پاندمی خاموش مقاومت های میکروبی زیر سایه کرونا


پاندمی خاموش مقاومت های میکروبی زیر سایه کرونا

سلامت نیوز_*شکیب الحق: گسترش فزاینده و افسار گسیخته عفونت های ناشی مقاومت های میکروبی در کشورهای مختلف را می توان به پاندمی خاموشی تشبیه کرد که در اینده نه چندان دور می تواند امنیت بهداشت جهانی را تهدید کند. به گزارش سلامت نیوز، همزمان با اغاز واکسیناسیون گسترده جهانی برای مقابله با ویروس کرونا توسط سازمان بهداشت جهانی و تلاش کشورهای عضو این...

سلامت نیوز_*شکیب الحق: گسترش فزاینده و افسار گسیخته عفونت های ناشی مقاومت های میکروبی در کشورهای مختلف را می توان به پاندمی خاموشی تشبیه کرد که در اینده نه چندان دور می تواند امنیت بهداشت جهانی را تهدید کند.

به گزارش سلامت نیوز، همزمان با اغاز واکسیناسیون گسترده جهانی برای مقابله با ویروس کرونا توسط سازمان بهداشت جهانی و تلاش کشورهای عضو این سازمان ، بازنگری در ارتباط با نحوه مقابله با مقاومت های میکروبی و اعمال سیاست های جامع حراست از انتی بیوتیک ها در مراکز درمانی به همراه شناخت حداکثری افراد جامعه از خطر گسترش میکروب های مقاوم برای مقابله با این تهدید جهانی بسیار ضروری به نظر می رسد.


عفونت های ناشی از مقاومت های میکروبی بر اساس امار های رسمی جهانی اعلام شده منجر به مرگ 700000 نفر در هر سال می شود و انتظار می رود که تا سال 2050 این رقم به 10 میلیون نفر برسد که در صورت ادامه چنین روندی می تواند بیانگر غلبه دوباره میکروب های بیماری زا و ناتوانی جمعیت انسانی در مقابله با انها در نظر گرفته شود.


درمان بسیاری از بیماری های عفونی رایج در حال حاضر به دلیل مقاومت های میکروبی بسیار دشوار و غیر ممکن شده است. در صورت نبود عزم و برنامه جامع برای مقابله با مقاومت های میکروبی، درمان بیماری هایی نظیر سینه پلو، عفونت های مجاری ادراری و عفونت های مرتبط با نوزادان با چالش های بسیار جدی روبه رو خواهد شد. تنها با برنامه ریزی بهداشتی و درمانی هوشمندانه در کنار مدیریت قدرتمند و منسجم ، تقویت همکاری های بین بخشی و درون بخشی وزارت بهداشت و درمان با مراکز درمانی و عموم مردم در کنار سرمایه گذاری برای انجام اقدامات ضروری جهت مقابله با این تهدید جهانی است که می توانیم از فرصت کنونی برای برگرداندن شرایط فعلی مقاومت های میکروبی به شرایط قابل کنترل استفاده کنیم .

پاندمی کرونا تجربه تلخ و فراگیری از ناکافی بودن هماهنگی های ارتباطی و تعاملات سازنده میان دستگاه های اجرایی ، شبکه بهداشت و درمان و افراد جامعه می باشد که بدون شک نقش کلیدی دولت ها و عزم راسخ در برنامه ریزی های بلند مدت برای امادگی در مقابل بحران های بهداشت جهانی را یاداور می شود. با در نظر گرفتن ابزارهای محدود فعلی در حوزه پیشگیری ، تشخیص و درمان بیماری های نوپدید نظیر کووید 19، پاندمی ویروس ها و باکتری های مقاوم به راحتی می تواند سیستم بهداشت و اقتصاد کشورها را تحت تاثیر قرار دهد. سرمایه گذاری اندک کشورهای در حال توسعه و ناکافی بودن حمایت های جهانی در حوزه پژوهش پیرامون راهکار های جدید برای مقابله با مقاومت های میکروبی به همراه اطلاع رسانی فراگیر به عموم مردم در مصرف منطقی انتی بیوتیک ها و طولانی بودن فرایند تولید انتی بیوتیک های نسل جدید توسط شرکت های داروسازی می تواند همگی زنگ خطری برای پاسخ مناسب به تکامل سوش های جدید مقاومت های میکروبی و درمان بیماران باشد.

مقاومت های میکروبی همانند پاندمی کرونا یک بحران بهداشت جهانی است و تنها از طریق تعاملات بین المللی بین همه کشورهاست که می توانیم به مقابله با تهدید های مشترک بهداشتی و انسانی بپردازیم و به یاد داشته باشیم که در این بحرانها هیچ کشوری ایمن نخواهد بود مگر اینکه همه کشور ها ایمن باشند. پاندمی کرونا به وضوح نشان داد که شبکه سلامت جهانی به یکدیگر گره خورده است و همه افراد جامعه در تقویت و مدیریت بحران بهداشتی سهیم هستند.


تقویت زیر ساخت های بهداشت و درمان همه کشورها نیازمند پاسخگویی مداوم ، شفاف ، هماهنگ و فراگیر برای مقابله با تهدید های جدید میکروبی می باشد. مقاومت های میکروبی و پاندمی ویروس های نوپدید در جمعیت های انسانی ، حیوانی و محیط پیرامون ما همواره و به صورت پنهانی در جریان هستند . احترام به حقوق انسانی ، حیوانات و طبیعت در چارچوب برنامه تدوین شده یک سلامت سازمان بهداشت جهانی ، برنامه توسعه پایدار سازمان ملل و تقویت همکاری های مشترک بین کشورها برای ایجاد انتی بیوتیک های نسل جدید از طریق سرمایه گذاری های گسترده برای همه کشورها می تواند چشم انداز روشنی از اینده شبکه سلامت برای مقابله با تهدید های پیش رو باشد. دسترسی و توزیع عادلانه انتی بیوتیک های نسل جدید و اموزش صحیح پیرامون تجویز و مصرف منطقی انتی بیوتیک ها بسیار حیاتی و ضروری به نظر می رسد. کمپین های مردمی و سازمان های مردم نهاد می توانند نقشی فعال و اثربخش را در مقابله با مقاومت های میکروبی در جامعه ایفا کنند.

وضعیت کنونی مقاومت های میکروبی در جهان پتانسیل ایجاد اسیب های به وجود امده ناشی از پاندمی کرونا را دارد و در صورت نادیده گرفتن ان توسط مردم و مسئولین می تواند سیستم بهداشت و درمان به همراه اقتصاد کشورها را در اینده تحت تاثیر قرار دهد. اما خوشبختانه شناخت ما پیرامون راه های پیشگیری و مقابله با مقاومت های میکروبی در مقایسه با پاندمی در جریان کرونا بسیار روشن تر است و با اعمال سیاست های جامع در چارچوب برنامه حراست از انتی بیوتیک ها در مراکز درمانی و تقویت نظام مراقبت و گزارش دهی از نحوه مصرف منطقی انتی بیوتیک ها در سطح جامعه به همراه حمایت و سرمایه گذاری وزارت بهداشت و درمان و شرکت های خصوصی در حوزه پژوهش ، توسعه روش های نوین تشخیصی و تولید انتی بیوتیک های نسل جدید می تواند بسیار کمک کننده باشد.

*دکترای میکروبیولوژی بالینی از دانشگاه ناتینگهام انگلستان/عضو انجمن بیماری های عفونی و ویروس های نوپدید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو