ناخن ها درباره سلامتی چه می گویند؟

ناخن ها درباره سلامتی چه می گویند؟

آیا می دانید ناخن ها می توانند سرنخی از سلامت کلی فرد را نشان دهند؟ لمس رنگ سفید، حالت گلگون و قرمز یا برخی موج ها یا برجستگی ها روی ناخن ها ممکن است نشانه ای از بیماری در بدن باشد. مشکلات مربوط به کبد، ریه ها و قلب می تواند در ناخن ها ظاهر شوند.

به گزارش وب ام دی، به خواندن ادامه دهید تا بدانید ناخن ها چه اسراری را می توانند فاش کنند.

ناخن های رنگ پریده

ناخن های بسیار رنگ پریده برخی اوقات می تواند نشانه یک بیماری جدی باشند، مانند:
کم خونی
نارسایی احتقانی قلب
بیماری کبد
سوءتغذیه

ناخن های سفید

اگر ناخن ها بیشتر سفید و دارای رینگ های تیره باشند می تواند نشان دهنده مشکلات کبدی مانند هپاتیت باشد. ناخن های زرد رنگ هم یکی دیگر از علائم وجود مشکل کبدی است.

بیشتر بخوانید:آموزش مبحث بافت همبند

ناخن ها درباره سلامتی چه می گویند؟

ناخن ها درباره سلامتی چه می گویند؟

ناخن های زرد

یکی از مهمترین دلایل زردی ناخن ها ابتلا به عفونت قارچی است. با تشدید عفونت ممکن است بستر ناخن جمع و ضخیم شده و خرد شوند. در موارد نادر زردی ناخن ها وضعیت جدی تری مانند بیماری شدید تیروئید، بیماری ریوی، دیابت یا پسوریازیس را نشان می دهد.

ناخن های مایل به آبی

ناخن هایی با رنگ مایل به آبی بدین معنی هستند که بدن اکسیژن کافی دریافت نمی کند. این امر می تواند نشان دهنده وجود یک مشکل ریوی مانند آمفیزم باشد. برخی از مشکلات قلبی هم با ناخن های مایل به آبی همراه هستند.

ناخن های موج دار

اگر سطح ناخن موج دار یا حفره دار باشد می تواند نشانه اولیه ابتلا به پسوریازیس یا آرتروز التهابی باشد. تغییر رنگ ناخن معمول است. پوست زیر ناخن می تواند به رنگ قهوه ای مایل به قرمز باشد.

ناخن های شکسته یا تقسیم شده

ناخن های خشک و شکننده که به طور مکرر شکسته یا شکافته می شوند با بیماری تیروئید ارتباط دارند. ترک خوردگی یا شکاف همراه با رنگ مایل به زرد به دلیل عفونت قارچی است.

بیشتر بخوانید:برای کاهش وزن در افراد 40 سال به بالا چه باید کرد؟

ناخن ها درباره سلامتی چه می گویند؟

ناخن ها درباره سلامتی چه می گویند؟ ناخن پف کرده

اگر پوست اطراف ناخن قرمز و پف کرده به نظر برسد به عنوان التهاب چین خوردگی ناخن شناخته می شود که در نتیجه بیماری لوپوس یا دیگر اختلالات بافت همبند به وجود می آید، همچنین عفونت می تواند باعث قرمزی و التهاب چین ناخن شود.

خطوط تیره رنگ زیر ناخن

خطوط تیره زیر ناخن باید در اسرع وقت توسط متخصص بررسی شود. برخی اوقات خطوط تیره رنگ زیر ناخن توسط ملانوم، خطرناک ترین نوع سرطان پوست ایجاد می شود.

ناخن های خورده شده

جویدن ناخن ها ممکن است چیزی بیش از یک عادت قدیمی نباشد، اما در برخی موارد نشانه اضطراب مداوم است که می تواند با بهره مندی از روند درمانی بهبود یابد. جویدن یا چیدن ناخن نیز با اختلال وسواس فکری عملی مرتبط است، بنابراین اگر نمی توانید این عادت را ترک کنید بهتر است با یک متخصص مشورت کنید.

ناخن ها فقط بخشی از معما هستند

اگرچه تغییرات ناخن با بسیاری از شرایط همراه است، اما این تغییرات به ندرت به عنوان نخستین علامت شناخته می شوند. بسیاری از ناهنجاری های مربوط به ناخن بی ضرر هستند یعنی هر فردی که ناخن سفید دارد حتما به هپاتیت مبتلا نیست. اگر نگران ظاهر و نشانه های موجود روی ناخن های خود هستید بهتر است به پزشک یا یک متخصص پوست مراجعه کنید.

مترجم: الهه زارعی