد.


بایدن: چین مصمم است تا سال ۲۰۳۰ مالک آمریکا شود

رئیس جمهور آمریکا درباره طرح چین برای تسلط بر این کشور طی دهه آتی هشدار داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رئیس جمهور آمریکا می‌گوید همتای چینی او بر این باور است کشورش تا ۱۰ سال آینده آمریکا خواهد شد.

جو بایدن روز جمعه خطاب به اعضای سرویس نظامی آمریکا گفت شی جین پینگ، رئیس جمهور چین متقاعد شده است که پکن طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده «مالک آمریکا» خواهد بود. وی افزود آمریکا در حال حاضر در نبرد میان دموکراسی‌ها و خودکامگی به سر می‌برد.

رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی در پایگاه مشترک لانگلی-یوستیس در همپتون، ویرجینیا، یادآور شد او بیش از تمامی سران جهان با شی جین پینگ وقت گذرانده و ملاقات خصوصی طولانی مدت با وی، تنها با حضور یک مترجم داشته است.

بایدن سخنان خود را اینگونه ادامه داد: شی کاملاً معتقد است که چین قبل از سال ۲۰۳۰ مالک آمریکا خواهد بود، زیرا نظام‌های خودکامه می‌توانند تصمیمات آنی بگیرند.

روز جمعه دولت بایدن برنامه بودجه فدرال را برای سال مالی ۲۰۲۲ پیشنهاد کرد. براساس این پیشنهاد، نزدیک به ۱.۹ تریلیون دلار بودجه برای مبارزه با آنچه نفوذ ایران، چین و روسیه در بیشتر مناطق اروپا و اوراسیا گفته شد، تخصیص می‌یابد. طبق گفته مقامات کاخ سفید جدال اصلی آمریکا در آسیا با چین به قوت خود باقی است. بنا به طرح بودجه پیشنهادی دولت بایدن حدود ۱۵۵ میلیون دلار برای عملیاتی کردن «صندوق مقابله با چین» هزینه خواهد شد.

همچنین به تازگی رئیس جمهور آمریکا از سازمان‌های اطلاعاتی این کشور خواسته است ظرف مدت ۹۰ روز گزارش مربوط به چگونگی منتشر شدن ویروس کرونا و ارتباط چین با این موضوع را ارائه کنند. پیشتر دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا مدعی انتشار این ویروس از مرکز ویروس شناسی در ووهان چین و پنهان کاری پکن در این باره شده بود. این در حالی است که تحقیقات سازمان جهانی بهداشت و نیز برآورد‌های علمی متخصصان تاکنون نتوانسته است شواهدی در تایید این موضوع پیدا کند.

جدال میان چین و آمریکا طیف وسیعی از موضوعات را در برمی گیرد که کرونا و رقابت نظامی تنها بخشی از آن است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید