اذعان کارشناسان امنیتی اندیشکده‌های آمریکایی به افزایش قدرت حماس/ «پهپادها و موشک‌های هدایت‌شونده دقیق» اسرائیل را به چالش خواهد کشید


اذعان کارشناسان امنیتی اندیشکده‌های آمریکایی به افزایش قدرت حماس/ «پهپادها و موشک‌های هدایت‌شونده دقیق» اسرائیل را به چالش خواهد کشید

دو کارشناس اندیشکده‌های برجسته آمریکایی هشدار دادند در مرحله بعدی درگیری‌ها مطمئنا شاهد افزایش دقت حملات حماس از طریق استفاده از پهپاد و موشک‌های هدایت‌شونده دقیق ‌باشیم.

سرویس جهان مشرق - کارشناسان امنیتی به پایگاه خبری روزنامه واشنگتن اگزمینر گفته‌اند راکت‌های حماس که زمانی از راه خشکی یا دریا از طریق سودان در امتداد دریای سرخ و بعدها از طریق تونل‌های حفر شده در صحرای سینا به داخل غزه قاچاق می‌شدند، اکنون در داخل غزه تولید می‌شوند. جیمز فیلیپس کارشناس امنیتی خاورمیانه در اندیشکده بنیاد هریتج در این باره می‌گوید: نزاع کنونی که منازعه چهارم میان حماس و اسرائیل از سال ۲۰۰۸ به بعد محسوب می‌شود، قابلیت‌های فزاینده راکت‌های مورد استفاده را نمایان ساخته است.

مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.

حماس بُرد، قدرت و دقت آتش راکت‌های خود را به طور فزاینده‌ای بهبود داده

این کارشناس اندیشکده هریتج در ادامه افزود: در سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹، حماس قادر بود تنها اماکن هم‌مرز با غزه را در فاصله ۲۰ تا ۵۰ کیلومتری مورد حمله قرار دهد. این گروه تا سال ۲۰۱۲ بُرد سلاح‌های خود را اندکی افزایش داد و تا سال ۲۰۱۴ راکت‌هایی که توسط سامانه دفاعی گنبد آهنین اسرائیل منهدم نشده بودند، به لحاظ تئوری قادر بودند نیمی از اسرائیل را هدف قرار دهند. در حال حاضر، راکت‌های حماس قادرند سرتاسر اسرائیل را از نوار غزه مورد اصابت قرار دهند.

فیلیپس در این باره اظهار داشت: «حماس بُرد و قدرت آتش راکت‌های غیرهدایت‌شونده خود را افزایش داده و دقت آنها را بطور فزاینده‌ای بهبود بخشیده است.»

اذعان کارشناسان امنیتی اندیشکده‌های آمریکایی به افزایش قدرت حماس/ «پهپادها و موشک‌های هدایت‌شونده دقیق» اسرائیل را به چالش خواهد کشید

جاناتان شانزر پژوهشگر اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که در جریان منازعه با مقامات اسرائیلی صحبت کرده است، گفته که حماس همچنان از طریق شلیک‌های مستقیم محدود به موفقیت‌هایی دست یافت. او در این باره اظهار داشت: «شلیک‌های دقیقی از سمت غزه صورت نگرفت با این حال چند پهپاد که یکی از آنها بنظر مستقیماً به خط لوله گازی اشکلون اصابت کرده است. اینها به مثابه گلوله‌های آتشین عظیمی هستند که در آسمان به پرواز در می‌آیند.»

به گفته کارشناسان حتی با اینکه اسرائیل و مصر تونل‌های حماس را هدف قرار دادند و دسترسی به بندرگاه مسدود شده ایت، نیروهای حماس راهی پیدا کرده‌اند پیدا کردند تا از موادی که در راستای اهداف بشردوستانه در اختیار آنها قرار داده می‌شد، راکت تولید کنند. لوله‌های فاضلاب، صفحات مداری، و موتورهای کوچک از جمله موادی هستتند که با آنها می‌توان راکت تولید کرد. شانزر در این باره می‌گوید: «به ما همچنان اطلاع می‌دهند که از این مواد استفاده‌های نظامی می‌شود.»

حماس اسرائیل را در جنگ بعدی با چالش جدی مواجه خواهد کرد

هر دو کارشناس امنیتی فوق‌الذکر هشدار می‌دهند که این جدیدترین دور نبرد نیز تکامل پیدا می‌کند و تشکیلات دفاعی اسرائیل را بیش از پیش به چالش می‌کشد.

شانزر در این باره گفت: «انتظار داریم شاهد افزایش دقت حملات از طریق استفاده از پهپاد و تلاش‌ها جهت دستیابی به مهمات هدایت‌شونده دقیق باشیم. پس این وسط نه راکت‌ها بلکه موشک‌ها مطرح می‌شوند. مرحله بعدی اینگونه خواهد بود.»

شانزر گفت حماس آماده است از پهپادهای کوادکوپتر آماده برای پایین ریختن نارنجک استفاده کند، اما آنها اگر بتوانند به همان فناوری پهپادی ایران دست پیدا کنند که در اختیار مبارزان حوثی در یمن قرار گرفته است، می‌توانند تهدید جدی‌تری را متوجه اسرائیل کنند.

اذعان کارشناسان امنیتی اندیشکده‌های آمریکایی به افزایش قدرت حماس/ «پهپادها و موشک‌های هدایت‌شونده دقیق» اسرائیل را به چالش خواهد کشید

حماس برای دور بعدی درگیری‌ها و حملات آماده می‌شود

این گزارش در پایان تصریح کرد: به همین نحو، باور بر این است که حزب‌الله چند ده یا چند صد موشک هدایت‌شونده دقیق در زرادخانه خود در لبنان دارد. حماس نیز می‌تواند شروع به گردآوری این نوع تسلیحات پیشرفته کند که بطور بالقوه قادرند از سامانه گنبد آهنین عبور کنند.

فیلیپس در این باره گفت: «تا وقتی که بقای حماس از طریق برقراری آتش‌بس حفظ می‌شود، ماجرا پایان نمی‌یابد. اگر حماس بتواند ادعای پیروزی کند و تعداد کافی از مردم این ادعا را باور کنند، در آن صورت نبرد کنونی فروکش می‌کند و سپس حماس روند آماده‌سازی برای دور بعدی را آغاز می‌کند.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا