«گیسوم» دو پاره جدا افتاده از هم دارد


«گیسوم» دو پاره جدا افتاده از هم دارد

تهران- ایرنا- منتقد سینما و تلویزیون گفت: فیلم «گیسوم» در واقع دو پاره کاملاً بی‌ربط و جدا افتاده از هم دارد. دو سوم اول فیلم، بسان فیلمی مستقل و البته بی سرانجام می‌ماند و یک سوم پایانی فیلمی‌ست که شروع نشده، پایان می یابد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، فیلم گیسوم به نویسندگی و کارگردانی نوید به‌تویی که به بخش سینمای سعادت از جشنواره جهانی فیلم فجر راه پیدا کرده درباره زن جوانی است که پس از مرگ مادرش متوجه می‌شود، پدرش زنده است. او به دلیل کنجکاوی مجبور می‌شود، از فرانسه به ایران بیاید تا پس از ۳۰ سال او را پیدا کند. او به همراه همسرش و گروهی از دوستان قدیمی برای یافتن پدرش به شمال ایران سفر می‌کند. اما به تدریج، در طول این سفر، همسر این زن جوان و دوستانش می‌فهمند که او رازهای نگفته بسیاری دارد.

فرهاد خالدی نیک، منتقد سینما درباره کیفیت این فیلم بیان کرد: گیسوم در ابتدا ریتمی نسبتاً تند و پر حرف و حدیث دارد. بازگشت دختری به نام ایوا (پگاه آهنگرانی) به ایران و تلاشش برای یافتن پدر، خط اصلی قصه است و موجب گرد هم آمدن جمعی دوستانه می شود. دوستانی با خصوصیات مختلف که بعضی از ایشان سعی می کنند، بانمک هم به نظر برسند و جمع را از تلخی و خشکی، نجات دهند.

وی افزود: چیزی در حدود دو سوم زمان فیلم به کل کل‌ها و کنش‌ها و واکنش‌های این جمع دوستانه اختصاص پیدا می کند. در این میان ردپایی از گذشته روابط میان شخصیت های فیلم نیز به چشم و در لحظاتی از احتمال رخداد عشق ها و خیانت هایی در گذشته و حال، سخن به میان می آید.

خالدی نیک درباره بخش‌های پایانی فیلم توضیح داد: فیلم در یک سوم پایانی همه این کاشته‌ها را به کناری می نهد و با رو در رو کردن ایوا و پدرش (شاهرخ فروتنیان) قصه پرغصه کودکی تا جوانی او را روایت می کند. آن هم نه به زبان تصویر بلکه به گونه ای کاملاً رادیویی و از زبان پدری که انگار فقط آمده تا کل قصه را در عرض نیم ساعت تعریف کند و برود.

به گفته این منتقد سینما گیسوم در واقع دو پاره کاملاً بی‌ربط و جدا افتاده از هم دارد. دو سوم اول فیلم، بسان فیلمی مستقل و البته بی سر انجام می ماند و یک سوم پایانی فیلمی‌ست که شروع نشده، پایان می یابد.

وی افزود: خودنمایی های پایانی کارگردان در استفاده از هلی شات و ارائه تصاویری زیبا از دریا و جنگل زیبای گیسوم نیز به تلاشی بی اثر و بی فرجام می‌ماند. با این اوصاف تنها نکته ای که از این فیلم در خاطرم می ماند، نمایش نماهایی از منار بازار گسکر واقع شهرستان صومعه سرا است که شور و شوق سفر به دیار آبا و اجدادی ام را زنده کرد!

به گزارش ایرنا، سعید سعدی تهیه‌کنندگی فیلم گیسوم را برعهده دارد. پگاه آهنگرانی، شاهرخ فروتنیان، رضا داوود نژاد، مارال بنی‌آدم، حسین صفویان، شبنم گودرزی و سلمان فرخنده از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا از سال 1969 انسان دیگر بر روی ماه فرود نیامد؟