بلاتکلیفی سهام عدالت در بازار سرمایه/ داوطلبان به طور شفاف برنامه‌های خود در قبال بورس را توضیح دهند


بلاتکلیفی سهام عدالت در بازار سرمایه/ داوطلبان به طور شفاف برنامه‌های خود در قبال بورس را توضیح دهند

یک کارشناس بازارسرمایه  در تشریح اولویت  های لازم اجرا اقتصادی  در دولت سیزدهم ، تبین برنامه های اقتصادی در خصوص بازار سرمایه و  تعیین و تکلیف سهام عدالت را مهمترین اولویت داوطلبان دانست.

بلاتکلیفی سهام عدالت در بازار سرمایه/ داوطلبان به طور شفاف برنامه‌های خود در قبال بورس را توضیح دهند
گروه ابورس، بانک و بیمه بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «سیاوش وکیلی» کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با بخش «ویژه نامه اقتصادی انتخابات ۱۴۰۰» بازارنیوز، ضمن اشاره به وضعیت نا به سامان فعلی بازار سرمایه با تاکید بر ارائه یک راه حل اساسی برای ثبات این بازار توسط داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری گفت: اکنون یک سال از هجوم ناگهانی مردم به بازار سرمایه می‌گذرد و در این دولت فعلی نتوانسته است از ضرر هنگفت مردم جلوگیری کند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با شروع رقابت‌های انتخاباتی بسیاری از نامزد‌های ریاست جمهوری ذیل برنامه و وعده‌های اقتصادی خود جسته و گریخته به وضعیت بازار بورس اشاره‌های کردند، اما به تشریح کامل برنامه خود در قبال بازار آشفته هیچ اشاره‌ای نکردند.

اگر کاری از دستتان بر می‌آید اکنون انجام دهید

این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری باید کابینه‌ی خود به ویژه مقامات اقتصادی خود را در صورت ریاست جمهوری را از پیش مشخص کنند. این موضوع آینه و محکی می‌شود برای برنامه‌هایی که آن‌ها اعلام می‌کنند.

او در این باره توضیح داد: وقتی که نامزد ریاست جمهوری می‌گوید گویم معاون اولم فلان شخص است، مشخص می‌کند رویکرد اقتصادی‌اش چگونه است. زیرا آن آدم حتی اگر سیاسی هم نبوده باشد سوابقی دارد که افکار عمومی بتواند برهمان مبنا سمت و سوی وی را شناسایی کند.

از سیاسیون بابت وعده‌های اقتصادی مطالبه گر باشید

وکیلی با اشاره به این که در ایام انتخابات موضوع بازار سرمایه موضوعی است که همه‌ی اقشار مسئولین واقعا علاقه مندند که در وضعیت آن بهبود ایجاد شود، به نقش رسانه‌ها در این زمینه پرداخت و گفت: «ما باید به یک سری از شاخص‌ها توجه کنیم، یک اینکه صرف کلی گویی‌ها و ادعا‌ها را نباید ملاک قرار دهیم. رسانه‌ها و بخصوص رسانه‌های بازار سرمایه در این مدت زمان محدود نقش بسیار مهمی دارند؛ آن‌ها نباید تریبون این جناح و آن جناح یا این نامزد و آن نامزد شوند.

این تحلیلگر بازار سرمایه تشریح کرد: رسانه‌ها باید از سیاسیون بابت حل موضوعاتی که عنوان می‌کنند مطالبه گری کنند. یک برنامه عملیاتی مشخص که بتوانند هنگامی که نامزدی طرحی را اعلام می‌کند رسانه‌ها با مراجعه به کارشناس، صحت برنامه‌هایی که وی اعلام کرده را جویا شوند.

وی اذعان کرد: از نظر من رسانه‌ها باید به سراغ نمایندگان یا مسئولین نامزد‌ها بروند و مطالبه کنند. کاندیدایی که در واقع مدعی یک سری اصلاحات در حوزه‌ی بازار سرمایه و همچنین وضعیت اقتصادی کشور هستند در کنار وعده‌های خود موظف هستند سرفصل‌هایی را ارائه کنند که حاکی از عزم راسخ ایشان برای ثبات در بازار سرمایه باشد.

تکلیف سهام عدالت در بازار سرمایه چیست؟

وکیلی در رابطه با دلایل اصلی وضعیت کنونی بازار سرمایه اظهار کرد: به دلیل چند موضوع بازار سرمایه به این وضعیت دچار شده است. نخست ابهام اساسی‌ است که وضعیت نرخ ارز ایجاد کرده است؛ سپس وضعیت مذاکرات است که به چه سمت و سویی خواهد رفت اگر به سمت مثبت باشد، گشایش حاصل خواهد شد و می‌توانیم فروش نفت داشته باشیم، نقدینگی وارد کشور شود و مواد اولیه و نرخ ارز مقداری ثبات پیدا کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه توضیح داد: این دو موضوع ابهاماتی است که هر کدام از نامزد‌ها باید نسبت با آن مواضع روشنی داشته باشند تا بتوان گفت برنامه‌های آن‌ها عملیاتی هست یا نیست. سومین موضوع کمبود نقدینگی است. هرکس که می خواهد برنامه‌ای بدهد این برنامه باید متضمن آن باشد که نقدینگی سمت بازار بیاید.

وی در آخر تاکید کرد: علیرغم نکات مذکور موضوع مهم دیگری که کسی راجع به آن سخن نگفته است سهام عدالت است. نامزد‌ها باید مشخصا بگویند موضعشان درباره‌ی سهام عدالت چگونه است. حجم سهام عدالت حجم بسیار بزرگی است؛ کاندیدا‌های ریاست جمهوری باید اعلام کنند چگونه می‌خواهند آن را مدیریت کنند.»
پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بانک‌

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام