احتمال کمبود برنج در ماه‌های آینده در صورت عدم تدبیر دولت


احتمال کمبود برنج در ماه‌های آینده در صورت عدم تدبیر دولت

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: اگر یک درصد احتمال دهیم که برنج ایرانی کمتر از سال‌های گذشته باشد و از طرفی ممنوعیت واردات هم داشته باشیم ممکن است بازار برنج به مشکل بر بخورد؛ لذا پیشنهاداتی به دولت ارائه دادیم و منتظریم ببینیم تنظیم بازار چه می‌کند.

احتمال کمبود برنج در ماه‌های آینده در صورت عدم تدبیر دولت
گروه بازرگانی بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج کشور در گفتگو با بازارنیوز پیرامون واردات برنج در زمان پاندمی کووید ۱۹، اظهار کرد: شروع همه‌گیری کرونا، به دلیل نگرانی همگانی از ابتلا و سرایت ویروس به داخل مرز‌ها و همچنین ترس تولیدکنندگان برنج از وقوع قحطی و کمبود کالا در داخل کشورشان، واردات با مشکل مواجه شد، اما با بهبود وضعیت و همچنین رعایت پروتکل‌ها و مسائل بهداشتی، تجارت برقرار است و مشکل خاصی از این بابت وجود ندارد.

وی افزود: مشکل جدی در داخل کشور خودمان است که تغییر نرخ ارز ترجیحی به نیمایی است و این تغییر گروهخ کالایی باعث بالا رفتن قیمت برنج شود. در نتیجه اقشار آسیب‌پذیری که برنج کیلویی ۸ هزار تومان را به زحمت خریداری می‌کردند، این کالای اساسی را از سفره خود حذف کردند. در حال حاضر تنها ممکن است اقشار متوسط رو به بالا تغییر ذائقه بدهند و به جای برنج ایرانی از برنج خارجی استفاده کنند که آمار خیلی پایینی دارند.

کشاورز با اعلام کاهش ۵۰ درصدی واردات و مصرف برنج در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، تصریح کرد: هم‌اکنون هم وضعیت مانند سال گذشته است و تقاضای جدی برای خرید برنج خارجی وجود ندارد و برند‌های مطرح فقط برای حفظ ارزش برند خود، مقدار محدودی وارد می‌کنند و ممکن است حتی با قیمت تمام شده هم نتوانند کالای خود را بفروشند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج در ارتباط با پیش‌بینی وضعیت برنج در ماه‌های آینده با توجه به وقوع خشکسالی و کاهش احتمالی برنج داخلی، اظهار کرد: اگر از اکنون دولت اقدام کند و اجازه دهد که با روند عادی تجارت را انجام دهیم و دوره ممنوعیت واردات در زمان برداشت برنج ایرانی را برداشته یا محدودتر کند، شاید در این دوره کشور دچار کمبود نشود. اگر یک درصد احتمال دهیم که برنج ایرانی کمتر از سال‌های گذشته باشد و از طرفی ممنوعیت واردات هم داشته باشیم ممکن است بازار برنج به مشکل بر بخورد؛ لذا پیشنهاداتی به دولت ارائه دادیم و منتظریم ببینیم تنظیم بازار چه می‌کند. هنوز هیچ اتفاقی در این باره رخ نداده است.

وی درباره میزان واردات در سال ۱۴۰۰ گفت: از ابتدای سال تا به حال حدود ۲۰۰ هزار تُن برنج وارد کشور شده است. روند واردات سال ۱۴۰۰ همانند سال ۹۹ است و وضعیت تجارت تفاوت چندانی نداشته، اما همانطور که گفته شد، نسبت به سال ۹۸ کاهش حدود ۵۰ درصدی را شاهد بودیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نشنیده آیسان آقاخانی زن محمدرضا گلزار ! + عکس ها و خصوصی ها