سفیر آمریکا و دخالت در انتخابات عراق


سفیر آمریکا و دخالت در انتخابات عراق

بغداد – ایرنا- سفیر آمریکا در بغداد، در اقدامی که مصادق علنی دخالت در امور داخلی عراق قلمداد شده، در طول هفته های اخیر به طور کم سابقه ای، مناقشه انتخابات عراق را با تعدادی از رهبران و مقامات عراقی آغاز کرده است.

به گزارش ایرنا، «ماثیو تولر» با بهره گیری از اوضاع نابسمان داخلی عراق در نتیجه بحران و چالش هایی که این کشور را در این برهه در نوردیده، پرونده انتخابات عراق را این روزها زیر بغل زده و مناقشه آن را با مقامات و رهبران سیاسی عراق در میان گذاشته است.

«محمد الحلبوسی» رییس پارلمان و «سید عمارحکیم» رهبر جریان حکمت ملی تاکنون مقامات رسمی و رهبران سیاسی عراق هستند که اخبار دیدار سفیر آمریکا با آنها درباره انتخابات عراق منتشر شده است.

سفیر آمریکا در بغداد سه شنبه گذشته (۱۱ خردادماه ۱۴۰۰) در دیدار با «محمد الحلبوسی» رییس پارلمان عراق، «مسئله انتخابات زودهنگام و ضرورت تضمین سلامت و فراهم کردن امنیت انتخابات و ایجاد بستر امن و با ثبات را برای حمایت از حق انتخاب نمایندگان در پارلمان آینده عراق ، بحث و گفت وگو کرد.»

به نوشته دفتر رییس پارلمان عراق، تولر و الحلبوسی همچنین در خصوص تجدید فعالیت نمایندگی سازمان ملل برای کمک به عراق (یونامی) و نقش آن در رصد کردن انتخابات با هدف اعتماد سازی نسبت به رای گیری با هدف مشارکت گسترده در انتخابات را بررسی کرد.

سفیر آمریکا در دهم خردادماه ۱۴۰۰ در دیدار با «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین موضوع «برگزاری انتخابات زودهنگام در موعد مقرر و ضرورت فراهم کردن امنیت انتخاباتی و نظارت بین المللی برای تضمین شفافیت انتخابات را بررسی کرد.»

سفیر آمریکا و دخالت در انتخابات عراق

برخی بر این باورند که بواسطه ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار کمک مالی آمریکا به نمایندگی سازمان ملل برای مساعدت عراق (یونامی) درباره انتخابات آتی این کشور، سفیر آمریکا در بغداد این حق را برای خود قائل شده که در جزییات انتخابات عراق دخالت کند.

متعاقب اعلام موافقت شورای امنیت سازمان ملل با درخواست دولت عراق در ششم خردادماه ۱۴۰۰ برای رصد کردن انتخابات با حضور ناظران بین المللی، نگرانی ها در عراق از دخالت آمریکا و همپیمانانش در انتخابات آینده عراق رو به فزونی نهاد.

از این رو حتی «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت امور خارجه عراق متعاقب اعلام موافقت شورای امنیت، نگرانی ها از دخالت برخی اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل را در انتخابات عراق امری طبیعی دانست اما در عین حال افزود که حضور ناظران بین المللی از طریق یونامی در راستای رعایت حاکمیت ملی عراق خواهد بود.

برخی از صاحب نظران عراقی بخشی از اهداف پشت پرده آمریکا از اهتمام فزاینده به پرونده انتخابات عراق را آشکار کرده و در عین حال خواهان واکنش دولت عراق نسبت به این دخالت ها شدند.

«مازن الزیدی» روزنامه نگار عراقی این خصوص گفته است: «آمریکا اخیرا به دنبال اصلاح قانون انتخابات عراق است تا تعیین درصد مشارکت مردمی به عنوان یکی از پیش شرط های به رسمیت شناختن مشروعیت انتخابات تعریف شود.»

این روزنامه نگار عراقی خاطر نشان ساخته است که هدف سفارت آمریکا از این کار، کنار زدن یک «نسل سیاسی» در انتخابات آتی عراق است.

«نسل سیاسی» اصطلاحی است که اخیرا در توصیف برخی از احزاب و رهبران سیاسی صاحب نام عراقی در صحنه سیاسی عراق متداول شده و به طور ویژه طیف شیعیان و جریان های سیاسی موسوم به «اسلام سیاسی» را در برمی گیرد.

اینها به عنوان چهره های معارضه علیه رژیم دیکتاتوری صدام، شناخته می شوند که در طول ۱۷ سال گذشته با وجود همه تلاش ها و هزینه هایی که آمریکا صرف کرده، نتوانسته است از اعتبار سیاسی و پایگاه اجتماعی آنها در عراق بکاهد و همواره بیشترین آراء انتخاباتی از آن، آنها بوده است.

بارزترین ناخرسندی آمریکا از این طیف در انتخابات ۲۰۱۸ که منجر به شکل گیری دولت «عادل عبدالمهدی» شد، اتفاق افتاد و به رغم تلاش آمریکا برای رساندن مهره مورد نظر خود به پست نخست وزیری، در این امر ناکام ماند و متعاقب آن، پروژه اعتراضات خیابانی در اکتبر ۲۰۱۹ رقم خورد و دولت منتخب عبدالمهدی با خواست مرجعیت عالی دینی، استعفا کرد و دولت انتصابی «مصطفی الکاظمی» شکل گرفت.

به باور صاحب نظران، ماتیو تولر سفیر فعلی آمریکا این بار حتی آشکارتر از سلف خود، «دوگلاس سیلیمان» سفیر سابق آمریکا، عزم را بر تغییر نتائج انتخابات متناسب با سیاست ها و خواست واشنگتن، جزم کرده است.

«حامد الموسوی» نماینده فراکسیون ائتلاف «الفتح» (نزدیک به الحشد الشعبی و گروه های مقاومت عراق) در این راستا به دخالت های سفیر آمریکا در امور انتخابات عراق به شدت اعتراض و در عین حال از سکوت دولت در برابر آن انتقاد کرد است.

الموسوی در بیانیه ای گفته است: سفیر آمریکا در بغداد به گونه ای درباره انتخابات عراق اظهار نظر می کند که انگار او رییس جمهوری عراق است.

وی از سکوت مدعیان میهن پرستی عراق در برابر این دخالت های سفیر آمریکا به شدت انتقاد کرده و خطاب به طیفی که از آنها به «ایران فوبیا» یاد کرده گفته است: «آیا اگر سفیر جمهوری اسلامی ایران درعراق چنین سخنانی می گفت، داد و فریاد کاذب شما به آسمان بلند نبود!؟»

«سید هاشم الحیدری» ازروحانیون مجاهد و رهبر جنبش اسلامی «عهد الله» در مراسمی دانشجویی در بغداد بعد از ظهر دیروز جمعه تاکید کرد که آمریکا درصدد دخالت در انتخابات آینده عراق و تغییر نتائج آن به سود خود است.

به اعتقاد صاحب نظران هرچه زمان به برگزاری انتخابات زودهنگام در دهم اکتبر (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) نزدیک می شود، آمریکا بیش از پیش از طرح های خود برای اعمال سیاست هایش در انتخابات آینده پرده بر خواهد داشت.

این درحالی است که آمریکا امیدوار بود از طریق عواملش در داخل عراق بتواند از برگزاری انتخابات در تاریخ یاد شده جلوگیری کرده یا به تاخیر اندازد اما در نتیجه اصرار سیاسی و مردمی به برگزاری انتخابات در موعد مقرر، به اعتقاد ناظران، سفیر آمریکا اینک پروژه دخالت در انتخابات را کلید زده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طالع بینی سال اژدها / خصوصیات متولدین سال اژدها + فیلم