اختتامیه سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر/ برگزیدگان معرفی شدند


اختتامیه سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر/ برگزیدگان معرفی شدند

مراسم مجازی اعلام برگزیدگان سی و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر امروز چهارشنبه 12 خردادماه آغاز شد.


اختتامیه سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر/ برگزیدگان معرفی شدند

مراسم مجازی اعلام برگزیدگان سی و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر امروز چهارشنبه ۱۲ خردادماه آغاز شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم مجازی اعلام برگزیدگان سی و‌ هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر امروز چهارشنبه ۱۲ خردادماه با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد.

این مراسم بدون حضور مهمانان و در بستر‌های مجازی در حال پخش است.

اجرای این مراسم را امیر اسفندیاری معاون دبیر و رئیس دبیرخانه مرکزی سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر بر عهده دارد.

در این برنامه بعد از پخش تیزری از مراحل برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، امیر اسفندیاری معاون دبیر جشنواره روی صحنه آمد و در سخنانی به زبان انگلیسی که با ترجمه همزمان از بستر‌های مجازی جشنواره پخش شد، گفت: من امیر اسفندیاری هستم و مایلم به شما خوشآمد بگویم برای حضور در مراسم مجازی سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فجر. البته با فراگیری کرونا همه ما در دنیا تحت تاثیر بیماری قرار گرفتیم ما امسال تصمیم گرفتیم جشنواره را به صورت مجازی برگزار کنیم، بازار، ورکشاپ و... آنلاین داشتیم، تمام داوران ما کارشان را آنلاین انجام دادند، ولی ما فیلم‌ها را به صورت فیزیکی در تهران نمایش دادیم. اما همه چیز طبق پروتکل‌های بهداشتی بود و از همه شما همراهان ممنونم.

اختتامیه سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر/ برگزیدگان معرفی شدند

حدود ۱۰ هزار نفر تماشاگر فیلم‌های جشنواره جهانی فجر بودند

اسفندیاری در ادامه این برنامه از محمدمهدی عسگرپور دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر دعوت کرد تا پشت تریبون قرار بگیرد. عسگرپور در سخنانی گفت: پیش ازهر چیزمایلم ازهمه کسانی که برنامه اعلام برگزیدگان سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم را می‌بینند، تشکر کنم. همانطورکه می‌دانید سال گذشته به دلیل پاندمی کرونا جشنواره ما برگزار نشد. درطول یکسال گذشته تجارب خوبی در برگزاری جشنواره‌های جهانی کسب شد که ما هم در بخشی از آن سهیم بودیم.

او ادامه داد: این تجارب مهم باعث شد که امسال بتوانیم جشنواره را به شکل دوگانه برگزارکنیم. بخشی از جشنواره به شکل مجازی و بخشی هم فیزیکی. امسال بازارفیلم جشنواره ما به شکل مجازی و با حضور تعداد قابل توجهی از صاحبان فیلم‌های ایرانی و مدیران جشنواره‌های بین‌المللی و خریداران تشکیل شد که براساس گزارش‌ها تعداد زیادی قرارملاقات در فضای مجازی شکل گرفت.

اختتامیه سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر/ برگزیدگان معرفی شدند

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر ادامه داد: در بخش نمایش فیلم‌ها که به شکل حضوری برگزار شد هم ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیش از۳۰۰ نمایش در طول برگزاری جشنواره با حضور حدود ۱۰ هزار تماشاگر فیلم‌های بخش‌های مختلف اکران شد. این تجربه که چطور می‌توان باتمام محدودیت‌های این دوران به برگزاری جشنواره به‌عنوان بخشی مهم از اکوسیستم سینما پرداخت بسیارمهم و گرانقدر است.

او ادامه داد: حتماً در جریان هستید که ازهمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر با ثبت در فیاپف به عنوان یکی از جشنواره‌های مهم رقابتی وارد مسیرجدیدی شد، مسیری که می‌تواند به گسترش سینمای ایران و منطقه هم کمک کند. اهمیت وجود جشنواره معتبر و بازار فیلم در منطقه‌ای که هستیم برای بسیاری از فیلمسازان و پخش‌کنندگان بین‌المللی روشن است و برهمین مبنا باید برگسترش فضای این جشنواره اصرارداشته باشیم.

عسگرپور در پایان گفت: امیدوارم برای سال آینده بتوانیم جشنواره‌ای پربار باحضور میهمانان زیاد از سراسر جهان برگزارکنیم.

برگزیدگان جایزه نتپک

در ادامه ایتالو اسپینلی، ان دمی ژِروه و فرهاد توحیدی به‌عنوان داوران بخش نتپک معرفی شدند.

پس از معرفی داوران بخش نتپک و نمایش بخش‌هایی از فیلم‌ها، اسفندیاری بیان کرد: حالا که ویدیوی معرفی داوران را دیدید به سراغ صحبت‌های آنان برویم، ولی باید بگویم ما ۶ بخش دارای هیات داوری داریم.

در ادامه ان دمی ژِروه یکی از اعضای هیات داوران گفت: ما اینجا هستیم تا برنده جایزه نتپک را معرفی کنیم. دوازده فیلم خوب داشتیم که انتخاب برای ما سخت بود، اما فیلمی که انتخاب کردیم نامش «میجر» به کارگردانی احسان عبدی‌پور است.

برگزیدگان جایزه فیپرشی

در بخش بعدی برنامه امید روحانی، آلین تاشچیان و جووانی ویمرکاتی به‌عنوان داوران فیپرشی معرفی شدند.

آلین تاشچیان از داوران این بخش در ارتباط تصویری با مراسم گفت: به خاطر توان در به تصویر کشیدن بی‌عدالتی فیلم سینمایی «۲۰۰ متر» را به‌عنوان برگزیده این بخش انتخاب کردیم که در کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی، قصه قدرتمندی را بیان می‌کند. به برنده تبریک می‌گویم و از جشنواره تشکر می‌کنم.

برگزیدگان جایزه بین‌الادیان

در بخش بعدی برنامه حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی، ماگیمای پراگاسام و مگالی فان ریت به‌عنوان داوران جایزه بین‌الادیان معرفی شدند.

حجت‌الاسلام ارزانی از اعضای این هیئت داوران این بخش، در ارتباط تصویری با برنامه گفت: یازده فیلم را بررسی کردیم، ما سه عضو در این بخش بودیم و سه فیلم ایرانی و ۸ فیلم از سایر کشور‌ها داشتیم. مقیاس‌هایی را تعیین کردیم و فیلم‌ها را بر اساس آن سنجیدیم. اتمسفر فیلم‌ها و پیام آن‌ها برای ما مهم بود همچنین زیبایی بصری فیلم‌ها هم اهمیت داشت. ضمن اینکه به بیان یک تجربه هم اهمیت دادیم. ما شاهد هستیم که این آثار نگرشی را تغییر می‌دهند که برای ما مهم‌اند با توجه به این معیار‌ها همه فیلم‌ها را بررسی کردیم.

مگالی فان ریت دیگر داور این بخش هم گفت: جایزه بخش بین الادیان به «سگ‌ها دیشب نخوابیدند» از رامین رسولی رسید که روحیه بخشش و مقاومت را نشان می‌دهد. رامین رسولی پیام‌آور صلح است و مخاطب را به خوبی به چالش می‌کشد.

ماگیمای پراگاسام دیگر داور این بخش بیان کرد: «سگ‌ها دیشب نخوابیدند» یکی از بهترین فیلم‌هاست نحوه ساخت بسیار خوب دارد شرافت و کرامت انسانی را به تصور می‌کشد و بالاترین مراتب تقدیر ما را دارد.

در حال تکمیل...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!