واکنش پکن به مداخله‌جویی بلینکن


واکنش پکن به مداخله‌جویی بلینکن

وزارت خارجه چین گفت: واشنگتن قبل از حمله به کشورهای دیگر درباره مسائل به اصطلاح حقوق بشری، نگاهی به خودش در آینه بیندازد.

به گزارش مشرق، سخنگوی وزارت خارجه چین به اظهارات «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در سالگرد حوادث میدان «تیان آنمن» چین واکنش نشان داد و آن را مداخله‌گری در امور داخلی پکن خواند.

وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی مقرضانه گفته بود ایالات متحده در سالگرد سرکوب میدان تیان آنمن در کنار مردم چین در مبارزاتشان برای حقوق بشر قرار دارد.

به گزارش روزنامه «گلوبال تایمز» چین، «وانگ ون‌بین» سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین در واکنش به این سخنان گفت: چین قاطعانه با این اظهارات مخالف است. آمریکا قبل از حمله به کشورهای دیگر در خصوص مسائل به اصطلاح حقوق بشری ابتدا باید به خودش در آینه نگاهی بیندازد و سوابق نقض حقوق بشری خود را ببیند.

اعتراضات میدان تیان آن من در سال ۱۹۸۹ رشته‌ای از تظاهرات به رهبری دانشجویان بود که در فاصله ۱۵ آوریل تا ۵ ژوئن ۱۹۸۹ اتفاق افتاد.

او در بخش دیگری از اظهاراتش به جنگ رسانه‌ای دوباره واشنگتن علیه پکن در خصوص منشأ ویروس کرونا هم پرداخت و به درخواست «آنتونی فائوچی» مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا از آزمایشگاه شهر ووهان چین برای انتشار اطلاعات درباره افرادی که ادعا می‌شود در نوامبر سال ۲۰۱۹ به ویروس کرونا مبتلا شده بودند، پاسخ داد.

او چنین ادعایی را رد کرد و گفت: موسسه ویروس شناسی ووهان به روشنی گفته که پیش از تاریخ ۳۰ دسامبر ۲۰۱۹ ابتلایی به این ویروس وجود نداشته است.

وی در ادامه در پاسخ به فائوچی گفت: آمریکا باید از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت برای سفر به این کشور به منظور بررسی منشأ ویروس کرونا دعوت کند و همچنین درباره بیش از ۲۰۰ آزمایشگاه بیولوژیک خود در سراسر جهان از جمله آزمایشگاه «فورت دیتریک» (مرکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی ارتش آمریکا) توضیح دهد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری روز سه‌شنبه خود هم در واکنش به برخی شائبه‌های ایجادشده در خصوص منشأ ویروس کرونا تصریح کرد که شیوع این ویروس از اواسط سال ۲۰۱۹ از چند نقطه در دنیا آغاز شده است.

بحث بر سر منشأ ویروس کرونا بعد از آن داغ شد که روزنامه «وال استریت ژورنال» در گزارشی روز یکشنبه مدعی شد داده‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد سه نفر از کارکنان آزمایشگاه شهر ووهان چین درست پیش از شیوع ویروس کرونا، به‌ شدت بیمار شده بودند. این روزنامه، بیمار شدن کارکنان این آزمایشگاه را تأییدی بر ادعای انتشار کووید-۱۹ از این آزمایشگاه دانست.

یک روز بعدتر، وزارت امور خارجه چین ادعای وال‌استریت‌ژورنال را رد کرد و آن را کاملاً «فاقد صحت» توصیف کرد.

پیش‌تر نیز تیم تحقیقاتی اعزام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، پس از گذراندن چند هفته در چین و بررسی خاستگاه ویروس کرونا به این نتیجه رسیدند که انتشار این بیماری از آزمایشگاه شهر ووهان «بعید به نظر می‌رسد».

از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا در جهان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا نام آن را «ویروس چینی» گذاشت و این کشور را به انتشار آن متهم کرد.

جمعه دو هفته پیش گروه «حقوق مدنی آمریکایی‌های چینی‌تبار» از ترامپ بابت استفاده از الفاظی نظیر «ویروس چینی»، «آنفلوانزای چینی» و «کونگ فلو» شکایت کرد و دریافت غرامتی ۲۲ میلیون دلاری را خواستار شد.

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها