20 میلیارد تومان برای آبخیزداری و بیابان‌زدایی در فردوس اختصاص یافت


20 میلیارد تومان برای آبخیزداری و بیابان‌زدایی در فردوس اختصاص یافت

بیرجند - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: امسال 20 میلیارد تومان اعتبار به آبخیزداری و مقابله با بیابان‌زایی در شهرستان فردوس اختصاص یافته است که در سال جاری تخصیص داده می‌شود.

علیرضا نصرآبادی روز یکشنبه در حاشیه نشست با فرماندار و مسوولان شهرستان فردوس در جمع خبرنگاران افزود: در راستای بررسی مشکلات و مسائل شهرستان‌ها در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری دو روش کار در پیش گرفتیم که یکی نشست صمیمی با مردم و بهره‌برداران است و تاکنون ۹۶ جلسه در استان برگزار شده است.

وی گفت: در حوزه کاری و اداری نیز در فرمانداری‌ها ، دفاتر ائمه جمعه و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی خواسته‌ها مطرح و هماهنگی‌های لازم انجام می‌شود تا با پیگیری‌های مشترک، نتایج مطلوبی حاصل شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه تصرفات و اختلافات مالکیت اراضی در منابع طبیعی اظهار داشت: طی یکی دو سال گذشته کمیسیون‌های رفع تداخلات در استان متشکل از امور اراضی جهاد کشاورزی، برخی ادارات مربوطه، ادارات ثبت اسناد و املاک و مردم برای تعیین تکلیف اراضی که در زمینه مالکیت مورد اختلاف بوده و نیز به‌روزرسانی آخرین اطلاعات و یافته‌ها تشکیل شده است.

وی افزود: خوشبختانه با نگاه مثبتی که در این زمینه وجود داشته، اکثریت آرا در خروجی کمیسیون رفع تداخلات به نفع مردم بوده است.

نصرآبادی تاکید کرد: اگر کسی ملکی دارد که برای او به ارث رسیده یا سند قدیمی و عرفی دارد مثل قولنامه یا استشهادنامه، اعتبار رسمی و قانونی ندارد و باید به اداره ثبت اسناد و املاک برای دریافت سند تک برگی مراجعه و اقدام کند تا در آینده از اختلافات و دخل و تصرفات توسط افراد جلوگیری شود.

وی گفت: اگر شبهه یا ابهامی درخصوص تصرفات وجود داشته باشد به گونه‌ای تصمیم‌گیری می‌شود که عرصه‌های ارزشمند منابع طبیعی ضمن حفظ در جهت کمک به مردم و مالکان باشد.

نصرآبادی افزود: در مورد قنات بلده شهرستان فردوس که بیشترین مشکلات و پیچیدگی‌ها را داشت این اقدام انجام شد و تصمیم‌گیری‌های خوبی در این حوزه صورت گرفت.

وی گفت: درخصوص اختلاف نظر در مالکیت‌ها اگر مالکان اشخاص حقیقی یا حقوقی نسبت به ملی بودن زمینی در عرصه خود اختلاف نظر داشتند، می‌توانند از طریق شعبه ویژه که در دادگستری استان مستقر است علیه منابع طبیعی طرح دعوا کنند و قاضی با بررسی شواهد و مدارک موجود تصمیم‌گیری می‌کند و با توجه به رای دادگاه ما ملزم به اصلاح نقشه هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: وقتی سندی به نام دولت صادر شود، در عرصه‌های منابع طبیعی یا ایجاد مشکل در تشکیل سند یا تشخیص ما در عرصه فقط با رای قاضی مجاز به اصلاح سند هستیم.

وی ضمن درخواست از همه مردم برای اخذ اسناد و مدارک معتبر از فروشنده در زمان خرید ملک یا زمین گفت: درخصوص زمین و مالکیت‌های اراضی ملی و مستثنیات شاهد بروز اختلافاتی در این زمینه هستیم که ممکن است به هر شکل اتفاق بیفتد و در این زمینه یگان حفاظت منابع طبیعی براساس وظیفه قانونی ورود پیدا کرده و در مرحله اول با تذکر و صورتجلسه رفع تصرف و اعمال ماده ۵۹ انجام می‌شود.

نصرآبادی تصریح کرد: اگر متقاضی اصرار به مالکیت داشت و به تصرفات ادامه داد قطعا تشکیل پرونده و به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

وی گفت: با توجه به عملکرد خوب خراسان جنوبی در حوزه آبخیزداری و بیابان‌زدایی در کشور و نیز ضرورت و حساسیت‌هایی که استان ما از نظر نیاز به اجرای این طرح‌ها در سطح گسترده دارد و توجه ویژه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به استان از سال ۹۷ از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و کارگروه ویژه مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست تخصیص اعتبار داشته‌ایم و این روند به شکل جهشی انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: امیدواریم با پیش‌بینی‌ها و قول سازمان نسبت به افزایش سه برابری اعتبارات نسبت به سال ۹۹، این ارقام باز هم افزایش پیدا کند.

وی افزود: سهم شهرستان فردوس با توجه به نیاز این شهرستان، همکاری و پیگیری مجموعه فرمانداری و مشارکت مردم به اجرای طرح‌ها و اثرات موفق آن در بهبود اشتغال و درآمد مردم در عرصه‌های مختلف مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت.

نشست بررسی طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فردوس با حضور مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی، فرماندار و مدیران اجرایی در فرمانداری فردوس برگزار شد.

نبود سند تفکیکی برای پلاک‌های مشاع و تاخیر در جواب‌دهی استعلام‌ها توسط اداره منابع طبیعی از موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو