گپ و گفت با محمد جهان پا، کارگردان نمایش «حماسه جاویدان»


گپ و گفت با محمد جهان پا، کارگردان نمایش «حماسه جاویدان»

با آغاز ماه خرداد و به مناسبت سالروز فتح خرمشهر در عملیات بیت المقدس و روز مقاومت، ایثار و پیروزی، اثر نمایشی «حماسه جاویدان» در مشهد اجرا شد که قرار است از یکشنبه پیش رو دوباره به مدت 4 روز برای شهروندان نمایش داده شود.

سمیرا شاهیان | شهرآرانیوز - با آغاز ماه خرداد و به مناسبت سالروز فتح خرمشهر در عملیات بیت المقدس و روز مقاومت، ایثار و پیروزی، اثر نمایشی «حماسه جاویدان» در مشهد اجرا شد که قرار است از یکشنبه پیش رو دوباره به مدت ۴ روز برای شهروندان نمایش داده شود.


تئاتر محیطی «حماسه جاویدان» کاری از گروه جلوه هشتم و تهیه شده از سوی فرهنگ سرای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است. محمد جهان پا در کسوت کارگردان، این اثر نمایشی را در ۴ پرده متفاوت از آزادسازی خرمشهر تا عرصه انتخابات و حماسه حضور طراحی کرده است.


این بازیگر تئاتر مشهدی در کنار کارگردانی اثر یادشده، حدود ۲۰ روز است مشغول بازی در سریال «شهر عسل» به نویسندگی مجید بخششیان شده که به سفارش اداره فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد، برای پخش در شبکه پویا تولید می‌شود. همچنین از آخرین کار‌های محمد جهان پا، نمایشی آیینی به نام پیامبر اعظم (ص) بود که برای نخستین بار در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد و مدیریت گروه آوا‌ها و نوا‌های این اثر، مانند نمایش «حماسه جاویدان» به سرپرستی سید مجتبی ذبیحی بود.


«فتح نامه» روایتی متفاوت از نقل شاهنامه که برای انتشار در فضای مجازی و با همکاری حوزه هنری خراسان رضوی تولید شد نیز از دیگر آثار محمد جهان پا در دوران کرونا و پیش از کارگردانی «حماسه جاویدان» است.


گپ و گفت با محمد جهان پا، کارگردان نمایش «حماسه جاویدان»

حماسه جاویدان در ۴ تابلو

ادامه شیوع کرونا و افزایش روزانه آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از این ویروس منحوس، اجرای کار‌های نمایشی را مانند دیگر فعالیت‌ها با محدودیت روبه رو کرده است. از این رو محمد جهان پا و همکارانش دست به تولید یک اثر نمایش محیطی زدند که برای ۱۵ دقیقه ذائقه هنری شهروندان را تازه می‌کند.


کارگردان «حماسه جاویدان» می‌گوید: این کار با توجه به مأموریت فرهنگ سرای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی (فرهنگ سرای پایداری سابق) برای حفظ و نگهداری ارزش‌های دفاع مقدس طراحی شد، اما در مقایسه با سال‌های گذشته، متفاوت‌تر و از این نظر که در بحران کرونا هستیم با محدودیت‌های بیشتر. مرحله نخست اجرای آن به مناسبت سوم خرداد و سالروز آزادسازی خرمشهر، از ابتدای همین ماه شروع و تا چهارم خرداد ادامه داشت و در خیابان هفده شهریور و بولوار احمدآباد اجرا شد.

گپ و گفت با محمد جهان پا، کارگردان نمایش «حماسه جاویدان»

بر پایه کلید واژه‌هایی از صحبت‌های رهبری

او توضیح می‌دهد: در این اجرا که ترکیبی از موسیقی و سرود و نمایش است از کلیدواژه‌های موجود در صحبت‌های رهبر معظم انقلاب که فرمودند «خرمشهر‌ها در پیش است» الگو گرفتیم و نمایش را طراحی کردیم.


جهان پا با بیان اینکه در این نمایش، ۴ اپیزود یا تابلو دربردارنده ۴ موضوع طراحی شده است، خاطرنشان کرد: تابلوی نخست مربوط به سال ۱۳۵۹ که خرمشهر مورد حمله حزب بعث قرار گرفت تا آزادسازی این شهر است. بعد از آن و در تابلوی دوم، تماشاچیان نمایشی از همراهی و همدلی مردم در بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله را می‌بینند که در سال‌های گذشته مردم ایران با آن درگیر بودند.


این کارگردان به موضوعات روز ازجمله تلاش‌های کادر درمان در بحران کرونا و پیش‌رو بودن انتخابات اشاره و تصریح می‌کند: در تابلوی سوم به مدافعان سلامت، پرستاران و پزشکان می‌پردازیم که در یک سال و نیم گذشته برای سلامت مردم کوشیدند تا مردم از آسیب‌های جدی کرونا در امان باشند و دست‌کم خانواده‌های کمتری داغدار شوند و بعد از این تابلو که به نظرم یکی از جذاب‌ترین تابلو‌های نمایش است به قسمت پایانی و تابلوی مقاومت می‌رسیم.


حماسه حضور در انتخابات

جهان پا ادامه می‌دهد: نقطه عطف تابلوی مقاومت، شهادت حاج قاسم سلیمانی است که در نمایش ما به حماسه حضور ختم می‌شود. این اپیزود را این گونه طراحی کرده ایم که مردم ایران با تنوع فرهنگی کم نظیر از ترک و لر و کرد تا بلوچ و عرب و فارس در کنار یکدیگر قرار است یک اتفاق بزرگ را رقم بزنند و آن حماسه حضور مردم در انتخابات پیش روست که پایان نمایش ۱۵ دقیقه‌ای ما هم محسوب می‌شود.


تمدید اجرا از یکشنبه، ساعت ۱۹

کارگردان «حماسه جاویدان» درباره مدت زمان تولید این اثر می‌گوید: این نمایش با ۱۰ جلسه تمرین آماده اجرا شده است. ساخت موسیقی و تهیه و طراحی تصاویر و گرافیک آن حدود ۱۵ روز زمان برده است که در نهایت در این روزها، برای مردم به اجرا درمی آید.


او با تأکید بر اینکه بن مایه اصلی نمایش، کلیدواژه سخنان رهبری و همراهی مردم است، بیان می‌کند: به علت کرونا روی مدت زمان تئاتر حساسیت داشتیم تا مردم اذیت نشوند، از این رو مخاطبان از یکشنبه تا پنجشنبه یعنی نهم تا سیزدهم خرداد در ۱۵ دقیقه ایستاده تماشاچی ما هستند. محل اجرای نمایش این بار میدان جانباز تعیین شده است و هر روز از ساعت ۱۹ تا ۲۱:۳۰، ۴ اجرا خواهیم داشت.


این کارگردان با اشاره به طراحی صحنه متفاوت این اثر می‌گوید: طراحی صحنه را بنده با همکاری احمد فلاح به عهده داشتیم و ۲۵ بازیگر در کنار گروه ۱۰ نفره سرود در این اثر حضور دارند. البته مردم نگران جمعیت زیاد گروه اجرا نباشند، زیرا با توجه به طراحی نمایش در ۴ تابلو، هم زمان که گروهی مشغول بازی هستند، عده‌ای در پشت صحنه تعویض لباس انجام می‌دهند و همه اعضای گروه در یک زمان اجرا ندارند.


او همچنین خاطرنشان می‌کند: میلاد قنبری و حسام انوشیروانی به ترتیب آهنگ ساز و طراح نور و صوت این اثر در کنار بازیگران و دیگر عوامل هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر