افزایش عرضه نفت اوپک در مه 2021 محدود بود


افزایش عرضه نفت اوپک در مه 2021 محدود بود

بررسی‌ رویترز نشان داد که افزایش تولید نفت اوپک در ماه مه به‌دلیل کاهش صادرات ایران و نیجریه محدود بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نظرسنجی این خبرگزاری نشان داد تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه مه افزایش یافت، زیرا این سازمان و متحدانش (ائتلاف اوپک پلاس) توافق کرده بودند محدودیت عرضه را تسهیل کنند، این در حالی است که کاهش صادرات ایران و کاهش غیرارادی عرضه اعضای آفریقایی این ائتلاف این افزایش تولید را محدود کرد.

این بررسی نشان داد ۱۳ عضو اوپک در ماه مه ۲۵ میلیون و ۵۲۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده‌اند. این رقم ۲۸۰ هزار بشکه در روز بیشتر از ماه آوریل است. عرضه نفت اوپک به جز ماه فوریه، از ماه ژوئن ۲۰۲۰ تاکنون هر ماه افزایش یافته است.

اعضای اوپک پلاس از ابتدای ماه مه و به امید بهبود تقاضای جهانی نفت تصمیم گرفتند کاهش عرضه توافق شده در سال ۲۰۲۰ را تسهیل کنند.

بر اساس توافق اوپک پلاس، کشورهای اوپک می‌توانند تولید خود در ماه مه را نسبت به ماه آوریل، ۲۷۷ هزار بشکه در روز افزایش دهند. افزون بر این عربستان متعهد شده بود به‌عنوان بخشی از برنامه تسهیل تدریجی کاهش تولید داوطلبانه ریاض برای کاهش تولید یک میلیون بشکه‌ نفت در ماه‌های فوری، مارس و آوریل، عرضه نفت خود را در ماه مه ۲۵۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

اما کاهش عرضه نفت دیگر کشورها، افزایش عرضه عربستان را جبران کرد و افزایش تولید اوپک در ماه مه کمتر از حد انتظار بود، مقدار عرضه نفت کشورهای اوپک هنوز هم بسیار کمتر از توافق اوپک پلاس است.

بر اساس این بررسی، پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید اوپک پلاس در ماه ماه ۱۲۲ درصد و در ماه آوریل ۱۲۳ درصد بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022