برنامه‌ها و رویدادهای علمی سی و دومین سالگرد رحلت امام راحل اعلام شد


برنامه‌ها و رویدادهای علمی سی و دومین سالگرد رحلت امام راحل اعلام شد

تهران- ایرنا- معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) برنامه‌ها و رویدادهای علمی برنامه‌ریزی شده به مناسبت سی و دومین سالگرد رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی را اعلام کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد قلی‌زاده روز شنبه در گفت‌ وگو با ایرنا به معرفی برنامه‌ها و رویدادهای علمی برنامه‌ریزی شده به مناسبت سی و دومین سالگرد رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی پرداخت.

معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) اظهار کرد: برنامه‌های متنوع مختلف علمی با رویکرد پژوهشی و ترویجی در طول سال به منظور تبیین وجوه مختلف نظام اندیشگی امام خمینی (ره) برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود و همه ساله شاهد برگزاری همایش‌ها، سخنرانی‌ها، انتشار کتاب‌های علمی و نیز حمایت از اجرای طرح‌های پژوهشی هستیم و موسسه تنظیم و نشر آثار و نیز پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی مرجع و حامی حجم قابل‌توجهی از رویدادهای علمی در این رابطه است.

قلی‌زاده تصریح کرد: آنچه به طور خاص برای ایام سالگرد در سال جاری در نظر گرفته شده عمدتاً متاثر از محدودیت‌های فضای عالمگیر بیماری کرونا و نیز با توجه به مقتضیات عصری و اولویت‌های فکری جهان اسلام بوده است.

وی ادامه داد: در سال پیش رو با توجه به تهاجم غیرانسانی و وحشیانه رژیم صهیونیستی به باریکه غزه، و نیز تقویت قدرت محور مقاومت در منطقه و تغییر در نظم ژئوپلیتیکی خاورمیانه و متعاقباً تغییر در قواعد نظم منطقه‌ای و رشد قدرتمند بازیگران جبهه مقاومت در عرصه‌های مختلفی همچون غلبه بر فتنه مذهبی داعش در عراق و سوریه، ناکامی‌های سریالی تهدیدات فزاینده رژیم صهیونیستی و نیز تمایل رژیم‌های وابسته و مرتجع عربی برای عادی‌سازی روابط با این رژیم جعلی و کودک‌کش، سمت‌گیری علمی رویدادهای علمی سی و دومین سالگرد رحلت حضرت امام (ره)، را مبتنی بر اندیشه مقاومت در منظومه فکری و گفتمانی امام خمینی (ره) قرار دادیم.

رییس پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: در واقع، وحدت سیاسی ملت‌های مسلمان و نیز ایجاد یک بلوک قدرتمند در برابر تجاوزطلبی‌ها و فزون‌خواهی‌های قدرت‌های استکباری به عنوان یکی از مهمات اندیشه امامین انقلاب اسلامی از اهدافی است که در این بخش دنبال می‌شود.

قلی‌زاده در ادامه افزود: بر همین اساس برنامه‌های پیش‌بینی شده در سه قالب اجرایی از روز شنبه ۸ خردادماه تا پنجشنبه ۱۳ خرداد به صورت وبیناری و نیز حضوری مدنظر قرار گرفته است. بر همین اساس ۸ رویداد علمی به صورت نشست‌های تخصصی ویژه تبیین جنبه‌های مختلف حیات فکری حضرت امام (ره) و با حضور اساتید برجسته دانشگاهی تدارک دیده شده است که محتوای این نشست‌ها از طریق رسانه‌ها و نیز پایگاه اطلاع‌رسانی جماران و نیز تارنمای پژوهشکده امام در دسترس علاقمندان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به نزدیک شدن به ایام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، یک میزگرد گفت وگوی علمی نیز به همین منظور برنامه‌ریزی شده است.

معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) گفت: «حقوق مردم در عرصه انتخابات از منظر شرع و قانون»، «پیرامون شعر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس»، «عرفان سیاسی امام خمینی»، «نسبت معرفت و عمل در سبک رهبری امام خمینی با تاکید بر جایگاه طبقه‌بندی علوم اسلامی در آثار ایشان»، «الگوی نظری برای فهم ماهیت کنش سیاست خارجی در دوره رهبری امام خمینی»، «ابزارهای انقلاب در اندیشه سیاسی امام خمینی»، «امام خمینی و مشارکت مردم در انتخابات» و «امام خمینی و بازتفسیر مفاهیم دینی در تبیین نظریه انقلاب» عناوین سلسله نشست‌هایی است که از تاریخ شنبه ۸ خرداد ماه تا روز چهارشنبه ۱۲ خرداد به صورت وبیناری برگزار می‌شود.

قلی‌زاده خاطرنشان کرد: همچنین یک میزگرد تخصصی به منظور بررسی انتخابات ۱۴۰۰ در پرتوی اندیشه و سیره امام خمینی (ره) برای روز سه‌شنبه ۱۱ خردادماه تدارک دیده شده است.

وی اضافه کرد: برنامه دیگری که به صورت وبیناری و با رویکرد بین‌المللی برنامه‌ریزی شده است وبیناری تحت عنوان «گفتمان مقاومت در اندیشه امام خمینی» است که چهره‌های برجسته‌ای از جهان اسلام از کشورهای مالزی، لبنان و انگلستان در آن به بررسی بازتاب اندیشه امام خمینی بر شکل‌گیری نهضت اسلامی و بیداری اسلامی می‌پردازند. این برنامه نیز به صورت وبیناری و پخش زنده روز ۱۳ خرداد ماه از ساعت ۱۴ از جوار مضجع مطهر امام خمینی پخش خواهد شد.

رییس پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی در ادامه اظهار کرد: سخنران‌های این گفت‌ وگوی اینترنتی محمد رعد رییس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان، محمد عزمی عبدالحمید رییس شورای مشورتی سمن‌های اسلامی مالزی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید هاشم موسوی ریس مرکز اسلامی انگلیس و نماینده مقام معظم رهبری در این کشور و علی رمضان الاوسی، استاد دانشگاه علوم اسلامی لندن هستند که این برنامه با اجرای احمد نجف، و به زبان‌های عربی و انگلیسی به صورت وبیناری در دسترس علاقمندان خواهد بود.

قلی‌زاده در ادامه معرفی برنامه‌های کمیته علمی ستاد بزرگداشت امام خمینی (ره) افزود: برنامه دیگری که سعی شده با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا به صورت حضوری برگزار شود، سمیناری علمی و بین‌المللی است که به بررسی تأثیرگذاری اندیشه و عمل امام خمینی (ره) بر بیداری ملت‌های مسلمان می‌پردازد. این سمینار در دو پنل مجزا و با حضور چهره‌های برجسته جهان اسلام و محور مقاومت و نیز پنلی با حضور رهبران اقلیت‌های توحیدی برگزار می‌شود که علاقمندان می‌توانند پخش زنده این برنامه را از طریق تارنمای جماران، پورتال امام (ره) و نیز بخش‌های مختلف صدا و سیمای رسانه ملی دنبال کنند.

وی تصریح کرد: این سمینار علمی با ترکیبی از سخنران‌های مطرح اسلامی و نیز رهبران ادیان توحیدی سعی در ارائه تصویری واقعی از جهان نگرش ناب اسلام سیاسی در قرائت امام خمینی (ره) دارد که انسان به ما هو انسان در آن از ارزش ذاتی و کرامت و حقوق مسلم برخوردار بوده و گفتمان مقاومت راهی برای تضمین حق کرامت انسانی است و این که این اندیشه هیچ نسبتی با تحجر و خشونت ندارد و دعوی اسلام سیاسی امام (ره)، تحقق یک حیات طیبه برای انسان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رهبری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا