ممنوعیت جابه‌جایی یا تغییر کاربری در قطعات و حریم گلزار شهدا


ممنوعیت جابه‌جایی یا تغییر کاربری در قطعات و حریم گلزار شهدا

تهران- ایرنا- هیات عمومی دیوان عدالت اداری هرگونه جابه‌جایی یا تغییر کاربری در قطعات و حریم گلزار شهدا که مستلزم تصرف و خسارت باشد را ممنوع اعلام کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از دیوان عدالت اداری، اطلاق مواد ۵ و ۶ آیین نامه اجرایی ماده ۱۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران (موضوع تصویب نامه شماره ۱۲۰۶۶۰/ت ۵۰۵۷۲ ه مورخ ۱۴/۱۰/۹۳ هیات وزیران)، ابطال شد. در ماده ۵ آیین نامه مذکور آمده است: «هرگونه جابجایی قبور و دفن افراد غیر شهید یا تغییر کاربری و اجرای هرگونه طرح ساماندهی در قطعات و حریم گلزار شهدا با موافقت بنیاد امکان پذیر است.»

در ماده ۶ آیین نامه مذکور نیز مقرر می دارد: «بنیاد موظف است نسبت به ساخت و ساماندهی گلزارها و یادمان شهدا اقدام نماید.» باتوجه به اینکه شورای نگهبان اطلاق مواد ۵ و ۶ آیین نامه مذکور را نسبت به مواردی که مستلزم تصرف و خسارت به ملک اشخاص بدون رضایت آنها و یا نبش قبور اشخاص یا هتک مومنین و مواردی از این قبیل شود را خلاف موازین شرع اعلام کرده است.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری با تبعیت از نظر فقهای شورای نگهبان، اطلاق مواد ۵و ۶ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران نسبت به مواردی که مستلزم تصرف و خسارت به ملک اشخاص بدون رضایت آنها یا نبش قبور اشخاص یا هتک مومنین و مواردی از این قبیل شود، خلاف موازین شرع و قابل ابطال دانست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است