بررسی پوکو X3 NFC و پوکو X3 پرو شیائومی


بررسی پوکو X3 NFC و پوکو X3 پرو شیائومی

در بازه قیمتی حدودی 5 تا 6 میلیون تومان به‌سختی می‌توان محصولی جذاب‌تر از سری پوکو X3 پیدا کرد؛ بررسی پوکو X3 و پوکو X3 پرو را در زومیت بخوانید.

معمولا برندهای تازه‌وارد سرنوشت خوشایندی در بازار بی‌رحم و رقابتی گوشی‌های هوشمند ندارند؛ بازاری که اندکی تعلل را برنمی‌تابد و حتی برندهایی با سابقه‌ی صدساله را نیز زمین می‌زند؛ اما برای پوکو وضعیت به گونه‌ی دیگری رقم خورد. برندی که از زمان آغازبه‌کارش تاکنون حتی ۳ سال نیز نمی‌گذرد، به‌پشتوانه‌ی شیائومی توانست ورود موفقی به بازار پرتقاضای هند داشته باشد و حتی نخستین گوشی هوشمندش با ۷۰۰ هزار دستگاه فروش، به دومین دستگاه پرفروش هند بدل شود. شیائومی با برند مستقل Poco به‌دنبال قبضه‌ی بازار در دسته‌ی محصولات پایین‌رده و میان‌رده‌ی اقتصادی است.

پوکو X3، جدیدترین میان‌رده‌ی پوکو از نمایشگر ۱۲۰ هرتزی، دوربین ۶۴ مگاپیکسلی، اسپیکرهای استریو و تراشه‌ای توانمند بهره می‌برد. شرکت سازنده می‌گوید پوکو ایکس ۳ «دقیقا همان گوشی هوشمندی است که نیاز دارید»؛ البته برچسب قیمتی ۵ تا ۶ میلیون تومانی گوشی نیز محبوبیت آن در بازار ایران را دوچندان می‌کند. از سوی دیگر پوکو X3 پرو با اندکی قیمت بیشتر، تراشه‌ی پرچم‌دار اسنپدراگون 860 را در دل خود دارد. آیا پوکو X3 می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای خرید باشد؟ با بررسی این گوشی میان‌رده همراه زومیت باشید.

پوکو X3 از سوی فروشگاه اینترنتی لیپک برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

مقاله‌ی پیش‌رو در تاریخ ۸ خرداد، با افزوده‌شدن بررسی گوشی هوشمند پوکو X3 پرو، به‌روز شد.

طراحی و کیفیت ساخت پوکو X3

بدنه‌ی پوکو X3 مانند اغلب میان‌رده‌های اقتصادی، پلاستیکی و براق است تا بدین‌ترتیب گوشی ظاهری شبیه به دستگاه‌های گران‌قیمت شیشه‌ای به خود بگیرد؛ اما وجود نواری از خطوط مورب روی میانه‌ی پنل پشتی و چینش X-گونه‌ی دوربین‌ها، پوکو X3 را اندکی از رقبای پرشمارش متمایز می‌سازد.

بررسی پوکو X3 NFC و پوکو X3 پرو شیائومی

با ابعاد ۹٫۴ × ۷۶٫۸ × ۱۶۵٫۳ میلی‌متری و وزن ۲۱۵ گرمی، پوکو ایکس ۳ گوشی کوچک، باریک یا سبکی نیست؛ اما ساختار مستحکم و چگال بدنه حس‌وحال بسیار خوبی به کاربر انتقال می‌دهد و لبه‌های خمیده‌ی پنل پشتی نیز به قرارگیری راحت گوشی روی دست کمک می‌کند؛ هرچند که بدنه‌ی براق و صیقلی پوکو X3 هم به‌سادگی آثار انگشت و چربی را به‌خود می‌گیرد، هم باعث سُر خوردن آن از دست می‌شود.

پوکو X3 در دو رنگ خاکستری و آبی به‌فروش می‌رسد که پنل پشتی مدل دوم بسته به زاویه‌ی تابش نور، طیفی از آبی کم‌رنگ تا پررنگ را به‌نمایش می‌گذارد. صرف‌نظر از رنگ گرادیانی بدنه، آنچه در نگاه نخست به پوکو X3، نظر را به‌خود جلب می‌کند، لوگوی غول‌آسای POCO، خطوط مشکی مورب و ماژول زمخت دوربین چهارگانه‌ی دستگاه روی پنل پشتی است.

بررسی پوکو X3 NFC و پوکو X3 پرو شیائومی

پوکو X3 پرو طراحی کاملا یکسانی با نسخه‌ی عادی دارد، با این تفاوت که در رنگ‌های مشکی فانتوم، برنزی و آبی به‌فروش می‌رسد. رنگ مشکی فانتوم که مورد بررسی زومیت بود، بیشتر از مشکی، بنفش به‌نظر می‌رسد.

۸۴٫۶ درصد از نمای جلویی پوکو X3 را نمایشگر ۶٫۶۷ اینچی آن دراختیار دارد که توسط پوششی مسطح از جنس گوریلا گلس ۵ محافظت می‌شود. حاشیه‌های بالا و کناری نمایشگر در مقیاس دستگاه‌های اقتصادی باریک هستند؛ اما حاشیه‌ی پایین اندکی قطور است. چینی‌ها برای نمایشگر پوکو X3 پوششی از جنس گوریلا گلس ۵ و برای پوکو X3 پرو پوششی از جنس گوریلا گلس ۶ در نظر گرفته‌اند.

بررسی پوکو X3 NFC و پوکو X3 پرو شیائومی

طراحان پوکو دوربین سلفی را داخل حفره‌ای در میانه‌ی لبه‌ی بالایی نمایشگر جای داده‌اند؛ درحالی‌که اسپیکر مکالمه/کانال دوم اسپیکر و چراغ LED اعلانات درون شکاف باریکی بین نمایشگر و فریم قرار دارد.

برخلاف گزارش وب‌سایت‌های دیگر، فریم دورتادور پوکو X3 از جنس پلاستیک با پوششی براق و هم‌رنگ پنل پشتی است؛ به‌راحتی می‌توان با گرفتن گوشی در دست می‌توان به پلاستیکی‌بودن فریم پی برد. کلیدهای کنترل صدا و پاور در ارتفاعی مناسب از لبه‌ی راست فریم قرار گرفته‌اند؛ درحالی‌که لبه‌ی چپ تنها از درگاه سیمکارت اول و کارت حافظه/سیمکارت دوم میزبانی می‌کند.

بررسی پوکو X3 NFC و پوکو X3 پرو شیائومی
بررسی پوکو X3 NFC و پوکو X3 پرو شیائومی

کلید پاور پوکو X3 به‌عنوان حسگر اثر انگشت نیز انجام‌وظیفه می‌کند. در بررسی‌های ما این حسگر اثر انگشت عملکرد دقیق و سریعی داشت؛ اما قرارگیری حسگر در لبه‌ی سمت راست را یک نکته‌ی منفی می‌دانیم؛ چراکه با قرار دادن دستگاه در جیب یا گرفتن در دست، به‌صورت مکرر انگشتتان با حسگر تماس پیدا می‌کند و گوشی به‌دنبال بازگشایی قفل برمی‌آید.

در لبه‌ی پایین پوکو X3، جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون، پورت USB 2.0 Type-C، روزنه‌ی میکروفون و دریچه‌ی اسپیکر به‌چشم می‌خورد؛ درحالی‌که لبه‌ی بالای فریم میزبان روزنه‌ی دیگر میکروفون و ماژول مادون قرمز است.

بررسی پوکو X3 NFC و پوکو X3 پرو شیائومی
بررسی پوکو X3 NFC و پوکو X3 پرو شیائومی
بررسی پوکو X3 NFC و پوکو X3 پرو شیائومی
بررسی پوکو X3 NFC و پوکو X3 پرو شیائومی

پوکو درباره‌ی کیفیت بازخورد هپتیکی پوکو X3 نیز بسیار صحبت می‌کند و می‌گوید به‌لطف ارتعاش خطی دقیق موتور هپتیکی در راستای محور Z (عمود بر گوشی)، پوکو X3 می‌تواند همانند کنسول‌های بازی، تجربه‌ی شتاب‌گرفتن، تیراندازی و دویدن در بازی‌ها را به کاربر انتقال دهد. بررسی‌های، عملکرد خوشایند و کم‌صدای موتور هپتیکی در لرزاندن گوشی را تأیید می‌کنند.

صفحه‌نمایش و اسپیکر پوکو X3 و پوکو X3 پرو

پوکو X3 و پوکو X3 پرو هر دو از نمایشگر ۶٫۶۷ اینچی با پنل IPS LCD و نسبت تصویر ۲۰:۹ استفاده می‌کنند. وضوح ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسلی نمایشگر، تراکم بسیار خوب ۳۹۵ پیکسل‌براینچ را در آن‌ها به‌وجود می‌آورد. چینی‌ها مدعی هستند که صفحه‌نمایش پوکو X3 و پوکو X3 پرو از استاندارد HDR10 پشتیبانی می‌کنند و از گواهی Widevine L1 برای استریم آنلاین ویدئوهای با رزولوشن بالا نیز بهره می‌برند؛ البته بررسی پوکو X3 پرو از سوی زومیت نیز درستی ادعای چینی‌ها را حداقل در مورد اپلیکیشن YouTube‌ نشان می‌دهد.

بررسی پوکو X3 NFC و پوکو X3 پرو شیائومی

صفحه‌نمایش پوکو X3 و پوکو X3 پرو از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی و حساسیت لمسی ۲۴۰ هرتز نیز پشتیبانی می‌کند که قابلیتی ستودنی برای دستگاهی با برچسب قیمتی اقتصادی به‌حساب می‌آید؛ البته برای بهینه‌سازی مصرف باتری، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی ثابت نیست، گشت‌وگذار در رابط کاربری MIUI و اپلیکیشن‌های پیش‌فرض پوکو با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی صورت می‌گیرد؛ اما به‌گفته‌ی پوکو در تصاویر ثابت، نرخ نوسازی روی ۵۰ هرتز قرار می‌گیرد و بازی‌ها با نرخ نوسازی ۶۰ تا ۱۲۰ هرتز به‌نمایش درمی‌آیند.

توجه داشته باشید که تراشه‌ی اسنپدراگون 732G به‌کاررفته در پوکو X3 به‌اندازه‌ای قدرتمند نیست که بتواند با بهره‌گیری از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی نمایشگر، نرخ فریم بیش از ۶۰ فریم‌برثانیه را در بازی‌ها ارائه دهد؛ اما در مورد پوکو X3 پرو چنین نیست و این گوشی هوشمند به‌کمک تراشه‌ی قدرتمند اسنپدراگون 865 می‌تواند به نرخ‌های بالاتر در بازی‌ها دست یابد. در این مورد در بخش عملکرد، بیشتر صحبت می‌کنیم.

یکی از مشکلات صفحه‌نمایش پوکو X3 به پدیده‌ی Ghosting یا محوشدگی سوژه‌های متحرک روی نمایشگر براثر پایین‌بودن نرخ پاسخگویی پنل بازمی‌گردد. در مواردی همچون اسکرول روی صفحات وب، چنانچه با دقت به صفحه نگاه کنید، متوجه بروز این پدیده در متن خواهید شد.

عملکرد نمایشگر پوکو X3 و پوکو X3 پرو دربرابر رقبا
محصول ٫ پارامترهاحداقل روشناییحداکثر روشنایی دستیحداکثر روشنایی خودکارنسبت کنتراست Nativeخطای رنگی میانگین
سفیدمشکیسفیدمشکیسفیدحالت پیش‌فرضدقیق‌ترین حالت
پوکو X3۲٫۴۱۳٫۹۵۳۵۶٫۴۴٫۶۹۴۴۲۹۴٫۲۴٫۸۱٫۵ (Standard)
گلکسی A31۳٫۳۵۰۸۵۰۰۱۱۷۰۴٫۸۳ (Natural)
پوکو M3۱٫۰۷۱٫۸۲۱۰۱٫۷۵۲۱۱۱۱۶۴٫۲۱٫۶ (Standard)
هواوی Y7a۱٫۰۸۱٫۷۸۲۸۷٫۱۱٫۷۱۲۸۶٫۴۱۶۱۲٫۷۲٫۷ (Normal)
گلکسی A12۲٫۶۵۲٫۰۲۶۰۲٫۰۲۹۵۱۴۷٫۵۴٫۲۴٫۲
گلکسی A11۱۵٫۲۲٫۵۳۳۵۲۲٫۷۳۴۳۲۱۵۸۵٫۹۵٫۹
گلکسی A21s۵٫۷۵/۴۴۹۸۵٫۵۵۹۲۱۰۸۷٫۶۷٫۶
ردمی نوت ۹ اس۰٫۷۳٫۷۵۳۳۳۵٫۲۴۸۰۹۶۵۲٫۲ (Standard)
ردمی نوت ۹۱۴٫۱۵۳۶۰۴٫۴۲۴۸۲۹۵۶٫۶۴٫۷ (Saturated)
ردمی نوت ۸ ۱۴٫۷۴۷۰۶۶۱۳۱۰۲۵٫۹۱٫۸ (Standard)
* زومیت تمامی نتایج جدول بالا را با ابزاری مخصوص به‌‌‌دست آورده است.
نمایشگر پوکو X3 سه پروفایل رنگی Auto و Saturated و Standard را دراختیار کار می‌گذارد و به‌صورت پیش‌فرض روی حالت Auto تنظیم شده است. براساس بررسی‌های زومیت، تفاوت بسیار اندکی بین دو حالت نخست وجود دارد و گوشی در هر دو حالت رنگ‌های سرد (تمایل رنگ سفید به آبی) با و اندکی روشن‌تر را به‌نمایش می‌گذارد؛ اما حالت Standard رنگ‌ها را با دقت بسیار زیاد و دمای متعادل به‌تصویر می‌کشد. توجه داشته باشید که هیچ‌یک از سه حالت فضای رنگی گسترده‌ی DCI P3 را پوشش نمی‌دهند؛ دو حالت نخست اندکی فراتر از فضای رنگی sRGB می‌روند و حالت Standard به‌صورت کامل روی فضای sRGB‌ منطبق می‌شود.

بررسی‌های چندین و چندباره‌ی زومیت نشان می‌دهند که پوکو X3 حداکثر روشنایی نمایشگرش را در پروفایل Auto یا Saturated و در وضعیت تنظیم خودکار روشنایی ارائه می‌دهد. ما روشنایی بیشینه‌ی پوکو X3 را در شرایط یادشده معادل ۴۴۲ نیت (حالت دستی ۳۵۶٫۴ نیت) اندازه گرفتیم، درحالی‌که با تغییر پروفایل به Standard، روشنایی به ۳۹۲ نیت کاهش یافت؛ بدین‌ترتیب خوانایی نمایشگر پوکو ایکس ۳ زیر تابش مستقیم آفتاب، متوسط ارزیابی می‌شود. روشنایی حداقلی ۲٫۱۲ نیتی نیز به‌معنای آسودگی استفاده از گوشی در محیط‌های تاریک خواهد بود. متأسفانه پوکو X3 نیز در بحث کنتراست تصویر مقابل محصولات سامسونگ حرفی برای گفتن ندارد.

بررسی پوکو X3 NFC و پوکو X3 پرو شیائومی

پوکو می‌گوید نمایشگر با محتوای HDR10 سازگاری دارد. بررسی پوکو X3 و پوکو X3 پرو از سوی زومیت نشان می‌دهد که نمایشگر آن‌ها به پخش ویدئوهای HDR از یوتیوب یا به‌صورت آفلاین واکنش نشان داده و روشنایی پنل را تغییر می‌دهد؛ اما باید توجه داشته باشید که تجربه‌ی واقعی محتوای HDR10 نیازمند آن است که نمایشگر از فضای رنگی DCI P3 پشتیبانی کند و به سطح روشنایی ۱۰۰۰ نیت دست یابد؛ مواردی که با پنل پوکو X3 در دسترس نیستند.

اسپیکرهای استریو یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب پوکو X3 و پوکو X3 پرو است که محصولات بازه‌ی قیمتی ۵ تا ۶ میلیون تومان یا بیشتر با آن غریب هستند. این اسپیکرها به‌ترتیب در لبه‌ی پایین فریم و در شکافی بین نمایشگر و لبه‌ی بالایی فریم قرار گرفته‌اند و حجم صدای بسیار خوبی دارند؛ اما مطابق انتظار از نظر کیفیت، شفافیت و کوبندگی صدا، یارای رسیدن به پرچم‌دارهای بازار را ندارند. پوکو X3 و پوکو ایکس ۳ پرو جک دوست‌داشتنی هدفون (!) را نیز دراختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد؛ هرچند که بدون هرگونه هدفونی به‌فروش می‌رسد.

نرم‌افزار و رابط کاربری پوکو X3 و پوکو X3 پرو

مقاله‌های مرتبط:

بررسی MIUI 12

پوکو X3 به‌صورت پیش‌فرض با اندروید ۱۰ و رابط کاربری MIUI 12 به‌فروش می‌رسد، درحالی‌که پوکو X3 پرو با همین رابط کاربری و اندروید ۱۱ در دسترس کاربران قرار دارد؛ البته شیائومی می‌گوید این گوشی‌های هوشمند در موج دوم انتشار به‌روزرسانی MIUI 12.5 نیز قرار دارد. پیش‌تر در مورد قابلیت‌ها و ویژگی‌های رابط کاربری شیائومی به‌صورت مفصل در مقاله بررسی MIUI 12 صحبت کرده‌ایم.

آنچه در مورد پوکو X3 و پوکو ایکس ۳ پرو جلب توجه می‌کند، تعداد بسیار زیاد بازی‌ها و اپ‌های متفرقه‌ی موجود در این گوشی هوشمند است، خوشبختانه تمام این اپ‌‌ها را می‌توان به‌سادگی از دستگاه حذف کرد. نکته‌ی منفی دیگر در مورد تجربه‌ی کاربری گوشی، به وجود تبلیغات متعدد در دل MIUI‌ بازمی‌گردد، به‌نظر می‌رسد تعداد تبلیغات در دستگاه‌های اقتصادی خانواده‌ی شیائومی بیشتر از دستگاه‌های بالارده باشد.

عملکرد، تجربه بازی و باتری پوکو X3‌ و پوکو X3 پرو

فاحش‌ترین تفاوت بین پوکو X3 و پوکو X3 پرو به تراشه‌ی آن‌ها بازمی‌گردد؛ درحالی‌که پوکو ایکس ۳ از تراشه‌ی میان‌رده‌ی Snapdragon 732G قدرت می‌گیرد، پوکو ایکس ۳ پرو تراشه‌ی قدرتمند Snapdragon 860 را در دل خود دارد. اسنپ دراگون 732G و 860 به‌ترتیب نسخه‌ای به‌روزشده از اسنپ دراگون 730G و 855 به‌حساب می‌آیند؛ البته مشخصات فنی اسنپ دراگون 860 کاملا با اسنپ دراگون 855 پلاس برابری می‌کند.

مشخصات فنی تراشه پوکو X3 در برابر پوکو X3 پرو
پارامترها / مدل گوشیپوکو ایکس ۳ (اسنپدراگون 732G)پوکو ایکس ۳ پرو (اسنپدراگون 860)
پردازنده‌ی مرکزی (CPU)۲ هسته‌ی قدرتمند ۲٫۳ گیگاهرتزی Kryo 470 Gold مبتنی‌بر Cortex-A76
۶ هسته‌ی کم‌مصرف ۱٫۸۰ گیگاهرتزی Kryo 470 Silver مبتنی‌بر Cortex-A55
یک هسته‌ی قدرتمند ۲٫۹۶ گیگاهرتزی Kryo 485 Prime مبتنی‌بر Cortex-A76
۳ هسته‌ی قدرتمند ۲٫۴۲ گیگاهرتزی Kryo 485 Gold مبتنی‌بر Cortex-A76
۴ هسته‌ی کم‌مصرف ۱٫۸ گیگاهرتزی Kryo 485 Silver مبتنی‌بر Cortex A55
پردازنده‌ی گرافیکی (GPU)Adreno 618
۸۰۰ مگاهرتز
Adreno 640
۶۷۲ مگاهرتز
کنترلر حافظه۲ کانال ۱۶ بیتی با قابلیت پشتیبانی از رم LPDDR4X در فرکانس ۱۸۶۶ مگاهرتز۴ کانال ۱۶ بیتی با قابلیت پشتیبانی از رم LPDDR4X در فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز
قابلیت ضبط و پخش ویدئوپخش و ضبط ویدئوی 1080p120 و 4K30
سازگاری با کدک‌های H.264 H.265
پخش و ضبط ویدئوی 4K60 و HD480
سازگاری با کدک‌های H.264 H.265
مودمSnapdragon X15 LTE Cat. 15/13
حداکثر دانلود و آپلود ۸۰۰ و ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه
Snapdragon X24 LTE Cat. 20
حداکثر دانلود و آپلود ۲۰۰۰ و ۳۱۶ مگابیت‌برثانیه
فرایند ساخت۸ نانومتری LPP سامسونگ۷ نانومتری N7 شرکت TSMC
هر دو تراشه‌ی اسنپ دراگون 732G و اسنپ دراگون 860 درمقایسه‌با نسل قبلی، بالغ‌بر ۱۵ درصد عملکرد GPU بهتری دارند و فرکانس هسته‌ی قدرتمند آن‌ها به‌ترتیب ۱۰۰ و ۱۲۰ مگاهرتز بیشتر است؛ موضوعی که در نهایت به بهبود عملکرد CPU-محور دو تراشه می‌انجامد.

اسنپ دراگون 732G و 860 از اتصال LTE پشتیبانی می‌کنند؛ اما سرعت اتصال بیشینه‌ی در دسترس با مودم X24 به‌کاررفته در اسنپ دراگون 860 به‌مراتب بیشتر از برادر میان‌رده‌اش است. هر دو تراشه قابلیت پشتیبانی از شبکه‌ی Wi-Fi 6 و بلوتوث نسخه‌ی ۵٫۱ را نیز دارند.

بررسی پوکو X3 NFC و پوکو X3 پرو شیائومی

اسنپدراگون 732G از ضبط ویدئوی 4K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه و پخش ویدئوی 4K با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه پشتیبانی می‌کند و البته پوکو X3 نیز از این توانایی در بخش دوربین بهره می‌گیرد. در سوی دیگر میدان، اسنپدراگون 860 قابلیت ضبط ویدئوهای 4K با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه را نیز دارد؛ اما پوکو X3 پرو از آن بهره نمی‌گیرد و درست‌مانند برادرش ویدئوهای 4K را با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه ضبط می‌کند.

پوکو X3 مدل NFC را می‌توان در یکی از سه نسخه‌ی ۶ | ۶۴، ۶ | ۱۲۸ یا ۸ | ۱۲۸ گیگابایتی خریداری کرد؛ اما پوکو X3 پرو با مدل‌های ۶ | ۱۲۸، ۸ | ۱۲۸ یا ۸ | ۲۵۶ گیگابایتی در دسترس قرار دارد. هر دو گوشی از رم LPDDR4X بهره می‌برند؛ درحالی‌که نوع حافظه‌ی ذخیره‌سازی آن‌ها تفاوت دارد، مدل عادی از حافظه‌های قدیمی UFS 2.1 بهره می‌گیرد و مدل پرو از حافظه‌های پرسرعت‌ترِ UFS 3.1 استفاده می‌کند.

عملکرد حافظه ذخیره‌سازی پوکو X3 و پوکو X3 پرو دربرابر رقبا
مدل‌ها / عملکردنرخ خواندن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ خواندن تصادفی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن تصادفی
(مگابایت‌برثانیه)
پوکو X3 پرو۱۴۴۷٫۳۸۵۲۱٫۶۶۱۶۹٫۰۵۱۷۰٫۰۴
پوکو X3۴۹۴٫۹۷۲۵۴٫۲۹۱۴۷٫۰۶۱۳۲٫۲۹
گلکسی A42 مدل 5G۹۰۳٫۹۲۴۹۸٫۴۶۱۸۹٫۴۱۸۶٫۵۹
شیائومی می ۱۱ لایت۴۹۱٫۷۱۲۴۶٫۴۱۴۰٫۰۲۹۸٫۳۲
ردمی نوت ۱۰۵۱۴٫۵۲۶۸٫۶۳۱۳۴٫۹۹۱۲۲٫۸۱
گلکسی M62۱۳۷۶٫۰۹۵۶۸٫۲۱۵۶٫۳۹۱۶۵٫۷۱
گلکسی A52۵۰۵٫۲۲۲۶۶٫۹۳۱۳۶٫۹۸۱۳۰٫۸۳
* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.
ما پوکو X3 و پوکو X3 پرو را با رم ۶ گیگابایتی و حافظه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی دراختیار داشتیم. توجه داشته باشید که در صورت صرف‌نظر از سیم‌کارت دوم، می‌توانید حافظه را از طریق درگاه microSD ارتقا دهید. بررسی پوکو X3 و پوکو X3 پرو از سوی زومیت نشان می‌دهد که حافظه‌ی ذخیره‌سازی مدل پرو در خواندن و نوشتن ترتیبی داده‌ها به‌ترتیب بالغ‌بر ۱۹۰ و ۱۰۰ درصد سریع‌تر از مدل عادی عمل می‌کند؛ هرچند که در تست‌های تصادفی، برتری مدل پرو تا این حد فاحش نیست.

پوکو X3 از تراشه‌ی یکسانی با می ۱۱ لایت بهره می‌برد؛ بنابراین مایه‌ی تعجب نیست که عملکرد دو گوشی در بنچمارک‌ها یکسان باشد. گوشی پوکو ایکس ۳ بیش‌از ۸۰ درصد عملکرد گرافیکی بهتری درمقایسه‌با ردمی نوت ۱۰ دارد؛ اما تفاوت آن با گلکسی A52 مدل 4G‌ جزئی است. در سوی دیگر میدان، پوکو X3 پرو با تراشه‌ی پرچم‌دار اسنپ دراگون 865 در پردازش‌های گرافیکی بیش‌از ۹۰ درصد بهتر از برادرش پوکو X3 عمل می‌کند.

عملکرد پوکو X3 و پوکو X3 پرو در برابر رقبا
نام و کارایی بنچمارک / محصولAnTutu 8PCMarkSpeedometer 2.03DMarkGeekBench 5GFXBench
عملکرد کلیمرورگرپردازنده‌ی مرکزی و گرافیکیپردازنده‌ی گرافیکیپردازنده‌ی مرکزیشبیه‌ساز بازی (نرخ فریم)
Sling Shot Extreme
OpenGL/Metal

Wild Life
Vulkan/Metal

Single Core
Multi Core
Aztec Ruins
Onscreen/1440p
Car Chase
Onscreen/1080p
1440p1440pOpenGLVulkanMetalOpenGLMetal
پوکو X3 پرو
(۱۲۰ هرتز)
۴۵۱۷۹۸۱۰۲۹۳۵۳٫۷۵۵۳۷
OpenGL
۳۳۶۴
Vulkan
۷۸۳
۲۶۲۶
۲۸
۱۸
۲۷
۱۸
--۴۰
۴۴
--
پوکو X3
(۱۲۰ هرتز)
۲۸۹۶۵۰۸۱۵۳۴۴٫۱۲۸۳۳
OpenGL
۷۱۹
Vulkan
۵۶۵
۱۷۷۸
۱۱
۷٫۴
۱۱
۷٫۵
--۱۷
۱۹
--
گلکسی A42 مدل 5G۳۱۳۳۶۵۸۶۸۶۴۵٫۲۲۹۷۸
OpenGL
۱۰۹۷
Vulkan
۶۵۷
۱۹۸۲
۲۱
۷٫۴
۲۳
۷٫۶
--۳۳
۱۹
--
شیائومی می ۱۱ لایت
(۹۰ هرتز)
۲۸۶۷۵۷۸۰۸۰۴۲٫۱۲۹۲۸
OpenGL
۱۱۰۵
Vulkan
۵۶۵
۱۷۹۸
۱۱
۷٫۴
۱۲
۷٫۷
--۱۷
۱۹
--
ردمی نوت ۱۰۲۴۰۹۷۹۷۸۹۰۴۰٫۶۱۵۰۲
OpenGL
۴۸۳
Vulkan
۵۴۳
۱۶۸۰
۵٫۷
۳٫۷
۵٫۴
۳٫۶
--۸٫۲
۹٫۵
--
گلکسی M62۳۴۵۸۰۴۷۲۴۳۵۲٫۸۴۱۵۴
OpenGL
۳۴۸۴
Vulkan
۸۰۸
۱۸۷۶
۲۸
۱۸
۲۰
۱۷
--۲۰
۲۳
--
گلکسی A52
(۹۰ هرتز)
۲۴۱۹۷۰۸۵۱۷۳۹٫۳۲۶۹۲
OpenGL
۱۰۴۱
Vulkan
۵۳۳
۱۵۶۰
۱۰
۶٫۹
۱۰
۷٫۰
--۱۵
۱۷
--
* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.
پوکو X3 در تجربه‌ی دنیای واقعی ما توانست بازی Asphalt 9 را با تنظیمات گرافیکی High Quality و Call of Duty Mobile را با تنظیمات Very High‌ (بهترین نرخ فریم تنها در تنظیمات گرافیکی High در دسترس قرار دارد) اجرا کند. کیفیت اجرای هر دو بازی بسیار خوب بود؛ اما مطابق انتظار، نرخ فریم نمی‌توانست به سطح بیش از ۶۰ فریم‌برثانیه برسد و در پاره‌ای از مواقع نیز افت می‌کرد.

پوکو X3 پرو دو بازی Asphalt 9 و COD را با بهترین تنظیمات گرافیکی ممکن و نرخ فریم نزدیک به ۶۰ فریم‌برثانیه اجرا کند؛ اما همان‌طور که مشاهده می‌کنید، بالاترین تنظیمات گرافیکی بازی PUBG با نرخ بین ۳۴ تا ۴۱ فریم‌برثانیه در دسترس قرار می‌گیرد؛ اما چنانچه تنظیمات گرافیکی HDR‌ را برگزینید، به نرخ فریم ۴۹ تا ۶۰ فریم‌برثانیه دست خواهید یافت.

عملکرد پوکو X3 و پوکو X3 پرو در اجرای بازی موبایل
عنوان بازی موبایلتنظیمات گرافیکی بازینرخ فریم
پوکو X3پوکو X3 پروپوکو X3پوکو X3 پرو
Asphalt 9High QualityHigh Quality۲۴ تا ۳۰ فریم‌برثانیه۵۳ تا ۶۰ فریم‌برثانیه
PUBG MobileHD Graphics - High FPSUltra HD Graphics - Ultra FPS۲۸ تا ۳۰ فریم‌برثانیه۳۴ تا ۴۱ فریم‌برثانیه
Call of Duty MobileVery High Graphics - Very High FPSVery High Graphics - Max FPS۵۱ تا ۶۰ فریم‌برثانیه۵۸ تا ۶۰ فریم‌برثانیه
زومیت برای به‌دست‌آوردن نرخ‌های فریم جدول بالا، از نرم‌افزار شرکت GameBench استفاده کرده است.
پوکو می‌گوید گوشی میان‌رده‌اش از فناوری LiquidCool Technology 1.0 Plus برای خنک‌سازی بهره می‌گیرد. براساس ادعای چینی‌ها این فناوری به‌کمک چند لایه‌ی گرافیتی و هیت‌پایپ مسی با ۷۰ درصد ابعاد بزرگ‌تر، بدنه‌ی پوکو ایکس ۳ را در بارهای پردازشی مداوم، ۶ درجه‌ی سلسیوس خنک‌‌تر از مدل‌های مرسوم نگه می‌دارد. برای راستی‌آزمایی ادعای پوکو، آزمون استرس ۲۰ دقیقه‌ای زومیت را به‌کمک بنچمارک 3DMark روی گوشی هوشمند پوکو ایکس ۳ و پوکو ایکس ۳ پرو اجرا کردیم.

بررسی پوکو X3 NFC و پوکو X3 پرو شیائومی

در آزمون استرس زومیت عملکرد پوکو X3 تنها ۳ درصد افت کرد و بدنه‌ نیز چندان داغ نشد؛ به‌طوری که دمای آن از حدود ۳۸ درجه‌ی سلسیوس فراتر نرفت؛ البته پایداری عملکرد لزوما به‌مفهوم «عملکرد پردازشی عالی» نیست، میان‌رده‌ی اقتصادی پوکو در آزمون استرس ما به‌صورت میانگین نرخ ۵ فریم‌برثانیه را به‌نمایش گذاشت که مطابق انتظار، اختلاف فاحشی با نرخ ۲۰+ فریم‌برثانیه‌ای دستگاه‌های پرچم‌دار دارد. در سوی دیگر میدان، پوکو X3 پرو با تراشه‌ی قدرتمندترش، با افت ۱۰٫۵ درصدی مواجه شد و دمای بدنه‌ی آن نیز به عدد بسیار زیاد ۵۳ درجه‌ی سلسیوس رسید.

هر دو گوشی پوکو ایکس ۳ ان اف سی و پوکو X3 پرو از باتری ۵۱۶۰ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برند و به‌‌ادعای شرکت سازنده می‌توانند به‌مدت حدود ۱۰ ساعت اجرای بازی یا ۱۷ ساعت پخش فیلم همراه کاربر باشند. هر دو میان‌رده‌ی توانمند پوکو با شارژر ۳۳ واتی به‌فروش می‌رسند و به‌کمک این شارژر ظرف مدت‌زمان بسیار خوبِ ۸۰ دقیقه به‌صورت کامل شارژ می‌شوند.

بررسی پوکو X3 NFC و پوکو X3 پرو شیائومی

برای راستی‌آزمایی ادعای پوکو، آزمون‌های شارژدهی زومیت را روی پوکو X3 NFC اجرا کردیم. زومیت برای اجرای این آزمون‌ها، روشنایی نمایشگر را روی ۲۰۰ نیت قرار می‌دهد و کلیه‌ی اتصالات بی‌سیم را به‌همراه صدای اسپیکر قطع می‌کند. پوکو ایکس ۳ ان اف سی در آزمون پخش ویدئوی معیار زومیت با وضوح HD به‌مدت ۱۳ ساعت و ۲۸ دقیقه دوام آورد که نتیجه‌ی بسیار خوبی به‌حساب می‌آید؛ اما در سطح میان‌رده‌های سامسونگ نیست. از سوی دیگر، پوکو X3 پرو در شرایط مشابه،

عملکرد باتری پوکو X3 و پوکو X3 پرو دربرابر رقبا
محصول ٫ آزمایشنمایشگرباتریزمان لازم برای شارژ کاملپخش ویدئو PCMark
Work 2.0
ابعاد و رزولوشنمیلی‌آمپرساعتدقیقه:ساعتدقیقه:ساعتدقیقه:ساعت
پوکو X3 پرو
(۱۲۰ هرتز)
۶٫۶۷ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۵۱۶۰۱:۲۰۱۳:۴۹۱۰:۰۳
پوکو X3
(۱۲۰ هرتز)
۶٫۶۷ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۵۱۶۰۱:۲۰۱۳:۲۸۱۲:۱۵
گلکسی A42‌ مدل 5G۶٫۶ اینچ
۱۶۰۰ × ۷۲۰ پیکسل
۵۰۰۰۲:۰۳۳۷:۱۴۱۵:۰۲
شیائومی می ۱۱ لایت
(۹۰ هرتز)
۶٫۵۵ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۲۵۰۱:۰۱۱۶:۴۰۹:۵۵
ردمی نوت ۱۰۶٫۴۳ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۵۰۰۰۱:۱۵۲۵:۱۹۱۵:۱۹
گلکسی M62۶٫۷ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۷۰۰۰۱:۵۰۳۶:۵۷۱۸:۱۷
گلکسی A52
(۹۰ هرتز)
۶٫۵ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۵۰۰۲:۰۵۱۵:۱۷۱۱:۵۲
* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.
بنچمارک PCMark نشان می‌دهد که پوکو ایکس ۳ ان اف سی با روشنایی ۲۰۰ نیت (حدود ۸۰ درصد) در کاربری‌های روزمره نظیر وب‌گردی، نوشتن متن یا ویرایش عکس به‌مدت ۱۲ ساعت و ۲۵ دقیقه شارژدهی کند که نتیجه‌ی بسیار خوبی به‌شمار می‌آید و نشان می‌دهد که به‌راحتی می‌توان بیش از یک روز نیز از گوشی میان‌رده‌ی پوکو استفاده کرد؛ درحالی‌که پوکو X3 پرو در شرایط مشابه، با حدود ۱۵ درصد شارژدهی کم‌تر، در بنچمارک باتری PCMark تنها ۱۰ ساعت دوام آورد.

دوربین پوکو X3 و پوکو X3 پرو

عادت داریم که در گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی دو ماژول ۲ یا ۵ مگاپیکسلی نیز درکنار دوربین‌های دیگر ببینیم که روی کاغذ وظیفه‌ی ثبت عکس‌های ماکرو و سنجش عمق در عکس‌های پرتره را برعهده دارند؛ اما در عمل بیشتر برای خالی‌نبودن عریضه (!) به‌کار می‌روند تا شرکت سازنده بتواند روی چهارگانه یا سه‌گانه بودن دوربین مانور دهد، پوکو نیز از در گوشی Poco X3 و Poco X3 Pro از همین قاعده پیروی کرده است؛ البته در حسگرهای به‌کاررفته روی دو گوشی، تفاوت‌هایی وجود دارد.

بررسی پوکو X3 NFC و پوکو X3 پرو شیائومی

صرف‌نظر از دو دوربین ۲ مگاپیکسلی ماکرو و عمق‌سنج، دوربین‌های اصلی و اولتراواید، پوکو ایکس ۳ و پوکو ایکس ۳ پرو متفاوت هستند. پوکو X3 از حسگرهای ۶۴ و ۱۳ مگاپیکسلی در پسِ دوربین‌های واید و اولتراواید استفاده می‌کند؛ درحالی‌که مدل پرو حسگرهای ضعیف‌ترِ ۶۴ و ۸ مگاپیکسلی را به‌کار می‌گیرد. در نمای جلوی دو دستگاه دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی یکسانی درون حفره‌ای در لبه‌ی بالایی نمایشگر به‌چشم می‌خورد.

رابط کاربری دوربین پوکو ایکس ۳ و پوکو ایکس ۳ پرو هیچ تفاوتی با دستگاه‌های میان‌رده‌ی شیائومی ندارد. جابه‌جایی بین حالت‌های دوربین با طریق سوایپ به طرفین روی نوار پایین رابط کاربری (در حالت عمودی) صورت می‌گیرد؛ غیر از حالت ماکرو که داخل منوی همبرگری در نوار بالایی رابط کاربری قرار دارد. داخل منظره‌یاب نیز میان‌برهایی برای جابه‌جایی بین دوربین اولتراواید، واید و بزرگ‌نمایی دیجیتال ۲ برابری به‌چشم می‌خورد.

بررسی پوکو X3 NFC و پوکو X3 پرو شیائومی

روی نوار بالایی رابط کاربری دوربین آیکون‌های فلش، HDR، هوش مصنوعی، فیلترها و Google Lens قرار گرفته‌اند؛ درحالی‌که از طریق منوی همبرگری می‌توان به مواردی همچون نسبت‌های تصویر، تایمر، Gridlines‌ و تنظیمات دوربین دسترسی داشت. پوکو ایکس ۳ امکان عکاسی ۶۴ مگاپیکسلی بدون دسترسی به AI و HDR را دراختیار کاربر می‌گذارد و حالت Night آن نیز صرفا با دوربین اصلی در دسترس قرار دارد. در سوی دیگر میدان، پوکو ایکس ۳ پرو امکان استفاده از حالت Night روی دوربین اولتراواید را دارد.

ابتدا به‌سراغ تجربه‌ی عکاسی دوربین اصلی و اولتراواید پوکو X3 می‌رویم:

دوربین اصلی پوکو X3 از حسگر ۶۴ مگاپیکسلی IMX682 سونی با ابعاد بزرگ 1/1.73 اینچی، پیکسل‌هایی به‌ضلع ۰٫۸ میکرومتر و فیلتر رنگی Quad-Bayer بهره می‌گیرد که در پسِ لنز واید f/1.9 قرار دارد. این دوربین فاقد لرزش‌گیر اپتیکال است، از فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) استفاده می‌کند و تنها دوربین پوکو ایکس ۳ با قابلیت استفاده از حالت Night به‌حساب می‌آید.

گالری عکس‌های دوربین واید پوکو X3 در طول روز

عکس‌های 1x دوربین واید در طول روزعکس‌های 2x دوربین واید در طول روز

عکس‌های دوربین واید در روشنایی روز جزئیات و گستره‌ی دینامیکی مناسبی دارند، سطح نویز در آن‌ها به‌خوبی کنترل شده است. رنگ‌های زنده هستند؛ اما اندکی به گرمی تمایل دارند، از سوی دیگر آثاری از اعوجاج رنگی در نقاطی با کنتراست بالا به‌چشم می‌آید. در شرایط نوری ایده‌آل بزرگ‌نمایی دیجیتال تا سقف ۲ برابر نیز، عکس‌هایی با جزئیات رضایت‌بخش به‌ارمغان می‌آورد.

بررسی پوکو X3 NFC و پوکو X3 پرو شیائومی

عکاسی به‌کمک هوش مصنوعی، به‌صورت پیش‌فرض در نرم‌افزار دوربین پوکو X3 غیرفعال است؛ اما فعال‌سازی آن، رنگ‌ها را به‌ویژه در مورد آبی آسمان و سبزی گیاهان اشباع می‌کند؛ البته در برخی موارد نتیجه چندان جالب نیست. شما می‌توانید تأثیر AI را در تصویر بالا مشاهده کنید.

گالری عکس‌های دوربین واید پوکو X3 در تاریکی

عکس‌های 1x دوربین واید در طول شبعکس‌های 2x دوربین واید در طول شب

در محیط‌های کم‌نور، سطح جزئیات عکس‌های دوربین واید افت می‌کند و به میزان زیادی بر سطح نویز عکس‌ها افزوده می‌شود؛ اما به‌لطف حالت Night، دستگاه عملکرد مناسبی در متعادل‌سازی شدت روشنایی منابع مصنوعی نور دارد. بزرگ‌نمایی عکس‌ها در محیط‌های تاریک، نتیجه‌ی رضایت‌بخشی به‌دنبال ندارد.

دوربین اولتراواید پوکو ایکس ۳ از حسگر ۱۳ مگاپیکسلی Hi-1337 شرکت SK Hynix با پیکسل‌هایی به‌عرض ۱٫۰ میکرومتر و فوکوس ثابت استفاده می‌کند و در پسِ لنزی با دیافراگم f/2.2 و زاویه‌ی دید عریض ۱۱۹ درجه قرار دارد.

گالری عکس‌های دوربین اولتراواید پوکو X3 در طول روز

عکس‌های دوربین اولتراواید در زمینه‌ی رنگ‌ها دست‌کمی از دوربین واید ندارد و حتی درمقایسه‌با آن رنگ‌ها را طبیعی‌تر ثبت می‌کند؛ اما سطح جزئیات و گستره‌ی دنیامیکی به‌خوبی دوربین اصلی نیست. از سوی دیگر در حاشیه‌های عکس شاهد سافت‌تر شدن تصویر براثر حذف نرم‌افزاری اعوجاج هستیم.

گالری عکس‌های دوربین اولتراواید پوکو X3 در تاریکی

عکس‌های دوربین اولتراواید در محیط‌های کم‌نور ناامیدکننده، عاری از جزئیات و تاریک هستند. خبری از حالت Night هم روی این دوربین نیست تا امیدی به بهبود وضعیت داشته باشیم.

حال نوبت به دوربین اصلی و اولتراواید پوکو X3 پرو می‌رسد:

دوربین اصلی پوکو X3 پرو از حسگر ۴۸ مگاپیکسلی IMX582 سونی با ابعاد کوچک‌ترِ 1/2.0 اینچی درمقایسه‌با نمونه‌ی 1/1.73 اینچی به‌کاررفته در پوکو X3 بهره می‌برد. این حسگر پیکسل‌هایی به ابعاد ۰٫۸ میکرومتر و فیلتر رنگی Quad-Bayer دارد، مقابل خود لنزی با دیافراگم بازترِ f/1.8 می‌بیند؛ البته درست‌مانند پوکو ایکس ۳، در نسخه‌ی پرو نیز از لرزش‌گیر اپتیکال خبری نیست و فوکوس خودکار به‌کمک فناوری تشخیص فاز صورت می‌گیرد.

ابعاد کوچک‌ترِ حسگر در پوکو X3 پرو باعث می‌شود تا دوربین به‌اندازه‌ی نسخه‌ی عادی، نور جذب نکند و همین موضوع به کیفیت نازل‌ترِ عکس‌ها به‌ویژه در تاریکی می‌انجامد.

جزئیات، رنگ و HDR عکس‌های دوربین واید و اولتراواید پوکو X3 پرو

عکس 1x دوربین واید پوکو X3 پرو

عکس زیر که در میانه‌ی روز ثبت شده است، توانایی رضایت‌بخش دوربین اصلی پوکو X3 پرو را در زمینه‌ی گستره‌ی دینامیکی نشان می‌دهد. رنگ‌ها جذاب هستند و سطح نویز در بخش‌های مختلف عکس، کنترل‌شده به‌نظر می‌رسد؛ اما ظاهرا نرم‌افزار دوربین در پاره‌ای از بخش‌ها از جمله ناحیه‌هایی با جزئیات پیچیده نظیر شاخ‌وبرگ درختان با شارپ‌کردن بیش‌از حد به‌دنبال ایجاد جزئیات مصنوعی است.

بررسی پوکو X3 NFC و پوکو X3 پرو شیائومی

عکس 1x دوربین اصلی در طول روز

بررسی پوکو X3 NFC و پوکو X3 پرو شیائومی

برش ۱۰۰ درصدی عکس 1x دوربین اصلی

عکس 2x دوربین واید پوکو X3 پرو

تصویر بزرگ‌نمایی‌شده‌ی زیر با اینکه به‌کمک دوربین اصلی ثبت شده است؛ اما اندکی به زردی گرایش دارد و گستره‌ی دینامیکی آن به‌وسعت عکس عادی دوربین واید نیست، به‌نظر می‌رسد که در عکس‌های بزرگ‌نمایی‌شده، پوکو X3 پرو عکس‌ها را با شبیه‌سازی فیلتر رنگی Bayer عادی با وضوح ۴۸ مگاپیکسلی Native ثبت کرده و روی تصویر ثبت‌شده کراپی ۱۲ مگاپیکسلی ایجاد می‌کند و برهمین اساس تفاوت رنگی و HDR را در تصاویر 1x و 2x دوربین اصلی شاهد هستیم.

بررسی پوکو X3 NFC و پوکو X3 پرو شیائومی

عکس 2x دوربین اصلی در طول روز

بررسی پوکو X3 NFC و پوکو X3 پرو شیائومی

برش ۱۰۰ درصدی عکس 2x دوربین اصلی

عکس دوربین اولتراواید پوکو X3 پرو

در تصویر زیر مشاهد می‌کنید که رنگ‌های دوربین اولتراواید طراوت دوربین اصلی را ندارد و گستره‌ی دینامیکی نیز به‌خوبی دوربین اصلی نیست. عکس‌های دوربین اولتراواید تاریک‌تر و سافت‌تر از عکس‌های دوربین اصلی هستند؛ اما نکته‌ی جالب اینکه گستره‌ی دینامیکی عکس‌های اولتراواید از عکس 2x بهتر است.

بررسی پوکو X3 NFC و پوکو X3 پرو شیائومی

عکس دوربین اولتراواید در طول روز

بررسی پوکو X3 NFC و پوکو X3 پرو شیائومی

برش ۱۰۰ درصدی عکس دوربین اولتراواید

عکاسی در تاریکی با پوکو X3 پرو

عکس دوربین واید پوکو X3 پرو با حالت Night

حالت Night جزئیات از دست‌رفته در نواحی مجاور منابع مصنوعی نور را با متعادل‌سازی نوردهی عکس بازیابی می‌کند و جزئیات بیشتری را از نواحی سایه به‌تصویر می‌کشد؛ اما مانند هر الگوریتم Night‌ دیگر، کاهش سطح نویز در تصویر به سافت‌تر شدن عکس‌های Night می‌انجامد.

بررسی پوکو X3 NFC و پوکو X3 پرو شیائومی

عکس دوربین اصلی در تاریکی با حالت Night

بررسی پوکو X3 NFC و پوکو X3 پرو شیائومی

برش ۱۰۰ درصدی عکس دوربین اصلی با حالت Night

عکس دوربین واید پوکو X3 پرو با حالت Photo

همان‌طور که در تصویر زیر نیز مشاهده می‌کنید، چنانچه عکس بالا را بدون حالت Night پوکو X3 پرو می‌گرفتیم، جزئیات مجاور چراغ‌ها را از دست می‌دادیم.

بررسی پوکو X3 NFC و پوکو X3 پرو شیائومی

عکس دوربین اصلی در تاریکی با حالت Photo

بررسی پوکو X3 NFC و پوکو X3 پرو شیائومی

برش ۱۰۰ درصدی عکس دوربین اصلی با حالت Photo

عکس دوربین اولتراواید پوکو X3 پرو با حالت Night

برخلاف پوکو X3، نسخه‌ی پرو روی دوربین اولتراواید نیز از حالت Night پشتیبانی می‌کند که نتیجه‌ی آن، مطابق تصویر زیر، متعادل‌شدن نوردهی و بازیابی برخی از جزئیات است؛ البته نتیجه‌ی به‌دست‌آمده به‌اندازه‌ی دوربین اصلی رضایت‌بخش نیست.

بررسی پوکو X3 NFC و پوکو X3 پرو شیائومی

عکس دوربین اولتراواید در تاریکی با حالت Night

بررسی پوکو X3 NFC و پوکو X3 پرو شیائومی

برش ۱۰۰ درصدی عکس دوربین اولتراواید با حالت Night

عکس دوربین اولتراواید پوکو X3 پرو با حالت Photo

در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که بدون استفاده از حالت Night، نتیجه‌ی عکاسی با دوربین اولتراواید، عکس‌هایی تاریک و پر از نویز است که به هیچ دردی نیز نمی‌خورد.

بررسی پوکو X3 NFC و پوکو X3 پرو شیائومی

عکس دوربین اولتراواید در تاریکی با حالت Photo

بررسی پوکو X3 NFC و پوکو X3 پرو شیائومی

برش ‍۱۰۰ درصدی عکس دوربین اولتراواید با حالت Photo

به‌نظر می‌رسد که چنانچه بین دو گوشی پوکو X3 و پوکو X3 پرو دچار تردید هستید و عکاسی جزو اولویت‌های اصلی‌تان است، باید مدل عادی را برگزینید.

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، پوکو X3 و پوکو X3 پرو دو دوربین ۲ مگاپیکسلی نیز در پنل پشتی خود دارد که هر دو در پسِ لنز f/2.4 قرار گرفته‌اند و فوکوس خودکار نیز ندارند. یکی از این دوربین‌‌ها برای ثبت عکس‌های ماکرو به‌کار می‌رود و دیگری نقش عمق‌سنج را حین ثبت عکس‌های پرتره ایفا می‌کند.

گالری عکس‌های ماکرو پوکو X3

مطابق انتظار دوربین ماکرو نتایج رضایت‌بخشی رقم نمی‌زد؛ حتی در روشنایی روز نیز عکس‌های ماکرو نه وضوح مناسبی دارند و نه جزئیات مناسبی به‌ارمغان می‌آورند.

دوربین سلفی پوکو ایکس ۳ از ماژول ۲۰ مگاپیکسلی S5K3T2 سامسونگ به‌قطر 1/3.4 اینچ و پیکسل‌های ۰٫۸ میکرومتری بهره می‌گیرد، با این تفاوت که فیلتر آن Quad-Bayer نیست و عکس‌ها را با وضوح کامل ۲۰ مگاپیکسل ثبت می‌کند. این حسگر در پسِ لنز واید f/2.2 قرار دارد و مطابق انتظار در آن از فوکوس خودکار خبری نیست.

گالری عکس‌های پرتره و سلفی پوکو X3

پوکو X3 در روشنایی روز عکس‌های سلفی را با جزئیات زیاد و رنگ‌های جذابی می‌گیرد؛ اما در شرایط نوری ضعیف، ناامیدکننده ظاهر می‌شود. این موضوع در مورد عکس‌های پرتره‌ی گوشی نیز صدق می‌کند.

پوکو ایکس ۳ یکی از معدود گوشی‌های اقتصادی با قابلیت فیلم‌برداری 4K@30 و 1080p@60 است. میان‌رده‌ی پوکو با هر دو دوربین واید و اولتراواید وضوح‌های یادشده را دراختیار کاربر قرار می‌دهد؛ اما دوربین ماکرو تنها قابلیت فیلم‌برداری 720p@30 را دارد. در سوی دیگر میدان، تراشه‌ی اسنپ دراگون 860 پوکو X3 پرو قابلیت فیلم‌برداری 4K@60 را دارد؛ ولی چینی‌ها ترجیح داده‌اند تا فیلم‌برداری 4K این گوشی را نیز به نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه محدود کنند.

بیت‌ریت ویدئوهای 4K@30 و 1080p@60 پوکو X3 و پوکو X3 پرو به‌ترتیب به حدود ۴۲ و ۲۰ مگابیت‌برثانیه می‌رسد. وضوح ویدئوها مطابق انتظار در سطح دستگاه‌های پرچم‌دار نیست؛ با‌این‌حال، رنگ‌ها و گستره‌ی دینامیکی آن‌ها می‌تواند رضایتتان را جلب کند.

جمع‌بندی

در زمان به‌روزرسانی بررسی پوکو X3 و پوکو X3 پرو، این دو گوشی هوشمند با قیمت‌های فوق‌العاده رقابتی حدود ۵ تا ۶ میلیون و ۶ تا ۷ میلیون تومان به‌فروش می‌رسند؛ در بازه‌های قیمتی یادشده، به‌سختی می‌توان محصولی پیدا کرد که به‌اندازه‌ی X3 و X3 پرو قابلیت‌های متنوع را در خود بگنجاند. صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتزی با حساسیت لمسی ۲۴۰ هرتز، دوربین ۶۴ مگاپیکسلی یا ۴۸ مگاپیکسلی با عکاسی و فیلم‌برداری 4K مطلوب، شارژدهی بسیار خوب و عملکرد سریع و روان از جمله‌ی مهم‌ترین ویژگی‌های میان‌رده‌‌های اقتصادی پوکو به‌شمار می‌آیند

بررسی پوکو X3 NFC و پوکو X3 پرو شیائومی

بررسی‌های مرتبط:

بررسی ردمی نوت ۱۰ شیائومی

پوکو X3 و پوکو X3 پرو با وجود تمام ویژگی‌های ستودنیشان، مانند هر محصول دیگری، بی‌نقص نیستند؛ بدنه‌ی قطور، داغ‌شدن بیش‌از حد مدل پرو، عکاسی نه‌چندان رضایت‌بخش در تاریکی، بروز Ghosting جزئی حین اسکرول روی صفحه‌نمایش و دوربین ماکرو ناامیدکننده از جمله‌ی مهم‌ترین نقاط ضعف آن‌ها به‌شمار می‌آید. از سوی دیگر وجود تبلیغات در دل رابط کاربری و تعداد زیادِ اپلیکیشن‌های متفرقه ممکن است برای برخی افراد آزاردهنده باشد.

چنانچه حدود ۶ میلیون تومان بودجه دارید، خوره‌ی بازی هستید، سنگینی گوشی یا داغ‌شدن آن چندان برایتان اهمیت ندارد، پوکو X3 پرو بهترین دستگاهی است که می‌توانید خریداری کنید. در سوی دیگر، چنانچه بودجه‌تان به‌سختی از ۵ میلیون تومان تجاوز می‌کند و به‌دنبال گوشی هوشمندی با عکاسی مطلوب و شارژدهی بسیار خوب هستید، پوکو X3 می‌تواند جزو گزینه‌هایتان قرار گیرد؛ البته می‌توانید به ردمی نوت ۱۰ و گلکسی A32 نیز فکر کنید؛ اما بی‌شک باید توجه داشته باشید که دو گزینه‌ی یادشده به‌اندازه‌ی پوکو X3 قدرتمند نیستند، در عوض از صفحه‌نمایش OLED با رنگ‌های چشم‌نوازتر و روشنایی بیشتر بهره می‌برند.

شما کاربران عزیز زومیت می‌توانید گوشی هوشمند پوکو X3 را از فروشگاه اینترنتی لیپک خریداری کنید.

نکات مثبت

سریع‌ترین تراشه در بین رقبانمایشگر ۱۲۰ هرتزی با حساسیت لمسی ۲۴۰ هرتزعکاسی و فیلم‌برداری 4K کارآمد در روشنایی روزتجربه‌ی بازی بسیار خوب پوکو X3 پروشارژدهی بسیار خوباسپیکرهای استریو و جک هدفون

نکات منفی

وجود رقبایی با نمایشگر OLEDداغ‌شدن بیش‌از حد پوکو X3 پروGhosting جزئی حین اسکرول روی نمایشگروجود تبلیغات متعدد در دل رابط کاربریبدنه‌ی قطوردوربین ماکرو ناامیدکننده
.titr.livenow.liveBox.titr.livenow > span.livenow > span:nth-child(1).livenow > span:nth-child(2).livenow > span:nth-child(3).livenow > span:nth-child(4)@-webkit-keyframes live40%}@keyframes live40%}.liveT,.Titr.liveT.titr a.titr a:hover

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی