زاکانی: مواجهه دولتم با رانت خواران است


زاکانی: مواجهه دولتم با رانت خواران است

تهران-ایرنا- نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، ‌ گفت: دولت بنده، دولت جوان حزب الهی و دولت کارشناسان خواهد بود که همه مواجهه‌اش با رانت خواران است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‌ علیرضا زاکانی روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه آنچه امروز از آنها مشاهده می‌شود، خودبرتربینی است، اظهار داشت: دولت من، ‌ دولت ژنرال‌های خسته یا غلامان حلقه به گوش نیست. دولت بنده، دولت جوان حزب الهی و دولت کارشناسان خواهد بود که همه مواجهه‌اش با رانت خواران است. بنابراین دولت کارشناسان و جوانان در مقابل دولت رانت خواران قرار می‌گیرند.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جموری گفت: ستاد خود را از جوانان و فرهیختگان دهه شصتی انتخاب کردیم که به مدیریت ناکارآمد امروز پایان بدهند و برای این روز، لحظه شماری می‌کنم.

زاکانی بیان کرد: در انتخابات ثابت می‌کنم همانطور که دوره بزن برو برای صهیونیست تمام شده است، سوت دوره بخور و در رو مفسدین هم کشیده شد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه کابینه‌ای از مفسدین به دستگاه قضایی معرفی می‌کنم، افزود: شرایط را به سمتی می‌برم که مردم این تحول را با همه وجود حس کنند. اگر مشکل اقتصادی و معیشتی مردم، ضعف تولید است، این عامل عمده را در دولت و سیاست های دولت می دانم.

وی تاکید کرد: مفاسد اقتصادی و تعارض منافع را ریشه این امر می‌شمارم و با یک قیام همگانی علیه این مفسده‌ها، کشور را در یک مسیر جدید و رو به رشد قرار می‌دهیم.

زاکانی اظهار داشت: توجه دولت ها به این است که نه تنها دست تولید کننده را نگیرند بلکه پای او را می‌گیرند و آنها را در بخش خصوصی رقیب خودشان می‌دانند تا در عرصه‌های مختلف در دریایی از مشکلات بوروکراسی اداری قرار دهند، همچنین شاهد غرق شدن شان باشند و به این خیانت بزرگ لبخند بزنند تا هزینه اداره خودشان را از تورم به دست بیاورند.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه کل ملت را تضعیف می‌کنند تا برای خودشان بقای موقت داشته باشند، افزود: بنده به دنبال تغییر همه این پارامترها هستم تا شاهد ماحصلی نباشیم که هم اکنون می‌بینیم.

وی درباره برنامه‌های خود برای ریاست جمهوری، اظهار داشت: چهار جزوه تهیه شده است؛ جزوه نخست را مبانی و جزوه دوم را مواضع شفاف و ناظر به همه پدیده ها معرفی می‌کنم که در آن نسبت به همه امور اعلام موضع می‌کنیم. چرا که آمده‌ایم صادقانه با مردم حرف بزنیم.

زاکانی سومین جزوه را برنامه‌های خود برای تحول و جزوه چهارم را میثاق با مردم معرفی کرد و گفت: رویکرد مفرطی را که مانع از تغییر و تحول شده است، درهم می شکنیم و جایگزین بدیل و دقیق برای آن ارائه می‌کنیم.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره لزوم اهمیت دادن به جوانان گفت: به جای معرفی کابینه خود، ده‌ها جوان فرهیخته را معرفی می‌کنم که از گروه کارشناسان صاحب نظر کشور هستند و با پیوستگی بین نشاط جوانی و تجربه عناصر پخته و کار کشته این راه را هموار می‌کنم.

وی تاکید کرد: با ایجاد شفافیت و بستن منافذ رانت و سودجویی که به تفصیل در مورد آن سخن می‌گویم، ‌به جنگ با فساد می‌آیم و از سرچشمه جلوی فساد را می‌گیرم.

زاکانی با تاکید بر استقرار دولت الکترونیک، خاطرنشان کرد: با استقرار دولت الکترونیک و تسریع در کارها و از میان بردن دخالت برخی از عناصر شرایط را برای تحول و فراگیری جدی در کشور آماده می‌کنیم.

واکنش زاکانی به تحصیل دخترش در خارج از کشور

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، گفت: من ریالی خرج دخترهایم نکردم و یک دلار و هیچ ارزی به آنها ندادم. از من پرسیدند اموال تو چیست، من گفتم ۲ واحد ۹۵ متری در تهران دارم؛ همسرم نیز یک آپارتمان ۷۵ متری در پردیسان قم دارد.

وی ادامه داد: بعد دیروز آمدند و گفتند یک همسر در تهران و یک همسر در قم دارد؛ خجالت نمی‌کشند، این‌ها دین هم ندارند. دانشگاهی که دختر من درس خوانده است، رنک ۱۰ اروپا را دارد و پولی نیست. به دختر من گفتند درس خود را ادامه بده اما دخترم گفت می‌خواهم بیایم در ایران خدمت کنم.

زاکانی تاکید کرد: دختر من بدون رانت و بورس به سوییس رفت و درسی را که باید ۲ ساله می خواند، یکساله به اتمام رساند؛ همچنین فرزندش در آستانه اتمام تحصیل به دنیا آمد و نوه ام الان شناسنامه آنجا دارد و به کشور برگشت.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از جنگ جهانی دوم تاکنون، جهان آماده نظم پذیری جدید نبود و نقش ملت متمدن ایران در این نظم پذیری، بسیار با اهمیت است. هیچ گاه بعد از جنگ جهانی دوم تا امروز منطقه ما به این اندازه آماده تحقق اراده ملت‌ها نبود و نقش اراده ملت ایران در این میان تعیین کننده است.

زاکانی با بیان اینکه در ابتدای گام دوم انقلاب اسلامی قرار داریم، اظهار داشت: شعارهای انقلاب را باید به عینیت برسانیم و ایرانی الگو و سرآمد بسازیم. امروز سختی‌ها و پلشتی‌هایی داریم که طاقت مردم را ربوده و این شرایط دیگر قابل تحمل نیست.

وی کشور را نیازمند تحولی بزرگ و همه جانبه دانست و اظهار داشت: به شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پایبند هستیم؛ جمهوری اسلامی باید از آزادی‌ها صیانت کند و آن را توسعه دهد تا استقلال را به ارمغان بیاورد.

دنیایی از مسایل در کشور وجود دارد

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به برنامه‌های خود، گفت: تمام برنامه‌های من معطوف به تحقق اصولی است که اعلام کرده ام؛ نمی‌گویم بنده به دنبال آزادی هستم اما عدالت را فراموش می‌کنم یا به عدالت می‌چسبم و به معنویت کار ندارم و استقلال فدای همه چیز شود. این اجزا را نمی توان از هم جدا کرد، اگر فردی این اجزا را جدا کند مبنای دقیق و عمیق ندارد و به صورت سطحی به عرصه سیاست ورزی نگاه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: دنیایی از مسایل در کشور وجود دارد. دشمنان بسیاری داریم اما بزرگترین دشمن ما کاهلی است که درون خودمان وجود دارد.

زاکانی در بخش دیگری از نشست خبری خود به موضوع تورم اشاره کرد و گفت: تورم یک عارضه است و اسباب بروز این عامل، ریشه‌ها است؛ بنابراین با توجه به ریشه‌ها باید کار را پیش برد. نباید وعده نادرست داد و به جای ماهی دادن، باید ماهیگیری یاد بدهیم و اگر ضرورت بود که هست به بخش هایی از جامعه برسیم تا کمر آنها زیر بار مشکلات نشکند.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: کشور دچار سرطان است و من به عنوان یک پزشک حاذق آمده‌ام تا این سرطان را تشخیص بدهم و برای درمان آن، ‌روش ارائه دهم.

نخبگان؛ ستون فقرات تغییر و تحول

به گزارش ایرنا، ‌ زاکانی در ادامه سخنانش، نخبگان و اندیشمندان را ستون فقرات تغییر و تحول دانست و تاکید کرد: علاوه بر اینکه اندیشمندان و نخبگان باید محور تحول را در دست بگیرند باید از پتانسیل جوانان استفاده شود تا انگیزه و پیشتازی آنان، رسیدن به مقصود را ما فراهم کند.

وی با تاکید بر اینکه دولت می‌تواند مشکلات را حل کند، اظهار داشت: هر کس شعار بدهد دولت هیچ کاره است، نشانه بی‌کفایتی او است و حل مشکلات را نیازمند همکاری کامل سه قوه و سایر ارکان نظام می‌دانم.

زاکانی درباره عملکرد خود در قوه مقننه خاطرنشان کرد: ۱۳ سال در سابقه فعالیت در قوه مقننه دارم و می‌دانم چه ظرفیت‌های عظیمی از همکاری بین دستگاه های اجرایی و سایر نهادها می‌توان در کشور ایجاد کرد.

ماجرای مجلس هفتم و احمدی‌نژاد

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در جلسه ای به منظور برطرف کردن مسایل بین مجلس و احمدی نژاد، از او برای حضور در مجلس دعوت کردیم؛ در آن جلسه به او گفتم اگر دست در دست هم دهیم، هزار قدم می‌توانیم راه برویم، اما اگر با هم دعوا کنیم صد قدم هم نمی‌توانیم راه برویم و اگر ما سرمان را زمین بگذاریم باید به دلیل ۹۰۰ قدم نرفته پاسخگو باشیم نه صد قدم رفته.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: همه قوا باید دست به دست هم دهند تا تحول فراگیر ایجاد شود اما محور تلاش و لوکوموتیو، تغییر دولت‌ها است.

به جنگ با مخالفان تولید می‌روم

به جنگ با مخالفان تولید تاکید کرد و گفت: با همه وجود به جنگ هر آنچه مخالف تولید باشد، می رویم و عامل و کمک کننده تولید را مورد توجه قرار می دهیم. برای این امر، لیستی از موانع تهیه شده که حاصل ۱۵ سال کار و پژوهش در مرکز پژوهش ها، اتاق بازرگانی و سایر مجموعه هاست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در تولید توجه به استراتژی، آمایش صنعتی، دقت در انتخاب پیشران های تحول و تغییر موضوعیت دارد، ادامه داد: کسی نمی‌تواند بگوید نفت، گاز و پتروشیمی برای ما مزیت مطلق و جدی نیست، همچنین کسی نمی‌تواند بگوید صنایع دریایی و توسعه زیرساخت ها برای ما مهم نیست و سرمایه گذاری در حوزه های مختلف از جمله مانند حمل و نقل ریلی، منفعت برای ما ندارد.

با همه نامزدها رقابت اخلاقی دارم

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره رقبای خود در انتخابات ۱۴۰۰گفت: با همه نامزدها رقابت مومنانه و اخلاقی خواهم داشت و برای چهار نامزد دیگر جریان انقلاب، طلب موفقیت می‌کنم.

وی در عین حال ایده‌های خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری برتر عنوان کرد و گفت: ایده‌های بنده تحول گرا و جامع است که با مبانی، مواضع و میثاق‌نامه ما کاملا پیوستگی دارد؛ این برنامه‌ها با عدد، رقم و کارشناسی قابل اثبات است.

زاکانی تاکید کرد: در خصوص کارنامه ۴۲ ساله‌ام تاکید می‌کنم هر جا انقلاب و مردم نیاز داشتند، بنده حاضر بودم؛ هیچ عرصه‌ای نیست که بنده غایب بوده باشم. هر جا منفعت بود، حضور نداشتم. هر جا هزینه بود، بنده حاضر بودم. بنابراین به نظرم تفاوت‌های زیادی بین برنامه ‌های بنده با دیگر نامزدها وجود دارد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنقدر که در کشور سفر کردم، فکر نمی‌کنم دوستان دیگر این تجربه را داشته باشند. امیدوارم اول هفته آینده سایتی را راه‌اندازی کنم تا کل مشکلات، مواضع، نقاط اساسی و پیشرفت شهرستان به شهرستان را که آماده کرده‌ایم در اختیار هم وطنان قرار دهیم تا خودشان نظر بدهند و ما کار را از قاعده هرم اجتماعی بر محور مردم آغاز کنیم.

جریان انقلاب به پختگی رسیده است/ تجربه ۹۲ تلخ بود

زاکانی در ادامه اظهار کرد: جریان انقلاب به این پختگی رسیده است که رقابت و دعوای خود را زمینه موفقیت دیگران قرار ندهد، تجربه ۹۲ تجربه بسیار تلخی برای ما بود و الان هم خیلی صریح گفتم که با هر ۶ نامزد دیگر به شکل جدی ولی با اخلاق رفتار می‌کنم.

به گفته وی، این عقلانیت در جریان انقلاب هست که با هم دعوا نکنند اما اینکه چه کسی اصلی و چه کسی فرعی است، مگر اینجا سالن تئاتر است؟ البته تجربه سال ۹۲ آقای روحانی و عارف و سال ۹۶ آقای روحانی و جهانگیری نشان داد می‌توان تئاتر هم بازی کرد ولی ما اهل نمایش دادن و تئاتر نیستیم، بلکه مردانه آمده ایم حرف بزنیم و برنامه ارائه دهیم.

زنان کابینه زاکانی/ ممکن است همه اعضای کابینه‌ام از زنان باشند

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره حضور بانوان در کابینه خود با طرح این سوال مگر اینجا بحث تقسیم غنایم مطرح است؟، گفت: خانم ‌ها ظرفیت بی ‌نظیری هستند که در خانواده تحکیم‌ بخش هستند و در عرصه اجتماع می ‌توانند فرصت بی ‌نظیری ایجاد کنند. از این جهت به هیچ وجه اهل سهمیه ‌بندی نیستم؛ اگر شایستگی داشته باشند ممکن است همه اعضای کابینه از خانم ‌ها باشند و ممکن است در عین حال همه از آقایان باشند؛ بنابراین قرار نیست از خانم‌ها سوء استفاده تبلیغاتی کنم.

وی درباره برنامه ‌های خود در حوزه سیاست خارجی، خاطرنشان کرد: اصل انجام مذاکره یا عدم مذاکره در تشخیص و اراده کل مسوولان نظام است؛ شورای عالی امنیت ملی و رهبر معظم انقلاب این مسأله را تشخیص می‌دهند. از این رو، اگر کسی ادعا کند می ‌تواند این کار را انجام بدهد، باید همراه با عقل جمعی و در رأس آن نظر رهبر انقلاب در خصوص مذاکرات باشد.

زاکانی ادامه داد: همین مذاکرات که منجر به برجام شد، هیچ نسبتی با دولت روحانی ندارد کما اینکه درباره این مذاکرات در زمان احمدی‌نژاد تصمیم گرفته شد. هیچ گاه مخالف مذاکره نبودیم. اما مخالف این هستیم که سرنوشت مردم و منافع ملی غیر کارشناسی در ۲۰ دقیقه تعیین شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ابزار آمریکا برای مواجهه با تحریم ‌ها و لغو نشدن آن، کنگره است، گفت: مجلس شورای اسلامی در ۲۰ دقیقه به منافع ملی توجه نکرد و خواسته غربی‌ها را تامین کرد.

مخالفتی با مذاکره نداریم

وی یادآورشد: با اصل مذاکره موافقم اما این مذاکره منطق خاص خود را دارد. همانطور که در کمیسیون برجام، آمانو آمد و کسی باور نمی‌کرد که کمیسیون ویژه در مجلس باشد و آقای آمانو را دعوت به جلسه کرده باشد. من جلسه را گذاشتم. لاریجانی تماس گرفت و گفت با آقای آمانو چه‌کار دارید؟ من گفتم باید بیاید و حساب پس دهد. وقتی آمانو آمد و صحبت کرد، ۲ نوبت دچار اختلال شد که مترجم تذکر داد این حرف ‌هایی که به زبان می آورد بی ربطی است؛ آمانو عذرخواهی کرد و گفت در مقابل این افراد هول شدم.

زاکانی افزود: در پایان این جلسه، آقای عیاری که سال ‌ها در کمیسیون امنیت ملی مجلس است، گفت که نخستین مذاکره عزت مندانه مجلس را دیدم که در نهایت احترام و استقلال بود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در سیاست خارجی باید از دیپلماسی فعال و هوشمند بهره ببریم، گفت: در دیپلماسی فعال و هوشمند می‌توانیم از همه ظرفیت ‌های منطقه ‌ای، همسایگان، محور مقاومت، ظرفیت ‌های قدرت ‌های نوظهور و توجه به شرق در کنار مواجهه درست نسبت به غرب، برخوردار باشیم.

وی بیان کرد: زمینه تسهیل ورود ایرانیان خارج از کشور را به عنوان پیام آوران ایران اسلامی و به عنوان کسانی که از یک دانش فوق ‌العاده بالا برخوردار هستند، فراهم می ‌کنم. ظرفیت‌ استفاده از آنها همچنین امکان تعامل و بهره مندی از ظرفیت شانا به عنوان اولویت اصلی در دولت من مطرح است.

معادلات سیاست خارجی تغییر می کند

به گفته زاکانی، در سیاست خارجی آینده می بینید معادلات به سرعت تغییر می کند چرا که نه تنها به دنبال احساسی‌گری و برخورد سطحی نیستیم، بلکه انفعال و وادادگی را هم دنبال نمی‌کنیم؛ در نهایت احترام، صدای حق ملت خود را در مقابل دیگران از موضع عزت، مصلحت و برابری اعلام خواهم کرد.

وی با تاکید بر اینکه از بین سایر نامزدها، هیچ ‌کس به اندازه من با نیروی انسانی دانشمند و فداکار، طی سه دهه حضور در دانشگاه کار نکرده است، ادامه داد: مبارزه با فساد در کارنامه ام دیده می شود، دیگران را نفی نمی ‌کنم اما دوستان هم کارنامه خود را ارائه دهند.

آمریکا باید همه تحریم‌ها را بردارد

زاکانی درباره مذاکرات برجام اظهار داشت: برجام یک معامله ناقص و معیوب است و ما همه تعهدات خود را در برجام انجام دادیم و الان نوبت طرف مقابل است که به تعهدات و وظایف خود عمل کند. آمریکا باید همه تحریم‌ها را بردارد و ما راستی ‌آزمایی کنیم. همه اعضای برجام باید به تعهدات خود عمل کنند. بنده به دنبال استیفای حقوق ملت ایران در برجام هستم و این کار را حتما انجام خواهم داد.

به گفته نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، سیاست‌های تعاملی و ارتباطی ما با کشورها اولویت ‌بندی شده است؛ ارتباط با همسایگان، کشورهای محور مقاومت و کشورهای نوظهوری مانند چین که قائل به همکاری با جمهوری اسلامی ایران هستند در اولویت ما قرار دارند.

تشکر زاکانی از بانیان سند ایران و چین

وی تاکید کرد: متاسفانه فاجعه در عرصه اقتصادی ما رخ داده است. مسئولان ما خواب نیستند، بیدارند اما درد مردم را ندارند. ما به دنبال تعامل با همسایگان و کشورهایی هستیم که عزت و مصلحت ما را در نظر بگیرند و رعایت کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قرارداد ۲۵ ساله بین ایران و چین را به صورت کامل خواندم و محورهای آن را احصا کردم. البته این قرارداد الزام‌آور نیست اما فرصت تاریخی خوبی برای ایران و چین است و باید از بانیان آن که در رأسش مقام معظم رهبری هستند، تشکر کرد.

زاکانی گفت: با سایر کشورها از جمله روسیه هم تعاملات خود را تثبیت می‌کنیم؛ البته جزییات قرارداد ایران و چین باید در مجلس بررسی شود. مجلس را در رأس امور می‌ دانم و قائل به این نیستم که باید مجلس را تخریب کرد.

زاکانی درباره مکانیسم ماشه برجام، بیان کرد: برجام معیوب و ناقص است چرا که در قرارداد برجام، تضمین ‌های کافی نگرفتیم و مکانیسم ماشه هم باعث شده است همیشه طناب دار را به گردن خود حس کنیم؛ در حالی که قیمت هسته ‌ای ما بالاتر از این بود که آقایان آن را فروختند.

وی با بیان اینکه در مذاکرات، شاهد انفعال و اقدامات غیرکارشناسی تیم مذاکره کننده بودیم، گفت: وزیر امور خارجه بعد از مذاکرات ژنو در مجلس حضور یافت و گفت که تعداد ما در مذاکرات ۱۶ نفر و تعداد طرف‌ مقابل ۲۴۰ نفر بود و ما توانستیم به آنان غلبه کنیم که بنده گفتم مگر مسابقه طناب کشی است؟ ما در آینده حتما این گونه مذاکره نخواهیم کرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بعد از امضای برجام، رییس‌ جمهوری گفت که ما توانستیم و شما نتوانستید و در حال حاضر هم اروپایی‌ها و آمریکا می ‌گویند ما الان منطقه و دفاع یعنی برجام ۲ و ۳ را از شما می‌خواهیم که باید بگویم شتر در خواب بیند پنبه دانه.

زاکانی با بیان اینکه اصل مذاکره، نیازمند عقل جمعی مسوولان نظام و مجوز رهبر معظم انقلاب است، تاکید کرد: راستی ‌آزمایی لغو تحریم ‌ها ۳ تا ۶ ماه به طول می ‌انجامد و کسی نمی‌ تواند بگوید ۲۴ ساعته می توان آن را انجام داد.

چپ و راست نمی شناسم می خواهم با جاهای اصلی درگیر شوم

وی در ادامه این نشست خبری با اصحاب رسانه تاکید کرد: من نه چپ می شناسم و نه راست، نه امنیتی می ‌شناسم و نه غیر امنیتی. من با جاهای اصلی می‌خواهم درگیر شوم. آمده ‌ام مشکلات را حل کنم و انقلابی باشم؛ آمده ‌ام راه حاج قاسم سلیمانی را ادامه دهم اما ما گرد خاک حاج قاسم هم نمی ‌شویم.

زاکانی همچنین مذاکره با عربستان را مفید دانست و اظهار داشت: مذاکره با این کشورها را مفید می دانیم و اشتیاق داریم، اما به این معنا نیست که تن به سیاست‌ های غلط آنان دهیم. ما به دنبال دفاع از مواضع کشورمان هستیم و چیزی را مهم ‌تر از ساختن ایران نمی ‌دانیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه احزاب و تشکلها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک