کتاب «محدوده شهری کوی گلستان سبزوار» منتشر شد


کتاب «محدوده شهری کوی گلستان سبزوار» منتشر شد

تهران- ایرنا- کتاب محدوده کوی گلستان سبزوار به قلم «امین کمالی فر و زهرا احمدوند» توسط انتشارات چاپ لوح منتشر شد.

نویسنده کتاب « محدوده شهری کوی گلستان سبزوار» عصر پنجشنبه در گفتگو با خبرنگارفرهنگی ایرنا گفت: بافت های تاریخی به عنوان بخش های مهمی از شهر نشان دهنده هویت شهرها به حساب می آیند که در این اثر به هسته قدیمی این شهر همانند سایر شهرها با گذر زمان به مکانی ساختار گسیخته تبدیل شده نیز اشاره شده است.

امین کمالی فر با بیان اینکه این محدوده در شهرستان سبزوار در غرب استان خراسان واقع شده است اضافه کرد: توسعه تارعنکبوتی شهر سبزوار موجب فراموشی بافت مرکزی شهر شده که صرف هزینه های بسیار برای احداث شهرک ها و محلات می شود و در صورت توجه به ظرفیت های توسعه محله ای هم می توان موجب پویایی و سر زندگی محلات قدیمی شد.

این نویسنده اظهار کرد: این کتاب در ۱۴۲ صفحه قطع وزیری و همچنین در بازه زمانی حدود یک سال تهیه و دریک هزار نسخه منتشر شده است.

وی با اشاره به اینکه در این کتاب نیز با توجه به رویکرد توسعه پایدار شهری در بهسازی بافت های فرسوده در محدوده بهره برده است خاطر نشان کرد: این اثر با روش مطالعه توصیفی و تحلیلی تهیه که در این اثر کاربری ها، سیر روند نظریه های برنامه ریزی شهری، توسعه فرهنگی، توسعه اجتماعی، توسعه اقتصادی، اهداف توسعه پایدار شهری، شناخت تاریخی منطقه سبزوار، نظام اجتماعی و اقتصادی محدوده طراحی و همچنین کاربری های جدید را در این محدوده مورد بررسی قرار می دهد.

کوی گلستان سبزوار با جمعیت بیش از ۴ هزار نفری و مشکلات خانه‌های قدیمی و بعضاً تاریخی‌اش که در یک سوی آن مدرسه فخریه با قدمتی بیش از هزار سال قدمت، آب انبار حاج گل محمد با قدمت قاجاری، سرای معمارزاده با قدمت قاجاری و ثبت ملی در این محدوده چند هکتاری قرار دارد.

کوی گلستان سبزوار با بیش از یک هزار خانه و بازار نیمه مسقف و باز از یک سوی به چهار راه بیهق، میدان اسرار، میدان دروازه عراق و چهار راه مدرس قرار گرفته است.

امین کمالی فر خبرنگار ایرنا استان تهران در حوزه میراث فرهنگی و دانش آموخته رشته مرمت شهری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج