رسانه‌های هرمزگان مطالبه‌گر توسعه سلامت درمناطق پرخطرکرونا باشند


رسانه‌های هرمزگان مطالبه‌گر توسعه سلامت درمناطق پرخطرکرونا باشند

بندرعباس- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه آزاد بندرعباس گفت:مسائل اجتماعی و نابرابری‌های معیشتی در برخی از مناطق بندرعباس، سلامت مردم این مناطق را در برابر کرونا تهدید می‌کند و رسانه‌ها باید برای توسعه سلامت مردم و رفع کاستی ‎های تشدیدکننده ناشی از این ویروس قوی‌تر از گذشته مطالبه‌گری کنند.

سیدرضا هاشمی‌زاده روز پنجشنبه درخصوص چالش‌ها و افزایش آمار مبتلایان و فوت‌شدگان به کرونا دربرخی از محله‌های شهربندرعباس در گفت‌وگو با ایرنا اظهارداشت: طبق هشدار مسوولان دانشگاه علوم پزشکی، محلات سورو، پیامبر اعظم، تپه الله اکبر، الهیه و کوی ملت در بندرعباس روند افزایشی بیشتری نسبت به دیگر مناطق این شهر در حوزه شیوع کرونا دارند و این مساله یک هشدار جدی در حوزه بهداشت و درمان و هم مسائل اجتماعی است.

وی با اشاره به رکورد شناسایی موارد مثبت کرونا در هرمزگان ادامه داد: مناطق یادشده بجز سورو عمدتا درحاشیه شهر و با تراکم جمعیتی قرار گرفته‌اند که همین درحاشیه بودن و هم‌چنین سبک زندگی سنتی و نوع زیست اجتماعی شهروندان این مناطق، آن را از نظر جغرافیایی متمایز و آمار مبتلایان را افزایش می‌دهد.

این جامعه‌شناس ارتباطات، شیوه‌های رفتاری یا نوع مراقبت‌های بهداشتی برای مقابله با این ویروس خطرناک و هم‌چنین ناتوانی افراد و بعضا بی‌تفاوتی‌ها در تامین لوازم بهداشتی مثل ماسک و ژل‌های الکلی را از دیگر عوامل افزایش سرایت افراد به این ویروس برشمرد و ادامه داد: به دنبال این ویژگی‌ها، برگزاری دورهمی‌ها و رفت و آمدهای متعدد و توجه نکردن به ایجاد فاصله اجتماعی، مشکلاتی در میزان آمار مبتلایان به کرونا را ایجاد کرده که نیازمند یک کار کارشناسی دقیق است.

هاشمی‌زاده، با اشاره به روند صعودی کرونا درهرمزگان و اینکه کارگران و زنان سرپرست خانوار درمعرض این ویروس قرار دارند، عامل سوم در افزایش آمار مبتلایان به کرونا در این محله‌ها را مسائل اقتصادی و معیشتی عنوان کرد و افزود: این مساله اهمیت مقابله مؤثر با نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی و بهداشتی در این محلات را پررنگ‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه ساکنان این مناطق از طبقات اجتماعی کم‌درآمدتر بوده و نیازمند حمایت‌های جدی هستند، بیان داشت: مسائل فرهنگی و اجتماعی از جمله برگزاری مراسم‎ها و دورهمی‌ها و رعایت نکردن هشدارهای بهداشتی از یک‌طرف، مسائل اقتصادی و معیشتی از طرف دیگر دست به دست هم داده و سلامت مردم این مناطق را تهدید می‌کند.

به گفته این استاد روزنامه‌نگاری، روند واکسیناسیون در شهر بندرعباس در یک سکوت خبری و با یک سردرگمی روبروست، لذا مردم این مناطق به ویژه به تبع گرانی‌ها، تورم و مشکلات معیشتی به عنوان عوامل تشدیدکننده و اثرات منفی آن بر روی شهروندان این مناطق، همچنان درگیر این بیماری هستند.

هاشمی‌زاده عنوان کرد: رسانه‌های استان به مشکلات اجتماعی و زیرساختی شهری مردم این محله‌ها و مناطق به ویژه منطقه تپه الله‌اکبر و شهرک پیامبراعظم(ص) بندرعباس به صورت عمیق و ریشه‌ای نپرداخته‌اند.

وی یادآورشد: با توجه به کمبود امکانات بهداشتی درمانی در برخی از این مناطق یاد شده و اینکه فرهنگ مراجعه به مراکز درمانی در بین برخی از مردم کمتر است، رسانه‌ها می‌توانند در راستای توسعه سلامت مردم این مناطق، مشکلات و کاستی‌ها را رصد و به صورت ویژه‌ مطالبه‌گری کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: رسانه‌ها درموضوع واکسیناسیون عمومی مردم در این محله‌ها باید به صورت ویژه‌تر مطالبه‌گری کنند چون تا وقتی درصد زیادی از مردم شهر واکسینه نشوند، کنترل بیماری کار بسیار سختی خواهد بود.

این جامعه‌شناس ارتباطات همچنین خواستار استقرار و فعال شدن گروه‌های بهداشتی و آموزشی نه تنها در این مناطق با شیوع بالا که در کل شهربندرعباس و سایر مناطق این شهر به صورت ویژه شد.

طبق اعلام مسوولان علوم پزشکی هرمزگان از ۱۳ منطقه با وضعیت قرمز در کشور، ۶ شهرستان شامل بندرعباس، رودان، میناب، جاسک، بندرخمیر و قشم مربوط به هرمزگان است که این خود نشان دهنده وخامت اوضاع و پرخطر بودن شرایط این استان است.

شهرستان‌های حاجی آباد، بستک و بندرلنگه نیز در وضعیت نارنجی و سیریک و بشاگرد و ابوموسی در وضعیت زرد کرونا قرار دارند که با توجه به وضعیت حاضر، ستاد مقابله با کرونا در استان هرمزگان ممنوعیت‌هایی برای ورود و خروج و همچنین فعالیت مشاغل در این استان وضع کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قشم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام