ورزش‌های رزمی اعتماد به نفسم را بالا برد


ورزش‌های رزمی اعتماد به نفسم را بالا برد

مدال‌های قهرمانی‌اش آنقدر زیاد شده که برخی از آنها را به یاد ندارد.

همشهری آنلاین_شهره کیانوش راد: «یاسمن ایزدپناه» از زمانی که ۴ ساله بود تمرین‌های ورزشی در این رشته رزمی را شروع کرد و اکنون بالابردن مهارتش در کاراته اولویت زندگی‌اش است. می‌گوید: «ورزش کاراته حس اعتماد به نفس مرا بالا برده و اکنون با داشتن این مهارت می‌توانم در شرایط بحرانی از خودم دفاع کنم.» او که بخشی از تمرین‌هایش را در سرای محله تجریش انجام داده است این مراکز را ظرفیت خوب محله‌ها می‌داند که در پرورش استعدادهای هنری، ورزشی و... کودکان و نوجوانان تأثیر بسزایی دارند.

۴ ساله بود که نخستین بار با ثبت‌نام در رشته کاراته ورزش را شروع کرد. اما در همان سن کم شرکت در مسابقه‌ها و تشویق‌های اطرافیان به انگیزه‌ای برای او تبدیل شد تا دریچه‌ای برای او در دنیای ورزش باز شود. ایزدپناه می‌گوید: «پدرم مرا در رشته کاراته ثبت‌نام کرد. فقط برای اینکه ورزش کنم. اما من از ۹، ۱۰ سالگی به این رشته علاقه‌مند شدم. وقتی برای بار نخست در مسابقات منطقه‌ای شرکت کردم، اول شدم. کسب مدال طلا برایم لذت‌بخش بود. خیلی حس خوبی داشتم. سنم کم بود. در این سن گرفتن مدال نفر اولی برایم ارزشمند بود. بعدها رشته کاراته را به‌صورت حرفه‌ای، دنبال و در مسابقات کشوری و استانی و... هم شرکت کردم. چندین مدال طلا گرفتم ولی هیچ‌وقت خاطره نخستین مدالی را که در مسابقه منطقه‌ای گرفتم فراموش نمی‌کنم.»

استعدادیابی درسراهای محله

ورزش‌های رزمی اعتماد به نفسم را بالا برد

«سراهای محله با برگزاری کلاس‌های آموزشی متنوع، امکانات خوبی در اختیار اهالی قرار می‌دهند.» ایزدپناه که چند سالی است با سرای محله تجریش همکاری می‌کند می‌گوید: «۷ سال است در سرای محله تجریش همراه با مربی‌ام، پریسا گودرزی مشغول فعالیت هستم. ‌سراهای محله در استعدادیابی رشته‌های مختلف هنری و ورزشی نقش مؤثری دارند. ممکن است باشگاه‌های خصوصی بسیاری در هر محله و منطقه فعالیت کنند اما خیلی افراد به دلیل هزینه‌های بالای ثبت‌نام نمی‌توانند در این کلاس‌ها شرکت کنند و به دنبال هدف‌هایشان بروند. ‌سراهای محله با توجه به امکانات و شرایطی که برای ثبت‌نام همه گروه‌های سنی دارند می‌توانند با آموزش به کودکان و نوجوانان استعدادها را جذب و شکوفا کنند. برگزاری مسابقه‌های محلی میان‌سراها و مناطق مختلف انگیزه مشارکت میان شرکت‌کنندگان را بیشتر می‌کند.»
برای ادامه دادن ورزش حرفه‌ای باید بسیار تمرین کرد و زمان بیشتری از اوقات خود را به انجام تمرین‌ها اختصاص داد. ایزدپناه می‌گوید: «اگر برنامه‌ریزی درستی انجام نشود ساعت‌های تمرین ممکن است خللی در ادامه تحصیل ایجاد کند. چون در ورزش حرفه‌ای باید وقت زیادی برای تمرین گذاشت. من با برنامه‌ریزی توانستم کنار ورزش در رشته مهندسی آی. تی ادامه تحصیل دهم و ورزش مانع درس خواندن من نشد. به جز دوره کوتاهی که به دلیل شکستگی پایم نتوانستم ورزش کنم، همیشه در این سال‌ها تمرین‌ها را ادامه داده و به‌عنوان مربی هم فعالیت کرده‌ام.» نگرانی خانواده‌ها از آسیب‌های بدنی موضوع دیگری است که ایزدیار به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «هر رشته ورزشی ممکن است با آسیب بدنی همراه شود.

اما در رشته‌های رزمی این احتمال بیشتر می‌شود. به همین دلیل خیلی از خانواده‌ها نگران هستند و اجازه نمی‌دهند فرزندانشان به‌خصوص دخترانشان در رشته‌های رزمی فعالیت کنند. من هم چند بار آسیب دیده‌ام. یکبار خودم به دنده‌ام آسیب زدم. یکبار هم مچ دست راستم شکست. نگرانی‌ها از آسیب دیدن و شکستگی دست و پا و... طبیعی است ولی با بالابردن توانایی و تمرین‌ها کمتر می‌شود.

به نظرم دختران باید در رشته‌های مختلف ورزشی و رزمی حضور یابند؛ چه حرفه‌ای و چه فقط ورزش. چون حس اعتماد به نفس بالایی به آدم می‌دهد. علاوه بر اینکه احساس می‌کنیم که در مواقع بحرانی می‌توانیم از خودمان دفاع کنیم. همیشه وقتی ورزش می‌کنم انرژی‌ام چندین برابر می‌شود و خیالم راحت است که می‌توانم در شرایط بحرانی از خودم دفاع کنم. این حس به من آرامش می‌دهد تا جایی که اصلاً بدون ورزش نمی‌توانم زندگی کنم و احساس می‌کنم اگر روزی ورزش نکنم انرژی انجام کارهای دیگر را هم ندارم.»

کسب مدال‌های رنگارنگ

ایزدپناه متولد سال ۱۳۷۴ است. او در رشته کاراته سبک شوتوکان فعالیت می‌کند و طی سال‌های فعالیتش در این رشته در مسابقات قهرمانی استانی، کشوری و منطقه‌ای شرکت کرده است. او در مسابقات سوپرلیگ سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به‌صورت تیمی مقام سوم را کسب کرد و اکنون برای انتخابی تیم‌ملی در حال تمرین است. در مسابقات بین‌المللی نیز مدال طلا کسب کرده است.

قهرمان مدال‌آور

ورزش‌های رزمی اعتماد به نفسم را بالا برد

گرایش کودکان به ورزش می‌تواند به تخلیه انرژی دوران کودکی منجر شود. علاوه بر اینکه کودکان از راه ورزش می‌توانند توانایی بدنی خود را تقویت کنند. «صبا طیوری» ۹ ساله ورزش کاراته را از ۵ سالگی شروع کرده است. صبا کمربند مشکی دان یک دارد و در دوران ۴ سال فعالیت ورزشی‌اش در چندین مسابقه ورزشی محله‌ای، منطقه‌ای، استانی، کشوری و مسابقات بین‌المللی شرکت کرده و توانسته است مقام‌های نخست و دوم را کسب کند. آخرین مسابقه‌ای که صبا در آن به‌صورت حضوری شرکت کرد، مسابقه بین‌المللی رشته کاراته بود و توانست مقام اول را به دست آورد.
با شیوع بیماری کرونا، باشگاه‌های ورزشی تعطیل شد اما این تعطیلی مانع ورزش کردن صبا نشد. او در کنار درس خواندن به‌صورت آنلاین، تمرین‌های خود را انجام می‌داد و در آخرین مسابقه‌ای که به‌صورت مجازی شرکت کرد موفق به کسب مقام اول در مسابقه قهرمانی کشور شد. آرزوی صبا، ادامه دادن ورزش کاراته تا کسب مدال طلای المپیک و امیدوار است که بتواند روزی آرزوی خود را محقق کند.

کد خبر 603634

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق