افزایش سرعت و پایداری ارتباط در نسل چهارم سروش پلاس/ تعرفه اینترنت بین الملل برای پیام رسان ها درآمد خوبی خواهد بود


افزایش سرعت و پایداری ارتباط در نسل چهارم سروش پلاس/ تعرفه اینترنت بین الملل برای پیام رسان ها درآمد خوبی خواهد بود

مرتضی رحیمی درباره وضعیت فعلی پیام‌رسان سروش پلاس و ویژگی های نسل چهارم این پلتفرم توضیحاتی را ارائه داد.


مدیرعامل سروش پلاس در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران؛
افزایش سرعت و پایداری ارتباط در نسل چهارم سروش پلاس/ تعرفه اینترنت بین الملل برای پیام رسان ها درآمد خوبی خواهد بود

مرتضی رحیمی درباره وضعیت فعلی پیام‌رسان سروش پلاس و ویژگی های نسل چهارم این پلتفرم توضیحاتی را ارائه داد.

در پی انتشار نسل چهارم پیامرسان ایرانی سروش پلاس خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، مصاحبه‌ای با مرتضی رحیمی مدیرعامل این پیامرسان ایرانی انجام داد که در ادامه این مصاحبه را مشاهده می‌کنید:

با توجه به مسیر چند ساله‌ای که طی کرده اید و همچنین نسل4 سروش پلاس که هفته گذشته رسماً منتشر شد، ارتقای کیفی سروش‌پلاس را چطور ارزیابی می‌کنید؟ در این باره بفرمایید؛

همان‌طور که مستحضر هستید تیم ما فارغ از اتفاقات سیاسی و حواشی رسانه‌ای، چند سالی است سعی دارد تا تمام توان خود را بر روی توسعه محصولی متمرکز کند که در دنیا نیز تعداد زیادی از آن وجود ندارد چراکه به لحاظ طراحی محصول، توسعه فنی، مسئولیت‌ حقوقی، مدیریت محتوایی و حواشی رسانه‌ای به غایت پیچیده است. صحبت من از شبکه‌های اجتماعی و پیامرسان هاست. در دنیا برخی از این محصولات بیش از 15 سال در حال توسعه بوده و هستند. ما هم بیش از 5 سال است که تمرکز تیم را بر توسعه بستری برای برقراری ارتباط با مقیاس تعداد کاربران چند ده میلیونی قرار داده‌ایم و سعی کرده‌ایم تا تقریباً هر دو سال، یک ارتقای تکنولوژیک یا تغییر نسل داشته باشیم. تیم فنیِ سروش‌پلاس توسعه‌ نسل جدید و نهایی کردنِ انتشار بخشی از این تغییر نسل را بر عهده داشت که در قالب کلاینت جدید اندروید ارائه شد و بسیار امیدواریم که نظر کاربران عزیزمان را جلب کند، البته بازخوردهایی که در این چند روز دریافت کرده ایم موید همین مسئله بوده و خستگی را از تن ما بیرون کرده است.

باتوجه به بهره‌گیری از آخرین تکنولوژی‌های نرم افزاری موجود، کارایی این کلاینت، بالاتر از سایر اپلیکیشن‌های ایرانی و حتی رقبای منطقه‌ای ما خواهد بود. نسخه آیفون آن را پیش‌تر منتشر کردیم و با استفاده از دانشی که در آن بستر کسب کردیم، این نسخه را برای سیستم عامل اندروید ارائه خواهیم داد. تغییرات گسترده‌ای نیز در بخش پروتکل اصلی پیام‌رسان و سمت سرور در جریان است که امیدوارم در سال جاری شاهد اتمام و تکمیل این فاز و عرضه پیام‌رسانی با کیفیت و شایسته مردم ایران باشیم.

اضافه شدن دستیار صوتی به سروش پلاس

نسخه جدید چه تغییراتی داشته است؟ چه سرویس های جدیدی در نسل چهارم ارائه شده است؟

علاوه بر بهبود کارآیی، تجربه کاربری و طراحی بصری، اتفاق قابل توجهی که در این نسخه شاهد آن هستیم، هوشمند شدن اپلیکیشن و اضافه شدن "دستیار صوتی فارسی" است که تلاش دارد تا دسترسی کاربر به انبوه خدمات و محتوا را در پلتفرم سروش‌پلاس، تسهیل کند. این دستیار خدمات متعددی از جمله ارسال پیام و تماس با مخاطبان کاربر، ایجاد کانال و گروه، دسترسی به پخش زنده و انواع لندینگ‌های محتوا را تسهیل می‌کند و خدمات مختلف پلتفرم از جمله پیش‌بینی آب و هوا نیز توسعه یافته است. می توانیم به جرئت بگوییم که دستیار صوتی ای قوی و قابل رقابت با نمونه های معدود خارجی ارائه کرده‌ایم.

بخش دیگری هم به نام "پُست چین" برای دسترسی سریع‌تر کاربر به محتواهای مندرج با موضوعاتی مشخص مثل ورزشی، سیاسی، سرگرمی و ... اضافه خواهد شد. هدف ما کمک به تولید محتوای غنی است تا زمانی که کاربر برای دیدن محتوا صرف می‌کند، ارزشمندتر شود. اتفاقات مهم دیگری نیز در حوزه کیف پول و پرداخت آنلاین، تماس صوتی و تصویری، پخش زنده تلویزیونی و آرشیوهای فیلم و سینما و نیز امکان ارائه Live در کانال ها و ... با در نظر داشتن چشم‌ اندازی یک ساله در راه است و امیدواریم از این طریق کاربران مهربان و صبورمان را که وفادارانه در این مسیر سخت و طولانی همواره ما را همراهی کرده‌اند، بیش از پیش راضی و خشنود ببینیم.

افزایش سرعت و پایداری ارتباط در نسل چهارم سروش پلاس/ تعرفه اینترنت بین الملل برای پیام رسان ها درآمد خوبی خواهد بود

با توجه به مشکلات فنی‌ای که نسل قبلی داشت و کاربران گهگاه با قطعی برنامه مواجه بودند آیا این مشکل در نسل چهارم برطرف شده است؟

مشکل قطعی مدت‌هاست که حل شده و ارتباطی به تغییر نسل ندارد؛ ما در لایه سخت‌افزار توسعه خیلی خوبی داشته‌ایم که هنوز هم ادامه دارد و تا نیمه اول امسال ادامه خواهد داشت. البته نسل چهار پایداری ویژه‌ای به سرور دارد و همچنین سرعت بیشتر آن هم مزید رضایت کاربران ما بوده و بازخوردهایی که دریافت کرده‌ایم مؤیّد این مطلب است.

معمولاً با به بروز کردن اپلیکیشن، در اوایل کار نسخه جدید، اپ با ریزش درصدی مواجه می‌شود با این اوصاف تعداد کاربرانتان رشد داشته یا کاهش پیدا کرده است؟

ثابت ماندن کاربران سروش پلاس با به روزرسانی جدید

به نکته خوبی اشاره کردید؛ ما با انتشار نسخه بتا در نوروز 1400 از این مسئله جلوگیری کردیم. به این ترتیب که 10 هزار نفر با علم بر این‌که نسخه آزمایشی است آن را نصب کردند و از ابتدا از ایشان خواستیم تا باگ ها را گزارش کنند و با همکاری این کاربران پس از 800 دیباگ [رفع نقص] انجام شده و توسعه‌ جزئی نسخه‌ نهایی را آماده انتشار کردیم و امروز که بیش از یک هفته از انتشار رسمی نسل چهارم می‌گذرد، با مشکل ریزش که به قول شما امر معمولی هم هست در این مواقع مواجه نشدیم.

شاید به جرات بتوان گفت تنها کسب و کاری است که رقیب خارجیِ باکیفیت و رایگان دارد و همین موضوع به پیچیدگی‌های کار اضافه می‌کند. البته این رقابت برای ما لذت بخش است.

افزایش سرعت و پایداری ارتباط در نسل چهارم سروش پلاس/ تعرفه اینترنت بین الملل برای پیام رسان ها درآمد خوبی خواهد بود

درباره آغاز به کار کسب و کارهای فضای مجازی در شرایط ایزوله و تاثیر آن در روند پیشرفت کسب و کار توضیح دهید؟

خوب است به این ماجرا کاملاً دقیق و تاریخی نگاه کنیم. شما اگر سایر کسب و کارهای ایرانی در فضای مجازی را بررسی کنید در شرایط ایزوله‌ای رشد کرده‌اند. یک حالت این ایزولاسیون این بوده است که شرکت خارجی بنا به دلایلی به بازار ایران ورود نکرده است مانند تحریم گوگل پلی در سال‌های اول تا شکل‌گیری بازارهای ایرانی، یا اپلیکیشن اوبر، تاکسی‌یاب مطرح اینترنتی، یا حتی آمازون به‌عنوان یک بازار دیجیتال کالا و خدمات در سطح جهان. حالت دیگر این بوده که کشور ما اجازه ورود به آنها نداده است. مانند تمامی خدمات مالی و بانکی، خدمات اپراتوری و ... که کاملاً ایزوله از فضای خارجی بوده‌اند و هستند. برخی سرویس‌ها مانند یوتیوب و توئیتر هم در شروع کار و زمانی که کاربر چندانی نداشتند، مسدود شده‌اند. بی شک این اتفاقات از دلایل اصلی وجود اپلیکیشن‌های مطرحی است که امروز در ایران وجود دارد. اپلیکیشن‌هایی راهبردی که متاسفانه بخش اعظم آن‌ها به لحاظ شکل توزیع سهام‌داران، متعلق به خارجی‌ها هستند.

چرا خدمات پیام‌رسانی و شبکه اجتماعی با این هزینه های بسیار سنگین در لایه های سخت افزاری و نرم افزاری، به صورت کاملاً رایگان در اختیار مردم کشورهای مختلف از جمله ما قرار می‌گیرد؟

رقابت سروش پلاس با اپ‌های مشابه خارجی

جمله‌ معروفی هست که «وقتی سرویسی به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد، خود شما کالای مورد نظر هستید!». ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که هیچ کشوری به کشورهای دیگر، خدمات رایگان پزشکی معمولی مثل یک داروی ساده هم نمی‌دهد. اینکه چه مزیت کوتاه مدت و بلندمدت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای مالکان این شبکه‌ها وجود دارد که به فرمایش شما این سطح از خدمات گران‌قیمت را به ما و بسیاری از دیگر مردم دنیا به صورت رایگان ارائه می‌دهند، جای تحقیق دارد. یکی از حداقل مواردی که در تحقیقات خود خارجی‌ها اشاره شده است، درآمد هنگفت از ترافیک و فروش اطلاعات در دارک وب است.

با این حال رغبت عمومی مردم به خدمات اجتماعی خارجی کار را برای ما خیلی پیچیده و جذاب می‌کند و سطح توقع را آن‌قدر بالا می‌برد که باید با تلاش دو چندان، سعی کنیم کیفیتی در حد همان اپلیکیشن‌های مطرحی که در سطح دنیا هم انگشت‌شمار هستند و حتی در اروپا هم خبری از موارد مشابه آن‌ها نیست، ارائه دهیم.

با توجه به رایگان بودن سروش‌پلاس و همچنین یک‌سوم بودن دیتای مصرفی کاربر در اپ شما، مسیر درآمدتان چگونه است؟

بالاخره مصوبه‌ای در سازمان تنظیم مقررات گذرانده شد و بر اساس آن برای خدمات پایه کاربردی مانند پیام‌رسان‌ها، فارغ از این‌که هزینه سمت کاربر می‌تواند یک‌سوم (یا هر مقدار دیگری) باشد، برای پیام‌رسان‌ها که سمت تولید محتوا هستند 50 درصد تعرفه اینترنت بین‌الملل را به‌عنوان درآمد اختصاص دادند که ان‌شاءالله این مسیر درآمدی خیلی خوبی خواهد بود و می‌دانیم که قطعاً حق پیام‌رسان‌ها است چراکه بسیاری از خدمات برای مصرف چنین ترافیکی، در بستر پیام‌رسان‌ها تولید و مدیریت می‌شود.

افزایش سرعت و پایداری ارتباط در نسل چهارم سروش پلاس/ تعرفه اینترنت بین الملل برای پیام رسان ها درآمد خوبی خواهد بود

سروش‌پلاس چه تعداد کاربر منحصربه‌فرد دارد که مدام در حال فعالیت در آن هستند؟ و به لحاظ رتبه‌بندی شما خود را در جایگاه چندم پیام‌رسان‌های ایرانی می‌دانید؟

رتبه بندی سروش پلاس در بین اپ‌های ایرانی

سروش‌پلاس حدود سه میلیون کاربر فعال ماهیانه دارد که مدام از اپلیکیشن استفاده می‌کنند که شامل ارسال چت شخصی، ارسال چت گروهی و مشاهده کانال می‌شود. سروش‌پلاس به لحاظ پیام‌رسانی و ترافیک بزرگ‌ترین پیام‌رسان ایرانی است که دامنه کاربری گسترده‌ای را از جهت بازه سنی مخاطبین، جنسیت، تنوع نگاه سیاسی و مذهبی پوشش داده است. این در حالی است که کاربران بسیاری از اپ های ایرانی که ادعای پیام‌رسانی دارند را عمدتاً نوجوانانی تشکیل می‌دهند که برای استفاده از برخی سرویس‌ها مثل تماشای فیلم و سریال به آن‌ها مراجعه می‌کنند! نتیجتاً بزرگ‌ترین اپ ایرانی که واقعاً به‌عنوان پیام‌رسان (چت شخصی و گروهی) استفاده می‌شود، سروش‌پلاس است.

و در پایان بفرمایید که چه افقی برای آینده پیام‌رسان سروش‌پلاس متصور هستید؟

مسیری که تاکنون پیموده‌ایم، گام‌های ابتدایی بوده است و در تلاشیم با بهبود چرخه هزینه و درآمد این پلتفرم، پرشتاب‌تر از گذشته محصولی متناسب با فرهنگ و جامعه خودمان توسعه دهیم، نکته دیگر این‌که اکنون و پس از انتشار نسل 4، کاربران خارج از کشور نیز مورد توجه ما هستند؛ کسانی که خدمات و محتوای ما برایشان جذاب است. با وجود تمام دشواری‌ها تیم ما در این مسیر ایستاده ‌است. امیدواریم بتوانیم با همراهی مردم، این بارِ سنگین فنی و تجاری را به نحو احسن به سر‌ منزل مقصود برسانیم.

افزایش سرعت و پایداری ارتباط در نسل چهارم سروش پلاس/ تعرفه اینترنت بین الملل برای پیام رسان ها درآمد خوبی خواهد بود

گزارش از عاطفه گودینی

بیشتر بخوانید

ویژگی‌های جدید و جذاب پیامرسان ایرانی با نسل ۴ سروش پلاس

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان