اندر حکایت کمبود روغن/طنز نوشته‌ای از ریحانه‌ فرزی


اندر حکایت کمبود روغن/طنز نوشته‌ای از ریحانه‌ فرزی

اندر حکایت کمبود روغن هرچند که مردم همیشه در صحنه ما نشان دادند که تحمل شان بالاست و صبر پیشه کردند، اما وقتی روغن نباشد،... ادامه مطلب نوشته اندر حکایت کمبود روغن/طنز نوشته‌ای از ریحانه‌ فرزی اولین بار در پایگاه خبری شیرین طنز. پدیدار شد.

اندر حکایت کمبود روغن

هرچند که مردم همیشه در صحنه ما نشان دادند که تحمل شان بالاست و صبر پیشه کردند، اما وقتی روغن نباشد، تحمل درد ناشی از فشارهای زندگی سخت تر می‌شود. می‌گویید چطور؟….عرض می‌کنم.

مثلاً یک روز اگر درِ خانه صدا کند (خودش خودجوش صدا کند، نه که از بیرون، زنگش را بزنند!) و احتیاج به روغنکاری داشته باشد و روغن هم نداشته باشیم به آن بزنیم، مجبوریم هربار که در باز می‌شود، صدای دلخراش آن را بشنویم. خیلی ها آنقدر به این موضوع حساس اند که مرد خانواده مجبور می‌شود کار خود را رها کرده و خانه‌نشین شود. چه بسا زندگی هایی که سرهمین موضوع به ظاهر پیش پا افتاده، از بیخ به هم پاشیده است.

نان در روغن

نه تنها نبود روغن برای افراد با درآمد پایین، مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند، بلکه ما هم که نان در روغن می‌زدیم و احساس لاکچری بودن می‌کردیم که نان مان در روغن است؛ حال باید نان خود را به کجا فرو بریم؟ بله، باید دست به کار شده و روغن را خودمان تولید کنیم. لذا شاعری به نام سعدی می‌فرماید:

هرکه نان از عمل خویش خورد
منــت حـاتــم طایــی نبــرد

احتمالاً در زمان حاتم طایی هم مردم با کمبود روغن روبرو بوده اند. اگر روغن در سبد خانوار نباشد، سبد خشک می‌شود.

اگر آنقدر خشک خشک، زندگی را ادامه دهیم، سرفه هایمان خشک می‌شود و چه بسا مشکوک به کرونا شویم و به بیمارستان مراجعه کنیم و تست کرونامان را مثبت اعلام کنند و الکی الکی به دیار باقی بشتابیم و بیفتیم در قطعه کرونایی ها و الکی الکی همین یک قطعه زمین هنرمندان را هم از دست بدهیم. تازه اگر هنرمندی مان اثبات بشود.

روغن دربسته اگر در بسته خانوار نباشد، مشکلات دیگری را هم پیش روی خود دارد. مثلاً این که ما هنگام سوختگی از روغن استفاده می‌کنیم و الان هم که در جوامع امروزی همزمان با پیشرفت علم و صنعت، درصد سوختگی های انسان، پیشرفت رو به رشدی داشته، روغن مصرف بالاتری در سبد خانوار دارد.

البته بعضی هم به جای روغن از آب استفاده می‌کنند و برخی بزرگان گفتند که آب را بریزید همان جایی که سوخته. فقط مواظب باشید آب روغن قاطی نکنید.

ته دیگ ماکارانی

کمبود روغن ته دیگ ماکارانی، قضیه حیاتی دیگری است که هیچ جنبنده ای قادر به هضم و درک آن نخواهد بود. و چه بسا اعتراضات گسترده خانوارها (نوعی اعتراض مردمی) که بر سر مادر خانواده سرازیر می‌شود. حالا اعتراضات آرام خیابانی به کنار!…..

بسته پیشنهادی

و اما بسته پیشنهادی من به مردم همیشه در صحنه!

۱ـ استفاده از تن ماهی:

اگر توجه کرده باشید، هربار که تن ماهی را باز می‎‌کنید، بیشتر از قیافه خود ماهی، روغن نامبرده را می‌بینید. شاید مقداری از این کمبود روغن به همین مساله هم مربوط باشد. علاقه مندان می‌توانند تن ماهی را بخرند و از روغن داخل قوطی استفاده نمایند و بقیه آن را دور بریزند که گاهی دیده شده ماهی از جنس پنبه است.

شاید هم با پنبه سر ماهی ها را بریدند و اضافه همان پنبه ها در تن ریخته شده است. به هرحال، نمی‌شود الکی گناه دیگران را شست.

۲ـ استفاده از روغن های غیرمتداول:

روغن بادام و روغن زیتون خوراکی اگر نبود، غیرخوراکی که پیدا می‌شود. از همین هایی که در صنعت ماساژ درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند یا روغن برزک که قبلاً استفاده تزیینی در صنعت رنگ داشته؛یا چه می‌دانم، بالاخره یک روغن ترمزی، روغن سوخته ای چیزی پیدا می‌شود. بالکل که نباید نا امید بود. با تدبیر و امید، همه چی حل میشه.

نویسنده : ریحانه‌ فرزی در روزنامه اطلاعات

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سرگرمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز