گمرک صوفعلی چالدران


گمرک صوفعلی چالدران از جاذبه های گردشگری روستای صوفعلی شهرستان چالدران گمرک تاریخی آن است. این بنا که در دوره قاجار ساخته شده در سال 1380 با شماره 30٥8٤ در فهرست آثار ملی ثبت گردید.روستای صوفعلی از توابع دهستان آواجیق شمالی بخش دشتک شهرستان چالدران، در فاصله حدود پنج کیلومتری شمال غرب شهر آواجیق قرار […]

گمرک صوفعلی چالدران از جاذبه های گردشگری روستای صوفعلی شهرستان چالدران گمرک تاریخی آن است. این بنا که در دوره قاجار ساخته شده در سال ۱۳۸۰ با شماره ۳۰٥۸٤ در فهرست آثار ملی ثبت گردید.روستای صوفعلی از توابع دهستان آواجیق شمالی بخش دشتک شهرستان چالدران، در فاصله حدود پنج کیلومتری شمال غرب شهر آواجیق قرار گرفته است. در دو کیلومتری شرق روستای صوفعلی، بنایی تاریخی به نام گمرک صوفعلی قرار گرفته است. این بنا با پلان مستطیل شکل، دارای یک حیاط مرکزی بوده که در پیرامون آن اتاق ‌هایی ساخته شده است. بنا از ضلع شمالی و شرقی دارای ورودی می باشد و در گوشه‌ های شمالی و جنوبی باروی غربی آن دو برج مدور تعبیه شده است. این بنا که با مصالح بوم آورد (سنگ های آذرین موجود در منطقه و ملاط ماسه آهک) ساخته شده مربوط به دوره قاجار می‌ باشد و با توجه به اسناد و مدارک موجود، در زمان خود کاربرد اداری-گمرکی داشته است که در سال ۱۳۸۰ با شماره ۳۰٥۸٤ در فهرست آثار ملی ثبت گردید.

گمرک صوفعلی چالدران

جاذبه های گردشگری صوفعلی

روستای صوفعلی در کنار دره ای زیبا در میان کوهی قرار گرفته و دارای آب و هوای ییلاقی و پوشش گیاهی جزیل است که از خاصیت دارویی و خوراکی برخوردار می باشد. جاذبه های طبیعی، ارتفاعات سر به فلک کشیده، آب و هوای دلپذیر ییلاقی، وجود آثار تاریخی مانند (بنای تاریخی گمرک) باعث شده تا در فصول گرم سال این روستا پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بیشماری باشد.روستای صوفعلی از توابع دهستان آواجیق شمالی بخش دشتک شهرستان چالدران، در فاصله حدود۵/۵ کیلومتری شمال غربی شهر آواجیق قرار گرفته است.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ داری ۲۶ خانوار و ۷۶ نفر جمعیت می باشد.

روستای صوفعلی در کنار دره ای زیبا در میان کوهی قرار گرفته و دارای آب و هوای ییلاقی و پوشش گیاهی جزیل است که از خاصیت دارویی و خوراکی برخوردار می باشد.جاذبه های طبیعی ، ارتفاعات سر به فلک کشیده ، آب و هوای دلپذیر ییلاقی ، وجود آثار تاریخی مانند (بنای تاریخی گمرک) باعث شده تا در فصول گرم سال این روستا پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بیشماری باشد.

گمرک صوفعلی چالدران

آثار تاریخی آواجیق

منطقه آواجیق از دیرباز با قدمت چندین صد ساله محل آمد و شد و داد ستد و درمسیر اصلی جاده تاریخی ابریشم قرار داشته است. وجود بقایای بنای گمرک صوفعلی و گمرک پیراحمد کندی در بالادست شهرآواجیق که از دوران حکومت نیکلای اول و دوم روس بجای مانده و نیز بقایای خط آهن (ریل) مؤید رونق تجاری این منطقه (شهر) در زمانهای دور است. شهر آواجیق سکونتگاه بخشی از اقوام ارامنه در دوران حکومت عثمانی نیز بوده و دارای بقایای کلیسای مخروبه ای است که تا سال ۱۳۸۱ روستائی بنام کلیسا کَندی در این منطقه بوده و از آن پس به شهر تبدیل و آواجیق نامیده شد.

گمرک صوفعلی چالدرانگمرک صوفعلی چالدرانگمرک صوفعلی چالدران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل