مشارکت بالا در انتخابات قدرت نظام است/ برخی نامزدهای انتخابات به جای ارائه برنامه، آرزوهای خود را به عنوان شعار مطرح می کنند / دولت برگزار کننده انتخابات و کاملا بی طرف است


رییس دفتر رییس جمهور تاکید کرد: در شرایط کنونی جهان ، هیچ کشوری نمی‌تواند در انزوا توسعه پیدا کند و برای مردمش رفاه ایجاد کند، گفت: طبیعی است که همه...

مشارکت بالا در انتخابات قدرت نظام است/ برخی نامزدهای انتخابات به جای ارائه برنامه، آرزوهای خود را به عنوان شعار مطرح می کنند / دولت برگزار کننده انتخابات و کاملا بی طرف است

رییس دفتر رییس جمهور تاکید کرد: در شرایط کنونی جهان ، هیچ کشوری نمی‌تواند در انزوا توسعه پیدا کند و برای مردمش رفاه ایجاد کند، گفت: طبیعی است که همه کشورها به دنبال این هستند که بتوانند مزیت‌هایی را که در داخل دارند صادر کنند و از طرف دیگر بتوانند از امکاناتی که در روابط خارجی است برای توسعه کشور و رفاه مردمشان استفاده کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، دکتر محمود واعظی روز چهارشنبه پس از جلسه هیات دولت در گفت و گو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درخصوص سیاست تعامل با جهان، با بیان اینکه به طور طبیعی ایران هم نمی‌تواند از این امر خارج باشد. گفت: برخی افراد که سابقه کار اجرایی ندارند یا مشکلات کشور را نمی‌دانند در یک شرایطی ایده‌هایی را مطرح می‌کنند که عملیاتی نیست یا باعث بروز مشکلاتی برای مردم می‌شود.

رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به نظر مثبت کاندیداها به تعامل و مذاکره در تبلیغات انتخاباتی، گفت: خوشحالیم از اینکه سیاست و مسیری که از سال 92 به عنوان یکی از برنامه‌های رئیس جمهور مطرح بوده، امروز عملیاتی شده و به نوعی همه به آن اتکاء می‌کنند و فکر می‌کنیم کار خوبی است و نباید چون ما به این راه اعتقاد داشتیم، حالا که دیگران همین حرف را می‌زنیم به اینها منتقد بشویم یا بگوییم چرا این کار را انجام می‌دهند.

دکتر واعظی افزود: آن چیزی که برای این دولت و همه ما مهم است، آینده نظام است. فرق نمی‌کند دولت ما یا هر دولت دیگری باشد. هر دولتی که بر سر کار بیاید، به عنوان دولتی که 8 سال سابقه و تجربه کسب کردیم وظیفه‌مان این است که صادقانه تجربیات گذشته‌مان را در اختیار دولت آینده قرار دهیم و از طرف دیگر ریل‌گذاری‌ که برای آینده کشور کردیم، این ریل‌گذاری را به وزرای بعدی و دولت بعدی منتقل کنیم.

رییس دفتر رییس جمهور درباره مشارکت مردم در انتخابات گفت: هیچ کسی نباید تلاش کند یا خوشحال باشد از اینکه مردم کم شرکت می‌کنند. ممکن است یک کسی یک انتقادی داشته باشد. ممکن است سلیقه‌اش با سلیقه شورای نگهبان یا سلیقه دیگران، متفاوت باشد، ولی همه در یک چیز مشترک هستیم و آن اینکه مشارکت بالا، قدرت نظام است، فقط قدرت دولت آینده تنها نیست، قدرت نظام است که هم وحدت و انسجام داخلی را افزایش می‌دهد و هم اینکه توطئه دشمنان را خنثی می سازد.

دکتر واعظی افزود: همه‌ باید برای مشارکت بالاتر، تلاش کنیم همین‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند که همه برای مشارکت حداکثری، مردم را تشویق و آگاه کنند تا به آن کسی که بهتر می‌تواند به نظام و مردم خدمت کند رأی دهند.

دکتر واعظی خاطرنشان کرد: در این شرایط نباید حرف‌های ناامیدکننده بزنیم و اکنون زمان آن است که حرف‌های امیدوارکننده بزنیم که مردم به آینده‌ امیدوار باشند و در انتخابات شرکت کنند اما متاسفانه الان خود برخی از کاندیداها مردم را ناامید می‌کنند.

رییس دفتر رییس جمهور تصریح کرد: کاندیداها مسابقه در انتقاد و زدن دولت، گذاشته اند گفت: مردم چگونه اعتماد کنند وقتی کاندیداها این دولت و عملکرد 8 ساله و همه مشکلاتی که در تحریم بوده را اینگونه نادیده گرفته و سیاه‌نمایی می‌کنند.

دکتر واعظی با بیان اینکه نامزدها با جای ارائه برنامه و راهکارهای خود برای اداره کشور آرزوهایشان را به عنوان شعار مطرح می کنند، گفت: یکی گفته 500 هزار تومان به همه می‌دهم آن یکی گفته 450 هزار تومان می‌دهم. آن یکی گفته من پول ملی را چند برابر خواهم کرد اما هیچ کس هم نگفته چگونه اینکار را خواهد کرد.

رییس دفتر رییس جمهور با بیان اینکه دولت می تواند به تک تک انتقادات کاندیداها جواب دهد گفت: خواهش من از کاندیداها این است به جای اینکه دیگران را حذف کنند، به جای اینکه فقط تخریب دیگران باشد. یک مقدار از برنامه های خود به مردم بگویند. اینکه می‌گویید می‌خواهم مبارزه با فساد بکنم، این مبارزه با فساد را چگونه می‌خواهید انجام دهید. اینکه می‌گویید عدالت و ارزانی می آورید، چگونه می خواهید انجام دهید؟ فکر می‌کنم الان باید همه‌ دست به دست هم دهیم مردم را برای یک مشارکت خوب و یک انتخابات خوب امیدوار کنیم.

دکتر واعظی در پاسخ به سوالی درباره موضع دولت درخصوص نامزدهای ریاست جمهوری گفت: دولت در این انتخابات کاملاً بی‌طرف است. این را در گذشته هم اعلام کردیم، دولت برگزار کننده انتخابات است. برنامه‌مان این است که انتخاباتی سالم، امن و همراه با سلامت مردمی که رأی می‌دهند و برگزار کنندگان انتخابات، برگزار کنیم و این سیاست قطعی دولت است. یعنی دولت نه کاندیدا دارد، نه می گوید که من از این فرد حمایت می‌کنم یا اینکه بگوید با این مخالفم.

وی افزود: آقای همتی هم تصمیم گرفتند در عرصه انتخابات شرکت کردند. همکار ما بودند و هستند ، لذا فکر می‌کنم، اینکه بخواهیم یک کاندیدایی به دولت منتسب شود یا بگوید دولت از یک کاندیدا حمایت می‌کند درست نیست، دولت برگزار کننده انتخابات است، دولت نمی‌خواهد جای خودش کسی را انتخاب کند. انتخابات پرشور و سالم با مشارکت بالا آرزوی این دولت است.

دکتر واعظی در پاسخ به سوالی درباره آخرین نتایج مذاکرات وین گفت: یک پیش‌نویسی در انتهای دور چهارم مذاکرات آماده شد و ما هم تهیه کردیم. یعنی طرف ایرانی برای 1+4 فرستاد و در دور پنجم به آن بیشتر پرداخته شده است. خیلی از پرانتزهایی که هم ما گذاشته بودیم و هم آنها گذاشته بودند اینها به نوعی تفاهم شد و هنوز هم پرانتزها و اختلافاتی وجود دارد.

رییس دفتر رییس جمهور خاطرنشان کرد: مذاکره بخش‌های مختلفی دارد یک بخش، اقتصادی است، براساس آنچه که در سال 94، توافق شد و آن این است که بالاخره ما یک چارچوبی داریم که آن چارچوب برجام است و یک بار روی آن توافق شده است. سیاست ما هم همواره این بوده که براساس همان برجامی که توافق کردیم، نه به آن اضافه می‌کنیم و نه حاضریم از آن کم شود. در آن چارچوب آنچه که تحریم‌های اقتصادی بوده است، تقریباً بیش از 90 درصد، یا بیشترش، تحریم‌های اقتصادی برداشته شده است.

دکتر واعظی اضافه کرد: اینکه می‌بینید در دنیا، هم خبرگزاری‌های معتبر دنیا و هم افراد و کشورهای مذاکره کننده می‌گویند که قسمت اصلی کار انجام شده است، این قسمت، بخش اقتصادی است. یعنی تحریم‌های نفتی، بانک، پتروشیمی، گاز، فولاد، فلزات رنگی، بیمه، کشتیرانی، همه اینهایی که در زمان آقای ترامپ، یکی پس از دیگری اعلام کردند، تمام اینها برداشته شده است. پس درباره مسایل اقتصادی ، مذاکرات بسیار خوب پیش رفته است و از نظر ما آنچه که خواسته ایران در بخش اقتصادی بوده به قسمت قابل توجه آن رسیدیم.

رییس دفتر رییس جمهور خاطرنشان کرد: در رابطه با هسته‌ای هم توافقات نسبتاً خوب پیشرفت کرده است البته یکسری خواسته‌هایی داریم که روی آن هم مذاکره می‌شود ، خبرهایی که به من می‌رسد در آن است که در آن کمیته یا آن بخش هسته‌ای هم پیشرفت‌هایی حاصل شده است. علاوه بر اینکه یک راستی‌آزمایی می‌ماند. در ارتباط با راستی‌آزمایی، در مذاکرات پیشنهاداتی را دادیم، پیشنهاداتی هم آنها داده‌اند، به نوعی هنوز در این بخش به آنچه که دلمان می‌خواسته است، به یک نقطه مطلوب نرسیدیم ولی در بخش‌های دیگر پیشرفت نسبت به وقتی که گذاشته شده است و نسبت به موضوع بسیار پیچیده‌ای که دارند مذاکره می‌کنند، خیلی خوب بوده است.

وی افزود: البته این به آن معنا نیست که آن چیزهایی که ما درخواست کردیم از آنها صرف نظر می‌کنیم ولی پیشرفت خیلی خوب بوده است طبیعی است که چنین مذاکراتی یک مقدار زمان‌بر است، در دولت تمام تلاش ما این است همینطور که آقای رئیس جمهور اعلام کردند ، این دولت را بدون مشکل تحویل دولت بعدی بدهیم.

رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به تجربیات دولت در غلبه بر مشکل تحریم و فشار اقتصادی اظهارداشت: دولت با اقدامات و تدابیر اتخاذ شده اجازه نداد که قحطی شود، فروشگاه‌ها خالی باشد، نیازمندی‌های مردم نباشد امروز هم نگرانیم اگر تحریم را برنداریم، دولت بعدی تا بخواهد دولت‌اش را شکل دهد، ممکن است با فشارهای تحریم ، گرفتاری‌هایی برای دولت جدید و هم برای مردم بوجود بیاید.

دکتر واعظی افزود: ترجیح ما این است که این مذاکرات تا اینجا که پیشرفت کرده است به راحتی می‌توانیم به جمع‌بندی برسم. چون فقط دولت نباید جمع‌بندی کند، شورای عالی امنیت ملی، مقامات عالی و مجلس هم هستند لذا اگر اذن داده شود، به نظر می‌رسد کار زیادی برای نهایی کردن توافق نیست.

دکتر واعظی در پاسخ به سوالی درباره پیگیری رد صلاحیت‌ها از سوی رییس جمهور با بیان اینکه آقای دکتر روحانی به شورای نگهبان نامه نوشتند، گفت: آنچه در اختیار آقای رئیس جمهور بود، ایشان انجام دادند. هر مسئولی در کشور وظایف خاص خود را دارد و مسئولین نمی‌توانند در چارچوب وظایف دیگران دخالت بکنند. این کار، کاری است که به عهده شورای محترم نگهبان است که این شورا تصمیم گرفت و اعلام کرد. آقای رئیس جمهور هم پیامدهای آن را آنگونه که لازم بود، منعکس کردند، بقیه‌اش دست خودشان است یعنی آنچه به عهده آقای رئیس جمهور بوده آنها را انجام داده است.

رییس دفتر رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره گرانی ها و اقدامات دولت برای کنترل آن ، گفت: تأکید آقای رئیس جمهور و دستور ایشان به وزرای اقتصادی این بوده که قیمتی را گران نکنند و باید نظارت به گونه‌ای باشد که این کار انجام نشود. آقای رئیس جمهور در ابتدای این هفته هم به آقای وزیر صمت و وزیر جهاد کشاورزی، در ارتباط با مرغ و روغن دستور دادند که نظارت بکنند که تحت هیچ شرایطی افزایش پیدا نکند. متأسفانه خبرهایی که در 2، 3 روز گذشته می‌رسد این است که کسانی که در فروش مرغ هستند روش جدیدی را ابداع کردند و اینکه مرغ را که باید 24900 به دست مشتری بدهند، این مرغ را تکه تکه می‌کنند و با یک رقم بالاتری این کار را انجام می‌دهند ایشان دستور دادند این کار رسیدگی شود.

دکتر واعظی اضافه کرد: امروز هم قرار بر این شد که وزارت کشاورزی با همکاری وزارت صمت، هماهنگی بیشتری کنند که در این شرایط مردم دغدغه معیشت نداشته باشند.

رییس دفتر رییس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس سابق موساد ادعاد کرده که به قلب کشور ایران نفوذ کرده است، آیا این لاف سیاسی بوده یا خیر، گفت: صهیونیست‌ها، همیشه آرزوهای خودشان را به عنوان عملکرد می‌گویند. بیشتر جنگ روانی است. بیشتر می‌خواهند در داخل ایران اثرگذاری کنند، این آرزویی است که همیشه برای آن تلاش می‌کنند، موفق هم نبودند.

دکتر واعظی خاطرنشان کرد: برخی کشورها، کشورهای بسته‌ای هستند و اتفاقاتی که از نظر امنیتی و جاسوسی می‌افتد ، هیچ‌کس متوجه نمی‌شود اما ما جزو کشورهایی هستیم که خودمان اعلام می‌کنیم برای اینکه بیشتر هوشیار باشند از طرف دیگر کسانی که اقدامی می‌کنند منتظر باشند که ما اقدام متقابل را انجام دهیم. ما هم یکسری اقدامات، خیلی خوبی را انجام دادیم .

دکتر واعظی درباره سرنوشت هواپیمای اوکراینی گفت: این موضوع 2 بخش دارد یک بخش غرامتی است که باید به خانواده‌هایی که عزیزانشان را از دست دادند، پرداخت شود. دولت و ملت ایران در غم همه اینها شریک هستند و رقم 150 هزار دلاری که در نظر گرفتیم در مقابل این مصیبتی که به این عزیزان وارد شده است، هیچ‌چیز نیست .

وی افزود: بحثی هم با دولت اوکراین داریم و آنچه که برای خسارت هواپیما می‌گوید اصلاً با قیمتی که هواپیما دارد، تناسب ندارد که اینها را باید در مذاکرات حل کنیم. اوکراین کشور دوست ما است، نمی خواهیم برای یک هواپیما روابط خوبمان با اوکراین تحت تأثیر قرار بگیرد، لذا سیاست‌مان این است که هم با دولت اوکراین و هم با خانواده‌هایی که عزیزانشان را از دست دادند، تعامل داشته باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !