استاندار خراسان رضوی با عشایر منطقه مرزی باجگیران دیدار کرد


استاندار خراسان رضوی با عشایر منطقه مرزی باجگیران دیدار کرد

مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی در سفر امروز خود به شهرستان قوچان در دیدار با جمعی از عشایر طایفه ایزانلو و اهالی منطقه مرزی باجگیران به مشکلات آنان گوش‌ سپرد و دستور رسیدگی به این مشکلات را صادر کرد.

محمدصادق معتمدیان روز یکشنبه پس از ملاقات چهره به چهره با عشایر منطقه مرزی باجگیران در ۸۱ کیلومتری شمال شهر قوچان خطاب به مدیرکل عشایری خراسان رضوی گفت: سهمیه ویژه‌ای برای تامین پنل خورشیدی ویژه عشایر در نظر گرفته شود همچنین فرمانداری قوچان می‌تواند بخشی از هزینه‌ها را از محل ارزش‌افزوده تامین و با تبلیغ، عشایر را به سمت ثبت‌نام برای دریافت این پنل ها سوق دهد.

وی یادآور شد: با توجه به این که اعضای شورای عشایری شهرستان قوچان هرکدام تکالیف خاص خود را دارند فرماندار قوچان باید پیگیر اجرای مسایل آنها از جمله موارد بهداشتی، دامپزشکی و آموزشی آنها از طریق این شورا باشد.

استاندار خراسان رضوی عشایر را قشری کم برخوردار، کم‌توقع و صادق دانست و گفت: عشایر، جمعیت مولدی هستند که در اقتصاد کشور تأثیرگذارند و کمترین امکانات کشور در اختیار آنهاست که وظیفه ما را در قبال این قشر سنگین‌تر می‌کند.

معتمدیان با اشاره به این که باید از طریق بازارچه‌های صنایع‌دستی محصولات این قشر به فروش رسانده شود افزود: لیستی از بانوان توانمند فعال در زمینه صنایع‌دستی عشایر این شهرستان تهیه شود تا با تسهیلات ارزان‌قیمت از محل استانداری، امور عشایری و کمیته امداد مقداری از مشکلات آنان رفع شود.

وی با تاکید بر این که بیمه دام و بیمه عشایر برای این قشر اهمیت زیادی دارد و باید به‌ جد پیگیر این امور عشایر بود ادامه داد: جمهوری اسلامی در چند سال اخیر، عشایر را تحت پوشش بیمه قرارداده که در قسمت‌هایی این کمک‌ها بلاعوض بوده و توانسته است برای تضمین آینده عشایر مؤثر باشد.

استاندار خراسان رضوی در خصوص صندوق خرد عشایر نیز گفت: اداره کل عشایری و کمیته امداد امام خمینی خراسان رضوی و استانداری هرکدام مبلغ ۳۰ میلیون تومان به‌صورت بلاعوض به این صندوق کمک کنند تا در کنار این کمک‌ها و تسهیلات ارزان‌قیمت بتوان این صندوق را توانمند کرد و عشایر مشکلاتشان را از این طریق برطرف کنند.

مدیرکل عشایری خراسان رضوی نیز در این دیدار با اشاره به این که تاکنون ۹۰ درصد عشایر زیر ۵۰ سال این استان بیمه‌ شده‌اند گفت: طی ۲ سال گذشته ۱۳۵ میلیارد تومان در سطح استان تسهیلات عشایر از سه محل توزیع‌ شده که شهرستان قوچان ۲۸ میلیارد و ۱۳۵ میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده است.

محمد نبوی فرد با تاکید بر این که مشکل اصلی عشایر ارزان شدن قیمت دام است افزود: سهمیه خرید دام عشایر در کل کشور یک‌ میلیون رأس بوده که با توجه به این که سه درصد عشایر کشور در خراسان رضوی هستند این میزان برای استان ۳۰ هزار رأس است اما مجوز ۱۰۰ هزار رأس گرفته‌ شده است که سهم قوچان ۱۲ هزار و ۵۰۰ رأس خواهد بود.

استاندار خراسان رضوی عصر امروز سفر ۲ روزه خود به شهرستان قوچان را با عطرافشانی مزار شهدا در بخش جدید آبکوه در روستای آلماجق و حضور در بین مردم آغاز کرد.

معتمدیان ملاقات با عشایر منطقه داش آراسی را در دومین برنامه کاری خود قرار و آن را انجام داد و بازدید از بازارچه مرزی و گمرک باجگیران را در دستور کار خود دارد.

شهرستان ۱۸۰ هزار نفری قوچان در فاصله ۱۳۷ کیلومتری شمال غربی مشهد دارای سه شهر قوچان، باجگیران و شهرکهنه و چهار بخش آبکوه، مرکزی، قوچان عتیق و بخش مرزی باجگیران است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خبر بیماری ترانه علیدوستی به حاشیه کشیده شد!