مقایسه فیدلیتی با چری تیگو 7 – کراس‌اوورهای مدعی در بازار ایران


مقایسه فیدلیتی با چری تیگو 7 – کراس‌اوورهای مدعی در بازار ایران

حدود 3 سالی از بازگشت تحریم‌های صنعت خودروسازی و به دنبال آن ممنوعیت واردات خودرو به کشور می‌گذرد و این موضوع باعث شده تا شاهد غیبت طولانی خودروهای نسل جدید در بازار کشور باشیم، اما شرکت‌های خودروساز...

حدود 3 سالی از بازگشت تحریم‌های صنعت خودروسازی و به دنبال آن ممنوعیت واردات خودرو به کشور می‌گذرد و این موضوع باعث شده تا شاهد غیبت طولانی خودروهای نسل جدید در بازار کشور باشیم، اما شرکت‌های خودروساز داخلی هرکدام به نوبه خود در تلاشند تا این خلاء بوجود آمده را جبران کنند و با ارائه محصولات جدید مونتاژی به بازار، یک جان تازه به پیکر نیمه جان و تشنه بازار خودروی کشور بدهند و تنوعی در آن ایجاد کنند.

بهمن موتور به عنوان یکی از خودروسازان بزرگ داخلی، عرضه محصولات جدیدی همچون دیگنیتی و فیدلیتی را در دستور کار خود قرار داده است.

فیدلیتی محصول جدید و استراتژیک بهمن موتور برای عرضه در بازار کشور است که در کنار دیگر محصول جدید بهمن موتور، یعنی دیگنیتی مهمان جاده‌های کشور خواهد شد. فیدلیتی رقیبی مستقیم برای کراس‌اوور لوکس مدیران خودرو، یعنی چری تیگو 7 است که از لحاظ فنی رقابتی نزدیک بین این دو وجود دارد، اما در زمینه طراحی و امکانات رفاهی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

فیدلیتی و تیگو 7 هر دو از خانواده کراس‌اوورهای چری هستند و اصول تولید، طراحی و تکنولوژی استفاده شده در دو خودرو دارای ساختار مشترک است. این کار در بین شرکت‌های خودروسازی، با هدف کاهش هزینه‌های توسعه محصولات انجام و خودروسازان می‌توانند با این روش، خودروهای متنوعی را به بازار عرضه نمایند و این همکاری در شرکت‌هایی مانند فولکس‌واگن، پژو، سیتروئن و ... نیز دیده می‌شود.

فیدلیتی در بین 10 خودرو پرفروش SUV چین قرار دارد و در مقابل چری تیگو 7 چند سالی است که در بازار ایران یکه‌تازی می‌کند. حال امروز در خودروبانک سعی داریم نگاهی مختصر به مشخصات این دو خودروی کراس‌اوور لوکس بهمن موتور و مدیران خودرو داشته باشیم که تفاوت‌ها و شباهت‌های زیادی بین این دو وجود دارد و قصد داریم مقایسه‌ای فنی و جامع بین این دو قدبلند چینی در خاک ایران داشته باشیم.

مشخصات ظاهری، لوکس‌های خانوادگی

مشتریان خودروی چری تیگو 7 را در بازار کشور به عنوان یک خودروی کراس‌اوور لوکس می‌شناسند و در واقع چری تیگو 7 بود که راه ورود خودروهای کراس‌اوور لوکس به بازار کشور را باز کرد و بعد از آن شاهد استقبال از این سگمنت و عرضه خودروهای بیشتر در بازار کشور بودیم.

مقایسه فیدلیتی با چری تیگو 7 – کراس‌اوورهای مدعی در بازار ایرانفیدلیتی یا چری تیگو 7

خودروی جدید فیدلیتی هم به عنوان یک خودروی کراس‌اوور لوکس، آن هم با امکانات بسیار زیاد و خوب راهی بازار کشور شده و طراحی بروز و امکانات بیشتر آن می‌تواند جذابیت‌های بیشتری برای مشتریان داشته باشد. بویژه اینکه ابعاد و اندازه فیدلیتی بیشتر به خودروهای شاسی‌بلند نزدیک بوده و می‌تواند فضای کابین بسیار بیشتری در اختیار سرنشینان خود قرار دهد، درحالی که چری تیگو 7 به عنوان یک خودروی کراس‌اوور لوکس جمع‌وجورتر است.

در طراحی ظاهری، چری تیگو 7 یک طراحی تهاجمی و الگو و امضای دیگر محصولات چری را در خود دارد. در طرف مقابل، فیدلیتی یک چهره آشنا و با وقار دارد و توانایی جذب عموم سلیقه‌ها را خواهد داشت. ابعاد فیدلیتی بسیار شبیه به هیوندای سانتافه است و در حقیقت با یک خودروی 7 نفره سر و کار داریم.

مقوله ظاهر و طراحی خودرو بسیار سلیقه‌ای و شخصی است اما هر دو خودرو دارای طراحی‌های پویا و مدرن در بازار ایران هستند و ابعاد و تناسب‌های بکار رفته در هر کدام بسیار خوب و اصولی هستند. خوشبختانه در هر دو خودرو شاهد رینگ‌های بزرگ هستیم که به ظاهر خودرو شخصیت بهتری می‌دهد. در تیگو 7 شاهد رینگ‌های 18 اینچی هستیم و در فیدلیتی نیز شاهد رینگ‌های 20 اینچی هستیم که در هر دو خودرو بسیار متناسب ابعاد کلی بدنه هستند.

طراحی کابین

اولین چیزی که با ورود به داخل کابین توجه شما را به خود جلب می‌کند، صفحه کیلومتر کاملاً دیجیتال فیدلیتی خواهد بود که اطلاعات مورد نیاز را در جذاب‌ترین حالت ممکن به شما ارائه می‌کند، درحالی که خودروی چری تیگو 7 از یک صفحه کیلومتر عقربه‌ای با صفحه نمایشگری کوچک در مرکز آن استفاده می‌کند. البته که هنوز بسیاری از مشتریان ترجیح می‌دهند تا پشت آمپر آن‌ها همانند گذشته از عقربه‌های آنالوگ مثل تیگو 7 استفاده شده باشد و لااقل در این قسمت، اطلاعات به صورت دیجیتالی نباشد اما به نظر می‌رسد حتی بزرگان خودروسازی دنیا همچون مرسدس‌بنز نیز به سمت دیجیتالی شدند تمامی قسمت‌های خودرو از جمله این بخش رفته‌اند.

مقایسه فیدلیتی با چری تیگو 7 – کراس‌اوورهای مدعی در بازار ایرانمقایسه فیدلیتی و چری تیگو 7

در داخل کابین چری تیگو 7 از روکش‌های چرمی بیشتری بر روی ادوات داخل کابین استفاده شده که بخشی از آن را می‌توانیم بر روی مجموعه داشبورد هم شاهد باشیم و این کار حس سواری با یک خودروی لوکس را بیشتر به سرنشینان منتقل می‌کند، اما فیدلیتی طراحی داشبورد ساده‌تری دارد و بجای استفاده از روکش‌های چرمی، از قطعاتی به رنگ آلومینیومی استفاده کرده است.

در طراحی کنسول مرکزی شاهد کلیدهای بیشتری به صورت پیانویی برای فیدلیتی هستیم و طراحان چری تیگو 7 سعی کرده‌اند از حداقل کلیدهای ممکن در کنسول مرکزی استفاده کنند تا پویایی بیشتری هنگام رانندگی داشته باشد.

گاهاً در بعضی از خودروها همانند پورشه دیده می‌شود که برای هر آپشن یک کلید جدا طراحی می‌شود و در مقابل در خودروهایی مانند تسلا کلید های کمتر و داشبوردی ساده‌تر استفاده شده که هر کدام طرفداران خود را دارد. تفاوت طراحی که در نگاهی طراحی دو کابین این دو خودرو نیز دیده می‌شود.

در خودروی فیدلیتی، صفحه نمایشگر کنسول مرکزی به صورت شناور طراحی شده و در بالاترین قسمت داشبورد قرار گرفته، اما صفحه نمایشگر کوچک‌تر چری تیگو 7 داخل داشبورد قرار گرفته و خروجی‌های سیستم تهویه مطبوع در اطراف آن دیده می‌شود.

فضای داخل کابین و ابعاد خودرو

در خصوص ابعاد و اندازه، فیدلیتی بهمن موتور به مراتب ابعاد بزرگ‌تری نسبت به خودروی کراس‌اوور لوکس چری تیگو 7 دارد و همین موضوع باعث شده تا فضای داخل کابین بیشتری هم در اختیار سرنشینان قرار گیرد.

به لطف طول بیشتر حدوداً 300 میلی‌متری فیدلیتی، فاصله بین دو محور 2720 میلی‌متری برای این خودرو بدست آمده که در مقایسه با فاصله بین دو محور 2650 میلی‌متری چری تیگو 7، می‌تواند فضای پای بیشتری در اختیار سرنشینان، بویژه سرنشینان عقب قرار دهد. همچنین در فضای صندوق عقب، دو صندلی نیز قرار داده شده تا مجموع ظرفیت سرنشینان را به 7 نفر برساند. این در حالی است که چری تیگو 7 خودرویی 5 نفره است.

به طور کلی خودروی فیدلیتی طول کلی 4735 میلی‌متری، عرض 1900 میلی‌متری، ارتفاع 1710 میلی‌متری و فاصله بین دو محور 2720 میلی‌متری دارد و در مقابل خودروی چری تیگو 7 با طول کلی 4432 میلی‌متر، عرض 1837 میلی‌متر، ارتفاع 1670 میلی‌متر و فاصله بین دو محور 2650 میلی‌متری ساخته شده است. به صورت کلی باید گفت که فیدلیتی ابعاد بزرگ‌تری نسبت به تیگو 7 دارد و با توجه به تمایل مشتریان داخلی و البته بسیاری از بازارهای جهانی به خودروهای بزرگ، برگ برنده قوی‌تری دارد.

خودروفیدلیتیچری تیگو 7
طول (mm)47354432
عرض (mm)19001837
ارتفاع (mm)17101670
فاصله بین دو محور (mm)27202650
وزن (kg)15751440

مشخصات فنی

بخش فنی جایی است که هر دو خودروی چری تیگو 7 و فیدلیتی از موتوری با حجم مشابه استفاده می‌کنند و خروجی قدرت این دو نیز تقریباً برابر است. هر دو خودرو از پیشرانه‌ای با حجم دقیق 1498 سی‌سی و مجهز به توربوشارژر استفاده می‌کنند، اما خروجی قدرت فیدلیتی اندکی بیشتر است اگرچه وزن آن نیز حدود 130 کیلوگرم بیش از تیگو 7 است.

به طور دقیق، چری تیگو 7 با پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر خود می‌تواند خروجی قدرت 147 اسب بخاری در محدوده 5500 دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور 210 نیوتن‌متری در محدوده 1750 دور بر دقیقه تولید کند که برای دریافت و انتقال آن به چرخ‌ها، از جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه استفاده شده است.

در مقابل فیدلیتی با پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر، می‌تواند خروجی قدرت بیشتر 155 اسب بخاری در محدوده 5500 دور بر دقیقه و خروجی گشتاور 230 نیوتن‌متری در محدوده 1750 دور بر دقیقه تولید کند که این پیشرانه هم از جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه برای دریافت و انتقال نیروی خود به چرخ‌ها استفاده می‌کند.

خودروفیدلیتیچری تیگو 7
موتور1.5 لیتری توربوشارژر1.5 لیتری توربوشارژر
حجم دقیق (سی سی)14981498
قدرت (اسب بخار)155147
گشتاور (نیوتن متر)230210
جعبه دنده6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه
همانطورکه اشاره کردیم، با وجود خروجی قدرت بیشتر فیدلیتی، اما این خودرو وزن بیشتری هم نسبت به کراس‌اوور چری تیگو 7 دارد که تا حدودی این اختلاف قدرت را جبران می‌کند. خروجی قدرت 155 اسب بخاری فیدلیتی برای حرکت دادن جثه 1575 کیلوگرمی این خودرو بکار گرفته می‌شود، درحالی که خروجی قدرت 147 اسب بخاری چری تیگو 7 صرف حرکت دادن وزن 1440 کیلوگرمی آن خواهد شد.

احتمالاً این سوال پیش می‌آید که کدام یک شتاب بهتری دارد. در جواب باید گفت که گذشته از اعداد رسمی اعلام شده توسط کارخانه، برای گرفتن جواب دقیق باید هر دو خودرو را در یک پیست یکسان در شهری مانند تهران با ارتفاع از سطح دریای زیادی که دارد، تست کرد و عملکرد دو خودرو را در شتاب‌های اولیه و ثانویه با دستگاه‌های مخصوص مانند VBOX اندازه‌گیری کنیم. اما آنطورکه روی کاغذ مشخص است، عملکرد دو خودرو در تست‌های شتاب بسیار نزدیک به هم خواهند بود.

امکانات رفاهی

خودروهای چینی همواره به ارائه آپشن‌های بیشتر نسبت به رقبای هم قیمت معروف بوده‌‌اند و حالا که از محصولات کاملاً اقتصادی به تولید ماشین‌‌های لوکس روی آورده‌‌اند، لیست آپشن‌‌ها تکمیل‌‌تر از همیشه پیش رویمان قرار گرفته است.

برای مقایسه راحت‌تر، لیستی در زیر قرار داده‌ایم که به ارایه مهم‌ترین آپشن‌های رفاهی دو خودرو و مقایسه آن‌ها با یکدیگر پرداخته است.

سیستم ها، آپشن ها و تجهیزات رفاهیچری تیگو 7فیدلیتی
سیستم کنترل حرکت در سربالایی HAC
سیستم کنترل کشش TCS
ترمز پارک برقی
سیستم هشدار دهنده بین خطوط LDWx
رادار نقطه کور BSDx
سیستم کنترل فشار باد لاستیک ها
گرمکن صندلی های جلو
روکش چرمی صندلی ها
سنسور باران
شارژ وایرلس تلفن همراهx
استارت دکمه ای
صفحه نمایش گر9 اینچی لمسی10.25 اینچی لمسی
کروز کنترل
دوربین 360 درجه
سنسور نور
سانروف پانوراما
چراغ مخصوص روز
سنسور باز شدن درب صندوق توسط پاx
سیستم ورود بدون کلید
تیگو 7 دارای کیسه هوای جلو، جانبی و پرده ای بوده و در مقابل فیدلیتی از کیسه هوای راننده، سرنشین جلو و پرده ای برای سرنشینان خود سود می ‌برد که باعث شده خودرو کراس اوور چری تیگو 7 یکی از چینی ‌های ایمن بازار شناخته شود.

در لیست بالا کاملاً مشخص است که از نظر آپشن‌ها این دو خودرو بسیار مشابه هستند اما فیدلیتی چهار آپشن هشداردهنده بین خطوط (LDW)، رادار نقاط کور (BSD)، شارژ وایرلس تلفن همراه و سنسور باز شده درب عقب توسط پا را دارد که تیگو 7 از آن بی‌بهره است.

همچنین باید اشاره کرد که هر دو خودرو با گارانتی 5 سال یا150 هزار کیلومتر توسط دو خودروساز عرضه شده‌اند.

قیمت و شرایط بازار

در زمان نگارش این مقاله، هنوز قیمت فیدلیتی اعلام نشده است اما در مقایسه با بازارهای جهانی، می‌توانیم بگوییم که چری تیگو 7 در فول‌ترین نسخه در خارج از کشور حدود 23 هزار دلار قیمت دارد و در بازار داخلی بین 950 میلیون تومان تا یک میلیارد تومان قیمت دارد، این در حالی است که فیدلیتی در فول‌ترین نسخه حدود 20 هزار دلار قیمت دارد که باعث می‌شود کار برای تیگو 7 کمی سخت شود. همچنین شاید بهتر باشد در انتهای مقاله به این موضوع اشاره کنیم که با وجود اینکه از نظر قیمتی فیدلیتی بسیار نزدیک به چری تیگو 7 خواهد بود و به ناچار بازار به مقایسه این دو خواهد پرداخت، ولی شاید اگر از زاویه سگمنتی و ابعادی نگاه کنیم، بهتر باشد که فیدلیتی در کنار خودرویی مثل چری تیگو 8 قرار بگیرد و دو خودروی 7 نفره با ابعادی نسبتاً مشابه با یکدیگر مقایسه شوند. مقایسه بسیار داغ که شاید همین امسال با عرضه تیگو 8 و اعلام قیمت دو خودرو در خودروبانک انجام دهیم.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید