طرز تهیه شامی رشتی اصل


شامی رشتی   مواد لازم : گوشت چرخ شده ،250گرم سیب زمینی یک عدد بزرگ و پخته شده پیاز یک عدد تخم مرغ 2عدد دو عدد گوجه پوره شده نعنا و خالواش و چوچاق هر کدام دو ق غ سر خالی (من خشکش رو استفاده کردم) اب غوره به میزان لازم پیاز داغ دو ق … نوشته طرز تهیه شامی رشتی اصل اولین بار در پورتال جامع ایران بانو پدیدار شد.

شامی رشتی

طرز تهیه شامی رشتی اصل

مواد لازم :

گوشت چرخ شده ،۲۵۰گرم
سیب زمینی یک عدد بزرگ و پخته شده
پیاز یک عدد
تخم مرغ ۲عدد
دو عدد گوجه پوره شده
نعنا و خالواش و چوچاق هر کدام دو ق غ سر خالی (من خشکش رو استفاده کردم)
اب غوره به میزان لازم
پیاز داغ دو ق غ سر پر
رب گوجه سه ق غ سر پر
گلپر یک ق چ
نمک و فلفل و زرچوبه

طرز تهیه شامی رشتی اصل

طرز تهیه شامی رشتی :

گوشت چرخ شده و سیب زمینی و پیاز و تخم مرغ و ادیه ها رو با سبزیجات خشک (یا تر اگر در دسترس بود) رو با هم مخلوط میکنیم و سرخ میکنیم

طرز تهیه شامی رشتی اصل

پیاز داغ و رب گوجه و دو تا گوجه پوره شده رو با زرچوبه و نمک و فلفل خو ب با هم تفت میدیم اب غوره و دو پیمانه اب اضافه میکنیم میزاریم تا قل بزنه شامی های سرخ شده رو تو سس میچینیم حرارت رو کم میکنیم تا سس به خورد شامی ها بره همچین دلبر شه من توی سس هم حدود یک ق غ سبزی خشک شده مخلوط رو اضافه میکنیم

روش دوم :

موادلازم

گوشت گوساله بدون چربی ۵۰۰ گرم یا گوشت گوسفند و گوساله ( مخلوط) نیم کیلو ( گوشت گردن باشه خیلی بهتره)
لپه ۵۰۰ گرم
سیب زمینی متوسط ۲ عدد
پیاز متوسط ۱ عدد
تخم مرغ ۵ عدد
زرد چوبه ونمک و فلفل و به میزان لازم
زعفران دم کرده غلیظ چند قاشق

طرزتهیه شامی رشتی:

اول باید گوشت و پیاز و زردچوبه و فلفل رو با کمی آب روی حرارت بذارید تا نیم پز بشه، بعد لپه و سیب زمینی پوست کنده و مقداری نمک رو به گوشت و پیاز اضافه کنید و اجازه بدید تا کاملا بپزه و آب گوشت خشک بشه. فقط حتما حواستون باشه که موادتون ته نگیره!

طرز تهیه شامی رشتی اصل

می تونید به روش دیگه ای هم مواداولیه این شامی رو درست کنید. اونم اینه که همه مواد را به غیر از تخم مرغ را باید گوشت، لپه، پیاز، سیب زمینی پوست کنده را با هم مخلوط کنید و تو یک قابلمه جا دار بریزین، روش به اندازه کافی آب بریزین و بذارین با حرارت زیاد به جوش بیاد، و بعد بذارین موادتون با حرارت ملایم ۶ تا ۷ ساعت بپزه، بهش هم سر بزنید تا یک وقت نسوزه و ته نگیره. آخر سر باید موادتون پخته و بدون آب باشه.

بعد از پخته شدن مواد باید گوشت ها رو ریش ریش کنید و بقیه ی مواد رو هم تا وقتی که گرم هستند با گوشت کوب شروع به کوبیدن مواد می کنید تا خوب له بشه و مواد کش بیاد.

حالا همه ی مواد رو مخلوط کنید و تخم مرغها و کمی نمک و فلفل و چندقاشق زعفران دمکرده رو بهش اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست بشه بسته به تازه بودن سیب زمینی هاممکنه چهار تا تخم مرغ هم کافی باشه.
از مواد شامی به اندازه یک نارنگی برداشته و تو دست گرد کنید و شکل بدید و وسطش رو سوراخ کنید و در روغن داغ سرخ کنید، بعضی ها دوست دارن مثل من حسابی شامی ها رو سرخ کنن تا ترد و برشته بشه، من بعد از سرخ کردن سعی می کنم اون ها رو روی دستمال آشپزخانه بذارم تا روغن اضافی آن گرفته بشه و تا زمان سرو همچنان ترد و برشته باقی بمونه.

روش تزیین کتلت را هم ببینید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن