آذربایجان‌شرقی رتبه پنجم سطح زیرکشت باغات گل محمدی کشور را دارد


آذربایجان‌شرقی رتبه پنجم سطح زیرکشت باغات گل محمدی کشور را دارد

تبریز - ایرنا - مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه این استان از نظر سطح زیر کشت باغات گل محمدی رتبه پنجم کشوری را دارد گفت: امسال میزان تولید گل محمدی در استان بیش از چهار هزار و 500 تن برآورد می‌شود.

به گزارش ایرنا، محمدباقر بی پروا روز دوشنبه در بازدید از باغات گل محمدی شهرستان آذرشهر در گفت و گو با خبرنگاران افزود: از مجموع یک هزار و ۴۴۷ هکتار سطح زیر کشت و تولید گل محمدی، یک هزار و ۳۰۵ هکتار آن گل محمدی بارور و ۱۴۲ هکتار آن غیر بارور می باشد.

وی با بیان این‌که متوسط عملکرد تولید گل محمدی استان بالغ بر چهار تن در هر هکتار است، افزود: به میزان یک هزار و ۳۵۰ تن معادل حدود ۳۰ درصد از کل تولید گل محمدی استان، جهت مصرف در تهیه محصولات خانگی شامل مربا و شربت می‌شود و ۷۰ درصد مابقی معادل سه هزار و ۱۵۰ تن نیز در زمینه فرآوری گل محمدی مثل گلاب و اسانس استفاده می‌شود.

وی در مورد صادرات این محصول، اظهار کرد: ۲۵ واحد کارگاهی در زمینه فرآوری گل محمدی مانند گلاب، اسانس، عرقیجات و بسته بندی گیاهان دارویی در استان فعالیت و قسمت اعظم محصولات تولیدی را به کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای مرکزی و روسیه صادر می‌کنند.

بی پروا ادامه داد: ارقام بومی این گل، ۹۰ درصد از سطح زیر کشت استان را تشکیل می‌دهند و پنج درصد باقی نیز ارقام اصلاح شده به صورت کشت بافتی است.

وی در مورد وضعیت کشت گل محمدی استان در سطح کشور، گفت: آذربایجان شرقی از مجموع بیش از ۱۴ هزار هکتار گل محمدی در کشور حدود ۱۰ درصد سطح زیرکشت باغات گل محمدی را دارد و رتبه پنجم کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی استان در شهرستان‌ اسکو و سپس آذرشهر قرار دارد و این مناطق از قطب‌های مهم تولید گل محمدی و فرآورده‌های آن در استان به شمار می‌روند و شهرستان های مرند، شبستر، مراغه، عجب شیر و تبریز نیز از جمله مناطقی هستند که کشت این گیاه در آن‌ها انجام می‌گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | دلخوری و ناراحتی شدید رابعه اسکویی از مازیار لرستانی؛ مجری برنامه متعجب شد